Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonCortizone
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-06 19:43
Ik heb momenteel een micro ATX moederbord en oude klassieke mini ATX kast. Tot op heden heeft deze kast altijd voldaan tot ik mijn RX6800 installeerde. Op full load ging hij naar de 98 graden(!) (junction temperatuur) en werd mijn kast ook aan de buitenkant erg warm. Als ik mijn kast openlaat dan zit ik rond 78 graden. De oorzaak is, volgens mij, dat de kaart met de ventilatoren naar beneden tegen de bodem "geplakt" wordt:

[/i]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYXTpzz5w6Hl-MtGpu67uUPWUMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYC5hi9tx8g56B5QJMz7wY8d.jpg?f=user_large

Ik heb op basis van de reviews en de front usb-c aansluiting al naar de be quiet! Pure Base 500DX behuizing zitten kijken. Maar ik vrees dat ik ook hier hetzelfde probleem ga hebben omdat mijn (dikke) kaart door het ontwerp van het moederbord ook tegen de bodem (de voedingcage in dit geval) zal hangen. Ik merk dat ik ook in andere kasten eenzelfde probleem ga hebben. Is er een andere oplossing of gaat het probleem zich niet voordoen omdat mijn micro ATX hoger gaat hangen in deze kast?

Momenteel heb ik in mijn huidige kast ook een front bay om back-up HD's makkelijk in te te pluggen (Sharkoon SATA QuickPort 3.5'' voor 2.5'' HD). Ik snap waarom dit in airflow kasten niet meer voorzien wordt maar er zijn maar weinig alternatieven merk ik. Zijn er ook behuizingen waar je eenvoudig een HD kan in en uitpluggen via een interne bay ofzo?

Ik houd mijn budget lieftst onder de 100 euro maar als ik een goede kwalitatieve oplossing vind heb ik daar misschien wel wat meer voor over.

Beste antwoord (via DonCortizone op 12-07-2021 20:37)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
DonCortizone schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:20:
De oorzaak is, volgens mij, dat de kaart met de ventilatoren naar beneden tegen de bodem "geplakt" wordt:
De oorzaak is dat het een behuizing met oude layout is met de voeding bovenin en slechte in- en outtake.

bq! DX500 is prima maar let op met voedingen met stugge 24 pins ATX kabel. Die zijn nauwelijks fatsoenlijk te plaatsen. De Fractal is dan een betere keuze of pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De kast die je linkt is prima, of pricewatch: Fractal Design Meshify C Mini

[ Voor 58% gewijzigd door Hackus op 12-07-2021 15:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
DonCortizone schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:20:
De oorzaak is, volgens mij, dat de kaart met de ventilatoren naar beneden tegen de bodem "geplakt" wordt:
De oorzaak is dat het een behuizing met oude layout is met de voeding bovenin en slechte in- en outtake.

bq! DX500 is prima maar let op met voedingen met stugge 24 pins ATX kabel. Die zijn nauwelijks fatsoenlijk te plaatsen. De Fractal is dan een betere keuze of pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonCortizone
Bedankt voor de tips _/-\o_ De Lian Li lancool lijkt me wel een goede optie met o.a. de hot swap bays.

Ik heb inderdaad nog een oude voeding Corsair CX600M die op papier wat te zwak is voor een RX6800 maar in de praktijk lijkt te voldoen. De kabel is 62cm en wel vrij flexibel dus ik hoop dat die voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
CX600M is niet geschikt. Ding is oud, de kwaliteit matig en met een topologie (double forward + groepsregulatie) dat niet goed werkt met recente videokaarten. Voor zo'n videokaart heb je een voeding met LLC + DC-DC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DonCortizone schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:54:
Bedankt voor de tips _/-\o_ De Lian Li lancool lijkt me wel een goede optie met o.a. de hot swap bays.

Ik heb inderdaad nog een oude voeding Corsair CX600M die op papier wat te zwak is voor een RX6800 maar in de praktijk lijkt te voldoen. De kabel is 62cm en wel vrij flexibel dus ik hoop dat die voldoende is.
600 W is voldoende voor RX6800, maar deze voeding die jij hebt is niet meer geschikt voor moderne hardware.

Het gaat niet alleen om stickertje van 600w :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Net even voor je gemeten: De afstand tussen de bodem en een twee slots GPU is 8 cm in de 500DX. Is overigens niet de stilste kast die je kan vinden (maar wel een betere kast dan de Meshify C IMO).

Betreft de harde schijven; kijk eens naar een Harde Schijf-Dockingstation op basis van USB 3.0 (of beter). Werkt als een trein en prik je er zo in. Voor 30 euro heb je al een ding waar er 2 in kunnen.

Betreft de voeding: Aanbevolen door AMD is 750W650W+. Het kan voorkomen dat pieken in stroomverbruik de beveiliging (OCP) van je voeding triggeren en de boel afsluit. Maar dat merk je snel genoeg. Aangezien je geen Seasonic hebt zal het misschien wel meevallen :+ .

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 13-07-2021 19:55 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Uszka schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat de oorzaak ook wel is dat het geheel erg warm wordt, ongeacht de behuizing, niet? Ik heb zelf de Lian Li Lancool II Mesh, maar de kast wordt hier toch ook behoorlijk warm tijdens het gamen met een RX6800. Helpt daarbij ook niet dat het momenteel elke dag 35+ graden is waar ik woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sdk1985 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:51:
Net even voor je gemeten: De afstand tussen de bodem en een twee slots GPU is 8 cm in de 500DX. Is overigens niet de stilste kast die je kan vinden (maar wel een betere kast dan de Meshify C IMO).

Betreft de harde schijven; kijk eens naar een Harde Schijf-Dockingstation op basis van USB 3.0 (of beter). Werkt als een trein en prik je er zo in. Voor 30 euro heb je al een ding waar er 2 in kunnen.

Betreft de voeding: Aanbevolen door AMD is 750W+. Het kan voorkomen dat pieken in stroomverbruik de beveiliging (OCP) van je voeding triggeren en de boel afsluit. Maar dat merk je snel genoeg. Aangezien je geen Seasonic hebt zal het misschien wel meevallen :+ .
Stickertje van 750w zegt niets, en AMD weet ook niet wat de rest van je systeem is, en de RX6800 heeft niet veel last van zgn powerspikes. als je 325w rekent om dit op te vangen zit je echt goed. (rec PSU is ook 650w)

@DonCortizone advies mbt PSU aankoop

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 13-07-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonCortizone
@Hackus Ik zie dat je vooral voedingen van 650W aanraad. Ik dacht iets hoger te nemen om wat marge te hebben voor een eventuele next gen upgrade (cpu en/of gpu).

Als ik mijn effectief verbruik uitreken dan kom in inderdaad maar aan 430w. Als ik dit moet geloven dan zou 650W inderdaad voldoenden moeten zijn en waarschijnlijk voldoen voor mijn next upgrade?

De Corsair RM650x lijkt me dan prijs/kwaliteit een goede optie al is hij iets minder efficiënt dan zijn groter broers.
Pagina: 1