Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden voor mail (outlook), office applicaties (Word, PowerPoint, Teams) en voor het browsen van het Internet. Verder zullen er geen spannende dingen op gebeuren. Denk dus redelijk het huis tuin en keuken surfen en mailen.
Het huidige systeem gaat al wat jaartjes mee, en het idee is dan ook dat dit systeem ook zomaar minimaal 5 jaar mee zal moeten kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs tussen de € 500 en € 600 max totaal, inclusief verzendkosten. Assemblage moet zelf wel lukken. Ik heb reeds een i5-11400 recent op de kop kunnen tikken voor € 179. Waardoor er dus nog zeg € 320 tot € 420 van het budget overblijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven gezegd is de CPU (i5-11400) al aanwezig. Het is wellicht wat overkill voor dit systeem, maar maakt hem wel wat toekomstbestendiger. Randapparatuur zoals monitor, toetsenbord, muis, speaker, webcam zijn reeds aanwezig.
Ik heb eventueel nog een Crucial BX500 240 GB SSD (3D NAND, SATA, 2,5-Zoll) liggen die gebruikt zou kunnen worden. Hoewel de nieuwere SSDs ook niet zo duur meer zijn en een redelijke prestatiewinst hebben ten opzicht van de BX500.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er nog nodig is zijn dan dus:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk)voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is niet heel belangrijk, maar een kleine kast zou een pre zijn.
Hetzelde geldt voor geluidsniveau. Een stil systeem is een pre.
Energieverbruik idem dito. Een zuinig systeem is ook een pre.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Een review op mijn keuzes en suggesties voor verbeteringen. Denk dat bang-for-buck een mooi doel is.
Het systeem zal gebruikt worden voor mail (outlook), office applicaties (Word, PowerPoint, Teams) en voor het browsen van het Internet. Verder zullen er geen spannende dingen op gebeuren. Denk dus redelijk het huis tuin en keuken surfen en mailen.
Het huidige systeem gaat al wat jaartjes mee, en het idee is dan ook dat dit systeem ook zomaar minimaal 5 jaar mee zal moeten kunnen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs tussen de € 500 en € 600 max totaal, inclusief verzendkosten. Assemblage moet zelf wel lukken. Ik heb reeds een i5-11400 recent op de kop kunnen tikken voor € 179. Waardoor er dus nog zeg € 320 tot € 420 van het budget overblijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven gezegd is de CPU (i5-11400) al aanwezig. Het is wellicht wat overkill voor dit systeem, maar maakt hem wel wat toekomstbestendiger. Randapparatuur zoals monitor, toetsenbord, muis, speaker, webcam zijn reeds aanwezig.
Ik heb eventueel nog een Crucial BX500 240 GB SSD (3D NAND, SATA, 2,5-Zoll) liggen die gebruikt zou kunnen worden. Hoewel de nieuwere SSDs ook niet zo duur meer zijn en een redelijke prestatiewinst hebben ten opzicht van de BX500.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er nog nodig is zijn dan dus:
- Kast, geen voorkeur, maar zit te kijken naar de barebone ASRock DeskMini H470 Series uit een eerdere BBG
- Moederbord
- CPU, Heb de i3-10100 overwogen, maar die is momenteel al snel meer dan €160 en de opvolger is volgens mij nog niet beschikbaar.
- Geheugen, denk aan 8 tot 16GB
- SSD, denk aan 500GB
- Koeler, potentieel de Boxed cooler van de CPU vervangen door een Noctua NH-L9i Bruin of Silverstone Nitrogon NT08-115XP.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors Reeds aanwezig. De genoemde prijs van 205 is bij Dustin met questionable verzendtijden. | Intel Core i5-11400 Boxed | € 205,10€ 179,00 | € 205,10€ 179,00 |
1 | Barebones | ASRock DeskMini H470 Series | € 163,- | € 163,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 85,- | € 85,- |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR26S19D8/16 | € 86,74 | € 86,74 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 53,69 | € 53,69 |
Totaal | € 548,74 € 522,64 € 524,38 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk)voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is niet heel belangrijk, maar een kleine kast zou een pre zijn.
Hetzelde geldt voor geluidsniveau. Een stil systeem is een pre.
Energieverbruik idem dito. Een zuinig systeem is ook een pre.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Een review op mijn keuzes en suggesties voor verbeteringen. Denk dat bang-for-buck een mooi doel is.
[Voor 4% gewijzigd door _kilian_ op 12-07-2021 23:28. Reden: update geheugen]