Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0uranga
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo,

Op 02/07 zat ik op café. Het café in kwestie werkt enkel met contactloze betalingen. Hiervoor hebben ze een software leverancier ingeschakeld.

Elke tafel heeft een QR code, je scant de code, voert je bestelling in en om af te ronden betaal je.
Daarna komt de bestelling er aan.

Dit is het happy path ;-)

Op 02/07 was het ook voetbal. Het systeem van de software leverancier kon de toeloop niet aan en lag plat.
Het systeem wordt in verschillende Belgische horeca aangelegenheden gebruikt vermoed ik.

Op een bepaald moment heb ik een bestelling willen plaatsen maar ik ben ergens gestrand op een wit scherm, blijkbaar nadat ik in mijn bank app de betaling had bevestigd. Er is nooit een bestelling gekomen.
Ik keek mijn bak app na op 02/07, ik zag de transactie niet en ik dacht dat de transactie mislukt was.

Pas op 5/07 in de namiddag zie ik 10.40 van mijn rekening gaan. (banken en weekends ...) Volgens de bank heb ik correct gepinned.
Ik zie 2 problemen: ik heb de goederen niet ontvangen, en een veel belangrijker probleem: ik heb geen enkel bewijs.

Ik heb ondertussen voor meer dan 10.40 euro van mijn tijd verspild om na te vragen wat er is misgelopen.

De software leverancier verwijst naar het cafe.
Het cafe verwijst naar de software leverancier.
De bank zegt dat alles ok is verlopen.
Zonder enig bewijs sta je echter nergens.

Verder heb ik nog 2 contactloze betalingen die via Sumup zijn verlopen voor en na de transactie van 10.40 euro. Daarmee kan ik aantonen dat ik contactloos betaald heb omdat het systeem om online te bestellen en betalen plat lag.
De software leveranciers ontkent dat het systeem rond 22.25 nog plat lag.

Ik stel ook vast dat de uren van de transacties niet echt heel accuraat zijn.

Het cafe in kwestie zei dat ze volledig waren overgeschakeld naar het online systeem en dat ze zelfs geen elektronisch kassa meer hadden, ik heb echt moeten aandringen om me de kaart te mogen betalen.
Het software bedrijf zegt dat ze geen link hebben tussen de betalingen en de bestelling omwille van privacy, maar ik vind naar maar een zwak excuus. Mij lijkt het dat je dat via aan UUID kan linken als het echt moet (in dit soort gevallen dus).
De software leverancier ging met terugbellen, maar ik heb ze niet meer gehoord.

Ik ben hier enorm van verschoten. Contactloos betalen is leuk, als het werkt.
Ik heb er al tal van verrassingsbetalingen uitgevoerd. De handelaar neemt je kaart en legt het op het toestal en je ziet niet welk bedrag dat je betaald.
Soms lukt een betaling niet en dan zegt de handelaar probeer nog eens, maar het is altijd een gokje of dat klopt of niet.

Vanaf nu ga ik niet meer vooraf iets betalen op cafe, enkel als ik voor de handelaar sta misschien.
De 10.40 euro zal ik in dit geval aan het cafe doneren. Die mensen hebben er al een rot jaar opzitten.

Heeft er iemand dit nog al voorgehad?
Tips?

Dankzij covid is er een extra push naar cashless en contactloos, maar ik ben precies niet zo een fan van deze technologie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien voortaan betalen met Apple Pay of Google Pay of eender welk andere methode via je mobiel? Dan krijg je in elk geval bij een geslaagde transactie een notificatie op je telefoon. Als het daar verschijnt, dan is er dus onomstotelijk een transactie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit heeft op zich weinig met de manier van betalen te maken, maar met het feit dat je vooraf hebt betaald voor iets dat je vervolgens niet ontvangt. Dit zou met cash net zo goed fout kunnen gaan als je vooraf betaalt en degene die de bestelling opneemt die niet of niet correct doorgeeft/afhandelt.

Weinig aan te doen achteraf.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wel vreemd dat je het pas paar dagen later bij je bank terugzag, meestal is dat toch direct terug te zien?

Edit:
Oh, België. Misschien daar (nog) niet.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 11-07-2021 13:01 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Klinkt alsof de callback gefaald is en de betaling alsnog bevestigd is in een periodieke "cron". Dat kan met iDeal op zich ook gebeuren. Ondertussen zou het café ook moeten kunnen zien dat de betaling is binnengekomen, maar geen idee of ze dat nog kunnen koppelen aan het niet hebben uitgeven van deze bestelling.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De juiste implementatie voor een dergelijke betaling is dat eerst de order volledig opgeslagen wordt, je doorgestuurd wordt naar een payment gateway, en daarna de payment gateway terugkoppelt dat de betaling succesvol verwerkt is. Mocht er onverhoopt iets foutgaan nadat je naar de payment gateway gestuurd wordt, dan zal deze altijd op een later moment (meestal enkele seconden of minuten later) alsnog bevestigen aan de verkoper dat je betaling geslaagd is.

Vermoedelijk is het hier andersom gedaan, waar pas na de bevestiging van de betaling je order opgeslagen wordt, en zoals ze zelf aangeven is er zelfs geen directe koppeling naar welke order bij een betaling hoort. Klinkt als een administratieve chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-05 19:06
g0uranga schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:22:
Ik heb er al tal van verrassingsbetalingen uitgevoerd. De handelaar neemt je kaart en legt het op het toestal en je ziet niet welk bedrag dat je betaald.
Soms lukt een betaling niet en dan zegt de handelaar probeer nog eens, maar het is altijd een gokje of dat klopt of niet.
Dat ligt echt aan jezelf. Ale ke even netjes vraagt of je de terminal mag zien kan er geen verkeerd bedrag staan. Dat check je dan.

Ik vraag altijd of ze het bedrag willen laten zien. Ik heb echt al regelmatig gehad dat bedrag niet correct was ingevoerd.

Ook toen contant geld nog gewoon was controleerde ik altijd eerst wat ik terug kreeg. Heb echt heel vaak gehad dat het niet klopte. Ook in mijn voordeel, maar heb dat altijd gezegd als het zo was en netjes terug gegeven.

Zeker als alles handmatig ingevoerd moet worden is eem foutje zo gemaakt. Een cijfertje teveel staat er zo in. Dus altijd controleren en er niet vanuit gaan dat het goed staat. ;)

Voor nu is lastig bewijzen dat je betaald hebt en niks gekregen. Dat is voor de horeca zaak echt niet te achterhalen. Zonde van die 10 euro. Maar helaas niks meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:34
In Nederland ben ik dit echt nog nooit tegenkomen, maar in het buitenland vindt men het heel normaal om je bankpas aan te pakken en de betaling voor je te doen. Als je je bankpas niet aan laat pakken en een gebaar maakt dat je dit zelf wel doet, wordt je meestal ook erg vreemd aangekeken. Maar zo raar is dit toch niet lijkt me? Ooit een mooi stuk op tv in Hongarije waar ze even een extra nul achter het bedrag deden.

Voor je probleem: geen idee of dit op te lossen is. Wat voor betaalmethode heb je gebruikt? Als het een creditcard is geweest, valt de betaling misschien nog te betwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56
En al deze moeite voor een tientje?
Ik zou gewoon een ander café kiezen de volgende keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heel flauw misschien, maar waarom niet meteen naar de bar gelopen om aan te geven dat het bij invoeren / bestellen fout was gegaan? Dat je wel het idee had dat er was betaald, maar geen bevestiging hebt gekregen? Wellicht had je dan even je naam achter kunnen laten en als dan inderdaad later bleek (zoals nu het geval is) dat er wel wat is afgeschreven, je het geld terug zou krijgen (of alsnog een biertje).

Achteraf is het natuurlijk makkelijk roepen dat je niks hebt gehad. Maar waar mensen (en elektronica samen)werken, kan het natuurlijk wel eens een keertje fout gaan.

Als ze hier aan toe geven, dan hebben ze volgende week 10 man op de stoep staan die roepen wel betaald te hebben, maar niks gekregen en volgende keer staat alle klanten voor de deur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

Leader98 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:55:
En al deze moeite voor een tientje?
Ik zou gewoon een ander café kiezen de volgende keer...
Misschien wil hij helemaal niet naar een andere bar, ik heb ook weleens bij het uit eten dat er ineens andere drankjes op staan of juist te weinig. Gewoon melden en dan wordt dat aangepast. Dit komt op het zelfde neer en een goede kastelein zou zeggen ik geloof je volgende keer krijg je het eerste rondje van ons. Iedereen tevreden en die twee biertjes loopt het café ook niet opleeg zeker niet omdat dat inkoop bijna niks kost en TS daarna misschien wel blijft zitten.
Dat iedereen dat gaat doen is een slechte aanname maar dat het je dan ook snel door.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:56

Heeft er iemand dit nog al voorgehad?
Tips?

Dankzij covid is er een extra push naar cashless en contactloos, maar ik ben precies niet zo een fan van deze technologie.
Ook wel eens gehad inderdaad. Maar het scheelt dat ik direct alle betalingen terug zie in mijn Rabobank app. Ik denk wel dat de software bedrijf hier fout zit. Er zou toch 'iets' van een bevestiging binnen moeten komen na een betaling, zeker als de betalingen niet direct worden verwerkt in de afschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50

Zenix

BOE!

ik zou helemaal geen contact zoeken met het softwarebedrijf. Jij bent de klant van het café.

En anders een slechte review plaatsen, dat lijkt mij niet meer dan terecht. Meer tijd zou ik er niet aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Honesty schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Misschien wil hij helemaal niet naar een andere bar, ik heb ook weleens bij het uit eten dat er ineens andere drankjes op staan of juist te weinig. Gewoon melden en dan wordt dat aangepast. Dit komt op het zelfde neer en een goede kastelein zou zeggen ik geloof je volgende keer krijg je het eerste rondje van ons. Iedereen tevreden en die twee biertjes loopt het café ook niet opleeg zeker niet omdat dat inkoop bijna niks kost en TS daarna misschien wel blijft zitten.
Dat iedereen dat gaat doen is een slechte aanname maar dat het je dan ook snel door.
Dat ben ik met je eens, maar het cafe haalt zo te zien ook de schouders op. Als m'n vaste kroeg dat zou doen zou het het niet goed doen op m'n café-leukheids-index(TM). Overigens is dat fictief. M'n stamkroeg zou dit niet doen. Want anders was het immers niet m'n stamkroeg geworden. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
spone schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:29:
Misschien voortaan betalen met Apple Pay of Google Pay of eender welk andere methode via je mobiel? Dan krijg je in elk geval bij een geslaagde transactie een notificatie op je telefoon. Als het daar verschijnt, dan is er dus onomstotelijk een transactie.
Had in dit geval 0,0 verchil gemaakt. Hij heeft namelijk op zijn rekening gekeken en daar zag hij niets. Dat is prima te vergelijken met Apple Pay/Google Pay. Als de acquirer dan toch de transactie instuurt om uitbetaald te worden, gebeurt dat ook gewoon.
Op 02/07 zat ik op café. Het café in kwestie werkt enkel met contactloze betalingen. Hiervoor hebben ze een software leverancier ingeschakeld.
Wat voor soort betaalterminal hebben ze? En weet je of de betaling met Bancontact of met bijv. Maestro wordt gedaan?
Op een bepaald moment heb ik een bestelling willen plaatsen maar ik ben ergens gestrand op een wit scherm, blijkbaar nadat ik in mijn bank app de betaling had bevestigd. Er is nooit een bestelling gekomen.
Ik keek mijn bak app na op 02/07, ik zag de transactie niet en ik dacht dat de transactie mislukt was.
In Nederland zou ik dan zeggen dat je bank of de autorisatie niet heeft kunnen afrond of dat deze teruggedraaid is. Helaas, het gaat om België en ik heb begrepen dat betalingen/reserveringen niet altijd meteen zichtbaar zijn voor de klant.
Pas op 5/07 in de namiddag zie ik 10.40 van mijn rekening gaan. (banken en weekends ...) Volgens de bank heb ik correct gepinned.
Gezien het na het weekend is, verwacht ik dat de bank/instelling die de betalingen van het cafe regelt, zijn clearing heeft ingestuurd en die wordt gewoon verwerkt door je bank.
Ik stel ook vast dat de uren van de transacties niet echt heel accuraat zijn.
asl het goed is, zouden er meerdere tijdstippen vastzitten aan je betaling. Het moment dat het door het systeem is verwerkt en het moment dat jij de autorisatie hebt gedaan.
Het cafe in kwestie zei dat ze volledig waren overgeschakeld naar het online systeem en dat ze zelfs geen elektronisch kassa meer hadden, ik heb echt moeten aandringen om me de kaart te mogen betalen.
Het software bedrijf zegt dat ze geen link hebben tussen de betalingen en de bestelling omwille van privacy, maar ik vind naar maar een zwak excuus. Mij lijkt het dat je dat via aan UUID kan linken als het echt moet (in dit soort gevallen dus).
Iemand heeft dit echter wel en kan dit nazoeken. Wie dat is ligt aan een aantal zaken. Als het softwarebedrijf alleen software levert en de winkelier een aparte betalingsprovider heeft, dan verwacht ik ook dat het softwarebedrijf het niet heeft. Echter, als het softwarebedrijf een soort van all-in-one pakker levert en dus ook de betaaldienst levert, moeten ze zaken kunnen nazoeken.
Even geen betere bron dan mijn geheugen, maar dit is volgens mij niet meer conform de regels binnen de EU.
Het probleem hier is waarschijnlijk niet de technologie, maar de manier van werken en de achterliggende software. Je probleem zou ook hebben bestaan als je de kaart gedipt had, met een beetje pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

anandus schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:00:
Wel vreemd dat je het pas paar dagen later bij je bank terugzag, meestal is dat toch direct terug te zien?

Edit:
Oh, België. Misschien daar (nog) niet.
Ook België is Europa, en in Europa moet je overboekingen vrijwel direct kunnen zien op de rekening. In dit geval is er een technische storing waardoor eea vertraging oploopt. Kan de caféhouder daar wat aan doen? Nee, maar wel rekening ermee houden dat dit kan gebeuren en niet schuilen achter 'de leverancier had storing', dat is afschuiven van het probleem / de verantwoordelijkheid.

@g0uranga Je weet dat de 10.40 is afgeschreven, echter te laat, dit kun je dus aantonen. Het café levert pas op moment dat er betaald is (regel van hun, neem ik aan?). Jij kan dus prima aantonen dat twee dagen later betaald is dan dat jij er was. Lijkt me prima aantoonbaar dus dat ze jou het geld terug moeten geven.

Als ze nog niet toegeven, kun je ook eventueel naar het café toe gaan en daar een hoop stampij gaan maken, gewoon hardop zeggen dat ze geld achterover drukken zonder dat ze leveren en de verantwoordelijkheid afschuiven naar de leverancier (terwijl zij daar klant zijn en niet jij!)... Ik denk dat ze dan wel anders gaan piepen als blijkt dat meer klanten achter de oren gaan krabben. ;)

Of staat de transactie op de datum en het tijdstip dat je in het cafe was / betaalde? Dan heb je inderdaad niet echt een poot om op te staan. Dat ze jou überhaupt contact hebben laten opnemen met de leverancier zegt mijns inziens ook genoeg. Lijkt me een café waar je niet naar toe moet gaan een volgende keer.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 12-07-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hugo__Boss schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:38:
[...]

In Nederland ben ik dit echt nog nooit tegenkomen, maar in het buitenland vindt men het heel normaal om je bankpas aan te pakken en de betaling voor je te doen. Als je je bankpas niet aan laat pakken en een gebaar maakt dat je dit zelf wel doet, wordt je meestal ook erg vreemd aangekeken. Maar zo raar is dit toch niet lijkt me? Ooit een mooi stuk op tv in Hongarije waar ze even een extra nul achter het bedrag deden.

Voor je probleem: geen idee of dit op te lossen is. Wat voor betaalmethode heb je gebruikt? Als het een creditcard is geweest, valt de betaling misschien nog te betwisten.
Nog een voordeel van betalen met smartwatch, die kunnen ze niet van je aanpakken om de betaling buiten je zicht te doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1