Ruzie met Blue Screens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertomario04
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-04 17:46
Even als eerste: excuses als dit niet in het goede gedeelte van de forums is geplaats, laat dit aub weten.

Mijn vraag:
Hai ik heb geen idee wat er mis is met mijn pc, ik zal de situatie even uitleggen.
Ik heb al best lang problemen met mijn pc wat betreft blue screens en crashes. Enkele codes die ik krijg zijn MEMORY_MANAGEMENT en PFN_LIST_CORRUPT. Als je naar deze codes kijkt zijn er een paar dingen die de oorzaak kunnen zijn, waaronder ram-geheugen en drivers. Ik heb mijn ram geheugen meerdere malen getest met memtest86+ en hieruit kwam dat er niks mis is met mijn ram. Alleen dan ben ik nu opzoek naar wat anders de oorzaak kan zijn. Dit gezien het feit dat drivers opsporen volgens mij best lastig is. Ik heb driver verifier geprobeerd alleen kwam hier niks uit. Dus hierbij ga ik toch maar naar hulp vragen omdat mijn kennis hier op houdt.

Hieronder een link naar een dumpfile van ongeveer paar uur geleden:
https://1drv.ms/u/s!ArOaEkAyHmeYhlLQStkZ3Zhq2YyW?e=nK4SC8

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn hardware is als volgt :
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 197,90€ 197,90
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming K4€ 77,-€ 77,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define C Window€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAOC C24G1 Rood, Zwart€ 195,02€ 195,02
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,90€ 79,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 72,03€ 72,03
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,49€ 59,49
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 67,75€ 67,75
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 138,95€ 138,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 888,04

Hiernaast heb ik ook nog randapparatuur (muis, toetsenbord en dergelijke), als jullie deze ook willen weten laat het dan vooral weten.

Qua software is eigenlijk alles wat je kan verwachten, steam, discord etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Driver Verifier, memtest86+, opnieuw windows geinstalleerd en randapparatuur rondgewisseld.

Alle hulp wordt gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robertomario04 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:06:
...een link naar een dumpfile van ongeveer paar uur geleden:...
Die dmp file moet je gewoon in bluescreenview laden. Maar aangezien je al een half jaar veel verschillende bluescreens krijgt, denk ik niet dat je daar veel mee opschiet.

Je kunt het beste de computer uitkleden tot het bare minimum. Als hij dan niet crasht, kun je één voor één de componenten terugzetten, totdat je het apparaat treft wat de problemen veroorzaakt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe heb je met Memtest86+ het geheugen getest? Een goede test duurt namelijk minstens 24 uur. De snelle quicktests in Memtest86+ zijn dus geen indicatie van een goede test!

Als Windows opnieuw geïnstalleerd hebt kunnen de drivers dus niet het probleem zijn. Ik zou het echt in de hardware gaan zoeken. Kijk ook even of het RAM geheugen op de QVL (Qualified Vendors List) staat van het moederbord. AMD processoren kunnen nog best kieskeurig zijn.

EDIT:
Volgens mij is RAM tegenwoordig redelijk specifiek, het RAM dat je hebt zit ook in mijn Intel-based desktop. Het zou mij niet verbazen als het RAM niet op de QVL van het moederbord staat en je daardoor deze errors hebt.

EDIT2:
Ik heb even gezocht welke architectuur de CPU is. Volgens TechPowerUp is dat op basis van Matisse, vervolgens heb ik de QVL voor de Matisse-gebaseerde CPU's opgezocht in de manual en gefilterd op het merk Corsair. Het RAM dat je hebt staat inderdaad niet op de QVL, kijk zelf maar: https://www.asrock.com/mb...g%20K4/index.asp#MemoryMS. Ook voor de andere codenamen/architecturen, staat het RAM niet op de QVL.

Mijn advies aan jou is dan ook om het RAM te vervangen met RAM dat wel op de QVL staat en jouw problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Sorteer je de lijst op speed (door op 'speed' te klikken), zie je per geheugen snelheid welk RAM goed en stabiel zou moeten werken, voor 3200MHz is er genoeg keus, alleen niet van Crucial. Wel van onder andere HyperX, Kingston, G.Skill en Crucial.

[ Voor 102% gewijzigd door CH4OS op 12-07-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertomario04
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-04 17:46
Dankjewel voor de reacties, ik heb via Memtest86+ de ram op de correcte manier getest, wat erg lang duurde haha. Ik heb vandaag geprobeerd om met 1 ram stick te proberen, crashte nog steeds. Maar toen ik hem verwisselde met de andere had ik geen problemen.

Het ligt dus inderdaad aan mijn RAM.

Ik heb gekeken naar de QVL en je hebt gelijk: die van mij zit er niet tussen. Stom dat ik daar niet op heb gelet bij het bouwen.

Ik ga gelijk kijken voor nieuwe RAM, eerst kijken of ik nog iets kan doen met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:45
Robertomario04 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:33:

Ik heb gekeken naar de QVL en je hebt gelijk: die van mij zit er niet tussen. Stom dat ik daar niet op heb gelet bij het bouwen.
Dat hoeft echt niet aan de QVL te liggen. Er zijn duizenden verschillende geheugenmodules en vaak werkt het gewoon terwijl het er niet tussen staat. Een moederbord fabrikant kan moeilijk alle geheugenmodules testen.

Maar in jouw geval lijkt het erop dat je LPX hebt voor Intel. Later heeft Corsair LPX geheugen uitgebracht voor Ryzen met een ander artikelnummer, maar daar moet je specifiek naar vragen.