Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcqOEqzNLDlgdObLWzoFM2uZC3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwPOwOOlZxspE30m5PBpLEKG.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een nieuwe laptop met i7 10750H, RTX 3060 en 16GB ram, ik had hiervoor dezelfde laptop maar dan met AMD Ryzen 5 5600H, RTX 3060 en 8GB ram, wegens dode pixels omgeruild.

Theoretisch zou deze CPU sneller moeten zijn maar als ik de benchmark Superposition draai zakt de CPU clock enorm in en de score ligt +/- 100 punten lager dan met de Ryzen 5 cpu. Het is niet heel veel maar vind het toch vreemd dat de CPU gedownclocked lijkt te worden tijdens deze benchmark

Met de vorige laptop haalde ik een score van 4437, dat is dus +/- 100 punten meer dan met deze laptop, iemand hier een verklaring voor of een manier waardoor de CPU niet meer inzakt?

Benchmark Neon Noir haalt wel een hogere score, zo ook TimeSpy, maar vind het raar dat de CPU zo inzakt.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Beste antwoord (via Kalder op 11-07-2021 13:04)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48

Tazzios

..

De laatste 3 jaar is koeling, clock instellingen van de laptop fabrikant en omgevingstemperatuur veel bepalender geworden.
CPU prestaties vergelijken op basis van 1 benchmark is wel erg weinig, maar dat maakt verder niet uit.

Om te zorgen dat de CPU langer zijn hoge frequentie kan vast houden kun je met throttelstop je cpu undervolten. evenals je GPU met msi afterburner.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48

Tazzios

..

De laatste 3 jaar is koeling, clock instellingen van de laptop fabrikant en omgevingstemperatuur veel bepalender geworden.
CPU prestaties vergelijken op basis van 1 benchmark is wel erg weinig, maar dat maakt verder niet uit.

Om te zorgen dat de CPU langer zijn hoge frequentie kan vast houden kun je met throttelstop je cpu undervolten. evenals je GPU met msi afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:57
https://benchmark.unigine.com/superposition
Extreme performance and stability test for PC hardware: video card, power supply, cooling system.
Je bent dus een gpu-benchmark aan het runnen, daar is de invloed van de cpu sowieso beperkt. Uit het screenshot blijkt al dat de Gpu op 100% werkt. Dat betekent dus dat de cpu goed genoeg is om de gpu van data te voorzien.

Bovendien is zoals gezegd de koeling belangrijk is en de ene 3060 is de andere niet.
Ze hebben namelijk allemaal een bepaalde tgp, Total graphics power.

Er zijn alleen al 8 versies van de mobiele 3060 met tgp van 80 tot 115 watt (en dan heb je nog 3 Max-Q-versies):
reviews: Rara wat zit er in je laptop? - Onduidelijkheid over RTX 30-gpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
White Feather schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:55:
https://benchmark.unigine.com/superposition

[...]
Je bent dus een gpu-benchmark aan het runnen, daar is de invloed van de cpu sowieso beperkt. Uit het screenshot blijkt al dat de Gpu op 100% werkt. Dat betekent dus dat de cpu goed genoeg is om de gpu van data te voorzien.

Bovendien is zoals gezegd de koeling belangrijk is en de ene 3060 is de andere niet.
Ze hebben namelijk allemaal een bepaalde tgp, Total graphics power.

Er zijn alleen al 8 versies van de mobiele 3060 met tgp van 80 tot 115 watt (en dan heb je nog 3 Max-Q-versies):
reviews: Rara wat zit er in je laptop? - Onduidelijkheid over RTX 30-gpu's
Ik heb geconstateerd (m.b.v. HWiNFO64) dat deze en de vorige laptop allebei de GPU tot 85 watt laten gaan. Het is ook niet dat ik problemen heb ermee, maar meer dat het me verbaasde dat de CPU zo inzakte tijdens de benchmark en dacht dat dat de reden zou kunnen zijn dat deze laptop lager scoort in deze benchmark, zoals gezegd andere benchmarks scoren wel hoger, enkel superposition scoort dus +/- 100 punten minder, niet dat ik van dat verschil wakker lig, maar vond het opvallend aangezien het theoretisch dezelfde GPU is (met dezelfde tgp).

[ Voor 23% gewijzigd door Kalder op 11-07-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
@Kalder , mag ik vragen hoe het scherm van de Acer je bevalt? Ik heb de Lenovo Legion 5 met het 120hz scherm gekocht, met Ryzen cpu en ook RTX3060. De computer is mooi snel, op lage stand mooi stil, maar de kleuren vallen me behoorlijk tegen.

Nu zag ik dat het vooral met het kleurbereik (45% NTSC) te maken heeft, i.c.m. de helderheid (250 nits).
Wat zijn jouw ervaringen met de Acer Nitro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
Tarz schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:54:
@Kalder , mag ik vragen hoe het scherm van de Acer je bevalt? Ik heb de Lenovo Legion 5 met het 120hz scherm gekocht, met Ryzen cpu en ook RTX3060. De computer is mooi snel, op lage stand mooi stil, maar de kleuren vallen me behoorlijk tegen.

Nu zag ik dat het vooral met het kleurbereik (45% NTSC) te maken heeft, i.c.m. de helderheid (250 nits).
Wat zijn jouw ervaringen met de Acer Nitro?
Ja ik moet zeggen dat het beeld niet echt van top kwaliteit is, wel een lekkere refresh rate van 144Hz, en het is natuurlijk geen OLED maar mijn Sony 4K LCD TV heeft ook een veel mooier beeld qua kleuren en natuurlijk resolutie, daarom sluit ik de laptop ook nog weleens op de TV aan.
Wat bij mij wel een beetje hielp was een beetje tweaken in de Intel Graphics Command Center app waarmee je kleuren e.d. kan instellen, denk dat jij voor jouw laptop daarvoor bij de AMD software moet zijn, of bij Nvidia settings wellicht.

Pagina: 1