Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-08-2022
Het is nu 4 jaar geleden dat ik mijn Dell Inspiron 15 7567 Gaming gekocht heb (1256GB opslag, 16GB RAM, GTX 1050-ti, Intel i7-7700HQ, destijds +-€1100). Altijd een prima laptop geweest (nog steeds) en veel plezier van gehad. Ik denk dat hij op zich nog wel een of twee jaar mee zou kunnen, maar ik ben onderhand toch wel op zoek naar een upgrade.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik studeer data science, dus ik zal vooral modellen en analyses runnen op grote datasets in voornamelijk python. Hiervoor heb ik dus genoeg opslag en RAM geheugen voor nodig. Mijn Dell heeft ook dit altijd prima gedaan, met dezelfde specs alleen dan de nieuwere versies zal dit dan ook geen probleem moeten zijn. Ook wilde ik in mijn vrije tijd wel eens gamen, ik heb al even geen veeleisende game meer gespeeld op mijn laptop, maar wie weet wanneer er weer iets leuks voorbij komt. Een goede videokaart is dus gewenst.

Wat is je budget?
Ongeveer €1500. Dat vind ik persoonlijk al aan de forse kant, maar voor het type laptop dat ik zoek lijkt me dat ik daar niet aan ontkom.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik studeer, dus zodra de universiteiten weer open gaan zal ik meerdere dagen in de week wat moeten reizen. Ook ga ik stage lopen bij een bedrijf dat een eind weg is van huis, dus daar moet ik hem ook mee naar toe nemen. Ik moet zeggen dat ondanks mijn huidige laptop 2,6 kilo weegt (+ een 130W oplader), het eigenlijk altijd best goed te doen was om hem mee te nemen. Toch is een lichtere laptop gewenst.

Dus, op een rijtje van de bovengenoemde en overige eisen die ik stel aan mijn toekomstige laptop:
  • Maximaal rond de €1500
  • 14, 15 of 16 inch
  • Goede, recente processor (Intel i7 / Ryzen 7/9)
  • Minimaal 16GB geheugen
  • Minimaal 1TB opslag
  • Goede, recente videokaart (minimaal GTX 1660-ti / RTX 2060)
  • Bij voorkeur een lichte laptop (rond de 2 kilo)
  • Bij voorkeur een niet al te game-achtige uitstraling
Op basis hiervan heb ik zelf de volgende laptops op een rijtje gezet die mij interessant leken. Hiervan lijkt vooral de Asus ROG Zephyrus G14 mij interessant, mede omdat ik hier goede reviews van heb gezien. Het model, en dus de reviews, zijn wel inmiddels één jaar oud, dus ik vraag me af of of het slim is om hier nog aan te beginnnen. Zeker als ik wil dat hij nog een aantal jaar mee gaat. De ASUS ROG Strix G15 heeft betere specs en scherm, maar is ook wel weer wat aan de zwaardere kant met 2,3 kg. De GIGABYTE ziet er naar mijn mening ook goed uit, alleen ben ik vrij onbekend met dit merk en is de 512 GB opslag ook een groot minpunt. Verschillende Lenovo Legions lijken me ook wat, maar ook deze zijn aan de wat zware kant.

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1730362
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1615706
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1697859
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1748383

Uiteindelijk zal het er vooral op aankomen waar ik meer waarde aan hecht, gewicht of performance. Ik ben echter geen gigantische laptop kenner, en vergelijk ze voornamelijk door middel van UserBenchmark. Als iemand mij dus zou kunnen helpen in een keuze maken, waar ik nog meer op moet letten, of andere aanbevelingen zou dat top zijn.

Alvast bedankt.

Edit: Ik zie net dat geen van deze laptops op de GYGABYTE na een webcam heeft, wat eigenlijk best belangrijk voor mij is, en dus helaas een best groot minpunt is van al deze laptops. Ik heb daarom ook nog de volgende MSI GS66 gevonden, deze heeft dan wel weer maar 512 GB, net als de GIGABYTE: https://azerty.nl/product...15-6-1920x1080-bij-144-hz

[ Voor 4% gewijzigd door TommetjeVE op 12-07-2021 22:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmike
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06 07:26
Ik vond zelf de onderstaande wel interessant:
https://www.lenovo.com/nl...-16p-G2-ACH/p/XXTBXPEA600

Deze is alleen nog niet beschikbaar. De medewerker van Lenovo gaf vorige week aan dat ik over 1 a 2 weken weer contact op moest nemen, hij zou in de loop van juli beschikbaar komen. Maar hoor uit verschillende hoeken wel dat ze niet echt betrouwbaar zijn als het gaat om halen van de aangekondigde data.

Echter wat mij net wel opviel is dat ze de specs van de GPU hebben aangepast:
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 6 GB VRAM-laptop-GPU met Max-Q, vermelde max. kloksnelheid 1282 MHz, max. vermogen grafische kaart 75 W, NVIDIA Max-Q-technologieën: Dynamic Boost 2.0, aanpasbare BAR-ondersteuning
In plaats van voorheen:
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 6 GB
Wat een 3060 Max-Q ontwerp (en dan deze specifiek) in negatieve zin doet met de prestaties t.o.v. de "normale" 3060 weet ik eigenlijk niet. Wellicht dat iemand anders op het forum hier wel ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
atmike schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:09:

Deze is alleen nog niet beschikbaar. De medewerker van Lenovo gaf vorige week aan dat ik over 1 a 2 weken weer contact op moest nemen, hij zou in de loop van juli beschikbaar komen. Maar hoor uit verschillende hoeken wel dat ze niet echt betrouwbaar zijn als het gaat om halen van de aangekondigde data.

Echter wat mij net wel opviel is dat ze de specs van de GPU hebben aangepast:

[...]

In plaats van voorheen:

[...]

Wat een 3060 Max-Q ontwerp (en dan deze specifiek) in negatieve zin doet met de prestaties t.o.v. de "normale" 3060 weet ik eigenlijk niet. Wellicht dat iemand anders op het forum hier wel ervaring mee heeft?
Max-Q = lager wattage (TGP) en dus lagere prestaties, maar minder hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TommetjeVE schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:33:
Het is nu 4 jaar geleden dat ik mijn Dell Inspiron 15 7567 Gaming gekocht heb (1256GB opslag, 16GB RAM, GTX 1050-ti, Intel i7-7700HQ, destijds +-€1100). Altijd een prima laptop geweest (nog steeds) en veel plezier van gehad. Ik denk dat hij op zich nog wel een of twee jaar mee zou kunnen, maar ik ben onderhand toch wel op zoek naar een upgrade.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik studeer data science, dus ik zal vooral modellen en analyses runnen op grote datasets in voornamelijk python. Hiervoor heb ik dus genoeg opslag en RAM geheugen voor nodig. Mijn Dell heeft ook dit altijd prima gedaan, met dezelfde specs alleen dan de nieuwere versies zal dit dan ook geen probleem moeten zijn. Ook wilde ik in mijn vrije tijd wel eens gamen, ik heb al even geen veeleisende game meer gespeeld op mijn laptop, maar wie weet wanneer er weer iets leuks voorbij komt. Een goede videokaart is dus gewenst.

Wat is je budget?
Ongeveer €1500. Dat vind ik persoonlijk al aan de forse kant, maar voor het type laptop dat ik zoek lijkt me dat ik daar niet aan ontkom.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik studeer, dus zodra de universiteiten weer open gaan zal ik meerdere dagen in de week wat moeten reizen. Ook ga ik stage lopen bij een bedrijf dat een eind weg is van huis, dus daar moet ik hem ook mee naar toe nemen. Ik moet zeggen dat ondanks mijn huidige laptop 2,6 kilo weegt (+ een 130W oplader), het eigenlijk altijd best goed te doen was om hem mee te nemen. Toch is een lichtere laptop gewenst.

Dus, op een rijtje van de bovengenoemde en overige eisen die ik stel aan mijn toekomstige laptop:
  • Maximaal rond de €1500
  • 14, 15 of 16 inch
  • Goede, recente processor (Intel i7 / Ryzen 7/9)
  • Minimaal 16GB geheugen
  • Minimaal 1TB opslag
  • Goede, recente videokaart (minimaal GTX 1660-ti / RTX 2060)
  • Bij voorkeur een lichte laptop (rond de 2 kilo)
  • Bij voorkeur een niet al te game-achtige uitstraling
Op basis hiervan heb ik zelf de volgende laptops op een rijtje gezet die mij interessant leken. Hiervan lijkt vooral de Asus ROG Zephyrus G14 mij interessant, mede omdat ik hier goede reviews van heb gezien. Het model, en dus de reviews, zijn wel inmiddels één jaar oud, dus ik vraag me af of of het slim is om hier nog aan te beginnnen. Zeker als ik wil dat hij nog een aantal jaar mee gaat. De ASUS ROG Strix G15 heeft betere specs en scherm, maar is ook wel weer wat aan de zwaardere kant met 2,3 kg. De GIGABYTE ziet er naar mijn mening ook goed uit, alleen ben ik vrij onbekend met dit merk en is de 512 GB opslag ook een groot minpunt. Verschillende Lenovo Legions lijken me ook wat, maar ook deze zijn aan de wat zware kant.

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1730362
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1615706
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1697859
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1748383

Uiteindelijk zal het er vooral op aankomen waar ik meer waarde aan hecht, gewicht of performance. Ik ben echter geen gigantische laptop kenner, en vergelijk ze voornamelijk door middel van UserBenchmark. Als iemand mij dus zou kunnen helpen in een keuze maken, waar ik nog meer op moet letten, of andere aanbevelingen zou dat top zijn.

Alvast bedankt.

Edit: Ik zie net dat geen van deze laptops op de GYGABYTE na een webcam heeft, wat eigenlijk best belangrijk voor mij is, en dus helaas een best groot minpunt is van al deze laptops. Ik heb daarom ook nog de volgende MSI GS66 gevonden, deze heeft dan wel weer maar 512 GB, net als de GIGABYTE: https://azerty.nl/product...15-6-1920x1080-bij-144-hz
Grappig, ik heb ongeveer dezelfde Dell maar dan met i5 en 1050 gpu. Is inderdaad nog prima maar was toe aan iets nieuws.
Ik heb ongeveer een maandje geleden de nieuwe Dell G15 gekocht met i7, 16gb ram en 3060 gpu. Tijdens een sale besteld voor 1041 euro. Dell site iedere dag even checken, zijn regelmatig goede aanbiedingen.
Ben er zeer tevreden over, wellicht is dat nog een optie voor je.
Anders zou ik je de Lenovo Legion 5 (pro) aanraden. Deze is wel wat duurder, maar heeft een heel mooi 16 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmike
Onderstaande is ook nog wel een mooie optie als werk/school laptop:
https://www.dell.com/nl-n...on-16-7610-laptop/cn76109

Alleen de levertijd is lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
atmike schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:09:

Deze is alleen nog niet beschikbaar. De medewerker van Lenovo gaf vorige week aan dat ik over 1 a 2 weken weer contact op moest nemen, hij zou in de loop van juli beschikbaar komen. Maar hoor uit verschillende hoeken wel dat ze niet echt betrouwbaar zijn als het gaat om halen van de aangekondigde
Ziet er inderdaad interessant uit, ik vraag me wel af of de prijs niet hoog zal uitvallen met een 3060 in een Thinkbook, misschien kan jij daar iets meer over vertellen. Weet jij heel toevallig ook wanneer de nieuwe Lenovo Legion 7 slim in de verkoop gaat? Deze lijkt me ook interessant vanwege zijn gewicht, alleen ben ik bang dat ook hier de prijs hoger zal zijn dan mijn budget toelaat.
atmike schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:07:
Onderstaande is ook nog wel een mooie optie als werk/school laptop:
https://www.dell.com/nl-n...on-16-7610-laptop/cn76109

Alleen de levertijd is lang.
Deze ziet er op papier ook goed uit, ik kan alleen erg weinig reviews vinden over dit model, wat ik toch wel nodig heb om zo'n dure aankoop te doen. De prijs spreekt me echter wel erg aan, met studentenkorting die Dell volgens mij aanbiedt komt deze rond de €1400 te liggen geloof ik. De blauwe kleur en inderdaad de lange levertijd zijn dan weer een kleine tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
Grappig, ik heb ongeveer dezelfde Dell maar dan met i5 en 1050 gpu. Is inderdaad nog prima maar was toe aan iets nieuws.
Ik heb ongeveer een maandje geleden de nieuwe Dell G15 gekocht met i7, 16gb ram en 3060 gpu. Tijdens een sale besteld voor 1041 euro. Dell site iedere dag even checken, zijn regelmatig goede aanbiedingen.
Ben er zeer tevreden over, wellicht is dat nog een optie voor je.
Anders zou ik je de Lenovo Legion 5 (pro) aanraden. Deze is wel wat duurder, maar heeft een heel mooi 16 inch scherm.
Dat is inderdaad niet veel voor wat je ervoor terug krijgt. Ook vooral de Legion 5 Pro heb ik veel naar gekeken. Het voordeel van Dell en Lenovo is inderdaad dat ze vaak kortingen hebben, en ook altijd studentenkorting aanbieden. Ik vind beide modellen echter toch wat te zwaar, ze zijn ongeveer hetzelfde gewicht als mijn huidige Dell. Naast dat ik simpelweg aan iets nieuws toe ben en een upgrade wil qua specs, zou ik graag een laptop willen die makkelijker mee te nemen is, daar vallen deze twee laptops helaas niet onder (zeker de Legion 5 Pro met een oplader van bijna 1 kilo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmike
TommetjeVE schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Ziet er inderdaad interessant uit, ik vraag me wel af of de prijs niet hoog zal uitvallen met een 3060 in een Thinkbook, misschien kan jij daar iets meer over vertellen. Weet jij heel toevallig ook wanneer de nieuwe Lenovo Legion 7 slim in de verkoop gaat? Deze lijkt me ook interessant vanwege zijn gewicht, alleen ben ik bang dat ook hier de prijs hoger zal zijn dan mijn budget toelaat.

[...]

Deze ziet er op papier ook goed uit, ik kan alleen erg weinig reviews vinden over dit model, wat ik toch wel nodig heb om zo'n dure aankoop te doen. De prijs spreekt me echter wel erg aan, met studentenkorting die Dell volgens mij aanbiedt komt deze rond de €1400 te liggen geloof ik. De blauwe kleur en inderdaad de lange levertijd zijn dan weer een kleine tegenvaller.
Haha Ik denk dat wij op zoek zijn naar dezelfde laptop!
Ook de Legion 7 slim heb ik naar gekeken. Mijn gevoel zegt wel dat deze duurder wordt dan de ThinkBook (gezien de slim modellen die nu in de verkoop zijn). Ik denk niet dat er heel veel verschil in zit betreft wanneer beide modellen in verkoop gaan. De ThinkBook lijkt een beetje een zakelijke versie van de Legion 7 slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
Alternatief idee; koop een lichte & goedkopere laptop en spendeer het geld dat je bespaart aan een cloudprovider om je DS workloads te draaien :)

Bij mijn vorige consultancy had ik ook een hele dikke laptop hiervoor gekocht, maar uiteindelijk werkte ik alleen maar in de cloud. Uiteraard is werk anders dan studie (werkgever / klant betaalt de cloud), maar mijn ervaring was wel dat je in de cloud uiteindeljik veel flexibeler bent dan met je laptop (waar snelle hardware al gauw erg prijzig wordt). Ervaring met AWS / Azure / Google Cloud misstaat overigens ook niet op je CV straks!

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 13-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
Ik ben nu ook een beetje aan het kijken naar de MSI Stealth 15M (https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1708245) en Acer Triton 300 (https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1751514). In principe komen deze met al mijn eisen overeen, en ben ik ook wel een fan van het design, een witte/grijze laptop zou goed bij mijn huidige setup passen. Ik zie alleen dat ze een andere CPU hebben dan de meeste laptops die Intel gebruiken, een i7-11370H. Vooral als ik hem op UserBenchmark vergelijk met de Ryzen 7, heeft hij een veel lagere 8-core snelheid. In single- en dual-core speed outperformed hij de Ryzen 7 dan wel weer.

Op de basis na heb ik niet erg veel verstand van CPU's, is er een reden waarom ik deze zou moeten vermijden? Of zal de performance grotendeels hetzelfde zijn als de 'normale' 11 gen Intel en Ryzen 7 5000 CPU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
Morrar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:20:
Alternatief idee; koop een lichte & goedkopere laptop en spendeer het geld dat je bespaart aan een cloudprovider om je DS workloads te draaien :)

Bij mijn vorige consultancy had ik ook een hele dikke laptop hiervoor gekocht, maar uiteindelijk werkte ik alleen maar in de cloud. Uiteraard is werk anders dan studie (werkgever / klant betaalt de cloud), maar mijn ervaring was wel dat je in de cloud uiteindeljik veel flexibeler bent dan met je laptop (waar snelle hardware al gauw erg prijzig wordt). Ervaring met AWS / Azure / Google Cloud misstaat overigens ook niet op je CV straks!
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik denk dat ik liever nog even traditioneel vast houd aan alles op mijn laptop runnen totdat ik mijn opleiding heb afgerond. Vind het nu wel fijn dat ik weet hoe alles werkt, zeker als ik straks begin aan mijn afstudeerproject :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Wat vind je van de Ideapad 5 Pro 16 inch met RTX3050?

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)

R7 5800H of R9 5900HX, 16 og 32GB en een 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmike
Zie nu net deze HP Victus 16:
https://www.campusshop.nl...-488m1ea/80059886/product

Alleen nog geen 32GB versie gezien. Hij is vrij vlot beschikbaar als je de site moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

Cinemaskoop schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:03:
Wat vind je van de Ideapad 5 Pro 16 inch met RTX3050?

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008DMH)

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)

R7 5800H of R9 5900HX, 16 og 32GB en een 1TB SSD
Je zou bijna denken dat jij voor Lenovo werkt _O-

Paar mooie opties:
pricewatch: Asus Vivobook 15 X571LI-BQ030T
pricewatch: ASUS ZenBook Pro UX535LI-BN192T
pricewatch: HP Pavilion Gaming 16-a0979nd

De Victus hierboven is ook een mooi model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
ScreamGT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Paar mooie opties:

lol

Nou de andere merken zijn nooit zo duidelijk over hun specs en mogelijkheden.. ik kijk meestal op PSREF.lenovo.com vandaar

De modellen die jij aangeeft heb ik ook bekeken maar die voldoen niet echt aan de eisen van de videokaart. 1650Ti is echt wel lager dan 1660ti.

Alleen de Pav gaming voldoet aan de eisen maar ik zou nu niet echt meer een 1660ti aanraden aangezien de 3000 serie nu uit is.

HP Victus is ook een mooie idd.. had ik nog nooit van gehoord? Is dat een nieuw submerk van HP?

[ Voor 19% gewijzigd door Cinemaskoop op 15-07-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ScreamGT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Paar mooie opties:

Dit zijn allemaal oude generatie 16xx gpu modellen en zou ik dus niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Dit zijn allemaal oude generatie 16xx gpu modellen en zou ik dus niet aanraden.
Die victus niet. Maar geen idee over de prestaties. Had er nog nooit van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Victus niet inderdaad, maar die is nog nauwelijks verkrijgbaar. Kan er ook nog geen reviews van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atmike
Schijnt het jongere broertje van de Omen te zijn:
https://tweakers.net/nieu...us-voor-949-euro-aan.html

Komen ook pas vanaf deze maand beschikbaar. Hier staat ook dat er nieuwe modellen van de Omen komen vanaf juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 15:08
pricewatch: Gigabyte Aorus 15G KC-8EE2130SH

Als je over de slechte plaatsing van webcam heen kunt komen weliswaar.

Eén van de weinige laptops waarvan je het fanprofiel geheel kunt instellen en die een MUX chip heeft. Met nieuwere generatie intel heeft dit niet. Tevens blijft hij zeer koel en is er makkelijk op te gamen zonder direct voeding vanaf het stopcontact. Heeft tevens een bescheiden overkomen met zijn 2 kilo en 2 cm hoog. Het 240Hz paneel is botersmooth en direct zeer kleurnauwkeurig.

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compuse schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:19:

Eén van de weinige laptops waarvan je het fanprofiel geheel kunt instellen en die een MUX chip heeft. Met nieuwere generatie intel heeft dit niet. Tevens blijft hij zeer koel en is er makkelijk op te gamen zonder direct voeding vanaf het stopcontact. Heeft tevens een bescheiden overkomen met zijn 2 kilo en 2 cm hoog. Het 240Hz paneel is botersmooth en direct zeer kleurnauwkeurig.
Fanprofielen kun je op iedere laptop instellen, gewoon ff een programmatje downloaden.
Zeer koel en gaming laptop gaan niet samen, maar verder lijkt me het een prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 15:08
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Fanprofielen kun je op iedere laptop instellen, gewoon ff een programmatje downloaden.
Zeer koel en gaming laptop gaan niet samen, maar verder lijkt me het een prima apparaat.
In het verleden verscheidene software geprobeerd om de EC aan te spreken en de fan's te manipuleren maar altijd tevergeefs. De meeste laptop geven een offset of fullspeed functie. MSI heeft dit goed geïmplementeerd maar de meeste merken niet (sws Acer, Clevo, TongFang en Lenovo van 2021). De voorgestelde Gigabyte is van hun eigen ontwerp en dus full control over de EC. De Gigabyte G7 niet bijvoorbeeld en gaf een offset functie die alleen omhoog bij te stellen is, dit bleek een Clevo model. Een Acer Nitro 5 met 3060 had ook alleen een offset functie, ding bleek redelijk koel (gem. 75C) maar de fans zaten overactief te blazen. Mijn 15G heb ik een stille fancurve gegeven waar hij netjes na langere game sessies van verscheidene spellen de 80C haalt. Reacties over het opstijgen van de laptop enzo moet je gewoon vooraf zijn. :)

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommetjeVE
Compuse schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:19:

Met de positionering van deze webcam zou ik alsnog een externe erbij kopen, dus dan zou ik liever de Asus G14 aanschaffen. Toegegeven heeft deze wel de nieuwe versies CPU en GPU, ik vraag me alleen af in hoeverre dat een merkbaar verschil zal maken. Ik heb meerdere mensen hier al horen zeggen dat ze niet meer aan de oudere GPU's zouden beginnen, echter werkt mijn 4 jaar oude 7th gen i7 en 1050-ti nog steeds best goed.

Ik vind nu zo ook weer de afgeprijsde Lenovo Legion 7 (https://www.bol.com/nl/nl...JBRg.2_15.18.ProductTitle) en 7i (https://www.lenovo.com/nl...gion-Slim-7i/p/82BC0023MH), met een 10e generatie Intel chip en een RTX 2060/2070 Max-Q. Lijken me allebei mooie opties, alleen het model is ook wel weer een jaar oud. Bovendien zit er in allebei ook maar 512 GB aan opslag, al zie ik dat wel bij meer laptops, dus misschien toch maar eens tijd om te leren hoe je er een extra SSD bij zet.
Pagina: 1