(NAS) Plex media server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roon!
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:29
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een server incl. HDD's om plex mee te kunnen kijken en evt een server op te draaien, denk aan discord bot of minecraft server iod. Plex zou ik het liefste draaien op Unraid met docker dit omdat synology mij duurder lijkt.

Wat is je budget?
[i]Ongeveer 500,- incl schijven, ik wil fatsoenlijk films kunnen kijken en kunnen delen met vrienden. Qua opslag denk ik rond de 16TB, zou wel fijn zijn als ik het later nog kon aanpassen. Server zelf mag 2e hands, ik heb vernomen dat je de schijven wel het beste nieuw kunt halen vanwege tril frequenties.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
HP Proliant óf Synology, misschien zijn er ook andere opties.
Zelf heb ik geen idee wat voor specs er nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen en in welk prijs klassement ik moet zoeken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil films kunnen kijken met Plex. 9/10x zijn dit oude films dus max 1080p. Mensen krijgen dan een account op de plex en kunnen via https://ombi.io/ een film of serie aanvragen.
Dit is het primare doel, hiernaast hobby ik veel op ICT gebied dus een VM, discord bot of minecraft server zou ook fijn zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Roon! schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:43:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een server incl. HDD's om plex mee te kunnen kijken en evt een server op te draaien, denk aan discord bot of minecraft server iod. Plex zou ik het liefste draaien op Unraid met docker dit omdat synology mij duurder lijkt.

Wat is je budget?
[i]Ongeveer 500,- incl schijven, ik wil fatsoenlijk films kunnen kijken en kunnen delen met vrienden. Qua opslag denk ik rond de 16TB, zou wel fijn zijn als ik het later nog kon aanpassen. Server zelf mag 2e hands, ik heb vernomen dat je de schijven wel het beste nieuw kunt halen vanwege tril frequenties.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
HP Proliant óf Synology, misschien zijn er ook andere opties.
Zelf heb ik geen idee wat voor specs er nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen en in welk prijs klassement ik moet zoeken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil films kunnen kijken met Plex. 9/10x zijn dit oude films dus max 1080p. Mensen krijgen dan een account op de plex en kunnen via https://ombi.io/ een film of serie aanvragen.
Dit is het primare doel, hiernaast hobby ik veel op ICT gebied dus een VM, discord bot of minecraft server zou ook fijn zijn.
Mijn HP Proliant gen 8 microserver is op zich in staat om dit te draaien. Gebruik deze nog dagelijks. Weet niet of je die nog tweedehands kan krijgen. Ik heb er wel meer geheugen in gestopt en de cpu vervangen uiteindelijk. Ben wel boven de 500 gegaan inclusief disks. Maar ik draai ongeveer hetzelfde als wat je wil gaan draaien en 2 1080p transcodes trekt ie prima. Ook gameservertjes en een vm tegelijk. Misschien dat je in die richting kan kijken. Ik draai ook unraid overigens.

Deze zou je in de gaten kunnen houden? pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

[ Voor 4% gewijzigd door Jivebunny op 12-07-2021 11:53 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roon!
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:29
Jivebunny schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Mijn HP Proliant gen 8 microserver is op zich in staat om dit te draaien. Gebruik deze nog dagelijks. Weet niet of je die nog tweedehands kan krijgen. Ik heb er wel meer geheugen in gestopt en de cpu vervangen uiteindelijk. Ben wel boven de 500 gegaan inclusief disks. Maar ik draai ongeveer hetzelfde als wat je wil gaan draaien en 2 1080p transcodes trekt ie prima. Ook gameservertjes en een vm tegelijk. Misschien dat je in die richting kan kijken. Ik draai ook unraid overigens.

Deze zou je in de gaten kunnen houden? pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Bedankt voor je reactie! Maakt veel duidelijk ik zal kijken of ik er eentje op de kop kan tikken. Qat betreft cpu en ram en schijven.
Waarom heb je de CPU vervangen en door welke?
Hoeveel RAM is aan te raden? (Of kan ik het beste gewoon proberen en daaruit pas kiezen of ik meer wil)
Welke schijven heb jij er in zitten, heb je NAS specefieke schijven? En kies je 1 grote of meerdere kleine schijven?

Misschien wat veel vragen maar ik hoop dat je er antwoord op hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Roon! schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Bedankt voor je reactie! Maakt veel duidelijk ik zal kijken of ik er eentje op de kop kan tikken. Qat betreft cpu en ram en schijven.
Waarom heb je de CPU vervangen en door welke?
Hoeveel RAM is aan te raden? (Of kan ik het beste gewoon proberen en daaruit pas kiezen of ik meer wil)
Welke schijven heb jij er in zitten, heb je NAS specefieke schijven? En kies je 1 grote of meerdere kleine schijven?

Misschien wat veel vragen maar ik hoop dat je er antwoord op hebt :)
  • De originele cpu is best netjes en zuinig, maar voor transcoded streams niet je van het. Ik heb deze vervangen met een e3-1265L v2. Waarom? quadcore ipv dual core en paste op de socket van dit mobo en was qua tdp de max die ik eruit kon halen zonder actief te moeten gaan koelen.
  • Ik ben voor 16gb unbuffered ecc gegaan, vooral omdat ik er vanalles tegelijk op wilde draaien. Maakt transcoden in het geheugen ook mogelijk met unraid. Misschien heb je genoeg aan 8, maar 16 is beter.
  • Ik heb een WD green van 3tb erin zitten als parity drive (had ik nog over van m'n xpenology), 3 keer een toshiba 3tb, pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB. Met name gewoon omdat die in m'n budget pasten, en redelijk degelijke reviews hadden destijds. Verder nog een ssd van 64gb die ik over had, een evo 860 of zo geloof ik. Wat je bij Unraid hebt, is dat je grootste drive, je parity drive moet zijn om alles te dekken. De rest is dan daadwerkelijk bruikbare storage. Ik heb er dus 12TB in zitten waarvan 9TB effectief bruikbaar zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Qua kosten was het destijds ongeveer 300 euro voor de HP Microserver (nieuw). CPU op ebay voor 50 euro geloof ik. Geheugen bij volgens mij een UK site: https://www.drmem.com/uk/...s.html?data_integrity=354 unbuffered ECC voor bescherming tegen bitrot. Volgens mij toen 80 pond. En dan de schijven erbij voor 3x90 of zoiets. Dus 720 uiteindelijk, maar daar zat een aardig deel van in de server die nu al meerdere besturingssystemen heeft meegemaakt en nieuw was.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna