Wifi download & upload veel beter dan via draad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 09:40
Nieuwe router
Zojuist de nieuwe router geïnstalleerd, de ASUS AX 58U...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XofgBs-YjPAnbJE_O_9t2eDoH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5zqbUfWD2zZqqHc0dMGX4mm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt het mij op dat ik via wifi een hogere snelheid heb qua download en upload dan bedraad. De upload is vooral via bedraad internet erg laag.

Ik heb mijn firmware meteen helemaal geüpdate. Mijn drivers heb ik niet geüpdate, kan dat impact hebben? Zoja iemand idee hoe ik de driver moet updaten. Ik heb via de ASUS website een "The new master download" programma gedownload maar die kan niet verbinden met de router dus dat loopt vast.

Eerste is via draad, 2de is via wifi

Wat heb ik zelf al gedaan?
1) Computer direct aangesloten via utp kabel op de modem daar 300 mbps dl en 30 mbps upload
2) Vanaf de router test gedaan daar 299 mbs dl en 30 mbps upload (router kan het wel)
3) Vanaf de telefoon verschillende tests gedaan om de wifi te testen vaak rond de 295 dl en 30 mbps upl
4) Vanaf de computer via utp twee verschillende utp kabels testen en daar ~295 mbps dl en upload die in het begin rond de 4 mbps was en bij de laatste test rond de 15.. Gaat de goede kant op
5) Router reset gedaan
6) Gecontroleerd op de router of hulp programma's uit staan, ja staat allemaal uit in de huidige configuratie

Vragen
Vraag: Hoe kan ik mijn download, maar vooral mijn upload verbeteren op de computer?
Vraag 2) kan het iets zijn met een driver??

Edit: dankzij oplettende / waakzame Tweaker om veiligheidsredenen even de foto's met o.a ip adres verwijderd voor de zekerheid.

=============== test actuele informatie========

Test 1 Tijdstip 19:59
Wifi telefoon:
Net nog een test gedaan via de telefoon (vlakbij router)
Download: 297,2
Upload: 29,6

Computer via draad:
Download: 280
Upload: 4,5

Test Tijdstip 20:09
Computer
Download: 286
Upload: 4,6

Test tijdstip: 08:30 op 13 juli
Computer
Download: 296,8 mbps
Upload: 15,15 (bijna vier keer zo hoog als gisteren) :9

Test tijdstip : 09: 04 op 13 juli
Download: 295,8 mbps
Upload (al paar keer achterelkaar) 30 mbps
Probleem lijkt opgelost.....

Wat stres verder (gelukkig vandaag vrij dus alle tijd) maar voorlopig goed.
Net op mijn telefoon en mijn computer de Ziggo speedtest gedaan en die kwam uit op wat met mijn abbo maximaal mogelijk is. 299 dl en 30 mbp/s upload MS/ping op de telefoon 16 op mijn computer iets van 10.. Prima snelheden om te downloaden maar ook gamen etc.

Ik vind het prima om twee actieve modems/ routers te hebben. Mocht mijn ASUS na een tijdje een defect hebben dan kan ik tenminste doorgaan op de Ziggo modem/ router zonder dat ik met de helpdesk hoef te bellen.

Bedankt in elk geval voor je informatie, ik heb mijn router en mijn netwerk weer een stuk beter leren kennen. Ik zal dit topic nog eens terugpakken mochten er weer eens uitdagingen zijn in dit netwerk

[ Voor 108% gewijzigd door MetalSonic op 13-07-2021 10:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Je download verschilt vrijwel niks, via je kabel is het niet eens 1% trager, dus daar heb je geen probleem. Upload is wel een groot verschil.

Maar dit zijn 2 losse tests, van ieder 1. Heb je het bedraad constant, dus gemeten over meerdere keren? En via andere tests? Hoe lang is die kabel? Zit er nog iets tussen je computer/laptop en het modem, bijvoorbeeld een netwerk switch?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 12-07-2021 19:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:56:
Je download verschilt vrijwel niks, via je kabel is het niet eens 1% trager, dus daar heb je geen probleem. Upload is wel een groot verschil.

Maar dit zijn 2 losse tests, van ieder 1. Heb je het bedraad constant, dus gemeten over meerdere keren? En via andere tests? Hoe lang is die kabel? Zit er nog iets tussen je computer/laptop en het modem, bijvoorbeeld een netwerk switch?
Ik heb meerdere download tests gedaan voor de computer. Eerste keer via de computer was de download goed maar de keren daarna niet.

Even je vragen beantwoorden:
1) ik heb een UTP kabel tussen de ziggo modem en de router die kabel is ongeveer 20 meter lang. Van de router gaat er een kabel naar de computer en die is maar een paar meter
2) er zit geen switch tussen.
3) andere tests zoals speedtest.nl geven ook lage upload via draad

5) 300Mbit abbo van Ziggo

Test Tijdstip 19:59
Wifi telefoon:
Net nog een test gedaan via de telefoon (vlakbij router)
Download: 297,2
Upload: 29,6

Computer:
Download: 280
Upload: 4,5

Test Tijdstip 20:09
Computer
Download: 286
Upload: 4,6

[ Voor 19% gewijzigd door MetalSonic op 12-07-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat beantwoordt 1 van mijn 4 vragen, nu de andere 3 vragen nog ;)

(En 280 Mbit down halen is alsnog niet dramatisch veel slechter dan 297 via wifi, aannemende dat je 300 Mbit abonnement hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
1) ik heb een UTP kabel tussen de ziggo modem en de router die kabel is ongeveer 20 meter lang. Van de router gaat er een kabel naar de computer en die is maar een paar meter
En wat voor resultaten krijg je als je je computer direct op je Ziggo-modem aansluit? Als het daar ook zo laag is, dan ligt het niet aan je nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:10:
[...]

En wat voor resultaten krijg je als je je computer direct op je Ziggo-modem aansluit? Als het daar ook zo laag is, dan ligt het niet aan je nieuwe router.
Goed idee net getest (twee keer) met tijdsinterval van paar minuten. Beide keren via directe verbinding tussen modem en computer

Foto maar weer weggehaald is ook slordig

Test resultaat Computer direct op modem
Ping: 10
Download 298
upload 25,9

[ Voor 33% gewijzigd door MetalSonic op 12-07-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Klinkt als qos/dpi/optimization wat aan staat in de asus

In de regel zijn die optimization features het tegenovergestelde, uitzetten dus

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 20:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ligt dus niet aan je modem. Dan zijn er nog 2 mogelijke boosdoeners over, afhankelijk van waar je mee getest hebt:
1. Je nieuwe router
2. De kabel vanaf je router naar je computer

Test eens met een andere kabel, en controleer de instellingen van je nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:25:
Ligt dus niet aan je modem. Dan zijn er nog 2 mogelijke boosdoeners over, afhankelijk van waar je mee getest hebt:
1. Je nieuwe router
2. De kabel vanaf je router naar je computer

Test eens met een andere kabel, en controleer de instellingen van je nieuwe router.
Kabel van computer naar router vervangen voor degene die bij de nieuwe router zat.

Downloadsnelheid ongeveer hetzelfde, (280,5) maar de upload nog steeds laag 5,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
laurens0619 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:24:
Klinkt als qos/dpi/optimization wat aan staat in de asus

In de regel zijn die optimization features het tegenovergestelde, uitzetten dus
Hoe pak ik dit systematisch aan, wat kan ik eens proberen om uit te zetten in de Router interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@MetalSonic gewoon alles wat met die termen te maken heeft uitzetten. Ik lees zaken als “ AiProtection” en “(smart) qos”

Probeer dat eens zonder

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MetalSonic schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:33:
[...]

Kabel van modem naar router vervangen voor degene die bij de nieuwe router zat.

Downloadsnelheid ongeveer hetzelfde, (280,5) maar de upload nog steeds laag 5,5
Kabel van modem naar router is maar 1 van de 2 kabels die je gebruikt. Heb je beide kabels geprobeerd en/of vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:41
Niet zo'n gare Killer NIC toevallig? Als je een andere computer/laptop hebt kan je die is op dezelfde plek in 't netwerk aansluiten om vast te stellen of het issue niet in je computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:35:
[...]

Kabel van modem naar router is maar 1 van de 2 kabels die je gebruikt. Heb je beide kabels geprobeerd en/of vervangen?
Ik heb tot nu toe alleen het kabeltje vervangen die loopt tussen Router en computer. Daar heb ik nu in totaal twee kabels tot mijn beschikking en die leveren vergelijkbare cijfers/ resultaten.

De kabel vervangen die tussen router en modem loopt van 20 meter is veel werk en ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is. We hebben al gezien dat als die kabel rechtstreeks op de computer wordt aangesloten ik een normale upload heb. Ook heb ik op mijn telefoon verbonden met de router ook een normale upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
laurens0619 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:34:
@MetalSonic gewoon alles wat met die termen te maken heeft uitzetten. Ik lees zaken als “ AiProtection” en “(smart) qos”

Probeer dat eens zonder
Ik ga eens kijken of ik die kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MetalSonic schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Ik heb tot nu toe alleen het kabeltje vervangen die loopt tussen Router en computer.
Net zei je wat anders:
Kabel van modem naar router vervangen voor degene die bij de nieuwe router zat.
De kabel vervangen die tussen router en modem loopt van 20 meter is veel werk en ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is. We hebben al gezien dat als die kabel rechtstreeks op de computer wordt aangesloten ik een normale upload heb. Ook heb ik op mijn telefoon verbonden met de router ook een normale upload.
Ik probeer enkel de mogelijke oorzaken uit te sluiten. Modem en computer heb je uitgesloten. Jij benoemde verder een lange kabel, en een korte kabel. Eén van die 2 kabels heb je vervangen, als ik je goed begrijp, dus dan blijft router en 1 kabel (de andere kabel, die je niet vervangen hebt) over als mogelijke boosdoeners.

Verder kan je natuurlijk ook je router en computer dichterbij je modem plaatsen, om dingen te testen. Kost wat meer moeite, maar dat is mogelijk makkelijker dan die 20 meter-kabel vervangen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 12-07-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hahn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Net zei je wat anders:

[...]

[...]

Ik probeer enkel de mogelijke oorzaken uit te sluiten. Modem en computer heb je uitgesloten. Jij benoemde verder een lange kabel, en een korte kabel. Eén van die 2 kabels heb je vervangen, als ik je goed begrijp, dus dan blijft router en 1 kabel (de andere kabel, die je niet vervangen hebt) over als mogelijke boosdoeners.

Verder kan je natuurlijk ook je router en computer dichterbij je modem plaatsen, om dingen te testen. Kost wat meer moeite, maar dat is mogelijk makkelijker dan die 20 meter-kabel vervangen ;)
Sorry, mijn fout, ik bedoelde kabel vervangen tussen router en computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
laurens0619 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:34:

Probeer dat eens zonder
Bij Adaptie QoS staat de "analyse"standaard uit, als ik 'm aan wil doen krijg ik ook een uitgebreide disclaimer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9pALw4tUNE9-tETozRh87rq6Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0EONSNFwTbd38Fk7BaofxsJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door MetalSonic op 12-07-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Edit:
Net nog eens Speedtest Ziggo gedaan, ineens een download van 300 Mbit

Upload 7,0 (ietsje hoger maar nog steeds drama natuurlijk)

Subvraag die ik heb:
Firmware van de router is geüpdate naar de nieuwste, kan iets iets zijn met een driver update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@MetalSonic en dat aiprotection? Staat dat ook uit?

Kun je dat ding niet als accesspoint instellen? Ben je ook van het gedoe af

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
laurens0619 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:41:
@MetalSonic en dat aiprotection? Staat dat ook uit?

Kun je dat ding niet als accesspoint instellen? Ben je ook van het gedoe af
Heb ff gekeken en
1) aiprotection
2) adaptive qos

Staan beiden standaard uit, enige dat ik kan doen is ze aanzetten en dan krijg ik bij beiden een uitgebreide disclaimer en dat ik toestemming moet geven en blbalba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Edit nu snap ik er helemaal niks meer van

In de router zit ook een mogelijkheid om download en upload te testen.

Download snelheid van de router: 299 (prima dus)
Upload snelheid van de router: 30,37 Mbps (wtf?? hoezo op de router wel normaal, vergelijkbaar met wat ik heb via mijn telefoon)

Morgen ga ik er wel verder naar kijken denk nu sowieso niet meer scherp, lange dag gehad. Iedereen die hier gereageerd heeft, bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou dat ding gewoon in ap mode zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:35
Paar dingen onduidelijk:

Hebben we te maken met een modem in bridge-modus?
In welke modus draait de nieuwe Asus: router of acces point?

Kijken we dus mogelijk tegen een dubbel NAT probleem aan?
Hebben we te maken met twee DHCP servers die elkaar tegenwerken (routerings-issues)?
....

Meer details aub over hoe de verschillende apparaten zijn ingesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 12-07-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Denk gewoon nat over nat
Maar dhcp of nat over nat gaan dit niet veroorzaken

Dit klinkt gewoon als gare asus firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@laurens0619 & @Masimo
Veel van jullie vragen begrijp ik niet. Ik heb de installatie gevolgd van de router. De basis installatie... Ik heb niks aan de instellingen in de router aangepast. Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt zodat jullie zien hoe het netwerk eruit ziet.

Verder heb ik de OP flink uitgebreid met wat ik zelf al heb gedaan.
Opvallendste is dat ik nu op de PC bij het doen van de Ziggo speedtest een hogere upload heb (15 ipv de 4 van gisteren). Ondertussen ook al een reset gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Ongeveer tien keer achterelkaar op mijn computer de Ziggo Speedtest gedaan en de upload is al gestegen tot 27 Mbps ..... volgt iemand dit nog? ik ben er uiteraard blij mee..
Lijkt wel alsof elke keer dat ik nog een keer test hij sneller upload. Alsof het uploaden van packetjes de lijn schoon maakt ofzo.

Deze router kwam op Hardware info en Tweakers heel hoog uit de beoordeling en ook op Coolblue scoort hij goed..

[ Voor 18% gewijzigd door MetalSonic op 13-07-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
MetalSonic schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:51:
@laurens0619 & @Masimo
Veel van jullie vragen begrijp ik niet. Ik heb de installatie gevolgd van de router. De basis installatie... Ik heb niks aan de instellingen in de router aangepast. Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt zodat jullie zien hoe het netwerk eruit ziet.

Verder heb ik de OP flink uitgebreid met wat ik zelf al heb gedaan.
Opvallendste is dat ik nu op de PC bij het doen van de Ziggo speedtest een hogere upload heb (15 ipv de 4 van gisteren). Ondertussen ook al een reset gedaan.
Als je in het dashboard van je Asus router naar 'Netwerkkaart' gaat, wat staat daar dan?
Het gaat met name over de bovenste instelling daar, die zou op AP mode of iets van die strekking moeten staan. Dan gedraagt je Asus router zich gewoon als dom Access Point, en dat is wat je wilt als je modem zich ook als router gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Wekko306 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Als je in het dashboard van je Asus router naar 'Netwerkkaart' gaat, wat staat daar dan?
Het gaat met name over de bovenste instelling daar, die zou op AP mode of iets van die strekking moeten staan. Dan gedraagt je Asus router zich gewoon als dom Access Point, en dat is wat je wilt als je modem zich ook als router gedraagt.
Als ik dat doe dan staat er "internet status verbonden". Ik zie niks staan over AP mode of iets....

Ondertussen lijkt het probleem al zo'n beetje opgelost, had net weer tien keer achterelkaar de Ziggo speedtest gedaan en ik had net voor het eerst een 30 mbps upload op mijn computer.. Dat is voor mijn Ziggo abbo ongeveer wat ik mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Wekko306 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat ik het heb gevonden, bij "beheer" kan ik kiezen uit een aantal configuraties daar zie ik dat hij standaard staat op draadloze routerstand ( aimesh routerstand) maar daar kan ik ook kiezen voor optie twee en dat is acces point.

Daar moet ik volgens jou dan accespoint kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 16:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik mis het antwoord op de vraag: of je modem in bridge mode staat?
zo nee. eerst je modem in bridge mode laten zetten.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hubert schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:14:
ik mis het antwoord op de vraag: of je modem in bridge mode staat?
zo nee. eerst je modem in bridge mode laten zetten.
Ik heb hem in acces point gezet maar dit had ik niet moeten doen.

Net Speedtest Ziggo gedaan en de download snelheid op mijn telefoon is 4 keer zo langzaam. Ook heb ik ineens in mijn slaapkamer geen vol wifi signaal meer

Als toetje kom ik niet meer op de router pagina.

Iemand idee hoe ik weer terug kom bij de router en het terug kan zetten naar de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

MetalSonic schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Ik heb hem in acces point gezet maar dit had ik niet moeten doen.

Net Speedtest Ziggo gedaan en de download snelheid op mijn telefoon is 4 keer zo langzaam. Ook heb ik ineens in mijn slaapkamer geen vol wifi signaal meer

Als toetje kom ik niet meer op de router pagina.

Iemand idee hoe ik weer terug kom bij de router en het terug kan zetten naar de standaard?
ziggo bellen, je modem in bridge mode laten zetten. je router heeft een reset knopje achterop waarschijnlijk. deze houd je een paar sec vast en dan zit je weer op factory default. zorgt dat de kabel van het ziggo modem in de wan poort op de router zit. daarna zou je gewoon een prima snelheid moeten halen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hubert schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:21:
[...]

ziggo bellen, je modem in bridge mode laten zetten. je router heeft een reset knopje achterop waarschijnlijk. deze houd je een paar sec vast en dan zit je weer op factory default. zorgt dat de kabel van het ziggo modem in de wan poort op de router zit. daarna zou je gewoon een prima snelheid moeten halen.
Ik zal het onthouden voor de toekomst. Voorlopig laat ik het maar even in de standaard instelling.

Net op mijn telefoon en mijn computer de Ziggo speedtest gedaan en die kwam uit op wat met mijn abbo maximaal mogelijk is. 299 dl en 30 mbp/s upload MS/ping op de telefoon 16 op mijn computer iets van 10.. Prima snelheden om te downloaden maar ook gamen etc.

Ik vind het prima om twee actieve modems/ routers te hebben. Mocht mijn ASUS na een tijdje een defect hebben dan kan ik tenminste doorgaan op de Ziggo modem/ router zonder dat ik met de helpdesk hoef te bellen.

Bedankt in elk geval voor je informatie, ik heb mijn router en mijn netwerk weer een stuk beter leren kennen. Ik zal dit topic nog eens terugpakken mochten er weer eens uitdagingen zijn in dit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

MetalSonic schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:07:
[...]

mogelijk dat ze alleen nodig zijn om het in te stellen maar je kan daarnaast zelf de bridge modus aan of uit zetten in het modem. dus dat hoeft je niet tegen te houden. sterker nog mogelijk als je een ip4 adres hebt kan je het nu zelf al aanzetten.

Pagina: 1