Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 20:51
Hoi

Ik heb net over een jaar nieuwe zonnepanelen in gebruik van Ja Solar. De opbrengst is prima, maar wat me opvalt na een nacht met dauw en soms bij regenachtige periodes dat er van die soort van vocht vlekken op de panelen komen en dat op allemaal tegelijk. Het lijkt echt in het paneel te zitten, want deze foto's zijn in de middag genomen op een warme bewolkte dag en de panelen waren op zich zelf kurkdroog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfxMOEgDoNGRk6wwCwU-zBRWOLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPDWssNeDBMNBSWio6moqOn0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTUtFA8vM4thuj7FVixnaeTUhKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9cNmvmti51A0X8YkgjNBGLy.jpg?f=fotoalbum_tile

Het trekt dan ook alleen wel weer weg en dan zie je er weer niets van. En het vreemde is dat het ook niet niet altijd gebeurt bij regenachtige periodes of bij vochtig weer en dit weer op alle 15 panelen. Bij mijn buren zie ik dit eigenlijk niet gebeuren.

Iemand enig idee of dat dit de levensduur beïnvloed en moet ik me zorgen maken? En zal dit op langer termijn problemen geven met de opbrengst? Of is dit iets wat vaker gezien wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik zou toch even contact opnemen met het installatiebedrijf of leverancier van de panelen. Zulke vochtplekken hoor je niet na 1 jaar gebruik niet te hebben. Ruikt naar mijn mening als een productie probleem. Zie ook dit topic bijvoorbeeld: Vlekken op zonnepanelen

[ Voor 9% gewijzigd door n9iels op 12-07-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
op die eerste foto lijkt het wel delamineren maar dat is wat ongebruikelijk na een jaar. Ik zou idd de installateur maar eens vragen langs te komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb het gevraagd ondertussen. Nu is er alleen weer helemaal niets van te zien. Probleem kan dus zijn, als de installateur zou komen kijken dat er dan ook helemaal niets aan te zien is, wat het niet eenvoudiger maakt. Ik vind het wel op zich vreemd dat het op alle panelen zo voorkomt en dat zo snel het komt, ook weer weggaat.

Ik dacht dat JaSolar wel op zich betrouwbare panelen maakt, zeker ook omdat de garantie bij ze 25 jaar is .. Als het nou bij enkele panelen was, dan had ik het nog anders gevonden.

Het topic over de vlekken op de zonnepanelen had ik ook inderdaad gezien, maar dat ziet op de foto toch anders uit dan wat ik ervaar..

[ Voor 11% gewijzigd door CronoS76 op 12-07-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Het lijkt eerder op lucht- dan vochtblaasjes .
Om welke panelen gaat het? Zijn het glas-glas of met een plastic backsheet?

PS: De ligging van de panelen verdient niet echt een schoonheidsprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Het zijn de Ja-Solar 320 WP, MonoKristalLijn, Grote Half Cut Cell, Persium, Zwart volgens de factuur ;)
Het kan misschien wel luchtbelletjes zijn i.p.v. vocht, geen idee.. maar het klinkt wel aannemelijk ook. Maar of het glas-glas of met een plastic backsheet, dat weet ik eerlijk gezegd niet :)

Tsja, ik dacht dat de panelen wel in de tijd netjes aangelegd waren, ze pakten hun tijd er voor en werkte schoon en netjes en dat zegt daar meestal al iets. Ook hebben ze alles onder panelen netjes afgemonteerd, ook bij de omvormer hebben ze alles zeer netjes aangelegd en afgekit. Uiteindelijk ben ik zelf geen kenner hierin..
Eigenlijk heeft heel de straat hier de panelen in elk geval verticaal en horizontaal liggen, dan kunnen er de meeste op dit type dak.
.
ik zelf heb de panelen aangesloten met een Solaredge omvormer vanwege eventuele schaduwwerking van het huis aangrenzend aan de achterkant en vanwege mijn schoorsteen die schaduwwerking heeft over 5 panelen tot einde ochtend. Ook vanwege de App & Modbus ondersteuning toen maar dat terzijde :) Wat is er vreemd dan precies, hoe deze liggen?

Thanks in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Paneeltjes lijken me lek, zoals op foto 1 heb ik wel eens gezien maar was bij een wat oudere set panelen, vaak na een vochtige periode.
Uiteindelijk krijg je isolatie fouten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 14:29
@WackoH vindt het legplan niet mooi.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het lijkt echt in het paneel te zitten, want deze foto's zijn in de middag genomen op een warme bewolkte dag en de panelen waren op zich zelf kurkdroog
Begrijp ik goed dat je niet hebt je geprobeerd het eraf te "poetsen" ? dat is de manier om het zeker te weten of het op of in het paneel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
twain4me schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:15:
[...]

Begrijp ik goed dat je niet hebt je geprobeerd het eraf te "poetsen" ? dat is de manier om het zeker te weten of het op of in het paneel zit.
Ik ben er wel even licht overheen gegaan, maar dat haalde er toen niets af.
Het trekt in principe wel weg; snap niet zo goed waarom... Vandaag is bijvoorbeeld geen geweldige dag hier geweest, in de begin van de middag flink geregend en eigenlijk heel de dag weinig tot geen zon gezien. Maar tot nu toe is er ook dus niets van te zien. Ik kom er dus niet helemaal achter wanneer het nu exact optreed en wat het dan kan zijn.

Op zich werkt het gelukkig wel prima met dit legpaln. Als ik in SolarEdge kijk dan maakt het daar niet zoveel uit of ze verticaal of horizontaal liggen, alle opbrengst is redelijk gewaagd aan elkaar. Is dan toch iets meer esthetisch dan uiteindelijk, maar het werkt verder OK....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 14:29
CronoS76 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:23:
Op zich werkt het gelukkig wel prima met dit legpaln. Als ik in SolarEdge kijk dan maakt het daar niet zoveel uit of ze verticaal of horizontaal liggen, alle opbrengst is redelijk gewaagd aan elkaar. Is dan toch iets meer esthetisch dan uiteindelijk, maar het werkt verder OK....
Ja uitsluitend esthetisch

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Berichtje gehad van Jasolar via de leverancier. Er wordt eigenlijk gezegd dat het volgens hem geen delaminatie is, omdat het dan volgens hem betekend dat het juist extremer zichtbaar zou moeten zijn als het warm is en de foto's geven volgens hem dit beeld niet.

Hij verwacht, gezien de foto's dat het toch iets van zure regen is wat spots geeft op de coating van het glas. Dit is iets anders dan vuil en blijft ook langer zichtbaar, maar dat gaat dus ook weg. Er wordt gezegd dat het een soort van corrosie is wat binnendringt als zeer kleine materiaal deeltjes in de coating. Dit kan je dan ook niet schoonmaken zegt hij er dan bij.

Verder heeft dit volgens hem geen impact op de stroomopbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 23:15
hebben de buren dezelfde zonnepanelen? of zijn die van een ander merk en andere installatie datum?
zou wel heel vreemd zijn dat zij nergens lat van hebben zeker als het zou komen van ''zure regen''.
ik voel helaas nattigheid en dat ze je makkelijk af willen wimpelen.
ik zou even in de buurt verder onderzoek doen en op internet kijken of andere mensen het ook ervaren met dit merk (en type) zonnepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Zo te zien zijn er verschillende formaten panelen gebruikt .
Een productiefout zou zich moeten beperken tot één formaat paneel.
Bij een productiefout moeten er meer mensen dit probleem hebben, vooral op dit forum is vorig jaar vaak JA Solar geadviseerd.
Zelf heb ik ook JA solar panelen, bijna één jaar oud, tot nu toe geen problemen (niet full black)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
De panelen zijn allemaal van hetzelfde type, ze liggen alleen anders.

Ik heb toch even nog terug gereageerd waar de coating dan verschilt bij JaSolar dan met andere zonnepanelen leveranciers.
Mijn buren hebben er inderdaad geen last van en zover als ik het weet hebben die Winaico black panelen, Het blijft een vreemd fenomeen dit inderdaad en nog steeds niet helemaal duidelijk hoe en wanneer dit nu optreed, zeker ook als de buren er geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16

paQ

Het zure regen verhaal geloof ik niet. Want dan is het er, of het is er niet. En niet alleen soms bij bepaalde druk/rv. Lijkt me echt een vochtprobleem.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188103

Misschien eens een haardroger op zo'n plek zetten als je het nog eens hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CronoS76 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:41:
Probleem kan dus zijn, als de installateur zou komen kijken dat er dan ook helemaal niets aan te zien is, wat het niet eenvoudiger maakt.
Tja, waarschijnlijk staat de buurt even raar te kijken als je midden in de zomer het dak aan het wateren bent.

Maar als de installateur niet na een regenbui kan komen, zou ik d'r toch op de een of andere manier wat water op proberen te krijgen.

(Ik heb wel gehoord dat je zonnepanelen moet wassen met onthard water o.i.d, maar moet zeggen dat ik d'r eigenlijk helemaal niets vanaf weet.)
Pagina: 1