Kanttekening bij Torx: je kan er makkelijker kracht mee zetten, maar meer kracht is niet altijd beter. Als je goed voorboort heb je meestal niet enorm veel kracht nodig, zeker niet bij zulke korte schroeven. Zeker als het hout niet enorm sterk is en het gat niet heel diep, heb je met Torx juist meer kans op doldraaien van het gat, omdat je simpelweg meer kracht kan zetten voordat de schroevendraaier uit de kop draait. Doe het dus met beleid. Kruiskopschroeven (Philips of Pozi, wel de juiste schroevendraaier gebruiken) zijn in dat geval ook prima. Bij deze diepte is het vaak beter om meerdere schroeven te gebruiken, dan om ze heel strak aan te draaien.
notflip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Op welke manier zou je dit nog meer gaan ondersteunen? Ik vond online niet echt informatie over vanaf hoeveel lengte/dikte ondersteuning nodig is,
momenteel is het blad 220cm lang en 2.7cm dik.
Mijn bureau van 1m60 breed heeft een stalen frame in het midden over de breedte lopen, waar het blad op rust. Ik weet niet wat voor materiaal jouw bureaublad is (fineer is alleen de bovenste millimeter) dus wellicht is het ongeschikt om zonder frame te gebruiken. Belasting in het midden zal in ieder geval zorgen voor een doorbuiging waardoor je poten ook weer onder een andere hoek komen te staan en de krachten op je schroeven subtiel anders worden. De mate van doorbuiging en hoekverandering hangt af van de sterkte van het materiaal en de hoeveelheid belasting. Dit kan trouwens ook over tijd langzaam uitzakken totdat je een kromme plaat hebt. Voor de korte termijn kan je eens proberen de plaat op een paar kratjes bier aan de zijkanten te zetten als "poten", en een vol krat bier bovenop in het midden.
[
Voor 3% gewijzigd door
DataGhost op 13-07-2021 13:40
]