Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies NAS

Pagina: 1
Acties:

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een nieuw NAS systeem voor ons thuis. Wij hebben er nu één van Seagate, maar hier kunnen wij buitenshuis niet meer bij de foto's en dergelijke. Alleen als we thuis zijn en verbonden zijn met de Wifi. Via de laptop/site zijn de foto's ook niet meer te ordenen, dus alleen nog via de telefoon. Niet ideaal.

Wat wij belangrijk vinden (voornamelijk foto's/video's), is dat wij op elke plek op de wereld bij de foto's kunnen komen en deze ook kunnen ordenen. Dus in mappen bijvoorbeeld. Gebruiksvriendelijk is hierbij wel een vereiste.

Daarnaast hebben wij een harde schijf voor back-up. Gemakkelijk zal zijn als we die kunnen koppelen en er elke maand/week een backup gemaakt wordt.

Budget iets van 175,-.

Graag advies :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Niet een al te groot budget voor een NAS. Wellicht is cloud het overwegen waard.

Maar je kan altijd even in de V&A rondkijken. https://tweakers.net/netwerkopslag/aanbod/

V&A aangeboden: Synology DS118 4TB

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Ik gebruik zelf een Synology NAS als dergelijke oplossing, ik heb een versie waar 2 disks in kunnen (DS218). Voordeel hiervan is dat als 1 disk eruit klapt dat de data nog niet volledig weg is. Na het plaatsen van een nieuwe disk gaat deze rebuilden.

Als je voor de V&A suggestie gaat als hierboven heb je 1 disk, dus bij een defecte zou direct alle data weg zijn. Echter ga ik ervan uit dat je huidige oplossing ook maar 1 disk is en dan is bovenstaande een mooie oplossing.

• Tino. Beunk
jeroen3 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:31:
Niet een al te groot budget voor een NAS. Wellicht is cloud het overwegen waard.

Maar je kan altijd even in de V&A rondkijken. https://tweakers.net/netwerkopslag/aanbod/

V&A aangeboden: Synology DS118 4TB
Dank! Nadeel van een cloud vind ik dat je maandelijks moet betalen.

• Tino. Beunk
sjtienuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:37:
Ik gebruik zelf een Synology NAS als dergelijke oplossing, ik heb een versie waar 2 disks in kunnen (DS218). Voordeel hiervan is dat als 1 disk eruit klapt dat de data nog niet volledig weg is. Na het plaatsen van een nieuwe disk gaat deze rebuilden.

Als je voor de V&A suggestie gaat als hierboven heb je 1 disk, dus bij een defecte zou direct alle data weg zijn. Echter ga ik ervan uit dat je huidige oplossing ook maar 1 disk is en dan is bovenstaande een mooie oplossing.
De Seagate die ik nu heb is inderdaad met één schijf. Maar hier hebben wij een externe harde schijf aan gekoppeld voor back-up. Neem aan dat dit prima werkt toch? Enige nadeel is dat je er van buitenaf niet meer bij kunt.

Is zo'n WD bijvoorbeeld niks? Deze zijn wel goedkoper in aanschaf zie ik.

• sjtienuh
Tino. Beunk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:20:
[...]

De Seagate die ik nu heb is inderdaad met één schijf. Maar hier hebben wij een externe harde schijf aan gekoppeld voor back-up. Neem aan dat dit prima werkt toch? Enige nadeel is dat je er van buitenaf niet meer bij kunt.

Mwah het kan natuurlijk ook, echter kan je bij Synology veel meer zelf regelen, voordeel is ook dat Synology echt gericht is op de NAS terwijl WD en Seagate dit naast de HDD's doen. De focus daar ligt minder op de diensten voor het benaderen van een dergelijke NAS. WD heeft zelfs laatst geadviseerd om schijven van het internet te halen ivm een hack:
https://www.rtlnieuws.nl/...harde-schijf-hacker-reset
Firmware updates worden op een begeven moment gestaakt.
Dit gebeurd bij Synology natuurlijk ook op een begeven moment. Maar tot versie 7 welke net gereleased is werden de NAS systemen tot die uit 2012 ondersteund.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Tino. Beunk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Krijg je ook bericht als de externe HDD stuk gaat? Of check je dat zelf handmatig elke maand?

Overigens is een backup waarbij de backuplocatie fysiek naast de source ligt niet de beste oplossing, maar dat terzijde.

Zelf zou ik een Synology aanraden, die zijn enorm makkelijk in gebruik en kunnen alles wat je wilt (en nog meer afhankelijk van het model)
Persoonlijk zou ik, als je één NAS neemt, een model nemen met plek voor minstens 3 schijven, maar dat komt voornamelijk omdat ik het zelf meegemaakt hebt dat er twee schijven tegelijkertijd uitklapte :+
(Is nu een minder risico, omdat ik een tweede NAS off-site als backup draai)

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:15
Ik zou een Synology met minimaal 2 schijven nemen. Als je deze dan in SHR (Synology Hybrid Raid) zet, kan er 1 schijf uitvallen zonder je data te verliezen. RAID is echter GEEN backup, dit moet je dus nog apart regelen.

Je kunt natuurlijk een backup maken op een externe HDD, mits je deze dan na de backup ook wel loskoppelt van de NAS en het liefst ook op een externe locatie kunt bewaren. Als er ooit brand zou ontstaan, dan ben je ook je backup kwijt.

Is de Seagate NAS uberhaupt niet vanaf buiten te benaderen, of komt dit door je instellingen? (Port forwarding etc..) Als deze normaal wel van buitenaf te benaderen is, zou je nog kunnen overwegen om die NAS bij vrienden/familie neer te zetten en dan iedere nacht daar een backup naartoe te maken.

• Tino. Beunk
sjtienuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Mwah het kan natuurlijk ook, echter kan je bij Synology veel meer zelf regelen, voordeel is ook dat Synology echt gericht is op de NAS terwijl WD en Seagate dit naast de HDD's doen. De focus daar ligt minder op de diensten voor het benaderen van een dergelijke NAS. WD heeft zelfs laatst geadviseerd om schijven van het internet te halen ivm een hack:
https://www.rtlnieuws.nl/...harde-schijf-hacker-reset
Firmware updates worden op een begeven moment gestaakt.
Dit gebeurd bij Synology natuurlijk ook op een begeven moment. Maar tot versie 7 welke net gereleased is werden de NAS systemen tot die uit 2012 ondersteund.
Bedankt voor je reacties. Dan wordt het waarschijnlijk een Synology.

• Tino. Beunk
Flapperbol schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Krijg je ook bericht als de externe HDD stuk gaat? Of check je dat zelf handmatig elke maand?

Overigens is een backup waarbij de backuplocatie fysiek naast de source ligt niet de beste oplossing, maar dat terzijde.

Zelf zou ik een Synology aanraden, die zijn enorm makkelijk in gebruik en kunnen alles wat je wilt (en nog meer afhankelijk van het model)
Persoonlijk zou ik, als je één NAS neemt, een model nemen met plek voor minstens 3 schijven, maar dat komt voornamelijk omdat ik het zelf meegemaakt hebt dat er twee schijven tegelijkertijd uitklapte :+
(Is nu een minder risico, omdat ik een tweede NAS off-site als backup draai)
Als de HDD kapot gaat krijg ik geen bericht. Dus deze zal ik regelmatig zelf moeten controleren. 2 schijven tegelijk ja?? Jeetje dat is wel absurd. Ik wil die backup gewoon op mijn externe HDD zetten. Met brand heb je wel een probleem inderdaad. Mee eens.

• Tino. Beunk
Rik. schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:05:
Ik zou een Synology met minimaal 2 schijven nemen. Als je deze dan in SHR (Synology Hybrid Raid) zet, kan er 1 schijf uitvallen zonder je data te verliezen. RAID is echter GEEN backup, dit moet je dus nog apart regelen.

Je kunt natuurlijk een backup maken op een externe HDD, mits je deze dan na de backup ook wel loskoppelt van de NAS en het liefst ook op een externe locatie kunt bewaren. Als er ooit brand zou ontstaan, dan ben je ook je backup kwijt.

Is de Seagate NAS uberhaupt niet vanaf buiten te benaderen, of komt dit door je instellingen? (Port forwarding etc..) Als deze normaal wel van buitenaf te benaderen is, zou je nog kunnen overwegen om die NAS bij vrienden/familie neer te zetten en dan iedere nacht daar een backup naartoe te maken.
Thnx voor je bericht! Voor de opslag zal ik géén 2de nodig hebben. 1 voor opslag en om er overal bij te kunnen en de externe HDD als backup??

De seagate is niet meer te benaderen vanaf de buitenkant of op een externe locatie, vandaar de keuze voor iets nieuws. Dat is eigenlijk vanaf mei dit jaar. De website om er in te loggen werkt ook niet meer namelijk.

• Tino. Beunk
Had op dit moment zelf 2 op het oog. De Synerlogy DS120j of de DS118

Wat zal de voorkeur genieten en waarom?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Tino. Beunk Als je voor Synology gaat, dan kan je dit ook makkelijk combineren met hun eigen cloud abbonement.

Dat betaal je jaarlijks en is echt super betaalbaar.

Je NAS kan je dan zodanig instellen dat hij elke dag een backup maakt. Dan heb je ook geen gedoe meer met externe harde schijven en als hij gestolen wordt of het huis brand af kan je alsnog bij je data.

https://c2.synology.com/nl-nl/pricing/storage

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:10

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een Qnapje staan voor jouw budget ;)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Aanvullend:
- ik denk dat je bestanden op je huidige Seagate NAS gewoon van buitenshuis beschikbaar zijn als je in je router de juiste poorten voor de NAS open zet
- let bij open gezette toegang vanaf buitenshuis op dat je alles goed beveiligt
- neem een NAS waarvan zeker is dat de software nog niet is gekraakt (dus die nog steeds veilig is).

• Tino. Beunk
Renault schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:53:
Aanvullend:
- ik denk dat je bestanden op je huidige Seagate NAS gewoon van buitenshuis beschikbaar zijn als je in je router de juiste poorten voor de NAS open zet
- let bij open gezette toegang vanaf buitenshuis op dat je alles goed beveiligt
- neem een NAS waarvan zeker is dat de software nog niet is gekraakt (dus die nog steeds veilig is).
Zie onderstaand:

Seagate stopt vanaf 15 mei met de ondersteuning van Seagate Access voor nas-systemen. Gebruikers kunnen Seagate Access niet meer gebruiken voor Sdrive, de Media-app en MyNAS-software. Data op de schijven blijft wel beschikbaar via ftp of via OS-implementaties.

Seagate S DriveSeagate waarschuwt voor het stoppen in een e-mail aan gebruikers. Het geldt voor gebruikers met een Seagate Access-account waarmee de nas-systemen van een afstand konden worden benaderd via een webinterface.

"Om precies te zijn, zullen de Seagate Access-dienst, Seagate Access via Seagate Sdrive, Seagate Access via de Seagate Media-app en Seagate MyNAS niet meer beschikbaar zijn na 15 mei 2021", schrijft het bedrijf. Ook stopt ondersteuning voor de Access-dienst.

Het blijft wel mogelijk bestanden op harde schijven te benaderen via ftp of sftp. Ook blijft de mogelijkheid bestaan om een nas te integreren in Windows of macOS, door ze via smb in de verkenners te tonen. Seagate geeft geen reden voor het stoppen met Access.

• sjtienuh
Tino. Beunk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:50:
Had op dit moment zelf 2 op het oog. De Synerlogy DS120j of de DS118

Wat zal de voorkeur genieten en waarom?
Ik zou de DS118 dan nemen, deze heeft het dubbele RAM geheugen en een quad core ipv dual core processor tov de DS120J.
Echter zou ik toch adviseren om voor de 2bay variant te gaan dus de DS218 dit voor het geval een schijf eruit klapt. Natuurlijk snap ik dat je er af en toe een externe drive aankoppelt voor de back-up, maar hoe vaak vergeet je dit? Of laat je deze 24x7 meedraaien?

[ Voor 3% gewijzigd door sjtienuh op 14-07-2021 08:49 ]

• Tino. Beunk
sjtienuh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:48:
[...]

Ik zou de DS118 dan nemen, deze heeft het dubbele RAM geheugen en een quad core ipv dual core processor tov de DS120J.
Echter zou ik toch adviseren om voor de 2bay variant te gaan dus de DS218 dit voor het geval een schijf eruit klapt. Natuurlijk snap ik dat je er af en toe een externe drive aankoppelt voor de back-up, maar hoe vaak vergeet je dit? Of laat je deze 24x7 meedraaien?
Ik heb de externe HDD nu 24/7 erbij liggen en elke week maakt die er een backup naar toe. Maar misschien is inderdaad de DS218 een betere oplossing.

• sjtienuh
Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb de externe HDD nu 24/7 erbij liggen en elke week maakt die er een backup naar toe. Maar misschien is inderdaad de DS218 een betere oplossing.
Dat is mijn advies wel en dan wellicht 1x per x tijd nog de externe schijf koppelen voor de extra back-up mochten heel onwaarschijnlijk beide schijven klappen.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:58:
[...]

ik maakte vroeger vanaf mijn laptop ook een backup naar een externe schijf.
Dat werkte totdat er een dief kwam ....

Maar ook brand....

Beste is ergens een cloud abbootje scoren. met hyperbackup schrijf je dan elke avond een backup weg.
(of een 1 bay nas bij een famililid/vriend stallen)

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:15
Rofdof schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Beste is ergens een cloud abbootje scoren. met hyperbackup schrijf je dan elke avond een backup weg.
(of een 1 bay nas bij een famililid/vriend stallen)
Dit is inderdaad de beste optie. Op de lange termijn is een 1 bay NAS bij familie natuurlijk de goedkoopste oplossing. Dit hoeft echt geen enorm snelle NAS te zijn, het gaat hier puur om de dataopslag en verder gebruik je die NAS niet.

Ik had zelf eerst een extra 1 bay NAS in huis staan, dit was een hele oude Zyxel NAS welke niet meer gebruikt werd. Deze NAS werd iedere nacht om 02:45 opgestart, waarna om 03:00 de backup vanaf mijn NAS gestart werd. Rond 04:00 ging de NAS automatisch weer uit. Stroomverbruik hoef je jezelf dus ook geen zorgen om te maken.

• Tino. Beunk
Misschien nog een domme vraag..

Maar moeten de schijven in ene duo NAS van dezelfde grootte zijn? Dus beide 3tb bv?

• Greatsword
  • Niet online
Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:37:

Maar moeten de schijven in ene duo NAS van dezelfde grootte zijn? Dus beide 3tb bv?
Daarvoor kan je deze tool gebruiken

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je geen leuke oudere PC staan? Met Unraid op een PC kun je echt alle kanten op en veel meer dan met een Synology NAS.

• Tino. Beunk
Geen idee hoe dit werkt. hahah.

Het zal dan een 218play worden. 1 schijf van 3 tb heb ik al.

• Greatsword
  • Niet online
Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:46:
[...]

Gewoon aanklikken, maar 2 dezelfde schijven is dus inderdaad wel raadzaam.

En gebruik dan ook schijven die geschikt zijn voor een NAS zoals de WD RED lijn of Seagate IronWolf series

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 14:53
EValentino schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:39:
Heb je geen leuke oudere PC staan? Met Unraid op een PC kun je echt alle kanten op en veel meer dan met een Synology NAS.
Is er speciale software verkrijgbaar om een PC'tje naar een NAS achtig systeem om te turnen?

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 00:59

Smurf

Detri

Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:37:

Nee, dat is een van de functies van SHR (Synology Hybrid Raid). Hij zorgt zelf voor het maximaal aan bruikbare ruimte. Niet dat daar met 2 schijven veel winst te behalen is trouwens. De effectieve ruimte die je gaat krijgen is dan altijd net zo groot als de kleinste van de 2 schijven.

Een 2TB en een 4TB schijf gaan dus een volume opleveren van 2TB. De "extra" 2TB op de grotere schijf kan hij niks mee omdat hij geen parity schijf heeft voor dat deel.
Vervang je echter op een later moment die kleinste schijf door een grotere, bijvoorbeeld een van 3TB, dan kan je je volume vergroten naar 3TB zonder dat de data daarop verloren gaat. Vervang je de 2TB schijf door een veel grotere, bijvoorbeeld 6TB, dan zal het beschikbare volume echter wel blijven steken op 4TB, omdat je andere schijf nu natuurlijk het kleinste is.

Mocht je dus 2 nieuwe schijven moeten kopen is 2 van dezelfde grootte het beste. Wil je (tijdelijk) nog een van je oude schijven blijven gebruiken (want budget) dan zou je alvast een wat grotere grotere schijf kunnen halen en als je weer wat gespaard hebt de oude schijf ook upgraden.

@ThAZiP @EValentino Ja die software is er. Echter gezien de vragen van TS in dit topic denk ik niet dat dat de beste oplossing is. Synology spul is eenvoudiger aan de praat te krijgen, en te houden. Daar zit natuurlijk een meerprijs aan, maar ik denk dat dat het voor hem waard zal zijn.
Voor mij wel iig. Er draait hier al jaren een DS414 voor alle storage van, inmiddels, het hele gezin. Backup v.v. naar een DS216play bij mijn (best wel digibete) schoonouders waar zij ook weer hun documenten en foto's op hebben staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Smurf op 14-07-2021 16:04 ]

)

• EValentino
  • Niet online
ThAZiP schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Is er speciale software verkrijgbaar om een PC'tje naar een NAS achtig systeem om te turnen?
Yes, dat is Unraid, je kunt dit uitrollen op een USB stick, die tijdens het booten naar het RAM geheugen wordt verplaatst en zo een vlot aanvoelend NAS systeem boot waar je alle kanten mee op kan. Met Docker kun je er alle soorten services op draaien.

• Rofdof
EValentino schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:39:
10/15 jaar geleden ook eens naar gekeken maar als je gewoon plug&play wil en er verder niet naar omkijken dan is een nas van synology (of qnap) toch echt veel fijner.

En een pc past niet in een serverkast, een nasje wel.

• EValentino
  • Niet online
Rofdof schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:00:
[...]

10/15 jaar geleden ook eens naar gekeken maar als je gewoon plug&play wil en er verder niet naar omkijken dan is een nas van synology (of qnap) toch echt veel fijner.

Niet helemaal waar, ik heb echt 0 Linux ervaring, en had in een middag de handel draaiende. Inmiddels heb ik een uptime van bijna een jaar, ik doe af en toe een handmatige update en verder niet veel spannends.

Het geheel draait op een i5 van de 10e generatie, met 7 schijven en 2 M.2 SSD's in deze behuizing, die erg compact is en overal in/achter past:

pricewatch: Silverstone DS380

• Rofdof
Tino. Beunk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:46:
[...]

voor jouw doeleinden uitermate geschikt.
ik heb ook nog een ds216j staan die enkel backup maakt van de hoofdnas.
(word wel vervangen door een ds720+ omdat mijn NVR van foscam gewoon ontzettend ruk is.

Ander gevaar is dat als je een beetje gaat spelen met de nas je dan steeds meer wil ;)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Rofdof schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Een server kast is gemaakt om servers in te duwen, geen pc's.

(Ook geen nas btw, kan je ook Ikea kastje voor gebruiken :+ )

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• pimd1988
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-11 06:57
Ik heb een beetje dezelfde vraag als @tino alleen is mijn setup iets anders.

Ik heb een Macbook waar ik met Time Machine automatisch backups van wil maken maar ik wil ook een gedeelde opslag voor belangrijke documenten en foto's. Wat is daarvoor het beste?

Wat de backup betreft, de SSD van mijn Macbook heeft 500gb capaciteit en is op dit moment 92% vol (vanwege de vele foto's) maar die wil ik dus eigenlijk verplaatsen van de SSD naar een gedeelde opslag op een NAS/Timemachine oid.

Wat is dan het beste om aan te schaffen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Veel mensen gooien Time Machine (het programma) en Time Capsule (een apparaat) door elkaar.
Dat doe jij ook.

Als je een 1 TB Time Capsule hebt, kan je die alleen gebruiken voor Time Machine Backups.
Als je de 2 TB versie hebt, kan je die splitsen en een deel gebruiken voor Time Machine backups en een deel voor gedeelde data opslag.

Maar een goedkoop alternatief is:
- schaf gewoon een externe opslagmedium aan, bv. een externe USB-powered harddisk en zet daar je data op
- die externe harddisk kan je aan je MacBook hangen, maar vaak ook aan je router. Onderzoek dat laatste eens voordat je iets aanschaft.
- en incremental backups / versioning kan je maken op die harddisk via het standaard in Windows meegeleverde File History: da neemt standaard óók Windows mee, maar door uitzonderingen op te geven in je Libraries kan je Windows daarvan uitsluiten en alleen data backuppen.
- en als locatie voor je gratis incrementals kun je ook de (gratis) cloud kiezen: incrementals nemen bij "smart backuppen" niet veel plaats in (meestal minder dan 10 GB) en je kunt ze meteen encryted opslaan in de cloud.
Wat ik schets kan bv. het gratis programma Duplicati2.

[ Voor 13% gewijzigd door Renault op 04-08-2021 11:12 ]

• pimd1988
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-11 06:57
Thanks voor de uitleg! Ga ik daar eens naar kijken.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56

4POX

Everybody is wired

Als je voor een Synology gaat. Kijk voor een BTFRS filesystem model (of ZFS bij Qnap)

Een NAS kan wel tien jaar meegaan. Een gevaar is bitrot. BTFRS maakt het makkelijk om shares aan te maken met een checksum. De nas gaat de data controleren met de checksum. Is er een fout dan kan de files gerepareerd worden met data uit de raid.

Tweede hele fijne functie van BTFRS is snapshots. Iedere nacht wordt er een snapshot van mijn belangrijke informatie gemaakt. Mocht er op 1 van de werkstation hier malware/ransomware komen en die gaat ook de shares encrypten. Dan kun je de snapshot terug zetten van het moment dat de bestanden niet geencrypt waren. Het is magisch hoe weinig data iedere snapshot neemt.

(En mijn data wordt iedere nacht naar een tweede oude nas gebackupd 10.000 KM verderop en op een fysieke externe schijf.)

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1