Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Hi Tweakers,

Edit: Opgelost! Zie deze post als je hier ook mee worstelt

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een prachtige 346B1C ultrawide van Philips op mijn werkkamer staan. Één van de unique selling points voor mij was de ingebouwde USB hub en UBS-C poort. Ik wilde met een enkele kabel zowel stroom als video output als usb peripherals kunnen gebruiken voor de laptop van mijzelf en mij vrouw.

Helaas willen beide laptops het scherm via USB-C niet herkennen. Er komt noch stroom noch video over de kabel. Als ik de kabel inplug zie ik wel in het Windows notification center:

code:
1
2
"Display connection might be limited
Make sure the displayport device you're connecting to is supported by your PC".

Mijn vrouw heeft een HP Elitebook 840 G5. Ik heb zelf een HP Elite X2 1012 G2. De X2 heeft heel zeker een Thunderbolt port.
Ik heb beide laptops geprobeerd, zowel met de bijgeleverde USB-C kabel van Philips ("full USB3.1 Gen2 5A CM-CM Adapter" staat op het label) als met een Thunderbolt 3 kabel van een buurman. No luck. Video over HDMI werkt gewoon naar behoren.

Ik wil jullie hulp vragen bij drie vagen. Als je één van de drie vragen kan beanwoorden ben ik een dankbaar man :)
  1. Wat kan ik fout doen? Helaas omdat beide laptops enterprise managed zijn kan ik weinig in de instellingen spelen. Maar als de fout daar zit kan ik wel even met IT stoeien
  2. Is er iemand anders die wel een HP succesvol heeft gekoppeld via USB-C met een Philips Monitor? Of zijn Philips en HP gewoon geen vriendjes?
  3. Is er iemand die wel een HP succesvol heeft gekoppeld via USB-C voor zowel video als power met een niet Philips ultrawide curved Monitor? Dus als deze monitor toevallig niet werkt met mijn laptop, welke zou ik als alternatief kunnen gaan kopen?
Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door JLC7 op 19-07-2021 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
Ik zat even door de handleiding te bladeren. Staat deze instelling standaard wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb8mnz_McTQvij-wnqpv3SRz4LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbYlPCOmAoYQA2INmqmMEchf.jpg?f=fotoalbum_large

Functioneert het scherm überhaupt wel naar behoren over USB-C? Misschien dat je het met de laptop van de buurman kunt proberen?

Heb eerder USB-C / Thunderbolt devices zoals een dock met succes kunnen gebruiken op 1 van deze laptops?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
JLC7 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:19:
2. Is er iemand anders die wel een HP succesvol heeft gekoppeld via USB-C met een Philips Monitor? Of zijn Philips en HP gewoon geen vriendjes?
Blijkbaar wel. ;)

productreview: Philips B-line 346B1C Zwart review door GtaDomii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Hi @Xander. Veel dank dat je de tijd neemt om je hierin te verdiepen.
  • yes de KVM switch staat goed. Overigens heb ik het ook geprobeerd op stand Auto en USB Up
  • Nee ik heb het scherm nog niet pratend gekregen op any laptop. Er komt dus wel een melding zoals in mijn eerste post, dus er zit wel iets van signaal in. Ik zal kijken of ik nog ergens een laptop kan vinden die bewezen wel met andere thunderbolt monitoren werkt.[/i]
  • Omdat ik de USB-C van de Philips dus niet werkend krijg, doe ik nu alles via mijn HP "USB-C mini Dock Q001PR". Die zit dus in de USB-C (Thunderbolt) port van mijn laptop, en stuurt stroom van adapter naar laptop, en video van video naar monitor. Dit is echter niet de gewenste eind situatie ;)
Oe goede link naar de product review. Wel net andere HP laptops, maar biedt hoop! Misschien is @GtaDomii zo vriendelijk om ook zijn ervaring hier te plaatsen en even naar mijn uitdaging in de eerste post te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In de specificaties van het scherm staat het volgende:
Connectiviteit

Signaalinvoer
1x DisplayPort 1.2, 1x HDMI 2.0, 1x USB-C 3.2 Gen 1 (upstream, levering vermogen tot 90 W)
HDCP
HDCP 1.4 (DP/USB-C), HDCP 2.2 (HDMI)
USB:
1x USB-C, 1x USB-B (upstream), 4x USB 3.2 (downstream met 1 B.C 1.2 voor snel opladen)
Daar staat dus niets over thunderbolt en dat is waarschijnlijk je probleem.

Het is verwarrend, maar USB-C betekent niet automatisch Thunderbolt. OOK niet als het een beeldscherm betreft.

Om een lang verhaal kort te maken, je moet je laptop zo gek zien te krijgen dat het video over USB-C gaat sturen in plaats van over Thunderbolt. Dat kun je vaak oplossen met de juiste drivers. Probeer eerst de drivers te installeren die je bij het beeldscherm horen. Werkt dat niet, probeer dan de drivers van je chipset.

Wat betreft de laadstroom, daarvoor geldt dat zowel je display als je laptop USB-PD moet ondersteunen. Daarnaast moet je scherm voldoende stroom kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:21
Ik kan bevestigen dat Philips (MMD schermen met name) niet echt vriendjes is met HP, regelmatig ellende mee gehad.

Meeste problemen zijn bij ons in ieder geval opgelost met firmware updates, probleem is dat je dit via de support van philips moet doen. Dus advies in deze is, bel hun support en hang niet op voordat ze je een oplossing bieden. Uiteindelijk kom je bij de tweede lijn support en daar zit voldoende kennis om je vooruit te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
RiDo78 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:37:

[...]

Om een lang verhaal kort te maken, je moet je laptop zo gek zien te krijgen dat het video over USB-C gaat sturen in plaats van over Thunderbolt. Dat kun je vaak oplossen met de juiste drivers. Probeer eerst de drivers te installeren die je bij het beeldscherm horen. Werkt dat niet, probeer dan de drivers van je chipset.
Thanks voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, ik ging er automatisch van uit dat het thunderbolt was. Ik zal even met IT van mijn organisatie contact opnemen of ze met admin rechten die drivers kunnen installeren.
  • Eigenlijk werkt het scherm dus met oude tech. En is laptop overgestapt van oud USB-C naar Thunderbolt dan?
  • Zou je denken dat een ander scherm dat wel thunderbolt 3 ondersteunt dan wel werkt? Bijv deze
RiDo78 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:37:
Wat betreft de laadstroom, daarvoor geldt dat zowel je display als je laptop USB-PD moet ondersteunen. Daarnaast moet je scherm voldoende stroom kunnen leveren.
Dat doen ze. Scherm levert volgens specs 90W wat ruim voldoende zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Michel schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:42:
Ik kan bevestigen dat Philips (MMD schermen met name) niet echt vriendjes is met HP, regelmatig ellende mee gehad.

Meeste problemen zijn bij ons in ieder geval opgelost met firmware updates, probleem is dat je dit via de support van philips moet doen. Dus advies in deze is, bel hun support en hang niet op voordat ze je een oplossing bieden. Uiteindelijk kom je bij de tweede lijn support en daar zit voldoende kennis om je vooruit te helpen.
Thanks voor je reactie. Als drivers update niet werkt zal ik philips lastig gaan vallen.
Is je ervaring dat schermen van andere merken wel prima met HP werken (via usb-c)? Lees: zou je me aanraden een specifiek ander scherm te kopen als ik er niet uit kom met Philips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:21
JLC7 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Thanks voor je reactie. Als drivers update niet werkt zal ik philips lastig gaan vallen.
Is je ervaring dat schermen van andere merken wel prima met HP werken (via usb-c)? Lees: zou je me aanraden een specifiek ander scherm te kopen als ik er niet uit kom met Philips
De schermen met ingebouwd dock / KVM waren vorig jaar relatief nieuw, en daarmee hadden ze ook best vaak problemen. Ook HP schermen met HP laptopsm, dus ander merk ben je zeker niet per definitie beter uit. Ondertussen krijg ik steeds minder berichten over problemen met dit soort schermen, dus het gaat wel steeds beter.

Ik heb ook genoeg klanten die tevreden zijn over de philips schermen en zelf gebruiken we ze ook voor de thuiswerk plekken. Maar daar waar problemen waren, hebben we meestal dit kunnen oplossen met een firmware update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
@JLC7 Niet alleen drivers, controleer ook of er nog bios en firmware updates zijn voor je laptop(s). Voor de Elite X2 is er bijvoorbeeld een firmware update 46.2.5.5.1 Rev.A (Dec 3, 2020) voor de Intel Thunderbolt 3 controller, en voor de EliteBook 840 G5 staat er een 46.0.1.x.1 Rev.A (Dec 3, 2020) klaar. Hoewel je geen TB scherm hebt hangen ze wel aan de TB poorten, en firmware updates fixen vaak wel rare compatibility issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dus even voor de duidelijkheid: jouw scherm heeft géén Thunderbolt 3 hub maar krijgt zijn video via de DisplayPort Alt mode van een USB-C aansluiting en zou je laptop moeten kunnen opladen via PD 3.0.

Het goede nieuws is dat PD 3.0 een verplicht onderdeel is van een Thunderbolt 3 poort dus in theorie zou het scherm alvast jouw laptop moeten kunnen opladen. Volgens mij moet een Thunderbolt 3 poort ook de DisplayPort Alt mode ondersteunen dus dat zou ook moeten werken.

Ik zou alvast de volgende zaken even nagaan:
• BIOS updates voor je laptops uitvoeren
• Drivers voor je thunderbolt controller updaten
• BIOS instellingen nagaan voor USB-C of thunderbolt settings. Soms staan daar nog zaken in die relevant zijn voor het signaal dat uitgestuurd wordt
• Controleren dat je de juiste USB-C poort gebruikt. Misschien heeft je laptop nog een tweede USB-C poort zonder thunderbolt maar met DP alt mode?
• Video drivers updaten

En verder is het: welkom in het oerwoud dat USB-C en al zijn protocollen is... Het is een ramp om een goede oplossing te vinden tussen alle (dure!) scherm- en dockingoplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
JLC7 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:55:
[...]
  • Eigenlijk werkt het scherm dus met oude tech. En is laptop overgestapt van oud USB-C naar Thunderbolt dan?
  • Zou je denken dat een ander scherm dat wel thunderbolt 3 ondersteunt dan wel werkt? Bijv deze
Nee USB-C zou ik geen oude tech noemen. Het is simpelweg dat Thunderbolt een protocol is waarvoor in het verleden door fabrikanten licenties afgedragen moesten worden. Toen Intel besloot om geen licenties meer te heffen op Thunderbolt waren er al USB-C port-replicators en beeldschermen op de markt. En omgekeerd er zijn ook veel PC's en laptops met USB-C en zonder Thunderbolt ondersteuning.

De eerste twee versies van Thunderbolt hadden een specifieke connector, maar met Thunderbolt 3 zijn ze de USB-C connector gaan gebruiken. Dat kan omdat USB-C 'Alternative Modes' ondersteund: zodra je twee USB-C apparaten met elkaar verbind, wordt eerst een handshake opgezet om te bepalen welke aders welke functie krijgen en welke andere features (zoals USB-C) worden gebruikt.

Sluit je een beeldscherm aan dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Het beeldscherm praat native USB-C, vergelijkbaar met een USB-C harddisk of USB-C printer. Dan blijven alle aders gewoon zoals ze zijn.
- Het beeldscherm praat DP-over-USB-C, dan worden een aantal USB-C aders omgevormd tot DisplayPort aders.
- Het beeldscherm praat Thunderbolt 3, dan worden een aantal USB-C aders direct op de PCI bus doorgelust.

In jouw geval verwacht je beeldscherm native USB-C. Je beeldscherm is dus voor je OS te vinden op een plek in de USB-boom. Het is dus eigenlijk net alsof je je beeldscherm op een port-replicator hebt aangesloten. En voor zover ik weet is er (nog) geen universele driver voor video-signalen over USB-C richting port-replicators of beeldschermen, zoals je die wel voor muizen en toetsenborden hebt.

Je OS zal echter ook een Thunderbolt controller vinden waarvan de drivers in je chipset-drivers zitten Het beeldscherm is te vinden is op een plek in de address-space van de PCI-bus, die door de Thunderbolt driver wordt aangestuurd. Koppel je er Thunderbolt 3 beeldscherm aan dan zal je scherm wellicht direct gevonden worden.

Het is dus wel mogelijk om een USB-C scherm op een Thunderbolt poort aan te sluiten, doordat je met een driver het beeldschermsignaal wel naar USB-C kunt krijgen. Omgekeerd, een Thunderbolt display op een USB-C poort aansluiten kan niet altijd. Het scherm moet dan zelf slim genoeg zijn om terug te schakelen naar DP-over-USB-C of native-USB-C. Maar je kunt van een USB-C poort geen Thunderbolt poort maken door een driver te installeren.
[...]

Dat doen ze. Scherm levert volgens specs 90W wat ruim voldoende zou moeten zijn
Als je beeldschermdrivers geladen zijn dan heb je grote kans dat USB-PD ook gaat werken. Het is aannemelijk dat Windows geen laadstroom gaat trekken van een onbekend apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RiDo78 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:53:
Sluit je een beeldscherm aan dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- Het beeldscherm praat native USB-C, vergelijkbaar met een USB-C harddisk of USB-C printer. Dan blijven alle aders gewoon zoals ze zijn.
- Het beeldscherm praat DP-over-USB-C, dan worden een aantal USB-C aders omgevormd tot DisplayPort aders.
- Het beeldscherm praat Thunderbolt 3, dan worden een aantal USB-C aders direct op de PCI bus doorgelust.

In jouw geval verwacht je beeldscherm native USB-C. Je beeldscherm is dus voor je OS te vinden op een plek in de USB-boom. Het is dus eigenlijk net alsof je je beeldscherm op een port-replicator hebt aangesloten. En voor zover ik weet is er (nog) geen universele driver voor video-signalen over USB-C richting port-replicators of beeldschermen, zoals je die wel voor muizen en toetsenborden hebt.
Volgens de specificaties verwacht het beeldscherm de USB-C DP Alt Mode. Native USB-C zoals jij het noemt bestaat voor video in de vorm van DisplayLink. Dit is een technologie waarbij je GPU output gecapteerd wordt en naargeland de beschikbare USB bandbreedte gecomprimeerd wordt alvorens het naar het docking station / beeldscherm gestuurd wordt. Dit werkt met een aparte DisplayLink driver en werkt dan redelijk universeel op Windows. Grootste nadeel is de compressie want die is soms echt wel zichtbaar bij bewegende beelden of gradiënts.

Maar goed, de TS zijn monitor is geen DisplayLink monitor maar verwacht een DP signaal over de USB-C alt mode. Een Thunderbolt 3 poort zou dat moeten ondersteunen dus de vraag is waarom dit niet gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GtaDomii
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 20:27

GtaDomii

---

Bij mij was het inderdaad plug&play. Ik heb niets in hoeven stellen. Wel moet ik zeggen dat de drivers en bios firmware wel ge-update waren. Misschien gaat daar iets bij jou niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RiDo78 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:53:
[...]

Als je beeldschermdrivers geladen zijn dan heb je grote kans dat USB-PD ook gaat werken. Het is aannemelijk dat Windows geen laadstroom gaat trekken van een onbekend apparaat.
Ik hoef niet eens een OS te booten om mijn laptop te laden via een USB-C dock...

Maar dat heb ik natuurlijk nooit getest met een monitor. Zou dat zo'n verschil maken?

Wellicht levert de monitor geen USB-PD voordat hij een videosignaal binnenkrijgt?

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 12-07-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Dank allen voor jullie reacties!

The search continues...
Ik heb gister IT gevraagd onderstaande drivers te installeren met admin rechten;

• Van Philips Via deze link
o De drivers van de monitor zelf.

• Van HP via deze link:
o [BIOS] BIOS update
o [Docks-firmware en driver] HP USB-C Mini dockingstation- driverpakket
o [Driver chipset] Intel Thunderbolt 3 secure connect
o [Firmware] Intel Thunderbolt 3 FW for HP Elite X2 10112 G2 Tablet
o [Driver-Videokaart] DisplayLink video driver

Maar helaas vooralsnog geen succes. Laptop reageert wel op USB-C kabel van monitor inpluggen (windows geluidje "nieuw apparaat verbonden") maar verder niets (was ook al zo voor driver update).

Er is ook één USB-C port op mijn laptop dus geen kans dat ik de verkeerde gebruik ;).

Vraag
Ik vroeg mij alleen nog af of ik ergens kan controleren of de bovenstaande drivers inderdaad succesvol zijn geinstalleerd. Als ik ga naar settings-> update&security -> view update history -> drivers zie ik ze er niet bij staan; maar ik kan me voorstellen dat dat klopt omdat ze handmatig zijn geinstalleerd?

Next steps
Mijn next step zou met Philips bellen zijn om te vragen over firmware versie van het scherm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Update; helaas, Philips klantenservice geeft aan dat ze "firmware upgraden" niet aanbieden. Kon uit de eerste reactie niet afleiden of er uberhaupt geen nieuwe firmware is voor monitor 346b1c of dat ze er terughoudend mee zijn...

Er wordt vanuit Philips klantenservice aangegeven dat als het over HDMI wel lukt het in principe niet aan het scherm ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Tsja als het met de drivers niet lukt en Philips blijkbaar geen firmware-updates uit brengt zou ik het scherm terug sturen en eentje met Thunderbolt ondersteuning proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Xander schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:08:
[...]

Ik hoef niet eens een OS te booten om mijn laptop te laden via een USB-C dock...

Maar dat heb ik natuurlijk nooit getest met een monitor. Zou dat zo'n verschil maken?

Wellicht levert de monitor geen USB-PD voordat hij een videosignaal binnenkrijgt?
Geen idee, ik heb niet heel veel ervaring met Windows in combinatie met USB-C. Zelf gebruik ik zowel zakelijk als prive Macbooks.

Maar het scenario wat je schetst vind ik best reëel aangezien veel schermen in standby-modus gaan als er geen videosignaal gevonden wordt. En mijn LG-scherm heeft in het menu een speciale optie zitten om laden mogelijk te houden als de monitor op standby staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Allereerst hulde voor je duidelijke probleemomschrijving en opvolging van de tips.

Ik zie dat je al wel geprobeerd hebt met een kabel van een buurman; heb je al wel beeld gehad met een laptop van een ander merk, of om beeld te krijgen bij een ander (merk) monitor?

Ik heb zelf een Lenovo S740 met TB3, en deze gaf zowel beeld op een Samsung S24H850 als op mijn huidige Dell P2419HC. Ik had in eerste instantie de Samsung gekocht omdat die 1440p kon, maar dat bleek mijn oude desktop niet aan te kunnen. Bij de Samsung had ik wel issues met wisselen tussen PC en laptop; de Dell schakelt moeiteloos over tussen beide, en pakt de randapparatuur die via USB (A en C) is aangesloten moeiteloos op. Helaas kan mijn laptop niet via USB C opladen dus moet ik toch nog 2 kabels inpluggen, maar dat is al een stuk beter dan wat ik eerst had.

Is het voor jou een optie om een ander merk monitor met vergelijkbare eigenschappen als je Philips aan te schaffen? Hoewel Philips zegt dat het in principe niet aan de monitor zou moeten liggen, heb je daar in de praktijk natuurlijk niks aan als die combinatie gewoon niet werkt. Als je met jouw laptops wel beeld krijgt op andere schermen, zou ik toch de oorzaak zoeken in de implementatie van beeld via USB C van de Philips monitor.

Zoals hierboven al even aangestipt: welkom in de standaarden-hel die via USB C mogelijk is, maar meestal niet volledig geïmplementeerd......

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 14-07-2021 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 19:16

Type-R

One Minute Shakin

Ik kwam bij dit topic terecht, omdat ik ook in de markt was voor de 346B1C.
Toevallig heb ik vanuit mijn werk de HP Elitebook 850 G5, en heb voorheen met mijn StarTech USB-C hub ook het nodige uitzoek werk gehad om HDMI/Ethernet tegelijk aan de praat te krijgen met mijn antieke Philips 22" scherm.

Truc voor mij was de Thunderbolt Mode uit te zetten in de BIOS
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V1NRp88l.png

Hierna werkte mijn USB-C hub wel, al moet ik echt vanuit complete shutdown de laptop opstarten om beeld te krijgen op m'n externe monitor (dat al geprobeerd?). Als ik mijn hub aansluit terwijl de notebook al aan staat, blijft het scherm zwart. Zelfs een reboot helpt dan niet - alleen een cold start 8)7

Mijn vermoeden ligt aan de compatibiliteit van HP, want mijn USB-C hub werkt zonder problemen op mijn Intel NUC8i7BEH

[ Voor 15% gewijzigd door Type-R op 15-07-2021 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
gwystyl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:51:
Allereerst hulde voor je duidelijke probleemomschrijving en opvolging van de tips.
Haha thanks, lijkt me vanzelfsprekend als anderen tijd investeren om je te helpen
gwystyl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:51:
Ik zie dat je al wel geprobeerd hebt met een kabel van een buurman; heb je al wel beeld gehad met een laptop van een ander merk, of om beeld te krijgen bij een ander (merk) monitor?
Nee hier heb ik nog geen kans toe gehad. Ik kan mijn oude laptop proberen via de USB-C-USB-A verloopstukje dat Philips erbij levert. Maar die is al enkele jaren niet meer geupdate... Alternatief is om met mijn HP Elite X2 naar de buurman te lopen en te kijken of mijn laptop via zijn kabel en zijn scherm het wel doet. Dan kunnen we uitsluiten of het scherm of de laptop problemen veroorzaakt. Alleen ken ik de buurman weer niet zo goed dat deze aanpak bovenaan de actielijst staat ;)
gwystyl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:51: Ik had in eerste instantie de Samsung gekocht omdat die 1440p kon, maar dat bleek mijn oude desktop niet aan te kunnen.
Online heb ik nog op een illuster forum gezien dat het iemand wel gelukt was als hij de Philips 346B1C op 2K resolutie zet ipv 4K. Ik denk dat dat moet via mijn laptop-beeldscherm instellingen, maar ook op de laagste resolutie (wat is het ook alweer? 600x900 oid?) werkt de philpis niet
gwystyl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:51:Is het voor jou een optie om een ander merk monitor met vergelijkbare eigenschappen als je Philips aan te schaffen? Hoewel Philips zegt dat het in principe niet aan de monitor zou moeten liggen, heb je daar in de praktijk natuurlijk niks aan als die combinatie gewoon niet werkt. Als je met jouw laptops wel beeld krijgt op andere schermen, zou ik toch de oorzaak zoeken in de implementatie van beeld via USB C van de Philips monitor.
Ja dat is nu de overweging... deze dingen kosten €500-600 dus ik ga er niet zo maar nog een kopen. Ik overweeg dus nu of om mijn verlies te nemen en mijn Oplader+USBC dock + HDMI workaround te blijven gebruiken (brrrr.... 4 kabels ipv 1!) of toch de Philips terug te sturen en een andere te kopen.

Vooralsnog even door-blindstaren op mogelijke oplossingen om USBC toch werkend te krijgen zodat ik deze moeilijke keuze niet hoef te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Type-R schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:18:
Ik kwam bij dit topic terecht, omdat ik ook in de markt was voor de 346B1C.
Toevallig heb ik vanuit mijn werk de HP Elitebook 850 G5, en heb voorheen met mijn StarTech USB-C hub ook het nodige uitzoek werk gehad om HDMI/Ethernet tegelijk aan de praat te krijgen met mijn antieke Philips 22" scherm.

Truc voor mij was de Thunderbolt Mode uit te zetten in de BIOS
[Afbeelding]

Hierna werkte mijn USB-C hub wel, al moet ik echt vanuit complete shutdown de laptop opstarten om beeld te krijgen op m'n externe monitor (dat al geprobeerd?). Als ik mijn hub aansluit terwijl de notebook al aan staat, blijft het scherm zwart. Zelfs een reboot helpt dan niet - alleen een cold start 8)7

Mijn vermoeden ligt aan de compatibiliteit van HP, want mijn USB-C hub werkt zonder problemen op mijn Intel NUC8i7BEH
Hey, thanks voor je reactie! Biedt veel hoop.
Voor alle zekerheid; mijn USB-C dockje (model naam staat in eerste post in dit topic) werkt wel, maar die is dus zonder active powerdelivery. Ik prik mijn standaard HP oplader in die USB hub om dan zowel mijn laptop op te laden als om via HDMI beeld te krijgen op de Philips 346B1c

Je suggestie over Thunderbolt in de bios biedt veel hoop. Helaas heeft mijn organisatie de bios beveiligd met admin wachtwoord (waar ook via bios-pw.org geen master voor te genereren is). Misschien kan ik IT lief aankijken of ze het vinkje in de BIOS uit willen zetten, maar ik kan me voorstellen dat er ook een limiet is wat zij will tweaken aan hun laptops die ze in principe ook bij andere medewerkers willen kunnen inzetten...

Keep you posted.

Edit; @Type-R ; werkt powerdelivery over USB-C (en je dock) wel na het uitzetten van thunderbolt in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Nieuwe vraag
Ik zie overigens dat in de 346B1C een optie is om USB over 3.2 of 2.0 te laten lopen.
Echter, meegeleverder kabel heeft een labeltje waarop staat dat het een 3.1 USB kabel is. Philips klantenservice gaf aan dat ze verwachten dat het labeltje verkeerd is omdat ze alleen maar UBS3.2 kabels leveren, maar dat is wel beetje makkelijk antwoord.

Omdat de thunderbolt 3 kabel van de buurman ook niet werkte leek me niet dat hier de bron van de ellende in zit... maar stel het is toch echt een 3.1 kabel, gaat het dan mis? Ik dacht dat verschil 3.1 en 3.2 alleen snelheid is...?

[ Voor 5% gewijzigd door JLC7 op 15-07-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
JLC7 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:32:
Nieuwe vraag
Ik zie overigens dat in de 346B1C een optie is om USB over 3.2 of 2.0 te laten lopen.
Echter, meegeleverder kabel heeft een labeltje waarop staat dat het een 3.1 USB kabel is. Philips klantenservice gaf aan dat ze verwachten dat het labeltje verkeerd is omdat ze alleen maar UBS3.2 kabels leveren, maar dat is wel beetje makkelijk antwoord.

Omdat de thunderbolt 3 kabel van de buurman ook niet werkte leek me niet dat hier de bron van de ellende in zit... maar stel het is toch echt een 3.1 kabel, gaat het dan mis? Ik dacht dat verschil 3.1 en 3.2 alleen snelheid is...?
USB is gewoon een zooitje qua naamgeving maar 3.2 is enkel een nieuwe naam waarbij men ook 20 Gbps heeft mogelijk gemaakt:
- USB 3.0 werd USB 3.1 gen 1 en heet nu 3.2 gen 1x1
- USB 3.1 werd USB 3.1 gen 2 en heet nu is 3.2 gen 2x1
- Nieuw is USB 3.2 gen 2x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
RiDo78 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:48:
[...]

USB is gewoon een zooitje qua naamgeving maar 3.2 is enkel een nieuwe naam waarbij men ook 20 Gbps heeft mogelijk gemaakt:
- USB 3.0 werd USB 3.1 gen 1 en heet nu 3.2 gen 1x1
- USB 3.1 werd USB 3.1 gen 2 en heet nu is 3.2 gen 2x1
- Nieuw is USB 3.2 gen 2x2
Komt die domme vraag…
Klopt dan toch dat mocht ik een 3.1 kabel gen 2 kabel hebben dit niet de oorsprong zal zijn van dit hele euvel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
JLC7 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Komt die domme vraag…
Klopt dan toch dat mocht ik een 3.1 kabel gen 2 kabel hebben dit niet de oorsprong zal zijn van dit hele euvel?
Nee, je display ondersteund maximaal 3.1 gen 1 (5 Gbit). Dus die kabel zal gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R

Type-R

One Minute Shakin

JLC7 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:29:
[...]

Hey, thanks voor je reactie! Biedt veel hoop.
Voor alle zekerheid; mijn USB-C dockje (model naam staat in eerste post in dit topic) werkt wel, maar die is dus zonder active powerdelivery. Ik prik mijn standaard HP oplader in die USB hub om dan zowel mijn laptop op te laden als om via HDMI beeld te krijgen op de Philips 346B1c

Je suggestie over Thunderbolt in de bios biedt veel hoop. Helaas heeft mijn organisatie de bios beveiligd met admin wachtwoord (waar ook via bios-pw.org geen master voor te genereren is). Misschien kan ik IT lief aankijken of ze het vinkje in de BIOS uit willen zetten, maar ik kan me voorstellen dat er ook een limiet is wat zij will tweaken aan hun laptops die ze in principe ook bij andere medewerkers willen kunnen inzetten...

Keep you posted.

Edit; @Type-R ; werkt powerdelivery over USB-C (en je dock) wel na het uitzetten van thunderbolt in de BIOS?
Power delivery werkt nog steeds na mijn BIOS aanpassing.
Op werk hebben ze Lenovo Thinkpad USB-C docking stations, die zonder problemen alles via de USB-C kabel doorgeeft. Wel moest ik mijn BIOS een keer updaten om Power Delivery aan het werk te krijgen. (zit nu op BIOS Q78 Versie 01.12.00)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JLC7
*O*
Aan allen die hebben geholpen, het werkt inmiddels! Wat een feest. Veel dank voor jullie hulp hierbij.

Ik heb op mijn HP Elite X2 1012 twee dingen gedaan:

1) Drivers geupdate volgens deze post; JLC7 in "Thunderbolt 3 hub werkt niet op HP?"
2) Via IT mijn BIOS laten aanpassen;
• Enter the BIOS settings
• Port setttings
• Change “Require BIOS PW to change TBT SL” from Enabled to Disabled
• Change Thunderbolt Security level from User Authorization to No Security

Binnen mijn BIOS stond geen optie om thunderbolt helemaal uit te zetten zoals @Type-R suggereerde hier. Maar blijkbaar was dit niet mogelijk & nodig. Ik ben dus maar voor the next best thing gegaan en de thunderbolt beveiliging eraf gehaald.

Na stap (1) was het geheel nog niet werkend, na (1)+(2) dus wel. Of enkel stap (2) genoeg was geweest zullen we nooit weten ;)

Again, dank allen!

Overigens, voor eenieder die hier nog tegenaan gaat lopen, in het scherm staan de relevante instellingen als volgt:
  • Input: USB C
  • USB Settings: USB op USB3.2; USB standby op Off; KVM op USB C

[ Voor 6% gewijzigd door JLC7 op 19-07-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Type-R

Type-R

One Minute Shakin

Goed om te horen dat het gelukt is :)
Thunderbolt security wil ook zeker eens helpen ja.

Uiteindelijk ben ik zelf voor een ander scherm gegaan (LG 35WN75C), ook die wou niet out of the box goed werken met de Elitebook op enkel USB-C. Moest hiervoor BIOS updaten en optie Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock aanvinken.

Verliest nog steeds af en toe compleet de input naar het scherm (wat meteen hersteld wordt) maar het is een stap in de goede richting.

[ Voor 15% gewijzigd door Type-R op 22-07-2021 17:45 ]

Pagina: 1