Antenne(s) voor vaste 4G-verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:34
In het buitengebied wil ik 4G gaan inzetten als hoofdverbinding (o.b.v. T-Mobile zonder limiet). Het modem wordt een Pepwave Max Transit Cat 18, oftewel een 4x4 MIMO. De grote vraag is welke antenne(s) daarmee te gebruiken en waar die eventueel op te richten. Bevestiging gaat plaatsvinden aan een paal op het dak, op 5 à 6 meter hoogte.

Allereerst even een kaartje van de omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRzIuDF0dVgKWcrDLKEbQ4G5y-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NrniWaUFMQqorlGySFEO5DUk.png?f=fotoalbum_large

In geval van richten, zie ik vier mogelijkheden (zendhoek van 45º ter illustratie; in de praktijk iets meer?):
1. De meest nabije (polder)mast en mocht die uitvallen, hopen dat een van veel verder het opvangt
2. Zoveel mogelijk masten op redelijke afstand, hoewel de dichtstbijzijnde het hele dorp erop heeft zitten
3. Een (drukker gebruikte) mast die nauwelijks verder ligt dan die van optie 1, met een tweede als bonus
4. Niet teveel en niet te weinig vermoedelijk relatief licht belaste masten

Er valt van alles uit te proberen, maar niet het overbelast raken of uitvallen van een mast. :+

Daarbij overweeg ik een dubbele Poynting X-POL2-5G (2x2 MIMO) of een enkele Panorama WMM4G-6-60 (4x4 MIMO). Alles in een is elegant, en wellicht beter omdat de onderlinge positionering dan perfect is. Dit merk lijkt echter een stuk onbekender te zijn. Verder vind ik het lastig op basis waarvan deze afweging te maken.

Nu zou je zelfs kunnen zeggen dat de afstanden klein genoeg zijn om gewoon een stel sterke omni's te gebruiken, zoals een Poynting OMNI-600. Wel typisch iets waar je spijt van kunt krijgen. :F

Een idee dat online zeer gemengde meningen oplevert, is het combineren van een omni met een richtantenne. In theorie het beste van twee werelden, maar wellicht vragen om problemen. Ik begreep in elk geval dat de kabellengte dan precies hetzelfde moet zijn vanwege de timing...

De snelheid die ik zeker hoop te halen is 75/10Mbit met een ping die niet onderdoet voor ADSL. Alles wat het meer wordt—Cat 18 geeft enige hoop—is mooi meegenomen. Stabiliteit gaat daarentegen voor.

Graag jullie input!

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 11-07-2021 07:11 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Die WMM4G-6-60 is een directionele antenne. Dus daarmee bij uitval een andere mast pakken werkt beperkt, mits die in lijn ligt. Een mast dichterbij, maar buiten zijn ontvangsthoek, zal dan ook niet heel veel doen.

De Poynting X-POL-2G is een 2x2 antenne zoals je al zegt. Dat is jammer, want jouw modem heeft tenminste 4 externe antenne aansluitingen (niet elke 4x4 heeft dat - mijn Huawei B818 heeft bv 4x4, maar 'slechts' 2 externe poorten)

Betere optie zou dan de Mimo-3-14 zijn: https://poynting.tech/antennas/mimo-3-14/

Dat is een 4x4 omni. Netto denk ik dat, als je redundancy tussen masten wilt, meer hebt aan een paar dB minder en een omni dan een richtantenne.

Check wel de windbalasting en kabellengtes. T kan soms handiger zjin om 'm bv op 4m te hangen, dan perse op 6m en weer moeten verlengen. Moet je de hoogte in, dan is een kleine waterdichte kast aan de paal met daarin de modem en dan met UTP naar beneden een betere oplossing dan een lange antennekabel.
Rittal heeft bv mooie outdoor geschikte kastjes die ook met mastbeugels geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 10:06
Met die afstanden is er echt geen reden om iets anders dan een omnidirectionele antenne te kiezen. https://www.mobilemusthave.com/assets/images/Puma%20421.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-05 12:37
Hier ook een buitengebied tijdelijke bewoner. Modem met 4G. De Ali antenne van 15 euro, die voldoet in ieder geval niet! Leverde alleen maar minder ontvangst op.

En ik weet niet op het bij T-Mobile geldt, maar KPN heeft een 5gb fair use policy. Dus unlimited? Nee niet echt... :|

[ Voor 27% gewijzigd door atomix9 op 11-07-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
DJSmiley schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:28:
Die WMM4G-6-60 is een directionele antenne. Dus daarmee bij uitval een andere mast pakken werkt beperkt, mits die in lijn ligt. Een mast dichterbij, maar buiten zijn ontvangsthoek, zal dan ook niet heel veel doen.

De Poynting X-POL-2G is een 2x2 antenne zoals je al zegt. Dat is jammer, want jouw modem heeft tenminste 4 externe antenne aansluitingen (niet elke 4x4 heeft dat - mijn Huawei B818 heeft bv 4x4, maar 'slechts' 2 externe poorten)

Betere optie zou dan de Mimo-3-14 zijn: https://poynting.tech/antennas/mimo-3-14/

Dat is een 4x4 omni. Netto denk ik dat, als je redundancy tussen masten wilt, meer hebt aan een paar dB minder en een omni dan een richtantenne.

Check wel de windbalasting en kabellengtes. T kan soms handiger zjin om 'm bv op 4m te hangen, dan perse op 6m en weer moeten verlengen. Moet je de hoogte in, dan is een kleine waterdichte kast aan de paal met daarin de modem en dan met UTP naar beneden een betere oplossing dan een lange antennekabel.
Rittal heeft bv mooie outdoor geschikte kastjes die ook met mastbeugels geleverd worden.
toon volledige bericht
Als in een eerder topic aangegeven krijgt de Poynting Mimo 3 V2 goede recensies in de testen mee dus in deze 4x4 Mimo vraag zonder meer een goede overweging.

De Huawei B818 Cat19 4x4 Mimo 4G LTE router kan overigens redelijk eenvoudig aangepast worden naar 4 externe SMA antennes. Via dit forum vind je een eerste uitleg en een verwijzing naar een Pools forum waar ze iets verder gaan v.w.b. aparte FW en aggregation config.
atomix9 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:29:
Hier ook een buitengebied tijdelijke bewoner. Modem met 4G. De Ali antenne van 15 euro, die voldoet in ieder geval niet! Leverde alleen maar minder ontvangst op.

En ik weet niet op het bij T-Mobile geldt, maar KPN heeft een 5gb fair use policy. Dus unlimited? Nee niet echt... :|
KPN Unlimited is dacht ik een 10GB of 12GB bundel per dag, daarna verval je in een geknepen verbinding, om klokslag 0:00 uur weer een nieuwe bundel te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Theo74 op 11-07-2021 18:50 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
DJSmiley schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:28:
Die WMM4G-6-60 is een directionele antenne. Dus daarmee bij uitval een andere mast pakken werkt beperkt, mits tenzij die in lijn ligt. Een mast dichterbij, maar buiten zijn ontvangsthoek, zal dan ook niet heel veel doen.
Er zijn dus wel mogelijkheden om meerdere masten in een keer te vangen, ook met een richtantenne. Ik weet echter niet wat geldt als ver of dichtbij, dus of richting 1 bijvoorbeeld ook prima is met als back-up masten op 6,4 en 7 kilometer, of dat ik beter een hele berg masten op rond de 3 km kan hebben.
Het wordt sowieso 4x4, maar dat kan ook met twee 2x2-antennes.
Daar zie ik eerlijk gezegd niet zo veel in—die is vooral bedoeld om compact te zijn, terwijl het hier om een vaste installatie gaat op een schuur.
Netto denk ik dat, als je redundancy tussen masten wilt, meer hebt aan een paar dB minder en een omni dan een richtantenne.
Dat zou kunnen, hoewel je met een omni ook meer last hebt van mogelijke storingsbronnen.
Het dak zelf varieert tussen de vier en de vijf meter, en daar komt dan nog een mast op van anderhalf. Beide flatpanels die ik aandroeg kunnen wel wat hebben, maar vergeleken met een omni hebben ze inderdaad veel oppervlak. Die 4x4 is met 50x30 cm een aanzienlijk blok. Zou het helpen om dat te splitsen in de vorm van twee Poyntings (ruimte ertussen, hoewel samen ongeveer even groot)?
PerfectPC schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:22:
Met die afstanden is er echt geen reden om iets anders dan een omnidirectionele antenne te kiezen. https://www.mobilemusthave.com/assets/images/Puma%20421.pdf
Ik weet niet of meer masten per definitie beter is, of dat het systeem daar onnodig van gaat hoppen. En wat ik dus eerder schreef: je vangt mogelijk ook meer storing.
atomix9 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:29:
Beide kun je krijgen met een FUP die neerkomt op 'zolang je maar geen overlast bezorgt'. Kijk maar eens op evenwifi.nl.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Z-Dragon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Ik weet niet of meer masten per definitie beter is, of dat het systeem daar onnodig van gaat hoppen. En wat ik dus eerder schreef: je vangt mogelijk ook meer storing.
En welke storingsbronnen zou je dan verwachten? Ieder mobiel netwerk heeft een eigen, exclusief, frequentieblok.

Overigens zou ik gewoon een rondstraler gebruiken en niet met richtantennes aan de gang gaan, en al helemaal niet gestackt. En hou de kabels van en naar de antenne zo kort mogelijk - en natuurlijk ook zo dik mogelijk! Daarom zou ik misschien gewoon eens proberen wat antennes direkt op het modem geschroeft doen, dat kon nog wel eens meevallen.

Ga overigens wel even kijken bij jouw voorkeursmast hoe die aan het de rest van het net verbonden is: als die ook met een straalverbinding aan de rest van het net hangt, is het minder goed ontsloten dan wanneer die BTS een eigen glasvezelverbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Anoniem: 567735 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:12:
[...]

En welke storingsbronnen zou je dan verwachten? Ieder mobiel netwerk heeft een eigen, exclusief, frequentieblok.
Sowieso van andere zenders dan de mast waarmee je verbonden bent. En er gaat een verhaal dat een buurman een versterker zou gebruiken (wat zonder licentie helemaal niet mag, maar ja).
Ga overigens wel even kijken bij jouw voorkeursmast hoe die aan het de rest van het net verbonden is: als die ook met een straalverbinding aan de rest van het net hangt, is het minder goed ontsloten dan wanneer die BTS een eigen glasvezelverbinding heeft.
De mast op 1,5 km wordt inderdaad aangestraald door die op 1,7 km, maar dat betekent toch niet per definitie dat je beter op die laatste kunt richten als het zicht op de eerste beter is?

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 12-07-2021 03:22 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Z-Dragon schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:18:
[...]

Sowieso van andere zenders dan de mast waarmee je verbonden bent. En er gaat een verhaal dat een buurman een versterker zou gebruiken (wat zonder licentie helemaal niet mag, maar ja).

[...]
De mast op 1,5 km wordt inderdaad aangestraald door die op 1,7 km, maar dat betekent toch niet per definitie dat je beter op die laatste kunt richten als het zicht op de eerste beter is?
Het netwerk is zo ingericht, dat onderlinge interferentie reeds geminimaliseerd is/wordt. Verder heb je redelijk hoge eisen qua throughput en latency, het lijkt me dat het gebruik maken van een BTS zonder eigen glasvezelverbinding dan niet helpt.
Pagina: 1