Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-07-2021
Hallo mensen, heeft iemand wat input voor me?
Ben op zoek naar een nieuw setje speakers voor me PC, heb wel een erg diep bureau dus zit wel een meter van me speakers af. Mijn keuze is nu gevallen op of een 2e hands setje genelec 8040s of een 2e hands setje KEF LS50 wireless mk1. Allebei rond de €1000.

Wat denken jullie? genelec 8040 of kef 150 wireless mk1 ? : P
Gewoon voor muziek luisteren en youtube gaming films. Zonder sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@HighEnde Je vraag in Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic afgesplitst naar een eigen topic. Dat topic is namelijk niet bedoeld voor aankoopadvies; zie de topic-waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:46

JTfoto

Work hard

HighEnde schreef op zondag 11 juli 2021 @ 03:50:
Hallo mensen, heeft iemand wat input voor me?
Ben op zoek naar een nieuw setje speakers voor me PC, heb wel een erg diep bureau dus zit wel een meter van me speakers af. Mijn keuze is nu gevallen op of een 2e hands setje genelec 8040s of een 2e hands setje KEF LS50 wireless mk1. Allebei rond de €1000.

Wat denken jullie? genelec 8040 of kef 150 wireless mk1 ? : P
Gewoon voor muziek luisteren en youtube gaming films. Zonder sub.
Ik zou kijken of je ze ergens kan beluisteren en dan de knoop doorhakken. Even uit nieuwsgierigheid: Waarom ben je precies op zoek naar zulke dure speakers voor bij de pc? Het kan best zijn dat wat minder dure setjes (Edifier R1700BT bijvoorbeeld) ook prima aansluiten bij wat je wil.

Oh en.. Je weet dat de 8040's voor rond de 700-750 euro per stuk verkocht worden?

[ Voor 4% gewijzigd door JTfoto op 11-07-2021 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een budget van 1000 euro voor PC speakers, en het spul dan voeren met YouTube geluid.....
Dood en doodzonde als je het mij vraagt. Als je er structureel lossless HQ audio naartoe stuurt heb je een usecase, maar daar houdt het op.

Denk dat je voor veel minder geld ook prima klaar kunt zijn. Hoofdzaak is hoeveel plaats je op je bureau hebt denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
JTfoto schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Ik zou kijken of je ze ergens kan beluisteren en dan de knoop doorhakken. Even uit nieuwsgierigheid: Waarom ben je precies op zoek naar zulke dure speakers voor bij de pc? Het kan best zijn dat wat minder dure setjes (Edifier R1700BT bijvoorbeeld) ook prima aansluiten bij wat je wil.

Oh en.. Je weet dat de 8040's voor rond de 700-750 euro per stuk verkocht worden?
Mijn pc is ook mijn hoofd media ding in mijn woonkamer, waar de meeste mensen hun tv hebben staan heb ik mijn bureau staan met 55" scherm.
En ja 8040 750 per stuk maar 2e hands voor 1000. die kef kan je ook nog nieuw kopen voor 2500 : p
Een maat van mij heeft ook 8040s als pc speakers voor de leuk : p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
The Eagle schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:14:
Een budget van 1000 euro voor PC speakers, en het spul dan voeren met YouTube geluid.....
Dood en doodzonde als je het mij vraagt. Als je er structureel lossless HQ audio naartoe stuurt heb je een usecase, maar daar houdt het op.

Denk dat je voor veel minder geld ook prima klaar kunt zijn. Hoofdzaak is hoeveel plaats je op je bureau hebt denk ik.
Mijn bureau is 153cm bij 106cm. ga er nog wat naast bouwen dus die 153cm breed is geen hard limit : p
Ik luister ook af en toe naar flac muziek btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Voor dat geld kan je gewoon een versterker met een leuk setje speakers kopen. Waarom zou je dan ooit voor zo'n oplossing gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trp9bych4aJvvrhAB8vDvOj7SRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2oSjYUI1KwX3eoYvfgmfmwu.jpg?f=fotoalbum_large

zo ziet het er nu ongeveer uit.

... zat van de week nog een beetje te fantaseren wat er ik er verder nog van zou kunnen maken, zat aan zoeits te denken : p ....als 85" hier uberhaupt door de deur past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVjxDdiOIBBayxZW1_sB4gmYxIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6IxlqikQmMgwKPeeXjQpvSX.jpg?f=fotoalbum_large

onorthodox maarja dat ben ik ook : P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
WEBGAMING schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:21:
Voor dat geld kan je gewoon een versterker met een leuk setje speakers kopen. Waarom zou je dan ooit voor zo'n oplossing gaan?
ik weet niet zoveel van amps en dacs.. bovendien neemt het ruimte in. En de ls50 wireless had iets meer bass dan de passieve versie. Bovendien hoor ik sommige mensen ook actieve speakers aanraden omdat, als het goed is, de amp/dac en speakers dan een goede match zijn. Bovendien worden genelecs als professionele mixing monitors gebruikt, dus ging ervan uit dat actief gewoon prima is en geen slechtere bang for your buck is dan passief. Ik ken verder ook niemand die passieve speakers aan ze pc heeft hangen.

of heb jij nog een recommendation? : p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pak een speakertje van 100 euro, daar komt evengoed geluid uit wanneer je YouTube als source gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

HighEnde schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Mijn bureau is 153cm bij 106cm. ga er nog wat naast bouwen dus die 153cm breed is geen hard limit : p
Ik luister ook af en toe naar flac muziek btw ;)
Ook youtube music of spotify muziek heeft veel baat bij goede speakers. Laat de dogmatische zeurpieten die overal semi slim wat over kwijt willen maar zeuren. Goed geluid draagt prima bij! Ook met youtube als bron hoor je absoluut enorm veel verschil tussen verschillende speakers.

Puur meettechnisch gezien zijn die genelecs wel een stukje beter, maar ook duurder.

Verder kan je prima passieve speakers nemen maar heb je dan idd een extra apparaat
. Maar actief (zeker met volume control op de speakers) is wel makkelijk. Je zal wel op de een of andere manier geluid in die speakers moeten krijgen. Daar kan je prima een Beheringer USB interface van 5 tientjes voor nemen, die werken prima.

Mijn thuis setup is vergelijkbaar (maar lager budget), Adam Audio t5V en een behringer UCM22 USB interface.
HighEnde schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:27:
[...]

ik weet niet zoveel van amps en dacs.. bovendien neemt het ruimte in. En de ls50 wireless had iets meer bass dan de passieve versie. Bovendien hoor ik sommige mensen ook actieve speakers aanraden omdat, als het goed is, de amp/dac en speakers dan een goede match zijn. Bovendien worden genelecs als professionele mixing monitors gebruikt, dus ging ervan uit dat actief gewoon prima is en geen slechtere bang for your buck is dan passief. Ik ken verder ook niemand die passieve speakers aan ze pc heeft hangen.
Dat van die "match" valt dus wel mee.Versterkers en DACS hebben niet echt een klank. Speakers wel (heel erg zelfs). Elke mini versterker met een USB aansluiting kan je prima met elke set analoge speakers combineren. Deze bijvoorbeeld. En dan elke speaker die je mooi vindt klinken.

Maar zoals ik zei, wel een extra apparaat. Sowieso zal je ergens je volume mee moeten regelen (tenzij je dat in windows wilt doen). Die Genelecs hebben XLR inputs, daar kan je pc niet zoveel mee. Een USB interface heb je dan ook sowieso nodig dus.

Als je het echt maximaal simpel wilt hebben, neem je actieve speakers die je met USB aan kunt sluiten (de speaker is dan usb interface, dac, versterker en speaker in een). Maar dan ga je wel een paar klasses omlaag van audioniveau.

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 11-07-2021 18:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat heb je nu staan aan speakerset en evt versterking trouwens?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
JvS schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:06:
Ook youtube music of spotify muziek heeft veel baat bij goede speakers. Laat de dogmatische zeurpieten die overal semi slim wat over kwijt willen maar zeuren. Goed geluid draagt prima bij! Ook met youtube als bron hoor je absoluut enorm veel verschil tussen verschillende speakers.
Youtube music of spotify is nog wel heel andere kwaliteit dan youtube gaming films waar de TS het over heeft. Ik luister ook wel eens wat muziek op youtube (niet via youtube music) wat niet op spotify staat of in mijn HQ collectie zit en dat is qua kwaliteit echt droevig. Zelfs ivm Spotify. Dus het is echt wel zonde van speakers van € 1K om die voornamelijk youtube filmpjes te voeren.

Ben je beter af met een JBL MK2 305. Ben je voor € 230 klaar. XLR kun je met een verloopje prima aan een pc knopen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:06
[...]

Maar zoals ik zei, wel een extra apparaat. Sowieso zal je ergens je volume mee moeten regelen (tenzij je dat in windows wilt doen). Die Genelecs hebben XLR inputs, daar kan je pc niet zoveel mee. Een USB interface heb je dan ook sowieso nodig dus.
Niet geheel waar, je hebt ook kabels van XLR naar jack of mini jack, dan kan je hem in elke koptelefoon uitgang gebruiken. Op die manier neem ik altijd mn JBL LSR 305 mee op vakantie en sluit ik aan op de tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

DBC87 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:17:
[...]

Niet geheel waar, je hebt ook kabels van XLR naar jack of mini jack, dan kan je hem in elke koptelefoon uitgang gebruiken. Op die manier neem ik altijd mn JBL LSR 305 mee op vakantie en sluit ik aan op de tablet.
mjah, maar een analoge 3,5mm jack-uitgang van een on-board geluidskaart raad ik (als dac-hype-hater :P) zelfs af. Dat is gewoon luisteren naar ruis/plopjes en andere smerigheid die hoorbaar door de muziek komt (tenzij het een hele goed afgeschermde onboard geluidskaart is).

Bij de PC altijd een van deze twee dingen doen:
- Via een USB interface aansluiten (Behringer UMC22 is al extreem veel beter)
- Via hdmi / digitale geluids uitgang aansluiten op je versterker (of DAC als je hart daar sneller van klopt :P)
Hulleman schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:13:
[...]

Youtube music of spotify is nog wel heel andere kwaliteit dan youtube gaming films waar de TS het over heeft. Ik luister ook wel eens wat muziek op youtube (niet via youtube music) wat niet op spotify staat of in mijn HQ collectie zit en dat is qua kwaliteit echt droevig. Zelfs ivm Spotify. Dus het is echt wel zonde van speakers van € 1K om die voornamelijk youtube filmpjes te voeren.

Ben je beter af met een JBL MK2 305. Ben je voor € 230 klaar. XLR kun je met een verloopje prima aan een pc knopen.
Ik heb een set van 4000 euro waar ik een groot deel van de tijd YT filmpjes aan voer. Neemt niet weg dat dit gewoon echt beter klinkt dan een set van een paar tientjes.

Overigens vind ik die JBL wel een prima keuze, beetje vergelijkbaar met mijn PC setje :). Ik zou het wel echt nooit rechtstreeks op een om board geluidskaart aansluiten met een analoge uitgang, al past het wel met een verloopje.

[ Voor 44% gewijzigd door JvS op 12-07-2021 08:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
JvS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:20:
Ik heb een set van 4000 euro waar ik een groot deel van de tijd YT filmpjes aan voer. Neemt niet weg dat dit gewoon echt beter klinkt dan een set van een paar tientjes.

Overigens vind ik die JBL wel een prima keuze, beetje vergelijkbaar met mijn PC setje :). Ik zou het wel echt nooit rechtstreeks op een om board geluidskaart aansluiten met een analoge uitgang, al past het wel met een verloopje.
Een betere speaker klinkt uiteraard beter, maar er is veel meer uit te halen als je ze goed materiaal voert. Ik kijk ook veel YT, maar daar heb ik mijn Focals niet primair voor gekocht.

Goed punt wat betreft de analoge uitgang.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:06
JvS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:20:
[...]

mjah, maar een analoge 3,5mm jack-uitgang van een on-board geluidskaart raad ik (als dac-hype-hater :P) zelfs af. Dat is gewoon luisteren naar ruis/plopjes en andere smerigheid die hoorbaar door de muziek komt (tenzij het een hele goed afgeschermde onboard geluidskaart is).
Zeker waar, het is ook maar net waarvoor je het gebruikt. Op vakantie is het gewoon makkelijk, iedereen kan zijn apparaat er op aansluiten.

Thuis zitten mn andere monitors gewoon op een interface en staan in een speciaal behandelde kamer.

Die Genelecs zijn mooi, maar als je die klakkeloos naast de tv plaatst, dan haal je er ook niet het maximale uit.
Het is ook niet echt te vergelijken met de JBL 305, maar ik denk dat je zonder goede aansturen en plaatsing en dergelijke het verschil niet gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HighEnde
99ruud99 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:54:
Pak een speakertje van 100 euro, daar komt evengoed geluid uit wanneer je YouTube als source gebruikt.
hah ik heb nu zo een Teufel concept e 400 aan me pc hangen met 60 watt sattelieten en een 150 watt 12" subwoofer. Waar ik 10 jaar geleden €370 voor betaalde denk ik? Zelfs als me zusje langskomt zegt ze uit zichzelf al van wow mijn speakers thuis klinken veel beter. (en ze heeft gelijk) En de speakers die zij thuis heeft zijn ook afdankertjes met 5" woofers van een maat van me xD

bovendien luister ik ook nog naar flac met winamp...

[ Voor 5% gewijzigd door HighEnde op 12-07-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
The Eagle schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:29:
Wat heb je nu staan aan speakerset en evt versterking trouwens?
teufel concept e 400 van way back. Op het moment wel maar 2 van de 5 sattelieten aangesloten : p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
Hey maar ik hoor iig niemand zeggen dat ik voor de kef ls 50 moet gaan over de genelecs : p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Voordeel van de kefs is dat je ze kan bedienen met je telefoon. Nadeel is dat de software die je daarvoor gaat gebruiken in onderhoudsmodus is en geen updates meer krijgt (daarvoor moet je de tweede generatie hebben). Maak daarvan wat je wil.

Je zou ook nog een kleine versterker kunnen kopen om dan passieve speakers mee aan te sturen. Ik heb zelf 2 Quad 11l2 aangesloten op een nad d3020, die erg weinig ruimte inneemt. Daarmee open je wel echt de floodgates van de keuze natuurlijk, en dan is het een kwestie van luisteren welke speaker je mooi vind klinken.

En de mensen hier die zeuren over YouTube moet je gewoon maar negeren 😉

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
Dat van die "match" valt dus wel mee.Versterkers en DACS hebben niet echt een klank. Speakers wel (heel erg zelfs). Elke mini versterker met een USB aansluiting kan je prima met elke set analoge speakers combineren. Deze bijvoorbeeld. En dan elke speaker die je mooi vindt klinken.

Als je het echt maximaal simpel wilt hebben, neem je actieve speakers die je met USB aan kunt sluiten (de speaker is dan usb interface, dac, versterker en speaker in een). Maar dan ga je wel een paar klasses omlaag van audioniveau.
Bedankt voor de suggestie! Dat is wel een leuk klein versterkertje dat is geen probleem opzich.
Ik heb wel van die audiofiele youtubers lopen kijken die 10k Mcintosh amps hebben enzo en amps en dacs met elkaar vergelijken qua audio. Maar die gaan wel heel ver.

En ja die KEF ls50 wireless mk1 speakers zijn een all in one met usb/optical input. Ik hoopte aangezien de nieuwprijs van 2300+ en de erg positieve reviews zal dat ook wel goed zitten. Staan nu ook op marktplaats voor nog niet eens de halve prijs omdat de mk2 net uit is. En ik vind ze er echt geweldig uitzien.
Maar met zo'n goedkoop ampje zou ik gewoon de ls50 meta kunnen halen en dan blijft de prijs nog te behappen. Maar ik heb toch mensen horen zeggen dat de ls50 een heel goede versterker nodig heeft, ik weet niet of ik echt genoeg vertrouwen heb in dat versterkertje.

Maar ik ga nu toch voor de genelec 8040 denk ik. Deels omdat die een 6.5" woofer heeft ipv 5.25", waardoor de genelec waarschijnlijk betere bass heeft. En een maat van me vind ze geweldig. En ik vond ze ook goed klinken. En ik heb helaas nog nooit naar de LS50 kunnen luisteren. Weet nog niet precies hoe ik ze aan ga sluiten maar ik ken mensen die dat weten dus komt goed : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
Ramon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:52:
Je zou ook nog een kleine versterker kunnen kopen om dan passieve speakers mee aan te sturen. Ik heb zelf 2 Quad 11l2 aangesloten op een nad d3020, die erg weinig ruimte inneemt.
Ook bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HighEnde
update, iemand die ik ken heeft een 8040 raw setje besteld om zijn 8040 setje te vervangen en ik mag zijn oude 8040 setje overnemen voor 900. best gelopen :)
Pagina: 1