Vloerverwarming - LTV en gesloten verdeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
We zijn bezig met de modernisering van een huis uit midden jaren 90. Dit huis is lekker comfortabel verwarmd met vloerverwarming en aangevuld met muurverwarming. Geen radiator te vinden dus.
Toch staat de (originele Nefit Ecomline HR) ketel op 85C door te stampen, om dat vervolgens door de verdelers weer keurig terug te laten mengen naar een graad of 40. Niet de meest efficiënte situatie dus.

Hebben jullie suggesties hoe het systeem op een kosteneffectieve manier naar LTV om te bouwen is? De ketel hangt voorlopig prima, maar voorbereiding op een warmtepomp lijkt me verstandig, en ik ben ook geen fan van de twee extra vloerverwarmingspompen die nu moeten draaien.
Het gaat over zo'n 162m2 woonoppervlak. De grote verdeler (10 groepen. Lengtes en legplan helaas onbekend) hangt naast de ketel, Een kleinere 3-groeps verdeler hangt 2 meter lager in de garage. Die leidingen zijn eventueel makkelijk wat dikker te maken, als de flow een probleem gaat zijn. Ik heb wat foto's van de verdelers toegevoegd.
De tien-groeps verdeler naast de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuLBaj9YqJxjXLXT1fXDHIi67bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m4Y1eaaeq5GDqE4di5DK2JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 3-groeps verdeler doet volgens mij alleen de vloerverwarming beneden. Muurverwarming lijkt vanuit de verdeler boven gedaan te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzbxDjfLYdSVWT33h1cTuRQQd8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8ELdmk5WMNbANcveYcnUQDI.jpg?f=fotoalbum_large
Het zou natuurlijk het mooist zijn als ik gewoon de aansluitingen voor de pompen af kan doppen en de keteltemperatuur op 45 kan begrenzen. Ik heb er alleen zelf niet genoeg verstand van om dit met zekerheid te kunnen zeggen, dus ik hoor graag jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:26
e. ik zou om eerlijk te zijn ik zou 2 nieuwe verdelers plaatsen. en niet gaan knoeien.
er zijn gewoon geschikte ltv verdelers zonder pomp. is de gemakelijkste optie.

de huidige verdelers kan je alleen hergebruiken als je creatief bent. de pomp eruit. en aanvoer op onderste balk. ​aansluiten. (via de pomp fiting. messing ring 5/4x 1 duims) en daar een knie met schreofdraad
indraaien. 1 duims naar 22 mm. voor boven, beneden mag je voeden met een maatje kleiner,
met 3/4 bijv. 15 mm voeding voor drie groepen. is meestal wel prima. ik zou het eerst zo proberen.

de aanvoerknop en voeler. kan je ook nog hergebruiken. als extra beveiliging.
mocht je dat willen bang zijn etc. je moet dan even op het staartstuk
een schrufbus 1 duims naar 22 mm fdraaien/ (met verpaings materiaal)
boven lijkt 1 duims benenden is 1/2 duims denk ik zo te zien.

de aanvoer van de verdeler. moet je dicht maken. straartstuk eruit draaien.
en een stop/plug erin. met verkaping materiaal. gebruik bij voorkeur loctite 55.

ik hoop dat je het verhaal een beetje kan volgen. je haalt dus de pomp eruit.
en je moet de aanvoer verplaatsen. en het een ander aan openingen afdoppen.
enkel de pomp verwijderen en afdoppen heeft geen zin. het water gaat gewoon stilstaan.
(en nee het is niet de meest nette optie maar het kan wel. het is creatief zeg maar)
en hou tijdens het ombouwen ook reking met je lucht/onluchters. niet is vervelender
dan een aanvoer met lucht en geen onluchters. (vooral voor boven geldt dit)

edit
je kan ook beginnen met je ketel op 60 graden te zetten. een economyline.
is een zuip ketel. de boiler die erin zit wordt warm gehouden met aardgas.
een neiuwe ketel is dus zuniger. (maar je gaat toch later over op een wamrte pomp.)

je kan dus de beol ombouwen. en bij de instalaiet van je wartepomp zou ik lekker
twee nieuwe verdelers erin zetten. dan heb gewoon weer een mooi systeem.
het oog van de instalateur/klant wil namelijk ook wat mooi,s zien zeg maar. :+

[ Voor 19% gewijzigd door miciel op 11-07-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:50
miciel schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:57:
e. ik zou om eerlijk te zijn ik zou 2 nieuwe verdelers plaatsen. en niet gaan knoeien.
er zijn gewoon geschikte ltv verdelers zonder pomp. is de gemakelijkste optie.

de huidige verdelers kan je alleen hergebruiken als je creatief bent. de pomp eruit. en aanvoer op onderste balk. ​aansluiten. (via de pomp fiting. messing ring 5/4x 1 duims) en daar een knie met schreofdraad
indraaien. 1 duims naar 22 mm. voor boven, beneden mag je voeden met een maatje kleiner,
met 3/4 bijv. 15 mm voeding voor drie groepen. is meestal wel prima. ik zou het eerst zo proberen.

de aanvoerknop en voeler. kan je ook nog hergebruiken. als extra beveiliging.
mocht je dat willen bang zijn etc. je moet dan even op het staartstuk
een schrufbus 1 duims naar 22 mm fdraaien/ (met verpaings materiaal)
boven lijkt 1 duims benenden is 1/2 duims denk ik zo te zien.

de aanvoer van de verdeler. moet je dicht maken. straartstuk eruit draaien.
en een stop/plug erin. met verkaping materiaal. gebruik bij voorkeur loctite 55.

ik hoop dat je het verhaal een beetje kan volgen. je haalt dus de pomp eruit.
en je moet de aanvoer verplaatsen. en het een ander aan openingen afdoppen.
enkel de pomp verwijderen en afdoppen heeft geen zin. het water gaat gewoon stilstaan.
(en nee het is niet de meest nette optie maar het kan wel. het is creatief zeg maar)
en hou tijdens het ombouwen ook reking met je lucht/onluchters. niet is vervelender
dan een aanvoer met lucht en geen onluchters. (vooral voor boven geldt dit)

edit
je kan ook beginnen met je ketel op 60 graden te zetten. een economyline.
is een zuip ketel. de boiler die erin zit wordt warm gehouden met aardgas.
een neiuwe ketel is dus zuniger. (maar je gaat toch later over op een wamrte pomp.)

je kan dus de beol ombouwen. en bij de instalaiet van je wartepomp zou ik lekker
twee nieuwe verdelers erin zetten. dan heb gewoon weer een mooi systeem.
het oog van de instalateur/klant wil namelijk ook wat mooi,s zien zeg maar. :+
toon volledige bericht
Dank voor de reactie! Volgens mij is het me duidelijk wat je bedoelt.

De ketel gaat in de toekomst inderdaad vervangen worden voor een warmtepomp, en dan mag het wel een chique verdeler worden die ook geschikt is voor vloerkoeling. Tot die tijd is een 'creatieve' oplossing helemaal prima, als het maar werkt. ;)
Goed punt met de ontluchters trouwens! Die had ik boven nog wel eens kunnen vergeten..

Ik vraag me alleen af of ik met de circulatiepomp van de ketel wel voldoende stroming kan creëren, of dat die dan eventueel ook gelijk vervangen zou moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:26
Killing Time schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:34:
[...]

Dank voor de reactie! Volgens mij is het me duidelijk wat je bedoelt.

De ketel gaat in de toekomst inderdaad vervangen worden voor een warmtepomp, en dan mag het wel een chique verdeler worden die ook geschikt is voor vloerkoeling. Tot die tijd is een 'creatieve' oplossing helemaal prima, als het maar werkt. ;)
Goed punt met de ontluchters trouwens! Die had ik boven nog wel eens kunnen vergeten..

Ik vraag me alleen af of ik met de circulatiepomp van de ketel wel voldoende stroming kan creëren, of dat die dan eventueel ook gelijk vervangen zou moeten worden?
als je die in zijn 3 zet kom je meestal wel een aadrig eindje. 13 groepen en wat leidingwerk.
en ander moet je een beetje gaan inregelen. korte groepen weining water. lange groep veel water.
al dan niet met een warmte camera, (althans dat adviseer ik mensen die een nieuwe/goede verdeler
met klachten hebben. bij jouw zou ik nu niet doen het is een beejte geldverspilling zeg maar )
je nieuwe verdeler inregelen met warmte camera ja dat is wel zinvol. nog een leuke toevoeging.

mocht het niet werken dan moet je een transportpomp aanschaffen. maar ik weet niet hoe
het zit met de aansuring. normaal is het een solo ketel. en dan is het koppel wel makelijk.
al dan niet via een relais. maar bij een combi ketel een trnasportpomp neerzetten geen idee.
hij staat dan tijdens het douche/warm water gebruik in zijn eigen water te draaien, wat ook weer niet ideaal is. het kan niet 123 kwaad maar op lange termijn kan je transportpomp weer sneleer slijten stuk gaan etc.

tdlr pomp op standje 2 en kijken of het redt.en anders dan zet je hem op standje drie.
meestal zijn die pompen goed genoeg. zeker als je een gesloten systeem hebt.
dus geen kortsluitledingen. geen omloopledingen etc. (dat geeft vaak klachten)
je kan wel een drukverschil regelaar ergens monteren die zijn er weer wel voor.

optie. 3 is een transportpomp icm met een open cv verdeler plaatsen.
maar dan moet je ketel weer 60 graden stoken om het 40 graden water te krijgen.

optie drie heeft een behoorlijk nadeel je hebt dan weer kansen op capecieteis problemen. etc.
maar ​een gesloten systeem is meestal zuiniger. en meestal kan je pomp het gewoon wel aan.
ik zou het daarom gewoon kijken of de cv pomp het redt in standje 2 of 3. en later alle andere
oties die hier staan overwegen. je cv pomp zelf vervangen heeft geen zin je blijft evenveel water verpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33

_Arthur

blub

Killing Time schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:29:
Toch staat de (originele Nefit Ecomline HR) ketel op 85C door te stampen, om dat vervolgens door de verdelers weer keurig terug te laten mengen naar een graad of 40. Niet de meest efficiënte situatie dus.
Eerst beginnen je ketel terug te schroeven naar 40-45graden zou ik zeggen. En kijken wat het doet komende winter qua verwarmingscapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Die "kortsluiting met kraantje" boven de verdelers, dat is ook een stomme energieverspiller.
Best een van de 2 (die het verst van de ketel idealiter) vervangen door een bypassventiel, en de andere verwijderen. De id is dat als de verdelerbeveiliging op beide verdelers dicht gaan, je CV nog flow moet kunnen steken, nu is dat met die kraantjes een constante flow (dus constant energie verspillen, ketel gaat onnodig hoog stoken) terwijl met een bypassventiel deze maar open gaat als beide verdelers dicht gaan.
Pas als je die aanpassing hebt gedaan, kan je goed gaan zoeken naar waar de laagst haalbare aanvoertemperatuur ligt.

Met een moderne pomp op de verdeler die maar 5W verbruikt zou je het verbruik kunnen negeren als het zo werkt, maar in deze lijkt het me wel interessant de verdeler even up te daten naar een beter geschikte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zie oud en nieuwe op de foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6C8Un7soQR7MCICYOQtxAKXpK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JukYCxB0nDWctc5YaxxXObaM.png?f=fotoalbum_large

Bij bovenstaande verdeler is deze knie nodig:

22×1 BI L kniekoppeling had ik nodig. Maar meet dit voor de zekerheid even op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN2XOBjrmI4mCXJ-8Tdrhsm69M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DTvyer8FhTvMdttOODqmn656.png?f=user_large
(VSH Super kniekoppeling 90° S1214)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verdeler vervangen is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik kom dan bijvoorbeeld niet meer goed uit met de leidingen. Heb geen ruimte om de verdelers anders te plaatsen.

Heb IDD wel de thermostaat er tussenuit gehaald. Scheelde sowieso een bak ruis.
Pagina: 1