Windows 11 en oude PC: alleen moederbord vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swdick
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 15:27
Windows 11 lijkt eisen te stellen waaraan mijn oude Medion PC niet kan voldoen. Ik gebruik de PC weinig meer maar wil hem ook nog niet kwijt en er niet te veel geld aan besteden. Ik gebruik hem vooral voor fotografie (Lightroom) en heb er een mooi scherm bij (Eizo). Ik denk eraan om alleen het moederbord te vervangen maar weet niet goed of dat kan.

Ik zoek een moederbord?
Ja

Wat is je budget?
tot € 200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige moederbord MedionPC MS-7616
Processor Intel core i5-750 (socket 1156 LGA)
4GB geheugen
NVIDIA GForce GT-240 grafische kaart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:26
Enkel het mobo vervangen lijkt mij hierin niet de oplossing. Ik heb uberhaupt geen idee of voor deze oude processor nog mobo's te krijgen zijn waar een TPM 2.0 chip aanwezig is.

Volgens mij voldoet ook de CPU niet aan de minimale vereisten. als je beide vervanging kom je helaas niet weg met je budget. Andere oplossing is natuurlijk om gebruik te blijven maken van Win10, deze krijgt nog updates t/m 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:22
Dat spul is dermate oud dat je er geen cent meer aan uit zou moeten geven. Voor €200 is er vast wel iets gebruikt te vinden dat moderner en sneller is inclusief TPM 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
swdick schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:44:
Ik gebruik de PC weinig meer maar wil hem ook nog niet kwijt en er niet te veel geld aan besteden. Ik gebruik hem vooral voor fotografie (Lightroom) en heb er een mooi scherm bij (Eizo).
Waarom blijf je dan niet gewoon op Windows 10 werken, deze houdt nog voor meerdere jaren ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Nielson schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:58:
[...]
Waarom blijf je dan niet gewoon op Windows 10 werken, deze houdt nog voor meerdere jaren ondersteuning?
Dit dus.

Je huidige pc:
Cpu wordt niet ondersteund door Windows 11, dus dat zou betekenen:
- een nieuwe cpu
- een nieuw moederbord omdat de huidige sowieso niet met een nieuwe cpu werkt
- nieuw geheugen omdat een nieuw moederbord dit oude geheugen niet ondersteunt.
- een nieuwe voeding omdat de huidige hoogstwaarschijnlijk oud is en geen ondersteuning biedt voor de powerstates van de nieuwe cpu

Lijkt me niet erg zinvol als alles het nu goed doet.

Windows 10 heeft nog tot 14-10-2025 support:

https://docs.microsoft.co...s/windows-10-home-and-pro