Het is tijd voor een nieuwe PC. Deze build is geinspireerd door de 144Hz/1440p BBG.
De videokaart ontbreekt hieronder; mijn plan is om een sealed pricewatch: AMD Radeon RX 6700 XT te kopen van iemand (rond 600 euro). Of op amd.com zelf, als het daar weer beschikbaar is. Dat scheelt 200-300 euro t.o.v. de grote NL webshops.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk casual gaming. Geen graphics intensive games, geen FPSen. Spellen als The Witcher, Civilization, (modded) Minecraft, Slay the Spire. Het hoeft niet op de hoogste settings. 144 fps is ook niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een LG 34UM95 monitor: 34", 1440 x 3440, 60Hz. Die houd ik voorlopig nog. Wellicht kan die later nog een upgrade krijgen.
Verder gaan toetsenbord en muis mee maar dat lijkt me niet zo belangrijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen speciale dingen. Zolang ik maar fatsoenlijk kan gamen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluidsniveau is belangrijk, want deze PC komt op mijn kantoor te staan. Helemaal stil hoeft niet, maar wel behoorlijk stil. Desondanks wil ik waterkoeling liever vermijden, tenzij het niet anders kan.
Verder zou het fijn zijn als ik deze PC (eventueel met 1 of meerdere component-upgrades) lang kan gebruiken. Ik wil niet over 3 jaar een nieuwe PC moeten kopen.
Ga je overklokken?
Was ik niet van plan. Lijkt me ook niet nodig voor mijn doelen.
Wat verwacht je van ons?
Feedback over de keuze van de componenten en de combinatie.
Qua CPU en GPU, zijn de Ryzen 5600x en Radeon 6700xt logisch voor mijn budget?
Als je een CPU en videokaart hebt gekozen, is er nog steeds zo veel keuze in moederbord en geheugen. Dan zijn er nu ook nog MSI en Asus cashback-acties, waardoor ik eventueel een mobo zou kunnen kopen van ~50 euro duurder. Heb ik een handige keuze gemaakt?
Verder, is de processorkoeler een goede keuze? Gaat deze PC stil genoeg zijn? Zo niet, wat kan ik er dan aan aanpassen?
Alvast veel dank voor jullie feedback!
De videokaart ontbreekt hieronder; mijn plan is om een sealed pricewatch: AMD Radeon RX 6700 XT te kopen van iemand (rond 600 euro). Of op amd.com zelf, als het daar weer beschikbaar is. Dat scheelt 200-300 euro t.o.v. de grote NL webshops.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 284,20 | € 284,20 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 84,49 | € 84,49 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,51 | € 37,51 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16 | € 101,25 | € 101,25 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Totaal | € 857,35 | |||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk casual gaming. Geen graphics intensive games, geen FPSen. Spellen als The Witcher, Civilization, (modded) Minecraft, Slay the Spire. Het hoeft niet op de hoogste settings. 144 fps is ook niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een LG 34UM95 monitor: 34", 1440 x 3440, 60Hz. Die houd ik voorlopig nog. Wellicht kan die later nog een upgrade krijgen.
Verder gaan toetsenbord en muis mee maar dat lijkt me niet zo belangrijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen speciale dingen. Zolang ik maar fatsoenlijk kan gamen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluidsniveau is belangrijk, want deze PC komt op mijn kantoor te staan. Helemaal stil hoeft niet, maar wel behoorlijk stil. Desondanks wil ik waterkoeling liever vermijden, tenzij het niet anders kan.
Verder zou het fijn zijn als ik deze PC (eventueel met 1 of meerdere component-upgrades) lang kan gebruiken. Ik wil niet over 3 jaar een nieuwe PC moeten kopen.
Ga je overklokken?
Was ik niet van plan. Lijkt me ook niet nodig voor mijn doelen.
Wat verwacht je van ons?
Feedback over de keuze van de componenten en de combinatie.
Qua CPU en GPU, zijn de Ryzen 5600x en Radeon 6700xt logisch voor mijn budget?
Als je een CPU en videokaart hebt gekozen, is er nog steeds zo veel keuze in moederbord en geheugen. Dan zijn er nu ook nog MSI en Asus cashback-acties, waardoor ik eventueel een mobo zou kunnen kopen van ~50 euro duurder. Heb ik een handige keuze gemaakt?
Verder, is de processorkoeler een goede keuze? Gaat deze PC stil genoeg zijn? Zo niet, wat kan ik er dan aan aanpassen?
Alvast veel dank voor jullie feedback!