Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 23:22

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Foto's
Het gaat in ieder geval om een Oost/West opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY8dz5-AiRneayydsJ3OZQ9vm2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8ZrjZzFPpMVrZJVUXVlrE18.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Geschatte maten: Breedte 4,5, Lengte 5,5.
Geschatte hellingshoek : 35 graden
Schaduw
Er zitten aan beide kanten een pijpje , een voor de afvoer van de CV-ketel en de andere voor ventilatie douche-ruimte
Jaarverbruik
Geschat jaarverbruik 4100 Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Besparing uiteraard. Ook kwaliteit en garanties spelen voor mij een rol en bij duidelijke meerwaarde mag daar een realistisch prijskaartje aan hangen
Wie gaat het project uitvoeren
Nog geen definitieve keuze gemaakt maar heb wel al verschillende offertes ontvangen. Na de eerste selectie heb ik een 4tal overgehouden die me (tot nu toe) het beste gevoel geven bij het totaalpakket van producten en garanties
Bijhouden van data
Is zeker een vereiste
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnyX_py5isD4jUk_Wn8iDjR4D3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmPR6l1AqWDawbJehv9gkWZE.jpg?f=fotoalbum_large
Regio

PV Output

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jacovn in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
SE is alles behalve parallel geschakeld.. (meer een hybride vorm van parallel en serie, met een minimum aantal optimizers per kant!)

Waarom niet gewoon een stringomvormer met 2x mppt ingangen?

Wat voor pijpje van de ventilatie is het?
Is het te vervangen voor zo een?:
https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2021 20:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:58:
jacovn in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Waarom niet gewoon een stringomvormer?

Wat voor pijpje van de ventilatie is het?
Is het te vervangen voor zo een?:
https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html
Terechte vraag. De meeste aanbieders gaven het eigenlijk ook als advies. Ik had het niet vermeld maar ik heb vroeg in de ochtend en later op de avond aan elke kant een flinke boom die vermoedelijk wat schaduw brengen. De pijpjes zijn dus niet eens de hoofdreden. Tevens heb ik begrepen dat monitoring per paneel alleen kan met een parellele schakeling en dat staat ook op mijn wensenlijstje.

Discussie met leveranciers hierover was er weinig maar ik sluit niet uit dat dat te maken heeft met het feit dat ze graag leveren , nuttig of niet. :+

Nu ik nog eens goed kijk blijkt dat ik aan de oost-zijde 2 pijpjes heb zitten maar volgens mij zitten die juist aan de goede kant en leveren die dus geen enkele belemmering en eigenlijk geldt dat volgens mij ook voor het pijpje aan de westkant.

Hier nog even de foto's van beide kanten, op de eerste foto is het rechter pijpje van mij (CV):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGtg00WvQ0omB2hY-XeZvHU7Vw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iPMYbGLcc4JITYb2j1jqzGR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ul4-IDYVp3Zl4zMhIgl0bxDCtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YnWO5CH3la5qeRf7dLjezYm.jpg?f=fotoalbum_tile

PV Output

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Wil je echt goed spul op je dak, ga dan voor de REC Alpha Black 370, totaal wat anders dan alle andere panelen in je offertes. 25 jaar fabrieksgarantie en een opbrengstgarantie van 92% na 25 jaar. Bovendien een heel ander paneel dan de rest wat kwaliteit betreft. Dat Solaredge verhaal heb je niet nodig, tenzij die bomen de hele dag gedeeltelijk schaduw geven, anders verdien je die 800 euro die het extra kost t.o.v. een normale omvormer niet terug.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47

Zenix

BOE!

De TS heeft als eis opgegeven dat die per paneel wil monitoren, geen wonder dat elke leverancier met Solar Edge komt..

Ik zat met mijn Oost/West 28 Longi full black 360Wp en een Goodwe stringomvormer 6kW op 7300 excl btw. Die 5kW omvormer heb je ook niet nodig met Oost/West. Denk dat een 3.6kW omvormer wel voldoende is op één fase.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 13-07-2021 21:45 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Als je 8 panelen per kant niet haalt... dan p404 of p505 optimizers om te voorkomen wat @AUijtdehaag al genoemd heeft.

Gelukkig kunnen alle panelen behalve de Longi op p404 en die kosten hetzelfde als p401.

Offerte C en D vallen gelijk af: Die ontwerpen zijn per Wp duurder dan offerte A.

Offerte B: Nette prijs voor een REC systeem die panelen zijn incl BTW bijna 100 euro per stuk duurder dan de rest. Maar of ze het ook opbrengen? Waarschijnlijk niet.

Offerte A: Die SE5000 is veel te ruim in de jas... Inruilen voor een SE3680 en een extra paneel... Op P404s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
Eurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:18:
Terechte vraag. De meeste aanbieders gaven het eigenlijk ook als advies. Ik had het niet vermeld maar ik heb vroeg in de ochtend en later op de avond aan elke kant een flinke boom die vermoedelijk wat schaduw brengen. De pijpjes zijn dus niet eens de hoofdreden. Tevens heb ik begrepen dat monitoring per paneel alleen kan met een parellele schakeling en dat staat ook op mijn wensenlijstje.
Schaduw vroeg in de ochtend en later op de avond schaadt je opbrengst echt heel weinig omdat de opbrengst dan sowieso al laag is.
Ik zou zelf niet voor SolarEdge kiezen in dit geval. Monitoring per paneel gaat snel vervelen (ik heb het bij 8 van onze panelen)

Enkelfase SolarEdge met P401 kan wel werken in jouw situatie. Maar dan wel met minstens 7 panelen per dakvlak.
De 3680 W versie is al voldoende. Ik kan het eventueel wel voor je simuleren met SolarEdge designer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
@busscherski met 7x60V = 420V is er zodanig weinig marge dat je defacto geen schaduwmanagement hebt uit een SolarEdge systeem... Beetje onzin dus. Voor letterlijk hetzelfde geld p404 er in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
@Ronald
Als de panelen compatible zijn met P404 is dat natuurlijk de betere keuze en een veel elegantere oplossing.

Ik tel de 7 panelen op het andere dak ook mee, die doen ook altijd nog een beetje. Zeg maar 7*60V+7*6V=462 V. Dan kan er ongeveer 1 paneel aan de zonkant in de schaduw liggen zonder optimiser voltage clipping (in de vroege ochtend / late avond).
Een heel klein beetje optimiser voltage clipping is ook niet zo`n punt. Zolang het in de zomer niet tussen 9:00 en 17:00 is valt het verlies in absolute zin erg mee. Minder dan de meerprijs voor P505.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
Ik ben de specsheets nagelopen, de p404 moet kunnen voor alles behalve de Longi. SE designer vind p404 ook prima voor de Hyundai en de REC. De andere offertes... Meh...

Ik heb de Hyundai optie met 15 panelen al in designer staan, kan prima op een Se3500h, maar slechts 10 euro verschil voor de Se3680, dus gewoon die.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 13-07-2021 23:38 ]

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
RobertV70 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:28:
Wil je echt goed spul op je dak, ga dan voor de REC Alpha Black 370, totaal wat anders dan alle andere panelen in je offertes. 25 jaar fabrieksgarantie en een opbrengstgarantie van 92% na 25 jaar. Bovendien een heel ander paneel dan de rest wat kwaliteit betreft.
Ik ben door alles wat ik heb kunnen vinden over REC ook wel overtuigd van de kwaliteit. Op de Hyundai panelen wordt echter ook 25 jaar product-garantie gegeven dus die zag ik ook wel zitten
busscherski schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:20:
Schaduw vroeg in de ochtend en later op de avond schaadt je opbrengst echt heel weinig omdat de opbrengst dan sowieso al laag is.
Ik zou zelf niet voor SolarEdge kiezen in dit geval. Monitoring per paneel gaat snel vervelen (ik heb het bij 8 van onze panelen)
Ik merk in dat ik in mijn hoofd die keuze al een beetje gemaakt had maar je hebt wel een punt. Ik zal de overgebleven aanbieders dit nog eens voor de voeten werpen zodat ze met een onderbouwing moeten komen.
Ronald schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:17:
Als je 8 panelen per kant niet haalt... dan p404 of p505 optimizers om te voorkomen wat @AUijtdehaag al genoemd heeft.

Gelukkig kunnen alle panelen behalve de Longi op p404 en die kosten hetzelfde als p401.

Offerte C en D vallen gelijk af: Die ontwerpen zijn per Wp duurder dan offerte A.

Offerte B: Nette prijs voor een REC systeem die panelen zijn incl BTW bijna 100 euro per stuk duurder dan de rest. Maar of ze het ook opbrengen? Waarschijnlijk niet.

Offerte A: Die SE5000 is veel te ruim in de jas... Inruilen voor een SE3680 en een extra paneel... Op P404s
Oké , dus bij 8 panelen per zijde kan de p401 wel en anders beter de p404 of p505.
Ik heb het proberen te berekenen en offerte B komt in mijn berekening over een periode van 25 jaar meer dan 10% duurder uit per geleverde Kwh. De aanbieder van offerte B gaf al aan dat een te grote omvormer minder efficiënt was dus ik verbaasde me ook al een beetje bij die van offerte A.
Ronald schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:33:
Ik ben de specsheets nagelopen, de p404 moet kunnen voor alles behalve de Longi. SE designer vind p404 ook prima voor de Hyundai en de REC. De andere offertes... Meh...

Ik heb de Hyundai optie met 15 panelen al in designer staan, kan prima op een Se3500h, maar slechts 10 euro verschil voor de Se3680, dus gewoon die.
Top hoor , dat je dat al even voor me gecheckt hebt. (y)

Ik spreek morgen de aanbieder voor offerte A nog omdat ik voorgelegd had dat ik eigenlijk 2x8 panelen zou willen leggen. Kan ik meteen over de optimizers en de omvormer beginnen.

Het is wel best complex als je de diepte induikt zonder een technische achtergrond :o

PV Output

• Ronald
@Eurionair met name SolarEdge is een erg complex systeem (Zowel qua onderdelen als technisch).
Wel ontzettend mooi; maar het moet wel goed ontworpen worden. SolarEdge designer is heel simpel in gebruik, maar waarschuwt veeeeeel te laat/weinig over opbrengst problemen door ontwerpfouten.

@busscherski heeft waarschijnlijk gelijk dat het systeem met 2x7xp401 okay draait, maar er zit weinig marge in, en dat is zonde want je ontneemt het SolarEdge systeem van zijn eigen kracht. Met p404 zit het heel ruim in de jas, maar weinig recente panelen kunnen er op.

Ik heb geen enkele bron gevonden die laat zien hoeveel beter REC presteert bij gelijke Wp, maar voor een REC systeem op SolarEdge lijkt de prijs heel erg goed. Die panelen zijn gewoon echt zoveel duurder. Met de Hyundai's kom je voor ongeveer hetzelfde geld (15 panelen) op bijna 1000Wp meer uit, en het is onwaarschijnlijk dat REC dat verschil goed kan maken op beter zijn.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39

timovd

Voorsprong door techniek

Eurionair schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Solar Edge is niet parallel, maar nog steeds in serie.

Kun je het dak nauwkeuriger opmeten? Wellicht past er op West ook een combinatie van 3x landscape, 3x portrait (naast het dakraam) en 3x landscape.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
@Ronald dus als ik het goed begrijp zou p404 zowel bij 2*7 als 2*8 panelen de betere keuze zijn ?

V.w.b. de prestaties van REC , de aanbieder claimt dat die onder dezelfde omstandigheden maar ca 17,6% inleveren terwijl alle andere aanbieders ca 20% verlies incalculeren vanwege de oost/west opstelling. Ik heb ook geen bronnen waar ik dit kan valideren maar heb dit evenwel gehanteerd in mijn berekeningen en dan nog haal ik de meerprijs er nooit uit ook al is de degradatie van REC trager dan van Hyundai.

@timovd Bedoel je dat ik beter 9 panelen op West kan leggen en dan nog 5 op Oost uitgaande van 14 panelen ?

PV Output

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Eurionair nee, 9 + 8.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ronald
@Eurionair p404 heeft voor zover ik weet geen nadeel - als hij gebruikt kan worden (Hij kan alleen hoogvermogen panelen met wat lagere stroom aan, zoals de Rec en Hyundai en de meeste panelen < 320Wp)

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
@timovd Aha , dat is onder het motto "leg er zoveel als mogelijk op" of heeft dat nog andere voordelen ?

@Ronald Maar wat is dan concreet het voordeel ? Efficientie , prijs of ... ?

PV Output

• Ronald
Kort door de bocht: p404 kan 85V per optimizer maken, p401 60V.
p404 kan panelen tot 11A Isc aan, p401 tot 11.75A Isc.
Ze zijn ongeveer even efficiënt, kosten zo goed als precies hetzelfde.
p404 is in alle gevallen een betere optimizer bij panelen die onder de 11A blijven (maar je kunt 85V en 60V optimizers niet in dezelfde string gebruiken)

Dat maakt dat een systeem met p404 veel meer ruimte heeft om verschillen tussen paneelopbrengst op te vangen. Het is nogal een complexe dynamiek... Om het allemaal te snappen zul je je middelbare school elektrotechniek even moeten afstoffen en dan nog even goed polijsten: https://community.fritts....r-dan-bij-een-zonnige-dag

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 14-07-2021 11:11 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Eurionair vooral om je dak zo vol mogelijk te leggen. Een paar panelen er bij is relatief goedkoop.

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
@Ronald @timovd Vandaag de aanbieder met de Hyundai panelen gevraagd wat het zou betekenen als ik 16 panelen ipv 14 wil leggen.

Blijken er toch wel wat consequenties aan te kleven. Zo gaf men aan dat mijn meterkast met 1fase dan niet meer geschikt zou zijn en dat zou moeten worden omgebouwd naar 3fase.
Daarnaast zie ik nu op de offerte ook een nieuwe omvormer verschijnen namelijk de SE 6K Solar Edge met Lan. Dus prijstechnisch heeft het nogal wat gevolgen want met een nieuwe meterkast en andere zaken die erbij komen wordt de offerte een kleine 1400 euro duurder.

Overigens had ik de kwestie van de eerder aangegeven omvormer SE 5000 HD ter sprake gebracht. De verklaring voor hun keuze was dat zeg maar midden op de dag zowel Oost als West behoorlijk volle bak draaien dus dat moest de omvormer aan kunnen. Tevens werd aangegeven dat de richtlijnen van Solar Edge worden aangehouden v.w.b. de keuze van de optimizers. Op de nieuwe offerte met 16 panelen staan overigens wederom de p401's.

Oké, een 3fase meterkast is niet persé weggegooid geld maar het maakt de 2 panelen extra wel wat duur op deze manier.

PV Output

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLNe6it-1SUjucCT2yUFNy1FMs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vav6J3HPtJGFW7lFb9v10JUn.png?f=fotoalbum_large

I rest my case.

[edit]

I really should rest my case:
https://www.thomasberger....w2=3160&temp_coeff2=-0.48

[edit2]
Zelfs op een SE3500H nog dezelfde opbrengst projectie... Op een SE3000H verliest je op de projectie 80kWh met wat gemopper. Alleen op SE2200H is het een ongeldig ontwerp.

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 14-07-2021 22:01 ]

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
@Ronald hmmm, mijn vertrouwen in deze aanbieder is wel aan het dalen met deze info.

Ik realiseer me nu wel dat mocht er in de toekomst een reden zijn om 3fase nodig te hebben dan moet er klaarblijkelijk ook een andere omvormer komen. Dat zou een reden kunnen zijn om te overwegen de meterkast mee te nemen.

Ik ga de aanbieder confronteren met deze info.

PV Output

• busscherski
Wat @Ronald schrijft.
Die 2 x 8 panelen oost west gaan prima op dat 4 kW enkelfase model. (@Ronald heeft een simulatie met SolarEdge designer geplaatst, zou je verkoper ook eens moeten doen ipv dat domme advies)

Een 3 fase SE model is juist het allerdomste dat je kunt doen met 2 x 8 panelen omdat je dan een best groot deel van de dag met optimiser clipping te maken krijgt. (ipv +/- 380 V DC heb je dan namelijk +/- 750 V DC nodig)
Sowieso geen 3 fase SolarEdge kiezen met jouw dak.
Dit advies bewijst dat je verkoper niets van SolarEdge snapt. Uberhaubt niets van omvormer selectie bij oost-west orientatie. Ik zou hard weglopen bij die partij. Ik krijg letterlijk buikpijn en jeuk van zulke verkopers. Bah! Nog niet eens met P404 (dan werkt het nog steeds niet top maar tenminste een stuk minder slecht)

2 x 7 panelen met P401 en een enkelfase omvormer is wat betreft optimiser voltage clipping echt op het randje. P404 is dan een logischer keuze maar hoeft wat mij betreft niet perse.
Bij 3 fase SolarEdge en P401 moet je minstens 13 panelen per dakvlak hebben om het goed te laten werken (en dan heb je nog erg weinig speelruimte voor schaduwmanagement).
Bij 3 fase SolarEdge en P404 of P505 zou je, als je geen schaduwmanagement nodig hebt, kunnen kiezen voor 9+9 panelen.
Maar goed, ook bij 9+9 panelen heb je geen 3 fase omvormer nodig, is dus onzin.

Mijn advies bij jouw dak. Tot en met 10+10 panelen van 395 Wp gaat nog zonder veel aftoppen op een 5 kW enkelfase model. (of het nu een string omvormer is of SolarEdge).
Ik heb het niet gesimuleerd maar als je een procent of 2 aftoppen per jaar niet afschrikt kan je zelfs +/- 12+12 panelen kwijt op 5 kW enkelfase.
Daarboven wordt 3 fase pas noodzakelijk.

• busscherski
Eurionair schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:17:
Ik realiseer me nu wel dat mocht er in de toekomst een reden zijn om 3fase nodig te hebben dan moet er klaarblijkelijk ook een andere omvormer komen. Dat zou een reden kunnen zijn om te overwegen de meterkast mee te nemen.
Als je selectiviteit wilt handhaven na overstap op 3 fase dan moet je nu maximaal een 3.68 kW model hangen. Ook dat gaat nog prima met 8+8 panelen van 395 Wp, zie de post van @Ronald.

(wat mij betreft is selectiviteit optioneel maar ik wil hier geen discussie starten, zoek daar zelf maar naar in het grote PV topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10)
Ik ga de aanbieder confronteren met deze info.
Die gaat er toch niet van leren. Ik zou alleen vriendelijk bedanken en niets meer van me laten horen.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 14-07-2021 22:25 ]

• Ronald
Ik was begonnen met iets wat lijkt op het verhaal van @busscherski (100% eens dus)... Toen bedacht ik dat screenshot sterker was.

2x12 op SE5000H projecteert 0.52% aftop verlies.
busscherski schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:24:

Die gaat er toch niet van leren. Ik zou alleen vriendelijk bedanken en niets meer van me laten horen.
Screenshot insturen: "Ik weet niet of uw kennis en kunde te vertrouwen is. Bedankt voor de moeite en succes"

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-11 21:02
.

[ Voor 99% gewijzigd door thekingmatt3 op 14-07-2021 22:46 ]

• Ronald
@thekingmatt3 verkeerde topic? :Y)

• busscherski
@thekingmatt3 doet deed een imitatie van sommige SolarEdge verkopers

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 14-07-2021 23:22 ]

• Ronald
_O-

@busscherski Dat is net als het spreekwoord over de ezel... Een belediging van de ezel ;-)

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:27:
Screenshot insturen: "Ik weet niet of uw kennis en kunde te vertrouwen is. Bedankt voor de moeite en succes"
Gisteravond toch een mail gestuurd, kon het niet laten. Tot nu toe een oorverdovende stilte dus nog geen enkele reactie maar kan nog komen.

Maar even een heel ander dingetje waardoor ik het lastig vind om offertes te vergelijken.

Zo heb ik nu dus bijvoorbeeld 2 offertes:
14*370WP Rec Alpha = 5180WP , verwachte jaar-opwekking is 4264 kWh , komt neer op 17,6% verlies
16*390WP Hyundai = 6240WP , verwachte jaar-opwekking is 4378 kWh , komt neer op 29,8% verlies

Stel dat het legplan voor zover mogelijk hetzelfde zou zijn dan ondervinden de panelen dezelfde omstandigheden qua schaduw , zonlicht , etc...

Ik zou dan denken dat de echte opbrengst nagenoeg gelijk zou moeten zijn ongeacht wat er in de offerte als schatting vermeld wordt.

Welke redenen zouden er dan nog kunnen zijn waarmee dit verschil verklaard kan worden ?

PV Output

• Ronald
Appels en peren indien niet afkomstig van dezelfde software helaas.

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Dus met dezelfde software zouden de schattingen heel dicht bij elkaar moeten komen ?

PV Output

• Ronald
Zelfs dat kan afhankelijk zijn van de software. Zijn de daadwerkelijke eigenschappen van de panelen gemodelleerd, hoe goed is de schaduwsimulatie gedaan. De gratis tools (Sunny design en SolarEdge designer) zijn vrij belabberd. Er is ook (pittig) betaalde software... dus... Weinig over te zeggen ;)

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Ok , maar stel met dezelfde software met exact dezelfde parameters met de paneel-eigenschappen correct gemodelleerd en een identiek legplan , kan het verschil dan zo groot zijn ?

PV Output

• busscherski
Zeker in de eerste jaren merk je per Wp nauwelijks verschil tussen REC en Hyundai. Mogelijk is er alleen verschil in temperatuur coëfficiënt.

In de laatste jaren is er mogelijk verschil in degradatie. Maar mogelijk ook niet.

Ook al zijn dure panelen beter, dat wil niet zeggen dat je de meerkosten terug verdiend. Maar dure panelen zien er vaak ook beter uit, dat zou ook een reden kunnen zijn.
Of als je gewoon graag het beste koopt. Prima toch?

• Ronald
De offerte met de REC panelen is - voor een SolarEdge/REC systeem - gewoon erg scherp. Die prijs/kWh hebben we vaak genoeg langs zien komen met goedkope panelen ala Longi.

De REC gaan voor €280/stuk, Hyundai €180, Longi €130 (allen incl btw), Eurener niet te vinden... Maar iets vergelijkbaars als de Longi gok ik.

De REC hebben op harde specs en garantie een (klein) streepje voor... We hebben als leken niet de tools om echt te kwantificeren hoeveel...

Voel je je er goed bij, doe dat. Veel beter kun je panelen niet krijgen... (Maar vraag voor de zekerheid even of het met p404 kan, volgens mij en SE designer wel... )

• RobertV70
Maar wat geeft de TS het idee dat hij parallel geschakelde panelen moet hebben, daar ben ik benieuwd naar.

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Ik heb daar in een eerdere post al iets over gezegd.

Om dat nog een beetje aan te vullen. Er werd in meerdere gesprekken betoogd dat er een 0-5% rendementswinst mee behaald werd en bij schaduw situaties wellicht nog meer. Ook het monitoren per paneel sprak me wel aan. Dus het werd eigenlijk min of meer geadviseerd en ik had op dat moment sowieso niet voldoende kennis om de discussie over de noodzaak aan te gaan. Het waren de kritische opmerkingen op dit forum die mij ervan doordrongen dat wellicht het eigenbelang door de aanbieders iets teveel voorop werd gezet. Maar onbewust heb ik daar zelf ook aan bijgedragen.

Dat er een prijskaartje aan hing was van begin af aan duidelijk. Maar ook al zou ik het nooit terugverdienen , ik was wel gecharmeerd van het hele concept en eigenlijk nestelde zich al snel het idee in mijn hoofd dat ik eigenlijk gewoon wilde hebben en het prijskaartje uitgesmeerd over zoveel jaren niet zoveel voorstelde.

Je gaat het dan voor jezelf goedpraten maar erg rationeel is dit niet.

Ook nu nog , terwijl verschillende reacties aangeven dat het in mijn situatie een onnodige uitgave is , heb ik het nog steeds niet losgelaten. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt voor een aanbieder en ik zal dit het onderwerp zeker nog aansnijden.

PV Output

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Zit momenteel nog in een discussie met een leverancier voor de Hyundai HiE-S395VG panelen en die blijft bij hoog en laag beweren dat dit paneel niet kan i.c.m. p404.
Zelf had ik 'm er al op gewezen dat SE Designer die combi prima vindt en daarnaast had ik met googlen deze site gevonden waar die combi gewoon wordt aangeboden.

Hoe dan ook , zij blijven bij hun mening en bieden dus de p401 aan. Ik moet zeggen dat ik verder eigenlijk best gecharmeerd ben van hun offerte maar gezien de opmerkingen hier hik ik wel tegen die optimizer-kwestie aan.

Nog even ter info , het gaat hier om een 2*8 panelen is oost/west opstelling

Dus:
Wat kan ik nog meer aandragen om hun te overtuigen ?
Is het nou echt zo belangrijk om de p404 erbij te hebben ?

PV Output

• Ronald
Met 8 panelen per zijde neemt de noodzaak van p404 sterk af. Dan heb je een systeem wat in letter en spirit voldoet aan de SE designrichtlijn.

Heb je ook nog weinig schaduw dan zijn eigenlijk geen problemen te verwachten (Er mag zonder afhankelijkheid van de andere kant al bijna anderhalf paneel wegvallen) Hoe de panelen zich precies gedragen in schaduw durf ik niet te zeggen; het zijn Shingled panelen - en dat is vrij uitzonderlijk - zeker op dit prijspunt (Sunpower/REC zijn de andere voorlopers met Shingled technologie)

Verder specsheets naast elkaar leggen:
https://cdn.webshopapp.co...aredge-p300-p505-powe.pdf
https://cdn.webshopapp.co...dai-m6-shingled-vg-60.pdf

Specs zijn het krapste op vermogen en stroom: Vermogen bij STC is met 395W minder dan 405W, en Isc is met 10.92A minder dan 11A

• Eurionair

Eurionair

Senior Destructor

Topicstarter
Ik ben er wel zo'n beetje uit en zit nu heel dicht tegen het accepteren van een offerte aan.

Om een beste antwoord aan te geven is lastig maar...

@Ronald
@busscherski
@timovd
@AUijtdehaag
@RobertV70

Bedankt voor jullie constructieve (kritische) opmerkingen!

PV Output

• RobertV70
Dank voor je bedankje, ik hoor graag voor welke REC offerte je bent gegaan hahaha..
Pagina: 1