Coax of glasvezel? (Ziggo klantenservice)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StripedSocks13
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11-2021
Ik heb vanochtend gebeld met Ziggo, omdat mij via de website niet duidelijk werd of zij gebruik maken van glasvezel (wat op ons nieuwe adres aanwezig zou zijn).

De dame van de klantenservice wist mij te vertellen dat Ziggo 97% glasvezel gebruikt (van straatkast tot voordeur) en 3% Coax kabel (in de woning zelf). Verder zei zij dat glasvezel een "trend" is, en dat coax sterker is dan glasvezel. Echter lees ik online veel dat als je glasvezel "hebt", coax eigenlijk overbodig is.

Nu heb ik totaal geen verstand van internet bekabeling, dus vroeg ik mij af wat jullie kijk hierop is. Is wat de Ziggo klantenservice zegt waar? of kan ik beter naar een andere provider die wel glasvezel verbinding aanbiedt? zoals KPN.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29
Coax. Maar het kan zijn dat er glas ligt tot een bepaald punt.

Wat de klantenservice zegt is waar, maar wat jij bedoeld is een glasvezelverbinding zoals KPN aan legt.
Het is maar wat je wilt natuurlijk.
Glasvezel kan gelijke up als download snelheid.
Coax zoals de kabel kan dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
Glasvezel (KPN/Tmobile/Deltafiber (misschien nog meer) is sneller dan ziggo en heeft lagere latency.
Er zijn meer aanbieders die het netwerk van KPN tmobile en Deltafiber zitten. Vaak ben je over glasvezel ook goedkoper uit.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Zou niet te veel luisteren naar die klantenservice.

Dat glasvezel enkel een "trend" is is onzin. en dat coax "sterker" is slaat nergens op. Ja de kabel is mechanisch sterker, maar dat is niet relevant. het is immers geen scheerlijn.

Kort door de bocht:
Ziggo levert internet via de kabel (Dat het achterliggende netwerk wel of niet grotedeels glas is, is niet relevant voor jou). Daar komt een kabelmodem bij en vanaf daar heb je internet via WiFi en ethernet kabels en (digitale) tv via coax.

KPN en andere aanbieders (indien aanwezig) leveren via glasvezel. Daar krijg je een glasvezel modem en vanaf daar heb je (meestal) internet en tv via ethernet. Geen coax netwerk meer in huis. Voorheen waren er nog modems die ook weer een tv signaal op coax kabel zette, maar volgens mij zijn ze daar snel weer mee gestopt.

Rest voor jou vooral de vraag of je voorkeur heb voor een van beide.
Glasvezel biedt meestal symmetrische snelheden (even snel uploaden als downloaden). Als je dat waardevol vind, valt Ziggo eigenlijk gewoon af.
Als je dat niet uitmaakt, is het voor jezelf vooral een vergelijking op prijs en/of aangeboden pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StripedSocks13
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-11-2021
timberleek schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:35:
Rest voor jou vooral de vraag of je voorkeur heb voor een van beide.
Glasvezel biedt meestal symmetrische snelheden (even snel uploaden als downloaden). Als je dat waardevol vind, valt Ziggo eigenlijk gewoon af.
Als je dat niet uitmaakt, is het voor jezelf vooral een vergelijking op prijs en/of aangeboden pakketten.
Bedankt! dit maakt al een hoop duidelijker
Wat is het voordeel van symmetrische snelheden?
Is het daarnaast niet zonde om geen gebruik te maken van de beschikbare glasvezelverbinding van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
In de praktijk is het voordeel dat je meer beschikbare bandbreedte hebt om te uploaden.

Bij ziggo kies je bijvoorbeeld een pakket met 300MBit download bandbreedte. Echter is de upload bandbreedte beperkt op 30Mbit.
Bij glasvezel zou je dan beide kanten op 300MBit ter beschikking hebben.

Heb je de hogere upload nodig? Dat is een langlopende discussie tussen heel veel mensen.
Gezien het marktaandeel van Ziggo is het voor een hoop mensen gewoon meer dan voldoende.

Maar stel dat jij in een situatie zit dat je echt eisen stelt aan je uploadsnelheden (bijvoorbeeld omdat je thuis websites of andere services host, of omdat je veel data upload, of... Dan is het zeker een factor om mee te nemen.

het is wat mij betreft niet "zonde" om er geen gebruik van te maken. Datzelfde zou je kunnen zeggen van de coax. Het is niet alsof de kabel wegrot als je hem niet gebruikt.
Beide bieden gewoon overlappende functionaliteit. Als Ziggo een pakket heeft dat beter aansluit op jouw wensen dan de beschikbare glasvezel leverancier, dan is er niks op tegen om die te nemen. Maar dat is lastig adviseren zonder jouw wensen/eisen/gebruik te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Het grote voordeel bij mij is dat glasvezel niet storingsgevoelig is. TV was hier amper bruikbaar omdat er regelmatig brommers voorbij komen. Daarnaast heb je bij glasvezel (bijna) altijd de keuze uit meerdere providers waar het bij COAX altijd Ziggo is. Ik heb een snellere en stabielere verbinding en ben goedkoper uit.

COAX is misschien sterker dan glasvezel als je er aan gaat trekken maar dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.

Overigens levert Ziggo in nieuwbouwwijken wel 100% glasvezel nieuws: Ziggo sluit huizen nieuwbouwwijken op glasvezel aan, maar snelheid bl... dus dat maakt hun eigen pro-COAX argumenten weer ongeldig

[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 12-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:50
timberleek schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:44:
Gezien het marktaandeel van Ziggo is het voor een hoop mensen gewoon meer dan voldoende.
Ik denk dat dat niet het hele verhaal is. Ik schat in dat een gedeelte van dat marktaandeel Ziggo zo bij het vuil zet indien betere/snellere alternatieven beschikbaar zouden zijn. In mijn geval zal ik graag die hogere uploadsnelheid willen hebben, maar er ligt hier nog geen glasvezel naar dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:23

djiwie

Wie?

StripedSocks13 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:28:
Ik heb vanochtend gebeld met Ziggo, omdat mij via de website niet duidelijk werd of zij gebruik maken van glasvezel (wat op ons nieuwe adres aanwezig zou zijn).

De dame van de klantenservice wist mij te vertellen dat Ziggo 97% glasvezel gebruikt (van straatkast tot voordeur) en 3% Coax kabel (in de woning zelf). Verder zei zij dat glasvezel een "trend" is, en dat coax sterker is dan glasvezel. Echter lees ik online veel dat als je glasvezel "hebt", coax eigenlijk overbodig is.
Glasvezel is zeker geen trend, Ziggo heeft niet voor niets het deel van het netwerk dat ze makkelijk konden upgraden (die 97%) al naar glasvezel geupgrade. En coax is ook niet "sterker", beide zijn kletspraatjes van de klantenservice.

Je moet inderdaad rekening houden met de uploadsnelheid (die is bij glasvezel altijd hoger dan bij Ziggo), en in de toekomst zal het waarschijnlijker zijn dat veel hogere snelheden over glasvezel worden gerealiseerd en niet meer over kabel.

Verder zou ik gewoon even vergelijken welke snelheid te leveren is door de verschillende providers op je nieuwe adres en daar je keuze op baseren. Je kunt later altijd weer overstappen tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

StripedSocks13 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:28:
Verder zei zij dat glasvezel een "trend" is, en dat coax sterker is dan glasvezel. Echter lees ik online veel dat als je glasvezel "hebt", coax eigenlijk overbodig is.
Feitelijk heeft de @VodafoneZiggo gelijk maar het getuigd echt van misleidende info verstrekking want glas is de toekomst waar coax totaal niet duurzaam is en ziggo ook in heeft gezien dat glasvezel tot in de woning Point to Point de toekomst heeft.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Dit is hetzelfde type verkoop praatje wat ze afsteken bij de inshop desks van ziggo in de mediamarkt.

De verschillen zijn al genoemd maar het is echt belachelijk hoe ziggo krampachtig klanten probeert te houden en te winnen.

Wat voor jou het beste is is moeilijk te zeggen. Als je in huis al coax kabel hebt liggen en geen zin hebt dit te vervangen dan is het misschien makkelijker en simpeler om bij ziggo te blijven.

Als je een nieuwbouw woning hebt waar al utp kabels in de muur zitten zou ik zeker glas kiezen.

Het voordeel van een hogere upload merk je niet direct bij normaal gebruik. Het is een groot voordeel als je bijvoorbeeld een grote backup wilt doen in de cloud. Of voor thuiswerken waarbij je veel met cloud diensten werkt.

Upload gaat steeds belangrijker worden denk ik.
Pagina: 1