Wat @
Ronald schrijft.
Die 2 x 8 panelen oost west gaan prima op dat 4 kW enkelfase model. (@
Ronald heeft een simulatie met SolarEdge designer geplaatst, zou je verkoper ook eens moeten doen ipv dat domme advies)
Een 3 fase SE model is juist het allerdomste dat je kunt doen met 2 x 8 panelen omdat je dan een best groot deel van de dag met optimiser clipping te maken krijgt. (ipv +/- 380 V DC heb je dan namelijk +/- 750 V DC nodig)
Sowieso geen 3 fase SolarEdge kiezen met jouw dak.
Dit advies bewijst dat je verkoper niets van SolarEdge snapt. Uberhaubt niets van omvormer selectie bij oost-west orientatie. Ik zou hard weglopen bij die partij. Ik krijg letterlijk buikpijn en jeuk van zulke verkopers. Bah! Nog niet eens met P404 (dan werkt het nog steeds niet top maar tenminste een stuk minder slecht)
2 x 7 panelen met P401 en een
enkelfase omvormer is wat betreft optimiser voltage clipping echt op het randje. P404 is dan een logischer keuze maar hoeft wat mij betreft niet perse.
Bij 3 fase SolarEdge en P401 moet je minstens 13 panelen per dakvlak hebben om het goed te laten werken (en dan heb je nog erg weinig speelruimte voor schaduwmanagement).
Bij 3 fase SolarEdge en P404 of P505 zou je, als je geen schaduwmanagement nodig hebt, kunnen kiezen voor 9+9 panelen.
Maar goed, ook bij 9+9 panelen heb je geen 3 fase omvormer nodig, is dus onzin.
Mijn advies bij jouw dak. Tot en met 10+10 panelen van 395 Wp gaat nog zonder veel aftoppen op een 5 kW enkelfase model. (of het nu een string omvormer is of SolarEdge).
Ik heb het niet gesimuleerd maar als je een procent of 2 aftoppen per jaar niet afschrikt kan je zelfs +/- 12+12 panelen kwijt op 5 kW enkelfase.
Daarboven wordt 3 fase pas noodzakelijk.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)