Game pc 1440p 21:9 gaming, HP OEM of eigen build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordivanE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09-2022
Goedenavond Tweakers. Aangezien mijn huidige pc regelmatig compleet vastloopt en ik er nogal gek van begin te worden, ben ik op zoek naar een nieuwe actuele pc die weer lekker lang mee gaat. Met mijn huidige pc heb ik al jaren problemen die ik nooit op heb kunnen lossen. Vandaar ook mijn keuze bij voorkeuren voor merken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen op 1440p 21:9.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik de vrouw kan overtuigen tot circa 2.000 EU :9

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Misschien mijn SATA SSD('s) als daar extra ruimte voor is, maar ik wil sowieso 1 of 2 snellere M.2 SSD's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets bijzonders, standaard voor game pc's en voldoende opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU geen specifieke voorkeur. Voor GPU Nvidia, omdat mijn huidige AMD MSI R9 390, niets dan gedoe op heeft geleverd door driverproblemen. Verder geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte van de PC maakt mij niets uit. Stilte is niet perse een must, maar is natuurlijk altijd een voordeel.

Ga je overklokken?
In principe niet, maar als dit veilig en simpel kan en het over een paar jaar nodig is, is ook dat natuurlijk een voordeel.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel nogal tussen het zelf bouwen en het aanschaffen van een prebuild/OEM. Daarom heb ik zowel een mogelijke setup en een OEM HP in onderstaande tabel staan. Ik heb zelf onvoldoende kennis van componenten en pc's, dus wil ik graag vragen:
- om hulp met het beoordelen van de samenstelling;
- of iemand ervaring heeft met de HP pc of vergelijkbare prebuilds en kan inschatten of het wat is.

Bijv. vraag ik me af of de koeling voldoende is, omdat er niet een front fan in lijkt te zitten en de gpu maar 2 fans heeft ipv 3. En ook zie ik veel prebuilds met een generatie oudere Intel processor, is dat bijvoorbeeld een groot verschil?

Hieronder de items. Hartstikke bedankt als iemand me hiermee wil helpen!

Jordi

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0)€ 995,-€ 995,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 96,-€ 96,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 180,20€ 180,20
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 108,48€ 108,48
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
1PC'sHP Omen GT12-1540nd€ 1.899,-€ 1.899,-
Totaal€ 3.910,69

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:10
Je hebt een prima basis, een paar puntjes.

Voor 1440p gaming is een RTX 3060 Ti voldoende, bv. MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 3X 8G OC LHR.

Je geheugen kan iets goedkoper, bv. G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX

Neem een iets lichtere voeding, bij een RTX 3060 Ti volstaat een 550 Watt, bv. Corsair CX550F RGB Zwart.

Overklokken is met moderne CPU's niet erg zinnig, als je dat wilt neem dan een i7-11700K op een Z590 moederbord, met een Intel zonder een 'K' aan het eind van de naam op een B560 moederbord gaat het niet. Neen dan ook een zware voeding.

De Omen is ook een prima PC, met pre-builts is het vaak lastiger te upgraden, als je over een paar jaar een betere videokaart of CPU wilt kun je beter zelf bouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 11-07-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordivanE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09-2022
Super bedankt voor je advies Marty! V.w.b. de 3060 Ti, dan ben ik toch weer bang dat op den duur de spellen eerder te zwaar ervoor worden dan met een 3070, dus een stukje future proofing zeg maar. Dan is het voor mijn gevoel misschien een betere uitgave om nu ca. 150 extra uit te geven om er bijvoorbeeld twee jaar extra mee te kunnen doen. Of zeg ik dan iets wat niet klopt? :-)

En qua die HP scheelt het voor mij misschien wel dat ik toch niet snel één component wijzig, omdat tegen de tijd dat ik daar naar ga kijken, de rest van de componenten een bottleneck zullen worden. Ik ben namelijk niet zo van het tweejaarlijks upgraden. Het enige wat ik mogelijk upgrade zijn ram sticks en eventueel extra opslag, als dat ooit nodig is. Dus dan is zo'n HP misschien wel een slimme koop, kijkend naar de prijs.

In ieder geval bedankt voor je hulp!