Diepte vijzen om poten aan bureaublad te bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
Hoi,

Ik vraag me af, bij een bureaublad van 27mm dikte, hoe lang mogen de vijzen zijn die gebruikt gaan worden om de poten te bevestigen, ik heb de volgende poten gekocht: https://www.etsy.com/nl/l...nen-salontafel-alle-maten

Ik heb alvast gelezen dat ik de gaten moet voorboren met een boorkop die 2mm dunner is dan de dikte van de vijzen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou, in ieder geval niet langer dan 27mm...

Standaard maat is 25 ofzo. 4x25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vergeet ook niet rekening te houden met het gedeelte dat uit zal blijven steken omdat de poot ook nog een aantal mm dik is.

Met 25mm zit je dan prima, en het voorboren mag echt wel een mm minder, dus niet het risico nemen dat je doorschiet met boren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
En ter vertaling, een vijs heet in Nederland een schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

Klippy

Still Game

Wat voor soort hout is het blad? Massief of OSB?

Dat voorboren ligt ook wel aan het type schroef, een echt voorgeboord gat zoals je in Ikea meubels vaak ziet is meestal voor euro/meubelschroeven (met een stompe punt). Dat zit over het algemeen steviger in OSB of ander plaatmateriaal.
Maar voor een bureau waar de meeste kracht toch recht op de poot staat zal een spaanplaatschroef ook wel voldoen, maar dan is met 1 of 2mm een centimeter diep voorboren ook wel genoeg om recht te blijven.
Ik zie niet hoe breed het schroefgat is van je poten, maar ga zo breed mogelijk, een mm of 4-5 zal dat zijn zoals hierboven staat.
Als je de vijzen nog moet kopen en ze ook torx hebben zou ik die nemen, kan je net wat meer kracht zetten of je accumachine gebruiken zonder uit te schieten tegen je nieuwe poten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Klippy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:19:
Wat voor soort hout is het blad? Massief of OSB?

Dat voorboren ligt ook wel aan het type schroef, een echt voorgeboord gat zoals je in Ikea meubels vaak ziet is meestal voor euro/meubelschroeven (met een stompe punt). Dat zit over het algemeen steviger in OSB of ander plaatmateriaal.
Maar voor een bureau waar de meeste kracht toch recht op de poot staat zal een spaanplaatschroef ook wel voldoen, maar dan is met 1 of 2mm een centimeter diep voorboren ook wel genoeg om recht te blijven.
Ik zie niet hoe breed het schroefgat is van je poten, maar ga zo breed mogelijk, een mm of 4-5 zal dat zijn zoals hierboven staat.
Als je de vijzen nog moet kopen en ze ook torx hebben zou ik die nemen, kan je net wat meer kracht zetten of je accumachine gebruiken zonder uit te schieten tegen je nieuwe poten.
Goed idee van de torx! Ik ga er deze middag om, het blad is eik vineer (lamellen), hoe ik het nu op heb na wat research is voorboren op de dikte van de basis van de schroef (dus schroef zonder thread) en als diepte 3/4 van de schroef diepte. het blad is 27mm, ik ga voor een schroef van 20mm gaan (3mm voor de poten, 17mm in het blad). Zit dat goed denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

Klippy

Still Game

Zonder de dikte van de schroef te weten is dat lastig, maar lijkt me met 4 stuks per poot goed te doen al ben ik geen expert hoor.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Klippy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:47:
Zonder de dikte van de schroef te weten is dat lastig, maar lijkt me met 4 stuks per poot goed te doen al ben ik geen expert hoor.
De schroeven moet ik nog halen, het gat in de poten is 6mm, dus veronderstel dat de schroef ook 6mm mag zijn? Hoewel het gat iets kleiner blijkt, rond de 5.8mm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Denk dat ik Torx, verzonken kop, 4mm dik en 20 of 25mm lang zou nemen. Geen dikkere gebruiken want de kop kan nu netjes verzinken in het iets grotere gat.

Maar hoe stijf is dat blad? Gaat hij niet doorbuigen zonder ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:03:
Denk dat ik Torx, verzonken kop, 4mm dik en 20 of 25mm lang zou nemen. Geen dikkere gebruiken want de kop kan nu netjes verzinken in het iets grotere gat.

Maar hoe stijf is dat blad? Gaat hij niet doorbuigen zonder ondersteuning?
Het blad is 220cm lang dus ik dacht om in het midden 1 ikea uitschuifbare poot te plaatsen als ondersteuning, hoop dat dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Het blad is 220cm lang dus ik dacht om in het midden 1 ikea uitschuifbare poot te plaatsen als ondersteuning, hoop dat dat voldoende is.
Dan hoop ik dat je een heel stevig blad hebt. Persoonlijk zou ik dit echt wel gaan ondersteunen. Maar misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen. Ik krijg wel vaker commentaar op mijn "elephant-proof" ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Dan hoop ik dat je een heel stevig blad hebt. Persoonlijk zou ik dit echt wel gaan ondersteunen. Maar misschien kan iemand anders daar nog iets over zeggen. Ik krijg wel vaker commentaar op mijn "elephant-proof" ontwerpen.
Op welke manier zou je dit nog meer gaan ondersteunen? Ik vond online niet echt informatie over vanaf hoeveel lengte/dikte ondersteuning nodig is, momenteel is het blad 220cm lang en 2.7cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

220 lang en nog geen 3cm dik verwacht ik dat je wel extra moet ondersteunen.
Wat je bij sommige bladen ziet is dat ze een metalen U-profiel in het blad frezen, dat helpt al flink tegen het doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Kanttekening bij Torx: je kan er makkelijker kracht mee zetten, maar meer kracht is niet altijd beter. Als je goed voorboort heb je meestal niet enorm veel kracht nodig, zeker niet bij zulke korte schroeven. Zeker als het hout niet enorm sterk is en het gat niet heel diep, heb je met Torx juist meer kans op doldraaien van het gat, omdat je simpelweg meer kracht kan zetten voordat de schroevendraaier uit de kop draait. Doe het dus met beleid. Kruiskopschroeven (Philips of Pozi, wel de juiste schroevendraaier gebruiken) zijn in dat geval ook prima. Bij deze diepte is het vaak beter om meerdere schroeven te gebruiken, dan om ze heel strak aan te draaien.
notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Op welke manier zou je dit nog meer gaan ondersteunen? Ik vond online niet echt informatie over vanaf hoeveel lengte/dikte ondersteuning nodig is, momenteel is het blad 220cm lang en 2.7cm dik.
Mijn bureau van 1m60 breed heeft een stalen frame in het midden over de breedte lopen, waar het blad op rust. Ik weet niet wat voor materiaal jouw bureaublad is (fineer is alleen de bovenste millimeter) dus wellicht is het ongeschikt om zonder frame te gebruiken. Belasting in het midden zal in ieder geval zorgen voor een doorbuiging waardoor je poten ook weer onder een andere hoek komen te staan en de krachten op je schroeven subtiel anders worden. De mate van doorbuiging en hoekverandering hangt af van de sterkte van het materiaal en de hoeveelheid belasting. Dit kan trouwens ook over tijd langzaam uitzakken totdat je een kromme plaat hebt. Voor de korte termijn kan je eens proberen de plaat op een paar kratjes bier aan de zijkanten te zetten als "poten", en een vol krat bier bovenop in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 13-07-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
GeleFles schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:37:
220 lang en nog geen 3cm dik verwacht ik dat je wel extra moet ondersteunen.
Wat je bij sommige bladen ziet is dat ze een metalen U-profiel in het blad frezen, dat helpt al flink tegen het doorzakken.
Zou zo 1 poot (https://www.ikea.com/be/n...rstelbaar-zwart-30264301/) niet genoeg zijn in het midden denk je? Zou er ook 2 kunnen halen, en die verspreiden over de beschikbare lengte, poten komen ook op 20cm van de rand, dus de te-overbruggen lengte wordt nog 220 - 20 - 20 = 180cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
Ik zou er 2 zetten voor de zekerheid, bij mijn burea van 244 lang 3,6 dik was dat ook geen overbodige luxe.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Cyriel85 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:43:
Ik zou er 2 zetten voor de zekerheid, bij mijn burea van 244 lang 3,6 dik was dat ook geen overbodige luxe.
Op welke manier heb je ze geplaatst? In het midden van het blad (in de diepte dan) en verspreid over de overige lengte? Of beiden achter elkaar? dus op dezelfde lijn in de diepte gezien (hope this makes sense :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Op welke manier heb je ze geplaatst? In het midden van het blad (in de diepte dan) en verspreid over de overige lengte? Of beiden achter elkaar? dus op dezelfde lijn in de diepte gezien (hope this makes sense :P)
Over de lengte van het blad verspreid, en uit het midden naar de muur voor beenruimte (mijn blad was 110, dan op 45 vanaf muur, 65 vanaf zitkant)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 13-07-2021 14:42 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
ik zou inschroefmoeren oftewel rampamoeren gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
Cyriel85 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Over de lengte van het blad verspreid, en uit het midden naar de muur voor beenruimte (mijn blad was 110, dan op 45 vanaf muur, 65 vanaf zitkant)
Ja dacht er ook aan om de poten inderdaad meer naar achter te schuiven, hoe kom je op 45/65, heb je opgemeten hoever je benen ongeveer komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notflip
107mb schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:44:
ik zou inschroefmoeren oftewel rampamoeren gebruiken
Wat is het voordeel van die moeren dan eigenlijk? Komt er uiteindelijk toch ook op neer dat je een schroef in het hout draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Wat is het voordeel van die moeren dan eigenlijk? Komt er uiteindelijk toch ook op neer dat je een schroef in het hout draait?
Grotere diameter mogelijk, waardoor je de kracht op het hout beter verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Als ik zoiets zou willen bouwen.... stalen kokerbalk in het midden van het blad, misschien wel 2 verdeeld over de diepte van het blad als het een heel diep blad is. Maar.... daar heb jij niet zoveel aan. Jij hebt gekozen voor een blad met poten op de hoek. Als je daar nu allemaal staal onder gaat schroeven, dan krijg je daar alleen maar meer problemen. Je voegt wel wat kilo's toe.

Ik heb nu een zit-sta bureau van 160 cm (van de baas) voor mijn thuiswerkplek. Dat is ook een simpel blad op een frame van staal. Ik heb in het verleden ook vaak zelf bureau's gemaakt met verstelbare IKEA poten, maar dat was allemaal "blad op frame van vuren".
Pagina: 1