Voor een vriend ben ik bezig een nieuwe PC te selecteren. Ik heb het systeem gebaseerd op de BBG van juli maar vanwege beschikbaarheid en prijzen deze geporteerd naar een AMD systeem. Dan kom ik vooralsnog hier op uit:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is vooral voor gaming op 1080p, het zwaarste spel dat ie speelt is blijkbaar Scum maar hij wil wel de optie openhouden om andere (zwaardere) spellen te kunnen gaan spelen. En verder een beetje surfen op internet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij zich er bij neergelegd dat de videokaart veel gaat kosten, daarom probeer ik de rest enigzins goedkoop te houden maar als er een onderdeel kwalitatief beter kan voor de juiste prijs dan is dat geen probleem. De max is toch echt wel €1500 maar liever lager.
Ik ga de assemblage voor hem doen om kosten te besparen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vrij weinig. De huidige voeding heeft het iig begeven, heb de rest niet meer gecheckt omdat ie dit toch wou aangrijpen om een nieuwe PC te kopen. Dus mogelijk zijn huidige SSD en HDD's voor extra opslag naast een nieuwe windows SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heel systeem op randapparatuur (muis, toetsenbord, monitor) na.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij neigt naar Nvidia voor de videokaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is van ondergeschikt belang. Het belangrijkste is dat hij zo stofvrij mogelijk te houden is desnoods ten koste van enige airflow. De vorige heeft het begeven door teveel stof en de manier waarop hij het stof heeft geprobeerd te verwijderen (dont ask please
). Volgens mij is de kast die ik heb uitgekozen vrij goed stofvrij te houden (als in er komt weinig stof in). Eventueel kunnen we (later) extra aankopen doen ter extra bescherming in de vorm van fijne mesh, bijv van het merk DEMCIflex.
Ga je overklokken?
Er wordt niet geoverklokt
Wat verwacht je van ons?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 197,90 | € 197,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550M-PLUS | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC | € 660,95 | € 660,95 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel | € 154,43 | € 154,43 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX436C17PB3/16 | € 102,70 | € 102,70 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 99,90 | € 99,90 |
| Totaal | € 1.450,78 | |||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is vooral voor gaming op 1080p, het zwaarste spel dat ie speelt is blijkbaar Scum maar hij wil wel de optie openhouden om andere (zwaardere) spellen te kunnen gaan spelen. En verder een beetje surfen op internet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij zich er bij neergelegd dat de videokaart veel gaat kosten, daarom probeer ik de rest enigzins goedkoop te houden maar als er een onderdeel kwalitatief beter kan voor de juiste prijs dan is dat geen probleem. De max is toch echt wel €1500 maar liever lager.
Ik ga de assemblage voor hem doen om kosten te besparen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vrij weinig. De huidige voeding heeft het iig begeven, heb de rest niet meer gecheckt omdat ie dit toch wou aangrijpen om een nieuwe PC te kopen. Dus mogelijk zijn huidige SSD en HDD's voor extra opslag naast een nieuwe windows SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heel systeem op randapparatuur (muis, toetsenbord, monitor) na.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij neigt naar Nvidia voor de videokaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid is van ondergeschikt belang. Het belangrijkste is dat hij zo stofvrij mogelijk te houden is desnoods ten koste van enige airflow. De vorige heeft het begeven door teveel stof en de manier waarop hij het stof heeft geprobeerd te verwijderen (dont ask please
Ga je overklokken?
Er wordt niet geoverklokt
Wat verwacht je van ons?
- Ik vind het vooral lastig om de juiste (merk/type) ram te kiezen. Ik verzand toch in alle technische uitleg (dies, latency dat soort termen) als ik Tweakers er bij open sla. Ik weet niet of het nog echt een ding is maar ik wil niet dat XMP de boel crasht zoals mijn Corsair geheugen op mijn 1700x.
De ram die ik heb uitgekozen staat in de supported list van het moederbord maar is het ook goede ram?
- Verder hadden we ons oog laten vallen op de pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC voor € 663,90.We hadden allebei het idee dat dat de beste keuze is voor een 'redelijk' bedrag maar als iemand andere ideeën heeft dan hoor ik dat graag. Nadeel is dat MAX ICT een eeuwige levertijd heeft én recentelijk slechte reviews heeft gekregen dus ik vraag me af of dat bedrag reëel is (maw wordt dat wel geleverd?). Daarna wordt ie voor €790 aangeboden waardoor het systeem boven de 1500 gaat uitkomen. Dus wordt de vervolgvraag dan of er voor dat bedrag (of iets meer) geen betere (AMD of Nvidia) alternatieven zijn en welke onderdelen dan aangepast kunnen worden om onder de 1500 te blijven.
Hij kan eventueel mijn pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X lenen for the time being tot de prijzen weer iets zakken (waar ik persoonlijk voor zou kiezen) maar hij is bang dat ze nooit meer goedkoper worden vanwege de huidige situatie in de wereld.
Andere optie is deze pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 V2 OC Edition. Alleen is die €632 in België (daarna 728 bij MAX ICT) en zijn er 31 van beschikbaar. Klinkt ook haast te goed om waar te zijn.
Iemand nog andere suggesties?
- En als het goed is is deze hardware geschikt voor w11.
- Verder wat algemene vragen, is het in balans qua onderdelen? Heb ik onderdelen uitgekozen die totale bagger zijn, zijn er voor sommige onderdelen betere of goedkopere alternatieven? Of erger, heb ik nog iets over het hoofd gezien?
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.