Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sonoff Mini aansluiten op schakelaar met alleen blauwe draad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Achter mijn schakelaar zitten zoals je kan zien (naast de bruine draad en de schakeldraad) alleen een aarde draad en een nul draad. De Sonoff mini heeft echter volgens mij ook nog een extra bruine draad nodig, hoe kan ik deze aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHwPau0fjaVVxkknjLkLSH9dVzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76lzpV5pG212aME6gYZBR2Wp.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Blue_Fear op 15-07-2021 11:57)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Blue_Fear schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:55:
De Sonoff mini heeft 6 ingangen, 2 voor de schakelaar zoals het nu ook is. 2 voor de lamp en 2 voor de stroom. Ik zie echter slechts 1 kabel voor de stroom en 0 voor de lamp. Dus hoe moet ik dan de sonoff mini aansluiten?

[Afbeelding]
huidige schakelaar verwijderen (wel even de stroom er af he ;) )

Blauw op een N contact aansluiten
Bruin op de L in doen..

Zwart op de L out

de N naar je lamp zit er al en zou je dus niet nodig hebben..

op de S1/S2 contacten doe je met stukjes nieuwe draad (zwart) verbinden met je schakelaar?

404 Signature not found

Alle reacties

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:16
Je kan de bruine draad die in de schakelaar zit toch gewoon gebruiken?

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 10:35
Lasklem

• Blue_Fear
De Sonoff mini heeft 6 ingangen, 2 voor de schakelaar zoals het nu ook is. 2 voor de lamp en 2 voor de stroom. Ik zie echter slechts 1 kabel voor de stroom en 0 voor de lamp. Dus hoe moet ik dan de sonoff mini aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Thb7crJzPrkeDX5ew9RbogjQk9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qak4xjXx99vMxYLkGpEmZBsc.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Blue_Fear op 13-07-2021 11:56 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11

MsG

Forumzwerver

Op de L out zet je toch gewoon het zwarte schakeldraad van de lamp?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Blue_Fear
MsG schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:11:
Op de L out zet je toch gewoon het zwarte schakeldraad van de lamp?
Schakelaar draden moeten toch op S1 en S2?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:11

MsG

Forumzwerver

Puur de signaaldraden ja, als ik het plaatje zo bekijk, omdat er natuurlijk geen spanning meer wordt onderbroken, maar het puur een signaal is naar de sonoff toe.

Het 230 volt deel wat naar de lamp toe gaat is veelal zwart (schakeldraad: https://info.elektroshop....rippenlijst/schakeldraad/) en gaat in een klassieke situatie van de schakelaar naar de lamp. Nu moet die niet meer vanuit de schakelaar, maar aangesloten worden op LOut.

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 13-07-2021 17:10 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Blue_Fear schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:55:

[Afbeelding]
huidige schakelaar verwijderen (wel even de stroom er af he ;) )

Blauw op een N contact aansluiten
Bruin op de L in doen..

Zwart op de L out

de N naar je lamp zit er al en zou je dus niet nodig hebben..

op de S1/S2 contacten doe je met stukjes nieuwe draad (zwart) verbinden met je schakelaar?

404 Signature not found

• Blue_Fear
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysZ87RWHNusgcaDdds8IJSa9xgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5wsSizj9l742UntTwifS7dF.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks! De schakelaar werkt iig! Als de schakelaar uit staat echter is de lamp niet bereikbaar via de hue app, die zou wel bereikbaar moeten zijn toch 🤔

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 14:00

M2M

medicijnman

Ziet er OK uit, maar misschien is het nog een idee om de twee bruine draden naar de schakelaar te vervangen door een andere kleur. Als iemand anders je schakelaar opentrekt, lijkt het alsof er 230V op beide poten van de schakelaar staat.

-_-

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:15
hue app? Wat voor lamp heb je er aan hangen?
De sonoff is normaal bedoelt om een normale lamp te schakelen, niet een hue lamp.
Of heb je het over een sonoff mini met zigbee die je koppelt aan de hue hub?

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 21:02
Volgens mij doet de Sonoff het niet als de schakelaar uit is omdat je de blauwe draad op de eerste poort moet aansluiten. Dat is de N in.

Correct me if I'm wrong!

[ Voor 4% gewijzigd door SiorcGeal op 14-07-2021 19:51 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kunt de zwarte schakeldraad uit de mini losmaken en met een lasklem aan de bruine draad maken,
Dan staat er altijd spanning op de hue lamp.

De mini en de schakelaar kun je dan gebruiken als signaal gever voor je domotica pakket (hassio / domoticz / ander pakket) en ze je daarmee je hue lamp aan of uit

[ Voor 6% gewijzigd door bgrr op 14-07-2021 19:59 ]

• brambo123
SiorcGeal schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:51:
Volgens mij doet de Sonoff het niet als de schakelaar uit is omdat je de blauwe draad op de eerste poort moet aansluiten. Dat is de N in.

Correct me if I'm wrong!
Laatst zelf een keer een sonoff mini aangesloten.
Op de printplaat is pin 1 en 2 direct verbonden, zijn beide voor de N.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

SiorcGeal schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:51:

Correct me if I'm wrong!
dat denk ik ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• brambo123
Nop, pin 1 en 2 zijn echt beide Nin, relay zit alleen over pin 3 en 4.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

brambo123 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:16:
[...]

Nop, pin 1 en 2 zijn echt beide Nin, relay zit alleen over pin 3 en 4.
Het gaat nu om de neutral
Als die er niet op zit, dan kan het ding geen draadloos signaal afgeven als er geen stroomkring is.
pin 2 werkt alleen als de lamp aanstaat (en dus de schakelaar handmatig bediend is).

Ik zie ook bij beide Nin staan, maar het schema heeft het weer over N Out. Foutje in de tekening?
Persoonlijk zie ik pin 2 puur als een doorvoer zodat je geen laskapje hoeft te gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 14-07-2021 20:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• brambo123
paQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Het gaat nu om de neutral.
Als die er niet op zit, dan kan het ding geen draadloos signaal afgeven als er geen stroomkring is.
Ja, maar TS heeft de N zit nu op pin 2 aangesloten zoals te zien op de foto's.
Het maakt niet uit of de N nou op pin 1 of pin 2 zit.
Daarbij zou er helemaal niets werken als N er niet op zou zitten, ook de schakelaar niet.

• Blue_Fear
Hij deed het al uiteindelijk wel met de huidige configuratie/aansluiting, iedereen bedankt en SMSfreakie specifiek!

Het is inderdaad de Zigbee Mini en ik moest hem nog toevoegen in de Hue App als on/off switch en toen kon ik hem bij mijn lampen in de groep zetten. Hij wordt nu netjes geactiveerd vanuit de Hue sensor en als iemand hem dan uitschakelt met de schakelaar dan schakelt de sensor de lampen bij de volgende beweging gewoon aan!

[ Voor 31% gewijzigd door Blue_Fear op 15-07-2021 12:00 ]

• pelt
  • Laatst online: 21-11 15:30
Een bump op een bijna twee jaar oud topic, maar mijn situatie is nagenoeg gelijk aan TS.

Ik wil graag met een domme schakelaar mijn smart lampen bedienen via Home Assistant.

Op welke manier moet ik de ZBmini dan aansluiten? Zoals TS uiteindelijk heeft gedaan of door toch een lasklem te gebruiken voor de bruine en zwarte draad?

Doel is dus dat de daadwerkelijke schakelaar niet 'uit' gaat wanneer ik de knop gebruik, anders zijn mijn smart lampen niet meer bereikbaar.
Pagina: 1