Snelheid van tweede router kan ineens laag worden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKaaskop
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Hoi allen,

Ik zit al een tijd met een mysterie die ik nog niet op heb kunnen lossen. Het heeft te maken met een eigen router die ik op zolder gezet heb, welke soms wel en soms niet snelheden haalt die nodig zijn voor videobellen. Ik ben eigenlijk een beetje desperate waar ik moet zoeken naar verbetering en zou graag jullie advies waar te starten willen!

Mijn setup: Ik heb T Mobile Thuis met een Huawei HG659 Modem/ Router in de netwerkkast. Vanuit hier is een netwerkkabel naar een kamer op de eerste verdieping. Op deze kamer heb ik een netwerkkabel in het poortje heb gestopt welke om naar de router op zolder te brengen (kabel van 15 meter, router is TP Link TLWR841N).

Gewoonlijk haal ik als ik met Wifi van deze router verbind 60 mps down / 30 up en een ping van 30. Echter, is het vaker als ik aan het werk ben (en natuurlijk vaak als ik videobel) dat de snelheid fors omlaag gaat, naar ongeveer 3 mps down, 2 mbps up.

Ik heb de kabel vervangen, want ik dacht dat het daar aan zou liggen, maar dit lijkt het verschil niet te maken. Hoe kan ik het best aanvliegen waar dit aan zou kunnen liggen? Als iemand weet waar ik kan beginnen zou ik heel dankbaar zijn!

Groetjes,

Beste antwoord (via KKaaskop op 13-07-2021 09:24)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

bgrr schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:39:
Of op zolder een acces point ophangen IPV een router misbruiken als switch/AP.

Scheelt je gelijk weer een extra nat translatie
Dit ding heeft gewoon een AP mode. In dat opzicht op geen enkele manier slechter dan een AP met dezelfde specs. In die mode wordt er ook helemaal geen NAT gebruikt.

Wel is het een oud apparaat, inderdaad op 2.4 GHz. Kan op veel manieren invloed hebben. Dus eerst maar eens verplaatsen naar verschillende plekken om te kijken of dat uitmaakt, anders kan het zin hebben deze te vervangen door een nieuwer apparaat, zolang je laptop/computer dat gewoon aankan natuurlijk. Het beste is om bekabeld te werken als het om vaste of redelijk vaste apparatuur gaat. Je hebt dan geen last van de vele mogelijke bronnen van wifi-storing. Als de machine waarop je probeert te videobellen een netwerkaansluiting heeft, zou ik sowieso eens een tijdje bekabeld gaan werken om te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet. Als dat zo is, ligt het misschien niet aan dat AP of je WiFi.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat is de wiifi-snelheid wanneer je de ‘zolder-router’ als test op de 1e etage neerzet? Of een laptop bedraad aansluiten op zolder ipv de router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit is een 2.4 only wifi accesspoint
Kenmerkend is dat de 2.4 vaker op random momenten instort dan de 5. Bijvoorbeeld als dr video babyfoon aan gaat, magnetrob, camera etc

Oplossing js Upgraden naar 5ghz accesspoint, even met de aanname dat je clients 5ghz kunnen

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 20:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

bgrr schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:39:

Dit ding heeft gewoon een AP mode. In dat opzicht op geen enkele manier slechter dan een AP met dezelfde specs. In die mode wordt er ook helemaal geen NAT gebruikt.

Wel is het een oud apparaat, inderdaad op 2.4 GHz. Kan op veel manieren invloed hebben. Dus eerst maar eens verplaatsen naar verschillende plekken om te kijken of dat uitmaakt, anders kan het zin hebben deze te vervangen door een nieuwer apparaat, zolang je laptop/computer dat gewoon aankan natuurlijk. Het beste is om bekabeld te werken als het om vaste of redelijk vaste apparatuur gaat. Je hebt dan geen last van de vele mogelijke bronnen van wifi-storing. Als de machine waarop je probeert te videobellen een netwerkaansluiting heeft, zou ik sowieso eens een tijdje bekabeld gaan werken om te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet. Als dat zo is, ligt het misschien niet aan dat AP of je WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
wat @laurens0619 zegt ... je hebt hier een router van letterlijk 2 tientjes ... het lowest van low end..

snel vervangen naar iets met 5ghz + DFS inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKaaskop
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Hoi Allen,

Bedankt voor de vele antwoorden! Daar kan ik wat mee! Ik ga eerst eens even kijken of ik er direct op de netwerkkabel last van heb, zo niet ga ik gewoon een nieuwe router kopen. Ik had deze van mijn broertje gekregen en nu snap ik waarom ;)

Thanks! Ik weet weer even waar ik het kan zoeken!
Pagina: 1