Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietsanders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Hi, binnenkort verhuizen we naar een huis gebouwd halverwege de jaren 30, dat ca 6 jaar geleden totaal gerenoveerd is (incl tussenplafondisolatie). Dit lijkt me een mooi moment om mn bestaande netwerksetup te verbeteren. Omdat ik ook begonnen ben met IoT-spul wil ik graag wat meer security dmv VLANs.
Ik heb al een UDM Pro gekocht, omdat ik dacht dat dit nodig en toekomstbestendig zou zijn. Deze gaat in een bestaand rack in de kelder. Het hele huis heeft netwerkpoorten. Ik dacht een 1x AC-lite 6 op de begane grond op te hangen en op de 2e verdieping nog een access point. Daarnaast is er een tuin van 30m diep met een schuur halverwege waar ook een netwerkaansluiting is.

Mijn vraag
Nu is mijn vraag wat ik het beste kan gebruiken om dit netwerk goed aan te leggen. Zal ik voor de 2e verdieping & schuur beide een AC-lite inzetten? Of heeft het nut om de wifi 6 variant weer te kopen? Zal ik op de 1e verdieping nog een apart AP nodig hebben?

Daarnaast heb ik nog een PoE switch nodig voor de access points en camera's. Ik denk voorlopig aan de 8 poorts van Unifi, maar zie ik een beter alternatief over het hoofd?

Tenslotte: is die UDM pro overkill of juist een goed idee? Wil het graag toekomstbestendig maken maar ook weer geen onnodig geld uitgeven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Naar aanleiding van diverse youtube-videos en blogs/forumtopics heb ik al wat spul gekocht, dat ik nog wel kan retourneren eventueel.
- Ubiquiti Dream machine pro
- AC-lite 6

Relevante apparaten:
- G3 instant camera
- diverse bedrade camera's toe te voegen
- Pi2 met Adguard
We hechten geen waarde aan IPTV en gebruiken glasvezel.

Op dit moment gebruik ik een combinatie van Asus RT-AC86U en RT-AC68U+ TP link unmanaged switch.

Ik ben heel benieuwd wat voor inzichten jullie hebben :)

Beste antwoord (via ietsanders op 21-07-2021 17:56)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
ietsanders schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:03:
Ahh, je zegt dus toch een USG ipv de UDM pro? Is dan vooral de prijs het voordeel?

Biedt de AC-lite 6 nog echte voordelen ten opzichte van de oude lite (anders dan wifi 6 en MU-MIMO)?
Een belangrijke punt is om te weten of je camera beelden wil opslaan of niet.
Om camera beelden te kunnen opslaan ben je afhankelijk van Ubiquitis eigen app Unifi Protect en wordt alleen ondersteund bij de volgende apparaten.
-UDM-PRO
-Cloud key Gen 2 Plus
-Unifi network Video Recorder of de PRO versie.

Afhankelijk van je wensen kun je kiezen uit bovenstaande maar met de USG kun je niet opnemen.
Persoonlijk zou ik voor de UDM PRO gaan of de CK2 plus omdat je hier ook je netwerk mee kan beheren.

Momenteel in bezit van de CK2 plus en wil naar de UDM pro gaan ivm de firewall (DPI - IDS/IPS)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier een 8-poorts variant te koop.

Een 8-poorts variant in combinatie met de UDM is in ieder geval een aardig partijtje poorten. Wat je goed moet bedenken is hoeveel poorten je nu al nodig hebt, het worden in de toekomst waarschijnlijk alleen maar meer.

Of je op de 1e verdieping een extra AC nodig hebt valt te bezien. Hier (jaren 80 rijtjeswoning) hangt een AC Lite op zolder en een exemplaar op de begane grond. Overal in huis en in de tuin prima wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietsanders
Thanks sypie. Helaas heb ik achter het net gevist met die tweedehands.

Idd levert dat best wat poorten op, zeker icm mn oude unmanaged switch. Denk dat 8 dus wel voldoende is, met de kanttekening dat het maar 4 met PoE zijn.

Dan houd ik nog 2 vragen over:
- Is er significant voordeel van de Wifi 6 versie ten opzichte van de gewone AC-lite? Is MIMO bijv een nuttige toevoeging?
- En ook, is de UDM pro overkill, juist een goed apparaat of zelfs ondermaats? De gewone UDM of een USG / Edgerouter zouden alternatief kunnen zijn. Maar ik hoor geruchten dat de USG EoL is en voor die en de Edgerouter zou ik nog een aparte controller + iets voor de camera's (NVR) moeten hebben. Wat betreft de gewone UDM, wifi vanuit de kelder heeft niet zoveel nut en ook dan mis je de NVR.

Ik ben nieuw in ubiquiti-land, dus als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag. Of klopt mn analyse en moet ik gewoon de UDM Pro hebben? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:59

servies

Veni Vidi Servici

Hoeveel netwerkkabels komen er in die kelder binnen. Je zegt dat het hele huis is voorzien van netwerk aansluitingen. Dan heb je in mijn gedachten nooit genoeg aan acht poorten en dan zou ik denken aan een 24 poorts switch met POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietsanders
Ik woon er nog niet, dus kan het niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed een stuk of 20. Met de UDM Pro, 8 poort switch lite en mn oude switch kom ik ook uit op 20. Goed punt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dat geval zou ik de boel zo flexibel mogelijk maken en een rackje plaatsen. Een USG pro in combinatie met een 16-poorts switch zorgt er voor dat je het meeste al kunt voorzien van data. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je alles netjes kunt beheren vanuit één apparaat, dus geen losse switch gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietsanders
Ahh, je zegt dus toch een USG ipv de UDM pro? Is dan vooral de prijs het voordeel?

Biedt de AC-lite 6 nog echte voordelen ten opzichte van de oude lite (anders dan wifi 6 en MU-MIMO)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
ietsanders schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:03:

Een belangrijke punt is om te weten of je camera beelden wil opslaan of niet.
Om camera beelden te kunnen opslaan ben je afhankelijk van Ubiquitis eigen app Unifi Protect en wordt alleen ondersteund bij de volgende apparaten.
-UDM-PRO
-Cloud key Gen 2 Plus
-Unifi network Video Recorder of de PRO versie.

Afhankelijk van je wensen kun je kiezen uit bovenstaande maar met de USG kun je niet opnemen.
Persoonlijk zou ik voor de UDM PRO gaan of de CK2 plus omdat je hier ook je netwerk mee kan beheren.

Momenteel in bezit van de CK2 plus en wil naar de UDM pro gaan ivm de firewall (DPI - IDS/IPS)
Pagina: 1