Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polletje74
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-02-2022
Ik wil mn Mesh netwerk uitbreiden naar buiten.
Momenteel heb ik 3 TP-Link Deco M4 in huis staan, prima dekking binnen, maar geen dekking in de tuin.
Ik dacht dit te bereiken door een TP-Link EAP-225 aan te sluiten op de Lan-poort van de dichtsbijzijndste M4.

Bij het uitzoekwerk of dit gaat werken wordt ik nogal onzeker van de volgende zin op een TP-Link community:

[i]Yes, both Deco M4 and EAP225-outdoor supports mesh feature, you can use the outdoor access point to boost wifi signal but they cannot build up the same network together.[/i]

Iemand ervaring met dergelijke set-up, of een andere die gaat werken?
Het is uiteraard iet de bedoeling dat ik in de tuin moet overschakelen naar een ander netwerk...zelfde SSID dus, seamless Mesh is de bedoeling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:13

lier

MikroTik nerd

seamless Mesh
Mooie term en ik begrijp wat je bedoelt. Mesh betekent een wireless backbone, oftewel...je gebruikt Wifi tussen de accesspoints. Dat is met de EAP-225 (hopelijk) niet nodig: je moet hem voeden met een netwerkkabel dus hier hoef je geen wireless backbone toe te passen.

Zolang je SSID, wachtwoord en security settings identiek zijn (en verschillende kanalen gebruikt zodat je interferentie beperkt) en je sluit hem op hetzelfde netwerk aan zal je "seamless mesh" krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:40
Klopt
Maar je krijgt dan wel 2 omgevingen waar je hem in moet beheren. Opzich boeit dat niet heel veel, wel ff opletten dat je m juist instelt mbt wpa2 settings

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 08:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:51

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Nee, je mag het ap nooit hetzelfde ssid geven als je Deco.
Dit gaat behoorlijk problemen opleveren.
Zoals wel ip adres krijgen, maar geen internet...

Lullige is dat deze EAP225 wel mesh ondersteunt, maar dat is een heel ander systeem..

Doe jezelf een plezier en geeft het ap echt een eigen ssid.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@fordrwd4ever sorry maar dit lijkt mij onzin
Ik heb hier ook jaren lang unifi en exleriabox accesspoints door elkaar gebruikt zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Dat kan kloppen , die doen standaard geen mesh..
Je kunt een mesh netwerk niet combineren met een standaard netwerk op hetzelfde ssid.

Probeer het maar uit , configureer een mesh netwerk en zet een er een los accesspoint(of router in ap mode) vlakbij.

Zodra je verbinding wil maken terwijl het apparaat beide netwerken ziet, merk je vanzelf dat dit niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
fordrwd4ever schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:21:
Dat kan kloppen , die doen standaard geen mesh..
Je kunt een mesh netwerk niet combineren met een standaard netwerk op hetzelfde ssid.

Probeer het maar uit , configureer een mesh netwerk en zet een er een los accesspoint(of router in ap mode) vlakbij.

Zodra je verbinding wil maken terwijl het apparaat beide netwerken ziet, merk je vanzelf dat dit niet goed gaat.
Mesh = wireless uplink en heeft niets met roaming te maken

Of 802.11krv werkt zonder centraal platform durf ik niet te zeggen maar dit staat meestal toch uit

Edit: zelf krv lijkt cross ap te werken
https://www.snbforums.com...-different-vendors.64533/

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Weet uit ervaring dat Deco echt niet goed gaat met een SSID die niet uniek is.
Wij laten namelijk de Fast Roaming optie altijd ingeschakeld.

Als ts het accesspoint instelt met hetzelfde ssid als zijn Deco systeem, dan gaat deze echt problemen krijgen.
Aansluiten op de dichtstbijzijnde Deco is geen probleem, dat mag gewoon.

Komen vaak ook het probleem tegen dat Deco dezelfde naam krijgt als het bestaande netwerk en dan is er inderdaad wel een verbinding, maar erg stabiel is deze niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Meestal gat het mis omdat mensen vergeten de wpa settings gelijk te zetten
Dus wel hetzelfde ssid en wachtwoord maar afwijking in encryptie

Of fast roaming cross ap goed gaat lijkt volgens de documentatie te kunnen maar standaard staat fast roaming uit. Anders even uitzetten mocht je gedoe krijgen :) (tenzij je voip bellend/gamend door het huis loopt ga je dat echt niet misseb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Zelf niet bekend met de Deco, maar is het niet mogelijk een losse Deco node te kopen en aan je systeem toe te voegen?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnou le fou
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2022
Dit kwam ik tegen op de website van TP-Link:

Currently, we do not offer any outdoor/weatherproof Deco Mesh WiFi products. That being said, you could technically install our EAP225-Outdoor WiFi access point and use it within your network. The EAP225-Outdoor is not a Deco Mesh product, so it will not interface with the Deco app or Mesh via WiFi with your Deco network; however it can be wired to your existing network via Ethernet to provide long range, outdoor WiFi coverage: https://www.tp-link.com/u...ess-point/eap225-outdoor/

Answered by TPLinkSupport 10 months ago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Als je die outdoor AP via een kabel aansluit op een van de mesh satellieten, dan is hij gewoon onderdeel van hetzelfde netwerk.

Roaming heeft niets met mesh te maken, mesh is niets anders dan een wireless backhaul (ofwel een wifi repeater) en je sluit hier gewoon een AP bedraad aan.

Fast roaming gaat niet over het wel of niet goed roamen, maar als de client een besloten heeft te gaan roamen, dat het iets sneller gaat.
Is over het algemeen voor thuisgebruik volkomen nutteloos, alleen als je al door het huis wandelend aan het video bellen bent heb je een iets kortere hikup.

Kortom het werkt gewoon, als je de settings (ssid en security settings) gelijk houd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Hallo iedereen,

ik heb 3 m4 deco’s in huis staan. Alleen het probleem is dat ik een tuinhuis heb gekregen waar de deco in verplaatst is vanaf mijn kamer, en de deco zat aangesloten op mijn pc. Ik merk nu dat ik slechte WiFi heb rond en op mijn kamer en dat mijn pc nauwlijks wifi meer heeft omdat die niet bedraad is. De ruimte van mijn kamer tot aan de dichtstbijzijnde deco is rond de 7 meter, alleen zit er wel buitenlucht en 2 muren tussen. Is het slim om een deco erbij te kopen en op mijn kamer te zetten? Of is dat te dichtbij op elkaar en voorzaat dat dan geen ruis? En natuurlijk dan aan mijn pc aan te sluiten?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 21:12
Deco erbij is geen probleem, het is een mesh dus werkt prima
Pagina: 1