Nieuwe router
Zojuist de nieuwe router geïnstalleerd, de ASUS AX 58U...
:strip_exif()/f/image/R5zqbUfWD2zZqqHc0dMGX4mm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu valt het mij op dat ik via wifi een hogere snelheid heb qua download en upload dan bedraad. De upload is vooral via bedraad internet erg laag.
Ik heb mijn firmware meteen helemaal geüpdate. Mijn drivers heb ik niet geüpdate, kan dat impact hebben? Zoja iemand idee hoe ik de driver moet updaten. Ik heb via de ASUS website een "The new master download" programma gedownload maar die kan niet verbinden met de router dus dat loopt vast.
Eerste is via draad, 2de is via wifi
Wat heb ik zelf al gedaan?
1) Computer direct aangesloten via utp kabel op de modem daar 300 mbps dl en 30 mbps upload
2) Vanaf de router test gedaan daar 299 mbs dl en 30 mbps upload (router kan het wel)
3) Vanaf de telefoon verschillende tests gedaan om de wifi te testen vaak rond de 295 dl en 30 mbps upl
4) Vanaf de computer via utp twee verschillende utp kabels testen en daar ~295 mbps dl en upload die in het begin rond de 4 mbps was en bij de laatste test rond de 15.. Gaat de goede kant op
5) Router reset gedaan
6) Gecontroleerd op de router of hulp programma's uit staan, ja staat allemaal uit in de huidige configuratie
Vragen
Vraag: Hoe kan ik mijn download, maar vooral mijn upload verbeteren op de computer?
Vraag 2) kan het iets zijn met een driver??
Edit: dankzij oplettende / waakzame Tweaker om veiligheidsredenen even de foto's met o.a ip adres verwijderd voor de zekerheid.
=============== test actuele informatie========
Test 1 Tijdstip 19:59
Wifi telefoon:
Net nog een test gedaan via de telefoon (vlakbij router)
Download: 297,2
Upload: 29,6
Computer via draad:
Download: 280
Upload: 4,5
Test Tijdstip 20:09
Computer
Download: 286
Upload: 4,6
Test tijdstip: 08:30 op 13 juli
Computer
Download: 296,8 mbps
Upload: 15,15 (bijna vier keer zo hoog als gisteren)
Test tijdstip : 09: 04 op 13 juli
Download: 295,8 mbps
Upload (al paar keer achterelkaar) 30 mbps
Probleem lijkt opgelost.....
Wat stres verder (gelukkig vandaag vrij dus alle tijd) maar voorlopig goed.
Zojuist de nieuwe router geïnstalleerd, de ASUS AX 58U...
:strip_exif()/f/image/R5zqbUfWD2zZqqHc0dMGX4mm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu valt het mij op dat ik via wifi een hogere snelheid heb qua download en upload dan bedraad. De upload is vooral via bedraad internet erg laag.
Ik heb mijn firmware meteen helemaal geüpdate. Mijn drivers heb ik niet geüpdate, kan dat impact hebben? Zoja iemand idee hoe ik de driver moet updaten. Ik heb via de ASUS website een "The new master download" programma gedownload maar die kan niet verbinden met de router dus dat loopt vast.
Eerste is via draad, 2de is via wifi
Wat heb ik zelf al gedaan?
1) Computer direct aangesloten via utp kabel op de modem daar 300 mbps dl en 30 mbps upload
2) Vanaf de router test gedaan daar 299 mbs dl en 30 mbps upload (router kan het wel)
3) Vanaf de telefoon verschillende tests gedaan om de wifi te testen vaak rond de 295 dl en 30 mbps upl
4) Vanaf de computer via utp twee verschillende utp kabels testen en daar ~295 mbps dl en upload die in het begin rond de 4 mbps was en bij de laatste test rond de 15.. Gaat de goede kant op
5) Router reset gedaan
6) Gecontroleerd op de router of hulp programma's uit staan, ja staat allemaal uit in de huidige configuratie
Vragen
Vraag: Hoe kan ik mijn download, maar vooral mijn upload verbeteren op de computer?
Vraag 2) kan het iets zijn met een driver??
Edit: dankzij oplettende / waakzame Tweaker om veiligheidsredenen even de foto's met o.a ip adres verwijderd voor de zekerheid.
=============== test actuele informatie========
Test 1 Tijdstip 19:59
Wifi telefoon:
Net nog een test gedaan via de telefoon (vlakbij router)
Download: 297,2
Upload: 29,6
Computer via draad:
Download: 280
Upload: 4,5
Test Tijdstip 20:09
Computer
Download: 286
Upload: 4,6
Test tijdstip: 08:30 op 13 juli
Computer
Download: 296,8 mbps
Upload: 15,15 (bijna vier keer zo hoog als gisteren)
Test tijdstip : 09: 04 op 13 juli
Download: 295,8 mbps
Upload (al paar keer achterelkaar) 30 mbps
Probleem lijkt opgelost.....
Wat stres verder (gelukkig vandaag vrij dus alle tijd) maar voorlopig goed.
Net op mijn telefoon en mijn computer de Ziggo speedtest gedaan en die kwam uit op wat met mijn abbo maximaal mogelijk is. 299 dl en 30 mbp/s upload MS/ping op de telefoon 16 op mijn computer iets van 10.. Prima snelheden om te downloaden maar ook gamen etc.
Ik vind het prima om twee actieve modems/ routers te hebben. Mocht mijn ASUS na een tijdje een defect hebben dan kan ik tenminste doorgaan op de Ziggo modem/ router zonder dat ik met de helpdesk hoef te bellen.
Bedankt in elk geval voor je informatie, ik heb mijn router en mijn netwerk weer een stuk beter leren kennen. Ik zal dit topic nog eens terugpakken mochten er weer eens uitdagingen zijn in dit netwerk
[ Voor 108% gewijzigd door MetalSonic op 13-07-2021 10:11 ]