Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Sinds een paar dagen knaagt er al iets bij mij. En dat heeft alles te maken met de meterstanden die aangegeven worden op onze slimme meter.

Even een situatieschets:

Als gezin van 4 verbruiken wij al jaren gemiddeld tussen de 1.000 en 1.100 kuub gas, dit is nooit anders geweest. Ik kijk normaliter 2 keer per jaar naar de meterstanden, maar sinds de plaatsing van een slimme meter kijk ik er wat vaker naar. Ik heb de slimme meter via een P2 verbinding met een hub verbonden, die mij,op kleine schaal, inzicht geeft in ons dagelijks verbruik.

Begin dit jaar ontving ik de eindafrekening over de 12 maanden er voor en de standen plus het verbruik zagen er goed uit. Dit was over de periode september 19 tot oktober 20.

Nu had ik enige tijd niet naar de meter gekeken, lees : een paar maanden, en tot mijn verbazing stond mijn gasverbruik een week terug al op 1030 kuub...met dus nog enkele maanden in het verschiet.

Ik heb mijn app van de hub er bij gepakt en deze gaf voor 1 dag in de maand Mei een verbruik van 443(!?!?!?) kuub gas aan.

Daar opvolgend heb ik ingelogd bij Essent, de energieleverancier, om te achterhalen of dit wel klopt. Helaas zijn er sinds maart dot jaar geen uitleesmomenten (?!?!?!?!?) meer geweest.

Voordat ik Essent morgen in blinde paniek en met schorre overslaande stem vol agressie ga bellen...heeft 1 van jullie iets vergelijkbaars meegemaakt? Het verbruik was voor 1 enkele dag zeer, zeer hoog en de opvolgende dagen lag deze weer netjes op een normaal gemiddeld verbruik van 0,8 kuub. Een gaslek hebben wij niet gehad, er is geen andere nieuwere apparatuur in huis...wat kan dit zijn?

Wabbawabbawabbawabba

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Uitleesfout?

Waar kom je op als je de huidige stand minus de stand op de eindafrekening doet?

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:36
Misschien ook mogelijk: 443m³ of 443 kWh?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat lees je op de meter zelf af ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
jeroenikke schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:08:
Misschien ook mogelijk: 443m³ of 443 kWh?
Zowel 443 kuub gas als 443 kWh in 1 dag tijd lijken me verre van realistisch? :P

The devil is in the details.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik heb de slimme meter via een P2 verbinding met een hub verbonden, die mij,op kleine schaal, inzicht geeft in ons dagelijks verbruik.
Ik zou hier eens kijken. Ik weet niet precies wat je erop hebt aangesloten natuurlijk maar dat kan je wellicht al wat meer informatie geven.
Ik heb mijn app van de hub er bij gepakt en deze gaf voor 1 dag in de maand Mei een verbruik van 443(!?!?!?) kuub gas aan.
Dit was niet toevallig de dag dat je de slimme meter hebt gekregen? Vervanging van meters zorgt altijd voor best wat verstoring in die systemen. Komt omdat de oude totale meterstand dan natuurlijk ineens compleet anders is met de nieuwe meterstand. En vaak is je "nieuwe" meter ook een hergebruikt model met daarop al wat verbruik.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even afgezien van die 443, het is normaal dat als je een contact van 20 oktober af hebt je nu al bijna op het maximum zit.
In juni gebruiken wij 10m3, in januari 200. van april tot en met september staat de verwarming sowieso niet aan en ook begin oktober is dat vaak nog erg weinig wat hij moet doen. Dus je tussenstand nu vind ik niet zo raar, dat hij wat hoger is dan andere jaren ook niet. De kou was niet extreem, maar het duurde wel tot ergens april/mei voor de verwarming dit jaar echt definitief uit kon. Vorig jaar al half maart.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
De meter zelf geeft nu een stand van 2560, de eindafrekening had een eindstand van 1558. En het gaat om gas, naar elektra ga ik zo ook nog kijken...

De slimme meter is begin vorig jaar geplaatst, vlak voor de crisis. De standen kwamen telkens overeen met ons jaarlijks gemiddeld verbruik. De nieuwe meter was een 0 meter, dat melde de monteur destijds en stond ook op de leveringsdocumenten.

Als ik mijn gemiddeld dagverbruik nu optel tot aan oktober, dan zou ik minimaal een derde meer aan verbruik moeten hebben tegen die tijd.

Wabbawabbawabbawabba

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KatirZan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:16:
De meter zelf geeft nu een stand van 2560, de eindafrekening had een eindstand van 1558. En het gaat om gas, naar elektra ga ik zo ook nog kijken...

De slimme meter is begin vorig jaar geplaatst, vlak voor de crisis. De standen kwamen telkens overeen met ons jaarlijks gemiddeld verbruik. De nieuwe meter was een 0 meter, dat melde de monteur destijds en stond ook op de leveringsdocumenten.

Als ik mijn gemiddeld dagverbruik nu optel tot aan oktober, dan zou ik minimaal een derde meer aan verbruik moeten hebben tegen die tijd.
Zou dat melden bij Enexis(netbeheerder) dat is de eigenaar van deze meter(s)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hahn
KatirZan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:16:

Hoe bedoel je 'nu optel tot aan oktober'? Komende paar maanden gebruik je natuurlijk véél minder gas dan het daggemiddelde tot nu toe.

Als je komende 2 maanden meer dan 1 of 2 kuub per dag gebruikt, lijkt het me al veel.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 12-07-2021 21:19 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ons dagverbruik is 0,2 tot 1,4 kuub, nagenoeg of allemaal tegelijk douchen ( 2 jonge kinderen).

Ik bel sowieso Enexis wel even ivm het niet doorkrijgen van de meterstanden, ik zal dit ook melden bij Eneco. Waar het mij meer om gaat is die ene dag met zo gigantisch veel verbruik. Dat we misschien meer hebben verbruikt door een langere periode van kou, dat vind ik nog niet eens zo interessant. Is zoiets nog uit te lezen in het apparaat?

Wabbawabbawabbawabba

• ArthurMorgan
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZLV4U6E93Jlz6jSJ6zQ2oN2nbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UANsczeMX9dfuYSXbrUggs9c.png?f=fotoalbum_large

En als je dan weet dat de helft van de oktober waarde in de laatste 10 dagen valt (dat jaar iig) dan zie je dat je minder dan 5% pakt in de periode van nu tot aan 20 oktober.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mei was dit jaar wel erg koud, heb de kachel hier langer aangehad dan voorgaande jaren.
Maar 400 kuub is wel veel.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Die 443 past gewoon niet in je totaalstand nu. Dat moet echt een weergave fout zijn. Anders zou je dus maar 600 kuub gebruikt hebben vanaf oktober tot nu toe, terwijl dit voor (bijna) iedereen een jaar is met een wat hoger verbruik dan de jaren hiervoor. (onder gelijke gebruiksomstandigheden.)

• Hahn
KatirZan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:26:
Ons dagverbruik is 0,2 tot 1,4 kuub, nagenoeg of allemaal tegelijk douchen ( 2 jonge kinderen).
Oke, dus laten we zeggen 1 kuub per dag, voor het gemak. Tot oktober is nog om en nabij de 80 dagen. Dus 80 kuub gas.

Je zei net zelf:
De meter zelf geeft nu een stand van 2560, de eindafrekening had een eindstand van 1558.
2560 - 1558 = 1002 kuub gas tot nu toe gebruikt.

1002 + 80 = 1082 kuub in oktober. Valt precies binnen je 1.000-1.100 kuub verbruik uit je startpost, toch?

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kun je in die hub ook eens kijken naar de maanden voor de 443 meting? Als je daar de metingen mist dan heeft de hub misschien een paar maanden geen goede metingen kunnen doen, en is hij in mei weer gaan werken, en toen in 1 keer bijgewerkt met wat hij gemist heeft in de voorgaande maanden.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verbinding tussen elektrameter en gasmeter kan ook verbroken zijn geweest (indien draadloos). Als dan inderdaad op een bepaald moment die verbinding weer is hersteld, is die piek ontstaan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Nu ja:

- het is steenkoud geweest in de hele periode dec '20 t/m mei '21 vergeleken met enkele voorgaande jaren. Alleen dat al scheelt met gemak 30% of meer. Deze hele periode lijkt te vallen in de "probleemperiode" waar je nu naar kijkt.
- veel mensen zijn meer thuis i.v.m. thuiswerken, gesloten scholen of KDV's. Weet niet of dit voor jou geldt? Dan staat meestal ook de verwarming meer/vaker/warmer aan.

Voor die eerste, zoek naar degree day calculator en vergelijk eens hoeveel dat er nu waren met dezelfde periode vorig jaar. En deel het verbruik van beide periodes eens door het aantal graaddagen van die periode. Zijn de getallen dan nog heel verschillend?

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 12-07-2021 22:18 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
De periode voor de piek waren gemiddeld, zoals voorgaande jaren. Dat is ook hetgeen wat mij verbaast, die ene gigantische piek. Ik kom met mijn berekening een aanzienlijk stuk hoger uit, maar ik zal wel een rekenfout gemaakt hebben, dit kijk ik nog wel even na.

De verbazing rondom die ene piek, in combinatie met het niet benaderbaar zijn van het apparaat wekt argwaan...zoals ik eerder zei : ik vraag mij af of dat wel klopt. En als dat klopt, waarom ineens een piek (inhaalslag, maar waarom?).

Eerlijk gezegd begrijp ik de huidige techniek ook niet, waarom niet een hardline ipv een oude, achterhaalde techniek(en het probleem dat ze hun plek in de ether kwijt kunnen raken) waarvan op voorhand men al wist dat dit niet optimaal zou werken.
Zou dit te maken kunnen hebben met die piek, een fout in de software van het apparaat welke zich miraculeus corrigeerd.

Ik ga mijn sheet doorlopen op rekenfouten en daarna eens contact opnemen met de eigenaar, ik zie namelijk graag mijn verbruik terug bij de energieleverancier, dan ben ik beter voorbereid op eventuele naheffingen....

Wabbawabbawabbawabba

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:11:
[...]

Zowel 443 kuub gas als 443 kWh in 1 dag tijd lijken me verre van realistisch? :P
Ik denk dat bedoeld wordt dat je gasverbruik ook in kWh kunt weergeven. Eén kuub gas staat gelijk aan 10,2 kWh aan energie. In geval van TS dus 40 kuub in een dag; dat is hoog, maar niet onmogelijk. Een G4-meter zoals doorgaans in woningen te vinden is, kan 6 kuub per uur doorlaten.

Maar in dit geval lijkt het me realistischer dat de verbinding tussen de gasmeter en de slimme meter heeft gehaperd.. De slimme meter neemt het gasverbruik van de gasmeter over via een (eventueel draadloze) verbinding. Als die een tijd niet heeft gewerkt en ineens wel, dan krijg je dus het cumulatieve verbruik van meerdere dagen op één dag te zien in de slimme meter.

@KatirZan is ook je gasmeter vervangen toen je een slimme meter kreeg? Een veelgehoorde klacht is dat nieuwe gasmeters véél nauwkeriger meten dan gasmeters die er al jaren/decennia hangen. Gasmeters zijn mechanische apparaten en kunnen dus door de jaren heen minder nauwkeurig gaan meten door slijtage. Dat is doorgaans in je voordeel (er stroomt meer gas door de meter dan het mechanisme kan bijhouden), maar zodra je een nieuwe meter krijgt, zie je dus je echte verbruik. Je hebt de jaren met je oude meter dus een voordeeltje gehad.

Bovenstaand is natuurlijk generaliserend; wellicht speelt er bij jou iets anders. Dat kan je netbeheerder het beste beoordelen door de meters te schouwen en eventueel te ijken. Let bij ijking op de kosten: ie zijn hoog en als er geen afwijking wordt gevonden, komen ze ook voor jouw rekening. Denk hierbij aan enkele honderden euro's.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
@Heroic_Nonsense De gasmeter is ook direct vervangen destijds.

Ik ben nog niet toegekomen aan mijn herberekening of het bellen van Enexis, ik laat dat nog even weten

Wabbawabbawabbawabba

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Was er wel gasverbruik af te lezen in de dagen vóór de bewuste meidag..?

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Gramser schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:28:
Was er wel gasverbruik af te lezen in de dagen vóór de bewuste meidag..?
Jazeker, het gebruik voor die periode was zoals gemiddeld. Helaas kan ik niet heel ver terug in mijn logboeken, deze ververst na 3 maanden...

Wabbawabbawabbawabba

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ah - dan gaat het relaas over cumulativiteit van @Heroic_Nonsense denk ik niet op. Toch denk ik ook aan een meetfout…

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Dat is ook mijn vermoeden, de vraag is of een monteur zoiets kan uitlezen uit het apparaat. Houden deze slimme meters ook een intern logboek bij van het gebruik? En zo ja, wat zou dan de verversingstijd zijn van deze logboeken.....

Wabbawabbawabbawabba

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

KatirZan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:17:

Eerlijk gezegd begrijp ik de huidige techniek ook niet, waarom niet een hardline ipv een oude, achterhaalde techniek(en het probleem dat ze hun plek in de ether kwijt kunnen raken) waarvan op voorhand men al wist dat dit niet optimaal zou werken.
Zou dit te maken kunnen hebben met die piek, een fout in de software van het apparaat welke zich miraculeus corrigeerd.

Ik ga mijn sheet doorlopen op rekenfouten en daarna eens contact opnemen met de eigenaar, ik zie namelijk graag mijn verbruik terug bij de energieleverancier, dan ben ik beter voorbereid op eventuele naheffingen....
Enexis gebruikt geen achterhaalde techniek. Gewoon 4g. Zij hebben toen bewust niet meegedaan met de andere netbeheerders die wel die domme keuze hebben gemaakt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
psy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Enexis gebruikt geen achterhaalde techniek. Gewoon 4g. Zij hebben toen bewust niet meegedaan met de andere netbeheerders die wel die domme keuze hebben gemaakt.
Nice, nieuwe informatie. Dat wist ik dus niet :)

Maar dat zou betekenen dat er een voor nu onverklaarbare reden is voor het niet kunnen communiceren met de systemen van de energieleverancier....

Ik waag straks het telefoontje er aan!

Even ter info : Dit hangt er in mijn huis (foto's niet van mij, maar zelfde apparatuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woBSNT7-lIF5Dje3fEE1TuYr1sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OLYgbWOBkDe5dk6xlnNjSHY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gmOqinHF0lom49e6myTezi7aOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5z9NOCrQ6hpUdKO7gEdepNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door KatirZan op 13-07-2021 12:37 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

KatirZan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Nice, nieuwe informatie. Dat wist ik dus niet :)

Maar dat zou betekenen dat er een voor nu onverklaarbare reden is voor het niet kunnen communiceren met de systemen van de energieleverancier....

[...]
Die communicatie tussen slimme meter en de printer die je factuur afdrukt is een keten waar in iedere stap een probleem kan ontstaan. Het hoeft dus niet perse aan jouw meter of de 4G-verbinding te liggen.

Het kan bijvoorbeeld ook aan het CARM-systeem liggen (Centralisatie Allocatie, Reconcilliatie en Meetdata, een centrale database waar de verbruiksdata door de RNB wordt klaargezet voor o.a. de leverancier), of aan de systemen waarmee je leverancier C-ARM uitleest.

Het is overigens niet jouw uitdaging om na te gaan waar in de keten de fout zit; jij belt als klant je leverancier. Het is vervolgens de taak (zelfs verplichting sinds augustus 2013) van de leverancier om uit te zoeken wat er aan de hand is; je hoeft niet eens zelf met de netbeheerder te bellen (dat mag natuurlijk wel als je dat liever wil).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Krijg de indruk dat @Heroic_Nonsense een mede RNB collega is, velen zullen CARM niet kennen 😎

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

psy schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:48:
Krijg de indruk dat @Heroic_Nonsense een mede RNB collega is, velen zullen CARM niet kennen 😎
Dat heb jij goed. :)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ode aan de RNB medewerkers dan :+

Het bellen zal morgenochtend worden, vind het bloedirritant dat ik niets kan inzien momenteel. Normaal kijk je er vrijwel nooit naar, maar nu het niet kan dan wil je het wel :D

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1