Vraag

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden voor mail (outlook), office applicaties (Word, PowerPoint, Teams) en voor het browsen van het Internet. Verder zullen er geen spannende dingen op gebeuren. Denk dus redelijk het huis tuin en keuken surfen en mailen.
Het huidige systeem gaat al wat jaartjes mee, en het idee is dan ook dat dit systeem ook zomaar minimaal 5 jaar mee zal moeten kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs tussen de € 500 en € 600 max totaal, inclusief verzendkosten. Assemblage moet zelf wel lukken. Ik heb reeds een i5-11400 recent op de kop kunnen tikken voor € 179. Waardoor er dus nog zeg € 320 tot € 420 van het budget overblijft.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven gezegd is de CPU (i5-11400) al aanwezig. Het is wellicht wat overkill voor dit systeem, maar maakt hem wel wat toekomstbestendiger. Randapparatuur zoals monitor, toetsenbord, muis, speaker, webcam zijn reeds aanwezig.
Ik heb eventueel nog een Crucial BX500 240 GB SSD (3D NAND, SATA, 2,5-Zoll) liggen die gebruikt zou kunnen worden. Hoewel de nieuwere SSDs ook niet zo duur meer zijn en een redelijke prestatiewinst hebben ten opzicht van de BX500.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er nog nodig is zijn dan dus:
  • Kast, geen voorkeur, maar zit te kijken naar de barebone ASRock DeskMini H470 Series uit een eerdere BBG
  • Moederbord
  • CPU, Heb de i3-10100 overwogen, maar die is momenteel al snel meer dan €160 en de opvolger is volgens mij nog niet beschikbaar.
  • Geheugen, denk aan 8 tot 16GB
  • SSD, denk aan 500GB
  • Koeler, potentieel de Boxed cooler van de CPU vervangen door een Noctua NH-L9i Bruin of Silverstone Nitrogon NT08-115XP.
Op basis van een aantal afgelopen BBG's kom ik op de volgende onderdelen uit
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Processors
Reeds aanwezig. De genoemde prijs van 205 is bij Dustin met questionable verzendtijden.
Intel Core i5-11400 Boxed€ 205,10€ 179,00€ 205,10€ 179,00
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,-€ 163,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,-€ 85,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26S19D8/16€ 86,74 € 86,74
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 53,69€ 53,69
Totaal
€ 548,74
€ 522,64
€ 524,38

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk)voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is niet heel belangrijk, maar een kleine kast zou een pre zijn.
Hetzelde geldt voor geluidsniveau. Een stil systeem is een pre.
Energieverbruik idem dito. Een zuinig systeem is ook een pre.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een review op mijn keuzes en suggesties voor verbeteringen. Denk dat bang-for-buck een mooi doel is.

[Voor 4% gewijzigd door _kilian_ op 12-07-2021 23:28. Reden: update geheugen]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:31
Je hebt DDR4 geheugen gekozen, maar dat past niet. Er moet DDR4 SODIMM in.

Bijvoorbeeld pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B

Voor de rest ziet het er goed uit.

Je moet wel aan de winkel vragen of de deskmini compatible is met de Gen 11 Intel’s. Met de originele bios namelijk niet. Ze worden nu geleverd met een nieuwere bios, maar misschien is er nog oude stock en dan heb je pech. Je kunt zelf de bios enkel flashen met een Gen 10 processor.

[Voor 35% gewijzigd door Djarune op 12-07-2021 23:10]

• _kilian_
Ow wat stom zeg. Bedankt voor de oplettendheid.

Denk dat ik dan ga voor pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19D8/16, die staat ook op de Memory QVL van ASRock. De review van het Crucial setje suggereert dat het de 3.200MT/s niet haalt, waardoor het de geringe meerprijs niet rechtvaardigd.

Het issue van de bios was ik van op de hoogte, maar bedankt voor de tip!

• Djarune
_kilian_ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:20:
Denk dat ik dan ga voor pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19D8/16, die staat ook op de Memory QVL van ASRock. De review van het Crucial setje suggereert dat het de 3.200MT/s niet haalt, waardoor het de geringe meerprijs niet rechtvaardigd.
De review gaat uit van laptop processors (Tiger Lake en Lucienne) die alleen JEDEC instellingen accepteren en geen XMP. Desbetreffende persoon had dit kunnen weten ipv de moeite doen voor een slechte review, terwijl het een goede kit is waarmee niets mee aan de hand is.

De Deskmini gebruikt een normale desktop processor en accepteert geheugen OC via XMP van 3200MHz.

De Kingston ValueRAM set is een 2666CL19 kit en is ongeveer 40% trager dan de 3200CL16 kit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Op H470 loopt RAM nooit sneller dan 2933!

• Djarune
Uszka schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:15:
Op H470 loopt RAM nooit sneller dan 2933!
Kak je hebt gelijk. De Crucial kit is voor de Ryzen deskmini (X300).

@_kilian_ , dan maar pricewatch: Kingston 16GB DDR4 2666MHz met lagere latency.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
De Crucial kit gaat wel werken alleen niet sneller dan 2933C16.

• _kilian_
Bedankt voor alle feedback.

We gaan nu wel heel erg uit van de ASRock DeskMini H470, dat is voor mij niet per se een eis. Als we meer 'bang-for-buck' kunnen bereiken met een (kleine) reguliere kast sta ik daar zeker voor open. Ik heb er gewoon de ruimte voor.
Dus met dat gegeven, zouden jullie dan alsnog voor een H470 gaan, of toch voor een kast+moederbord+voeding. Moet zeggen dat de H470 wel makkelijk is, dat het allemaal geregeld is en ik ook niet echt direct dan een idee heb wat voor kast+moederbord+voeding ik dan zou moeten kiezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee