Huis verkopen; domoticaoverdracht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 11:35
Ik ga mijn huis verkopen. In de afgelopen jaren heb ik hier een aantal domotica installaties in aangebracht. Het meeste hiervan wil ik laten hangen. Sommige dingen zijn door de keuze voor de domotica niet makkelijk te verwijderen.
Nu ben ik benieuwd naar hoe anderen dit geregeld hebben met de overdracht van deze installaties. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor een koper ingewikkeld is om te doorzien wat allemaal waar zit.

Wat ik nu heb is het volgende:
- Zwave systeem op basis van een Vera Edge controller. Ik heb diverse actoren en sensors die hierdoor worden aangestuurd:
  • Rolluiken met Fibaro roller shutter modules, ook bedienbaar zijn met losse ingebouwde pulsdrukkers
  • Fibaro dimmers
  • Fibaro rookmelders
  • Fibaro aan/uit modules
  • Ventilatieunit welke uit/laag/hoog geschakeld kan worden met Fibaro 1.5kW op Perilexstekker
- Shellysysteem waar ook nog 2 rolluiken op zitten. Ook hier wil ik emailadres en wachtwoord wijzigen naar de volgende koper.
- Tado systeem voor verwarming. Ik wil 3 losse radiatorknoppen meenemen naar het volgende huis en aansluiten op een nieuwe Tado thermostaat. De bestaande thermostaat blijft hangen.
- Zonnepanelen inlog via Zevercloud.

Ik wil in de week van de overdracht (als wij al verhuist zijn) de inloggevens veranderen naar de nieuwe gebruiker.
Hoe hebben jullie dit gedaan en zijn er nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik zie in eerste instantie twee problemen hier. Laten we er van uitgaan dat ik de woning ga overnemen.
Extra aanname is uiteraard dat alle handleidingen (nog) aanwezig zijn, inclusief aanwijzingen waar de bekabeling loopt.

Ten eerste zou ik eisen dat jij geen inloggegevens gaat zitten aanpassen, maar alles terugzet naar factory defaults en dat aantoont. Bij nieuwe cylindersloten ga ik dat ook zelf regelen en niet overlaten aan de verkoper tenslotte.

Tweedens ben ik benieuwd hoe jij overdracht van onderhoud en bewaking (zonnepanelen) gaat overdragen: ik wil natuurlijk zelf als rechthebbende worden gemeld bij de leverancier, ook dat gaat niet meer via jou.

In het verleden heb ik dit soort zaken (waaronder zelfbouw garagedeuropener, alarmsysteem, automatisch zonnescherm) proberen over te nemen maar na overleg óf voor niets laten opnemen op de lijst van roerende goederen óf laten weghalen omdat ik de staat dusdanig prutswerk vond dat ik mij niet wilde wagen aan overname.
Wees ook daar op voorbereid: de koper mag het zeggen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Wie zegt dat de koper interesse heeft in al die slimmigheid? En zit je er zelf wel op te wachten als de koper jou gaat berichten dat hij/zij de rolluiken niet naar beneden krijgt?

Ik heb e.e.a. zo aangesloten dat ik altijd weer terug kan naar hoe het was (3-standenknop voor ventilatie bijv.)
De inloggegevens van de zonnepanelen krijgen ze, maar verder neem ik alle domotica mee.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
Dat zijn inderdaad terechte punten. An sich is vrij veel te herstellen naar een situatie zonder domotica. Als de koper dat wil dan zal ik dat moeten regelen inderdaad. An sich kan ik alles terugzetten naar fabrieksinstellingen. Voor de rolluiken heb ik gekozen voor de mooiste oplossing met ingebouwde pulsdrukkers. Ik kan daar de module tussenuit halen maar dan moet je de knop blijven vasthouden tot het rolluik beneden is. Dan lijkt me niet handig.
Voor de inlogcode van de zonnepanelen zou ik niet weten hoe ik dit anders zou moeten doen. Ik heb destijds ook van zonneplan de inloggegevens gekregen via de email. Dat zou niet anders zijn dan als ik het nu overdraag. Als koper kun je ook meteen de historie zien van de afgelopen jaren, dat lijkt me wel een pre. Er zit inderdaad een stuk vertrouwen in het overdragen.
Daarom ben ik ook wel benieuwd naar mensen die wel iets van een vorige bewoner hebben overgenomen en hoe dat in zijn werk is gegaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb alles verwijderd en weer "analoog" gemaakt. Alle pulsdrukkers eruit, modules eruit... Buitenverlichting achter op een tijdschakelaar gezet, MV weer teruggebracht naar de oude staat...

Reden: ik wil mijn hobby niet overdragen. En ik wil geen geklaag en gedoe over een ESXi host of Domoticz VM....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unneoetech
Eigenlijk zou het toch een pluspunt moeten zijn, als het een beetje fatsoenlijk gedaan is en 'bugvrij' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb afgelopen weken mijn hele benedenverdieping en de tuin een ZigBee beurt gegeven en alle oude wandschakelaars netjes bij elkaar in 1 doos opgeborgen zodat ik als ik de woning ooit zou verkopen alles weer origineel kan maken.

Dit om te voorkomen dat ik jaren later nog steeds gebeld wordt als men iets wil aanpassen en er geen fluit van begrijpt. Bovendien zou ik zelf ook niet de Domotica van een ander willen overnemen als ik een huis zou kopen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Je bent als verkoper helemaal niet verplicht om iets weg te halen als het de nieuwe koper niet aanstaat. Als er in de akte staat dat het met domotica wordt verkocht dan is dat zo. Willen ze het niet dan halen ze het zelf maar weg. Hoe het overgedragen wordt kan goed in samenspraak.
Willen ze bv geen domotica dan kan je het wel weghalen maar ben je geenzins verplicht om er wat anders voor terug te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb dit ook steeds in mn achterhoofd, maar ga voorlopig niet verhuizen.
Heb zelf een mengelmoes van allerlei spul (Zwave, Zigbee, wifi) aanelkaar geknoopt met OpenHAB. Draait allemaal zeer stabiel, maar no way dat ik dit zou willen overdragen aan een ander. Tenzij het ook een nerd blijkt te zijn die er helemaal zelf uit gaat komen als er wat mis mee is.
Hier zou ik alles weer in originele staat brengen om maar niet de helpdesk te hoeven spelen als er wat mis mee is in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
Gewoon alles eruit halen en weer "analoog" hoe het product oorspronkelijk bedoelt was volgende de fabrikant is de beste manier want veelal begrijpen de nieuwe bewoners het niet en willen het ook niet begrijpen, Apparaten met WiFi module zoals zonnepanelen/warmtepomp kan je laten zitten, die reset je naar fabrieksinstellingen en dan is het voor de koper van zoek het maar uit.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 11-07-2021 14:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En... hiervoor heb je dus een makelaar.

Neem aan dat de domotica gewoon op de lijst van zaken staan?

Radiatorknoppen meenemen en een incompleet verwarmingssysteem achterlaten? Dat is op zijn minst raar. Staan die niet op de lijst van zaken... dan schat ik zo even in dat ze aan de koper toebehoren.

Zonder overleg met koper de domotica eruit trekken?
Zou ... ik ... voorzichtig ... mee ... zijn.

Naar je makelaar dus... en snel ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Toevallig heb ik vorig jaar mijn woning verkocht, met domotica. De verkopende makelaar was er heel enthousiast over en heeft het zelfs in het verkoopfilmpje opgenomen.

Ik had destijds een Homey als centrale hub, waar ik alles had gekoppeld plus geautomatiseerd. Het was een kwestie van uitloggen op de Homey en de koper vertellen dat hij moest inloggen op de Homey en settings moest behouden. Volgens mij verliep dat vrij goed.

Nadeel was wel (zelf ook niet aan gedacht) dat ik wel mijn APs meenam, waardoor WiFi apparaten opnieuw dienden te worden toegevoegd. Gelukkig bleven ze wel in Homey staan en moest alleen de netwerk verbinding worden hersteld. Verder werkten zigbee en zwave devices natuurlijk wel gewoon.

Overigens wel bij de verkoop direct duidelijk gemaakt dat ik geen helpdesk ben en dat je het wel leuk moet vinden om er tijd energie in moet willen steken, na de overdracht met duidelijke instructies heb ik m’n handen er van af getrokken. Wel nog even naar de fabrikant en handleiding verwezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rgerr op 12-07-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Unneoetech schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:57:
Eigenlijk zou het toch een pluspunt moeten zijn, als het een beetje fatsoenlijk gedaan is en 'bugvrij' werkt.
Niets werkt bugvrij. Waar gaat die koper naar toe als het kapot is? ZWave, Zigbee, Hue, Shelly, het blijft hobby niveau.

Om die reden heb ik een domotica systeem gekocht van een installateur die er garantie en onderhoud op geeft. Mocht ik het verkopen, kan ik gewoon de naam van die installateur doorgeven aan de nieuwe bewoners. Ze kunnen dan hem bellen als er iets kapot is. Net als bijv. een CV ketel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Unneoetech schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:59:
Ik ga mijn huis verkopen.
Ik wil 3 losse radiatorknoppen meenemen naar het volgende huis
en een niet werkende verwarming achterlaten?? :?

waarom ben je zo gehecht aan die koppen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
Tens schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:53:
[...]

en een niet werkende verwarming achterlaten?? :?

Want? Wellicht zet TS er wel gewoon standaard radiatorknoppen op.
Dat hij ze er vanaf haalt, betekend niet dat er niets op teruggezet zal worden. Maar, beide kanten zijn natuurlijk aannames en TS zou daar duidelijker in moeten zijn.

Zelf ben ik langzaamaan begonnen met domotica en weet niet wat ik zou doen wanneer we zouden verhuizen.
Wel gekozen voor Fibaro dimmers welke ook zonder server werken met dimmen en aan/uit.
Op die toer wil ik wel verder gaan.
Dingen als de hue ledstrips zouden gewoon mee kunnen, die zitten niet op een speciale manier verwerkt zeg maar.

Als ik dingen mee zou nemen, zet ik er standaard spul gewoon voor terug. Die knoppen voor de verwarming zijn nog best prijzig trouwens.
Mijn schoonvader gaf aan dat het verstandiger is om het gewoon te laten zitten, maar ja. Als je je server mee neemt bij wijze van spreken, dan werkt het grootste deel toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Dit kan best een lastig ding zijn in de toekomst idd, als ik hier zie/lees wat er allemaal aan elkaar geknoopt wordt dan kan ik me voorstellen dat iemand die het geen bal interesseert en niet te beroerd is om zelf een lichtschakelaar om te zetten het niet wil hebben.
Maar in deze tijd van huizen verkopen is er dan vast wel een volgende koper die het wel voor lief neemt.
Of je treft iemand die het fantastisch vind en die verder hobbiet.

Of je haalt alles eruit en maakt het weer analoog.

Als ik het huis zou willen kopen en ik zou zien of erop geattendeerd worden dat er zigbee, somfy, domoticz, raspberry etc. allemaal zou zijn/kennis van moet zijn om in mijn nieuwe huis te kunnen leven dan zou ik daar wel in de onderhandelingen wat aandacht aan besteden. Ik zou het echt niet willen. Maar om daar nou de koop van een huis op te laten schieten..

Zonnepanelen lijkt me eenvoudig, inlog op email van nieuwe bewoner aanvragen/aanmaken en eigen account verwijderen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37
Zelf vorig jaar ook mijn woning verkocht, deze was voorzien van een zelf geinstalleerd domotica systeem. Dit bestond uit een Raspberry pi met zigbee2mqtt en Node-Red. Daarmee stuurde ik alle binnen en buiten verlichting aan, mechanische ventilatie, zonescherm en rrigatie systeem in de tuin. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om alles te verwijderen en in originele staat terug te brengen. Veel mensen zitten hier namelijk helemaal niet op te wachten. Zo kon ik alles mee nemen naar mijn nieuwe huis en daar langzaam alles weer opbouwen. Daarnaast blijft ook de vraag, wie gaat er support leveren als er iets niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:26
Ik heb het meegemaakt met een maat. Hij had een huis gekocht met een vol domotica systeem. Zelf in elk geflanst door de vorige eigenaar. Deze had ook alle kamers voorzien van ethernet bekabeling en in zijn woonkamer een surround sound speaker set. Deze beste man had de helft eruit gesloopt. Zijn home server,switches en speakers had hij meegenomen. De control unit van de domotica had hij laten zitten. Dit zorgde voor allemaal bugs in het systeem. De vloerverwarming kon bijvoorbeeld alleen maar aan en uit maar de temperatuur instelling was weg.

Er ligt een volledig bedraad netwerk maar op het moment gaat alles over wifi want er is nog geen tijd/geld geïnvesteerd om de meegenomen switch te vervangen en de router juist in te stellen.

Ik sta dus zelf qua mening op de twee uitersten. Of je neemt alles mee en zet alles weer op de oude analoge stand of je laat alles zitten en draagt alles over aan de nieuwe eigenaar. Maar dat zal je met de nieuwe eigenaar moeten overleggen. Want je zal wel duidelijk moeten waar jouw tech support ophoudt.

Ben jij hobby Bob geweest en zit het allemaal in jouw hoofd sloop het eruit. Heb je alles gedocumenteerd en is van alles een gebruikershandleiding laat lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Tens schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:53:
[...]
kosten?

Een standaard knop zou ik inderdaad laten zitten. Maar als ik honderden euro's aan flow controlled bluetooth thermostaatkranen had uitgegeven gingen ze mooi mee (mits ze in het nieuwe huis bruikbaar zijn natuurlij)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

timberleek schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:42:
[...]

kosten?

Een standaard knop zou ik inderdaad laten zitten. Maar als ik honderden euro's aan flow controlled bluetooth thermostaatkranen had uitgegeven gingen ze mooi mee (mits ze in het nieuwe huis bruikbaar zijn natuurlij)
Dan zou ik mijn CV ketel ook mee nemen! Weet je wat die dingen kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mijn huis (nieuwbouw opgeleverd in 2019) kwam met een ingebouwd domotica systeem van OneSmartControl.
Dat kreeg ik echter niet in Home Assistant geintegreerd, dus heb een hoop modules vervangen voor Shelly.

Als ik ga verhuizen dan vervang ik die Shellies weer voor de oude modules, en log ik mezelf uit in One Smart Control.

De slimme lampen (ESPHome en Zigbee) neem ik gewoon mee, en gebruik ik weer in het nieuwe huis, waar ook mijn server met Home Assitant VM weer komt te staan.

Als er niet al een slim systeem in gezeten had, had ik alles dus weer gewoon analoog gemaakt.

We hebben ook screens en zonwering onder de veranda, daar heb ik geen knoppen voor laten plaatsten. Bediening kan daar via de afstandsbediening, of via de app (connexxoon). Die connexxoon zal ik dan wel achterlaten, maar moeten ze dan zelf weer inregelen.
Ikzelf bedien hem vooral automatisch via Home Assistant, of via stembediening via Google Home. De Somfy app of aftandsbedieningen gebruiken we zelf dus niet maar zijn meer als backup.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:47
Goed vraagstuk. Ik zou idd bij het verhuizen op papier laten vastleggen:
- domotica blijft of gaat weg?
- oude situatie wordt hersteld of niet (als domotica weg gaat)
- als domotica blijft, bij wie ligt support?

Ik heb hier ook vol hangen met domotica. Die gaan mooi met mij mee. Heel veel kan in de oude situatie hersteld worden, sommige niet (domotica ingebouwd bij verbouwing).

Gelukkig kan voor veel zaken simpel opgelost worden, bijv. Ik heb hier bijna geen schakelaars meer, allemaal weggewerkt of stopcontacten geworden. Als ik weg zou gaan, kan je voor schakelaars en lampen werken met Hue of Tradfri. Dat is aan de koper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:47:
[...]

Dan zou ik mijn CV ketel ook mee nemen! Weet je wat die dingen kosten!
Moest ineens aan die film met Richard Pryor denken... "We're taking the pool!"
YouTube: House buying wisdom from the film, “Moving” (1988).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
De koper heeft natuurlijk niks te maken met de "oude situatie" van voor de domotica. De koper heeft te maken met de situatie zoals het huis beschreven is voor aankoop en hoe ze het bezichtigd hebben, de situatie zoals het is bij overdracht en wat er is vastgelegd in het koopcontract. Het is geen huurhuis dat je teruglevert aan de verhuurder.

Als ik het huis bezichtig en het zit vol met slimme radiatorkranen en na de koop zitten er ineens simpele kranen, dan hoort daar iets over in het koopcontract te staan, dat mag geen verassing zijn na sleuteloverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Arunia schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:02:
[...]

Want? Wellicht zet TS er wel gewoon standaard radiatorknoppen op.
kan, (maar staat er niet) maar dan nog; als je plotseling een paar ongeregelde radiatoren in je systeem hebt werkt je cv mogelijk niet meer lekker.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 20:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij smarthomes heb je grofweg twee richtingen:

1) Het smarthomesysteem is als een overlay over de elektrische installatie gelegd en bestaat uit allerlei inbouwmodules, draadloze sensoren, tussenstekkers en hardware die via lokale of cloud API's wordt gekoppeld. Het systeem is via een centrale besturing aan elkaar gekoppeld. Dit is doorgaans hoe prosumers een smarthome bouwen. Het systeem is gevoelig voor storing en heeft actief onderhoud nodig omdat er allerlei afhankelijkheden in zitten die aan verandering onderhevig zijn. Dit kan van alles zijn van het veranderen of niet meer beschikbaar zijn van API endpoints tot het leeglopen van batterijen of het in elkaar storten van een mesh netwerk door het uitpluggen van een tussenstekker.

2) Het smarthomesysteem is geïntegreerd met de installatie en opereert robuust en autonoom. Voorbeelden: KNX en systemen gebaseerd op een PLC waaronder ook Loxone. De hardware is van industriële kwaliteit en het programmeren vindt plaats volgens een bepaalde standaard maar er is wel specifieke kennis nodig om het systeem in te richten, wat de drempel om in te stappen hoog maakt voor prosumers.

Het eerste systeem moet je gewoon afbreken bij verkoop tenzij je de nieuwe verkoper een gedeelde hobby heeft.

Het tweede systeem is zou nauw verweven met de installatie dat afbreken te kostbaar is. De koper neemt een betrouwbaar systeem over maar als er onverhoopt toch defecten zijn of de koper iets wil aanpassen in de programmering moet er waarschijnlijk een professional ingevlogen worden om het probleem te verhelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Unneoetech Je moet je even goed realiseren dat de koop gesloten is, en dat wat jij dient te leveren dus al vast licht. Dat is in de basis zoals je je woning hebt laten adverteren en hebt laten bezichtigen.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de domotica en thermostaat knoppen juridisch gezien als onlosmakelijk met de woning gezien worden... Ze bedienen immers radiatoren, rolluiken etc: Het zijn de (luxe) schakelaars van de onlosmakelijke systemen.

Had je zaken willen meenemen dan had je hier bij het opstellen van de lijst van zaken rekening mee moeten houden.

Toets dus alles wat je wil meenemen met je makelaar... Want met alle respect: Ik zou jouw even fijn opdragen die Tado knoppen vrolijk terug te plaatsen... Een woning met vraaggestuurde zoneregeling != woning met domme thermostaatknoppen die de CV niet triggeren...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Femme Zeker nuttige info.... Maar mijn gevoel zegt dat het juridisch niet uit maakt. Koper heeft immers ook onderzoeksplicht. Heeft koper aannamen gedaan over werking en onderhoud aan de domotica of niet? Pech voor hem.

Delen van het systeem, zoals de Tado zoneregeling zijn zeker wel van de robuuste klasse... Vragen bij de makelaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Bij de verkoop heb ik zelf een aanvulling geschreven op de lijst van zaken, met daarbij opgenomen wat er allemaal achterblijft aan domotica. Maar ook dat na de overdracht geen tech support beschikbaar is vanuit de verkoper.

Daar ging de koper mee akkoord. Ik zou het dus vooral op deze wijze doen, je voorkomt dat je je zelf in je voet schiet en het is voor alle partijen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Femme schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:28:
Bij smarthomes heb je grofweg twee richtingen:

1) Het smarthomesysteem is als een overlay over de elektrische installatie gelegd en bestaat uit allerlei inbouwmodules, draadloze sensoren, tussenstekkers en hardware die via lokale of cloud API's wordt gekoppeld. Het systeem is via een centrale besturing aan elkaar gekoppeld. Dit is doorgaans hoe prosumers een smarthome bouwen. Het systeem is gevoelig voor storing en heeft actief onderhoud nodig omdat er allerlei afhankelijkheden in zitten die aan verandering onderhevig zijn. Dit kan van alles zijn van het veranderen of niet meer beschikbaar zijn van API endpoints tot het leeglopen van batterijen of het in elkaar storten van een mesh netwerk door het uitpluggen van een tussenstekker.

2) Het smarthomesysteem is geïntegreerd met de installatie en opereert robuust en autonoom. Voorbeelden: KNX en systemen gebaseerd op een PLC waaronder ook Loxone. De hardware is van industriële kwaliteit en het programmeren vindt plaats volgens een bepaalde standaard maar er is wel specifieke kennis nodig om het systeem in te richten, wat de drempel om in te stappen hoog maakt voor prosumers.

Het eerste systeem moet je gewoon afbreken bij verkoop tenzij je de nieuwe verkoper een gedeelde hobby heeft.

Het tweede systeem is zou nauw verweven met de installatie dat afbreken te kostbaar is. De koper neemt een betrouwbaar systeem over maar als er onverhoopt toch defecten zijn of de koper iets wil aanpassen in de programmering moet er waarschijnlijk een professional ingevlogen worden om het probleem te verhelpen.
Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar vanuit functioneel oogpunt ben ik het hier volledig mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ronald schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:31:
@Unneoetech Je moet je even goed realiseren dat de koop gesloten is, en dat wat jij dient te leveren dus al vast licht. Dat is in de basis zoals je je woning hebt laten adverteren en hebt laten bezichtigen.
Ligt eraan wat er is vast gelegd in de lijst met roerende zaken.
Daarin moet expliciet opgenomen zijn dat je deze zaken mee neemt.

Maar het is wel een dunne lijn.

Wifi gewoonlijk geen onderdeel van de roerende zaken lijst. Thermostaat kranen wel.
Ergens daar tussenin ligt de lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Unneoetech schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:59:
Ik ga mijn huis verkopen. In de afgelopen jaren heb ik hier een aantal domotica installaties in aangebracht. Het meeste hiervan wil ik laten hangen. Sommige dingen zijn door de keuze voor de domotica niet makkelijk te verwijderen.
Nu ben ik benieuwd naar hoe anderen dit geregeld hebben met de overdracht van deze installaties. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor een koper ingewikkeld is om te doorzien wat allemaal waar zit.

Wat ik nu heb is het volgende:
- Zwave systeem op basis van een Vera Edge controller. Ik heb diverse actoren en sensors die hierdoor worden aangestuurd:
  • Rolluiken met Fibaro roller shutter modules, ook bedienbaar zijn met losse ingebouwde pulsdrukkers
  • Fibaro dimmers
  • Fibaro rookmelders
  • Fibaro aan/uit modules
  • Ventilatieunit welke uit/laag/hoog geschakeld kan worden met Fibaro 1.5kW op Perilexstekker
- Shellysysteem waar ook nog 2 rolluiken op zitten. Ook hier wil ik emailadres en wachtwoord wijzigen naar de volgende koper.
- Tado systeem voor verwarming. Ik wil 3 losse radiatorknoppen meenemen naar het volgende huis en aansluiten op een nieuwe Tado thermostaat. De bestaande thermostaat blijft hangen.
- Zonnepanelen inlog via Zevercloud.

Ik wil in de week van de overdracht (als wij al verhuist zijn) de inloggevens veranderen naar de nieuwe gebruiker.
Hoe hebben jullie dit gedaan en zijn er nog tips?
Op zich staat alles vrij, zolang je het maar vooraf duidelijk maakt. Dus goed afstemmen met je makelaar, duidelijk vermeldden in de lijst van zaken en eventueel begeleidende tekst om volledig ingedekt te zijn, etc. Dus wanneer de handtekeningen onder het tijdelijk koopcontract (waar niks 'tijdelijks' aan is) worden gezet dient voor beide partijen duidelijk te zijn wie, hoe en wat.

Heel zwart-wit gezegd ga jij kluswerk verrichten in de periode tussen die momenten. Daarvoor geld in principe dat je bij elke vorm van wijziging toestemming nodig hebt van de nieuwe bewoners. Als het niet vooraf heel duidelijk is, is dat meestal niet in jouw voordeel.

Bijvoorbeeld voor de verwarming, zal je iets moeten opnemen in de vorm van: "Huidige slimme thermostaat en bijbehorende knoppen worden allemaal meegenomen, alle originele worden teruggeplaatst en werkend opgeleverd." in de lijst van zaken.
Tevens in de omschrijving iets generieks opnemen als "Woning is nu voorzien van uitgebreid domotica systeem, welke eigenaar meeneemt. De aangesloten apparaturen x/y/z/ zijn zodoende geschikt om plug-n-play uw eigen systeem op aan te sluiten. Anders werkt het in elk geval zoals u gewend bent in vrijwel elke andere woning."
Dimmers, rookmelders, etc. Zelfde als de verwarming. 'Woning reeds voorzien van slimme dimmers en rookmelders voorbereid op het gebruik in een modern domotica systeem'.

Zevercloud: heeft de nieuwe eigenaar niks mee te maken, gewoon opzeggen en afhandelen. Er liggen zonnepanelen op, je hebt (waarschijnlijk) een slimme energiemeter. Daarmee klaar, kunnen ze vrij mee doen en laten wat ze willen. Staat ze vervolgens zelf vrij als ze die (via wat voor manier dan ook) inzichtelijk willen maken.
Gewoon zorgen dat je achtergebleven hardware, zoals bijvoorbeeld de omvormer, volledig zijn teruggebracht naar de fabrieksinstellingen. Dan kunnen ze met de handleiding er zelf op inloggen via netwerk/wifi als ze er iets mee willen doen, en anders kan in elk geval in de toekomst de (onderhouds)monteur erbij.

Verder zorgen dat de op te leveren situatie stand-alone correct werken net zoals domme apparatuur, en dat je alle handleidingen over kunt dragen... of jij wordt het aanspreekpunt als er iets niet (goed) werkt, of je krijgt gelijk gebreken omdat bijvoorbeeld verlichting niet werkt.
Dus eigenlijk per onderdeel bedenken, wat je achterlaat (cq staat van het huis tijdens bezichtiging/tekening contract) vs wat een koper mag verwachtten wanneer die de sleutel krijgt (cq staat van het huis tijdens overdracht).

offtopic:
Zo hadden wij een woning bezichtigd waar ze eigenlijk hun superluxe vrijstaand fornuis mee wouden nemen volgens de verkopend makelaar. Nou hadden wij geen in in gedoe, maar de uiteindelijke kopers wel. TLDR; fornuis staat er nu nog, onroerende zaken bij oplevering net zo zijn als bij bezichtiging/koop.
Alles wat jij opnoemt zijn in principe ook allemaal onroerende zaken; zitten vast aan de woning en daarmee impliciet onderdeel van de verkoop; dus is aan jou om ervoor te zorgen dat koper akkoord gaat met de ideeën.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 12-07-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xanaroth schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Op zich staat alles vrij, zolang je het maar vooraf duidelijk maakt. Dus goed afstemmen met de makelaar, duidelijk vermeldden in de lijst van zaken, etc. Dus wanneer de handtekeningen onder het tijdelijk koopcontract (waar niks 'tijdelijks' aan is) worden gezet dient voor beide partijen duidelijk te zijn wie, hoe en wat.
Precies. En als dit contract getekend is en in de lijst roerende zaken is niet opgenomen dat delen van de domotica verwijderd worden (die gezien kunnen worden als onlosmakelijk verbonden) zal de verkoper leverplicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08

OmeJoyo

This is me

Achterlaten in een staat die werkt met een nieuw generiek mail-adres en wachtwoord overhandigen.

Is precies wat ik in de vorige woning heb gedaan en erbij vermeld dat dit nu eenmaal in het huis zit.

Je raakt je huis en niet minder makkelijk door kwijt, zeker in deze markt niet.

Gewoon niet meer moeite van maken als dat het is. Dan ga ik er wel vanuit dat alles vanaf moment 1 duidelijk is voor de koper hoe die het gaat aantreffen, dat is eigenlijk het belangrijkste.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
JackBol schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:33:
[...]

Precies. En als dit contract getekend is en in de lijst roerende zaken is niet opgenomen dat delen van de domotica verwijderd worden (die gezien kunnen worden als onlosmakelijk verbonden) zal de verkoper leverplicht hebben.
Dit lijkt me ook het geval ja, maar lijkt me tegelijkertijd sterk dat bijvoorbeeld de slimme radiatorknoppen daar in staan. Ik weet nog dat ik bij de verkoop van ons huis zo'n lijst helemaal moest invullen met wat we wilde laten hangen en wat we wilde meenemen. Bij wijzing (stel - zij willen de vloer overnemen, of een gordijn) konden ze dat aangeven.
Dat is volgens mij de basis voor de discussie, niet wat jij wilt of niet wilt. En koper mag daarin zeker niet alles beslissen, tenzij het op papier staat dat het aanwezig is en achtergelaten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09
Ik heb vorig jaar mijn huis verkocht en een klein gedeelte van de domotica laten hangen.
Dit waren alleen de modules welke via directe zwave associatie functioneerde en dus ook zonder aanwezige controller.
Al het overige heb ik mee genomen en puls schakelaar vervangen voor normale. Er is ook niets gezegd dimmers etc. Dat er in de keuken luidsprekers in het plafond zaten is niet mijn zorg hoe deze worden aangestuurd :P Bekabeling kwam gewoon in de meterkast uit welk daar waren doorgelust naar mijn multi zone versterker.
Hetzelfde voor de rookmelders die onderling koppelbaar waren. Deze waren in mijn situatie niet direct aan elkaar gekoppeld maar mijn domotica zorgde daarvoor. Aangezien de handleiding er nog was heb ik wel verteld dat ze nu allemaal los werken en dat ze gekoppeld konden worden.
Thermostaat was ook Zwave en dat ik heb ik zo gelaten (directe associatie met de ontvanger)

Aangezien het huis na 5maanden weer in de verkoop kwam (stelletje wat uit elkaar was gegaan ging toch weer samenwonen) is het nu helemaal niet meer mijn probleem :*)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:33
Ik zou het laten afhangen van de vraag of de installatie redelijkerwijs onderhouden kan worden door een installatiebedrijf.

De gemiddelde koper zal voor het onderhoud of het verhelpen van storingen aan CV, WTW, Warmtepomp een installateur inschakelen. De vraag of of dit dan voor de elektrainstallatie ook kan.

Gebruik je verschillende "domotica" systemen die aan elkaar geknutseld zijn met een centrale oplossing (pc, rpi) dan zal een gemiddeld installatiebedrijf z'n vingers hier niet aan branden. Is de zonwering niet meer te bedienen dan zullen ze alles zo aanpassen/vervangen zodat ze voor die storing een oplossing kunnen leveren. Hetzelfde geldt voor de verwarming, verlichting etc.

In mijn vorige woning die ik vorig jaar verkocht heb, heb ik alles zoveel mogelijk weer in orginele staat terug gebracht en daar waar dit er voor zorgde dat een lamp niet meer geschakeld kon worden door het ontbreken van een directe schakeldraad heb ik een KNX actor geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
Sowieso zijn alle makelaars en taxateurs ermee bekend. Ik heb ook op de overdrachtslijst aangegeven dat het domoticasysteem aanwezig blijft, dus het kan geen verrassing zijn. In principe is alles herstelbaar, maar voor bijvoorbeeld de rolluiken zullen in plaats van pulsdrukkers dan andere schakelaars gekocht moeten worden. De ventilatieunit op zolder heeft nu geen vaste schakelaar, maar die zou wel nog gemaakt kunnen worden.
Hue en dergelijke gaat gewoon mee. Ik heb nooit een andere thermostaat gehad dan de Tado dus die zal ook moeten blijven hangen en de inloggegevens worden ook gewoon overgedragen. Als ik de TADO knoppen van de losse radiatoren afhaal, zet ik natuurlijk de originele weer terug zodat er een werkend systeem overblijft :P.
De makelaars en taxateurs die ik hier heb gehad die zagen het allemaal niet echt als een probleem, men gaf aan dat van een alarmsysteem ook inlogcodes worden overgedragen.
Ik ben zelf het meest huiverig dat ik nog maanden later gebeld wordt omdat men iets verkeerd heeft gedaan waardoor het niet meer werkt. Of dat opweegt tegen de tijd en kosten die ik moet maken om alles er uit te halen ben ik nog aan het afwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Unneoetech op 14-07-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Unneoetech schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:09:
De makelaars en taxateurs die ik hier heb gehad die zagen het allemaal niet echt als een probleem, men gaf aan dat van een alarmsysteem ook inlogcodes worden overgedragen.
Die makelaar wordt ook niet in gebreke gesteld als de koper het ergens niet mee eens is, dus die vindt het inderdaad niet zo'n probleem.

En een alarmsysteem is vaak geinstalleerd door een installateur, daar staat een telefoonnummer op dat ze kunnen bellen. Dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgervg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
Verouderd topic, maar sinds het laatste kwartaal van 2021 wordt een professioneel systeem als KNX bij de taxatie in de woningwaarde meegenomen. Eigenlijk is er geen reden meer om draadloze wifi pruttel te installeren, tenzij huurhuis natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unneoetech
Door bovenstaande reactie kreeg ik weer een melding en is het wellicht goed om nog te resumeren hoe het nu gaat. Ik heb dus mijn huis verkocht met de verschillende domoticasystemen (tado, vera, shelly). De nieuwe bewoner heeft dit goed opgepakt en was zelf ook wel handig. Hij heeft uiteindelijk de Vera er uitgegooid en gebruikt home assistant met zwave en hij is er nog altijd blij mee. Dus zolang je goede afspraken maakt kun je een domotica systeem ook overdragen, zelfs als het een draadloos systeem is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:24
Unneoetech schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:16:
Door bovenstaande reactie kreeg ik weer een melding en is het wellicht goed om nog te resumeren hoe het nu gaat. Ik heb dus mijn huis verkocht met de verschillende domoticasystemen (tado, vera, shelly). De nieuwe bewoner heeft dit goed opgepakt en was zelf ook wel handig. Hij heeft uiteindelijk de Vera er uitgegooid en gebruikt home assistant met zwave en hij is er nog altijd blij mee. Dus zolang je goede afspraken maakt kun je een domotica systeem ook overdragen, zelfs als het een draadloos systeem is ;)
Kun je ook aangeven hoe je dat hebt gedaan met je Shelly account? Ik zit in dezelfde situatie, waarbij de koper het Shelly deel overneemt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unneoetech
ArnoudN schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Kun je ook aangeven hoe je dat hebt gedaan met je Shelly account? Ik zit in dezelfde situatie, waarbij de koper het Shelly deel overneemt.
Ik heb emailadres van de koper ingevoerd en wahctwoord laten wijzigen. Daarmee kon hij gewoon alles overnemen.
Pagina: 1