Tips extra wcd en ethernet aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09 00:02
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd.
Het project had vrij weinig keuze voor het zelf bepalen waar je extra loze leidingen en wcd's kan plaatsen.
De optie werd aangeboden per pakket per verdieping welke prijzig was. Bovendien miste ik ook punten op plekken waar ik het nodig heb.

Ik wil in de woonkamer in het midden van een muur een extra wcd en een ethernet aansluiting (zie groen gemarkeerde plek op de tekening) i.v.m. het plaatsen van een tv op die locatie. Ik wil het netjes afwerken in de muur. In de hoek zijn er twee wcd's en een loze loze leiding. Op de plek van de loze leiding wil ik ook een ethernet aansluiting (mocht ik in de toekomst mijn tv op die plek willen zetten).

Volgens mij is dit voor mij geen enkel probleem door een extra wcd te plaatsen en de loze leiding door te leiden naar het midden van de muur.
Door de loze leiding gaan twee UTP kabels waarbij eentje verder doorgeleid wordt naar het midden van de muur.

Iemand nog tips of zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV74y1O5-xQ370KnwsewONyKJy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKtIKraTwbp968xdoI36NtKA.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dumbo0001 op 11-07-2021 06:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:14
De loze leiding loopt langs de gemarkeerde plek? En je wil hem daar opzoeken in de muur om een aftakking te maken?
Zou gewoon moeten kunnen werken. Eerst een normale VD draad invoeren zodat je met een metaaldetector kunt bepalen waar de loze leiding zit.
Snap niet hoe je ook een wcd gaat maken. 2x utp en 3x VD krijg je niet door de loze leiding heen, en ik denk niet dat de NEN 1010 het toestaat om data en netspanning in dezelfde buis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:37
Is de muur al afgewerkt? Ga je een sleuf frezen? Ga je dan ook meteen een sleuf frezen voor de 230V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
In het nieuwbouw topic kwam ik tegen dat je horizontaal geen lange sleuven zou mogen maken omdat je de draagkracht van de muur ondermijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
Ramon 73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:23:
De loze leiding loopt langs de gemarkeerde plek? En je wil hem daar opzoeken in de muur om een aftakking te maken?
Zou gewoon moeten kunnen werken. Eerst een normale VD draad invoeren zodat je met een metaaldetector kunt bepalen waar de loze leiding zit.
Snap niet hoe je ook een wcd gaat maken. 2x utp en 3x VD krijg je niet door de loze leiding heen, en ik denk niet dat de NEN 1010 het toestaat om data en netspanning in dezelfde buis te hebben.
Welke gemarkeerde plek bedoel je? Het rood gearceerde gaat om de uitbouw. Tekening is van een optie tekening. In de hoek komt/is er een loze leiding. Ik wil door deze loze leiding 2 UTP kabels trekken en op die plek een aftakking maken naar het midden van de muur.
Ik wil een horizontale sleuf freezen.

Voor de wcd doos wou ik 1 van de bestaande wcd verplaatsen naar het midden of van een bestaande een extra plaatsen. Ik dacht aan een aparte horizontale sleuf hiervoor.

Nu lees ik twee reacties verder dat je geen horizontale lange sleuven mag maken (omdat je de draagkracht van de muur ondermijnt) en nu wil ik twee horizontale sleuven maken van ongeveer 1.6m.

Is het verstandig of kan ik liever bepalen hoe de leidingen lopen en vanuit het plafond de aftakkingen maken zodat ik "verticale" sleuven kan freezen? Horizontaal lijkt kortste en makkelijkste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
FireAge schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:23:
Is de muur al afgewerkt? Ga je een sleuf frezen? Ga je dan ook meteen een sleuf frezen voor de 230V?
Het idee is inderdaad om sleuven te freezen: 1 voor UTP en 1 voor de 230V (voor de WCD). Beiden wil ik aftakken vanuit de hoek (aanwezige WCD en een loze leiding waardoor ik UTP wil trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:37
Heb je ruimte voor een sleuf in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
FireAge schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:53:
Heb je ruimte voor een sleuf in de vloer?
Er is vloerverwarming dus ik durf niet aan de vloer te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dumbo0001 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Welke gemarkeerde plek bedoel je?
Groene blokje rechts. Daar zou toch de tv komen?

Wel kruipruimte? Dan die open laten maken en daar utp doorheen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Het gaat zo te zien om een buitenmuur / woningscheidende muur, dus dit zal een draagmuur zijn. Het is inderdaad niet verstandig om hier zomaar horizontaal in te gaan frezen. Doe dit dus niet "zomaar"... maar vraag het bijvoorbeeld eens na bij de aannemer of dit zonder problemen kan.

Ik ken de details van de uitbouw niet maar het is ook niet ondenkbaar dat hier een stalen portaal in zit om de gevel boven de uitbouw op te vangen. Daar wil je sowieso niet doorheen frezen. Willekeurig plaatje van Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmYZ9RmnihBjVRth3Ay0pI6CPaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dwJtBlGDoHafwTVYO3TdGJtC.jpg?f=user_large

Heb je op de verdieping ook vloerverwarming? Anders zou je verticaal naar boven kunnen frezen, omhoog kunnen boren en op de verdieping door de vloer naar de dichtstbijzijnde doos kunnen. Mits daar iets in de buurt zit natuurlijk...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:23:
Klopt je mag geen UTP en 230V door dezelfde buis leiden. Eventueel zou je wel nog fibers erbij kunnen leggen. Dus 2x fiber en 3x VD door de buis. Met een media converter kan je daar aan beide kanten dan weer UTP van maken (of eindelijk eens die SFP aansluitingen op je switch inzetten :D).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
Ramon 73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Klopt. Op plek van groene blokje komt de tv.
Er is een kruipruimte dus denk ik ook dat ik voor die route ga. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
Het gaat zo te zien om een buitenmuur / woningscheidende muur, dus dit zal een draagmuur zijn. Het is inderdaad niet verstandig om hier zomaar horizontaal in te gaan frezen. Doe dit dus niet "zomaar"... maar vraag het bijvoorbeeld eens na bij de aannemer of dit zonder problemen kan.

Ik ken de details van de uitbouw niet maar het is ook niet ondenkbaar dat hier een stalen portaal in zit om de gevel boven de uitbouw op te vangen. Daar wil je sowieso niet doorheen frezen
Goed om te weten. Ik zal dit bij de aannemer vragen. Handig om te weten ook al denk ik dat ik voor de route ga om een leiding door de kruipruimte te plaatsen.
Heb je op de verdieping ook vloerverwarming? Anders zou je verticaal naar boven kunnen frezen, omhoog kunnen boren en op de verdieping door de vloer naar de dichtstbijzijnde doos kunnen. Mits daar iets in de buurt zit natuurlijk...
Op de verdieping zit er ook vloerverwarming dus dat wordt hem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Ramon 73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Wat ben je met kruipruimte als je toch vloerverwarming hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
bottom line schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Wat ben je met kruipruimte als je toch vloerverwarming hebt?
Er ís een kruipruimte in het huis van TS, dus probleem opgelost.
En ook met vloerverwarming gaat dat prima, kwestie van goed isoleren, drowa bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Ramon 73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Er ís een kruipruimte in het huis van TS, dus probleem opgelost.
En ook met vloerverwarming gaat dat prima, kwestie van goed isoleren, drowa bijvoorbeeld.
Nee, ik bedoel met het trekken van leidingen. Ok je kan van de een na de andere kamer in je kruipruimte, maar je moet nog steeds naar boven gaan, 'door de vloerverwarming':

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 16:43
Vloerverwarming zit altijd 10 tot 20 centimeter vanaf de muur. Niet strak tegen de muur. Dus langs de muur omhoog komen kan altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Sadieka schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:54:
Vloerverwarming zit altijd 10 tot 20 centimeter vanaf de muur. Niet strak tegen de muur. Dus langs de muur omhoog komen kan altijd wel.
Beetje jammer dat de fundering meestal ook een stuk breder is dan de muur...

Recht naar beneden boren in / langs de muur gaat waarschijnlijk niet. Recht omhoog boren langs de fundering wel, maar dan kom je misschien wel 20cm naast de muur in de vloerverwarming uit.

Dus dan maar heel goed meten en schuin boren.....? Makkelijk is het niet. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:52
wegens gebrek aan vloerverwarming nog niet zelf toegepast maar ik vond het wel een mooie truuk: even de vloerverwarming goed opstoken en de warmtebeeldcamera aanzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4gtoRdzRzdKPnFpxaRXClNyhio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fcn4BpivYaO4jdPD34PtJbvh.jpg?f=user_large
plaatje uit het grote warmtebeeldcamera topic
goed excuus om er 1 te kopen en anders is wellicht een tweaker uit je omgeving bereid om ff een foto te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumbo0001
Xander schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Beetje jammer dat de fundering meestal ook een stuk breder is dan de muur...

Recht naar beneden boren in / langs de muur gaat waarschijnlijk niet. Recht omhoog boren langs de fundering wel, maar dan kom je misschien wel 20cm naast de muur in de vloerverwarming uit.

Dus dan maar heel goed meten en schuin boren.....? Makkelijk is het niet. ;)
Ik dacht dat het een makkelijke klus zou zijn: horizontaal sleuven maken en klaar. Wat komt er zoveel bij kijken.
Ik zal het volgende doen:
* Informeren of het mogelijk is om horizontaal sleuven te maken bij de aannemer.
* Tegen die tijd kijken hoe het inderdaad zit met de kruipruimte, muur en fundering.

Als het geen makkelijke klus misschien tegen die tijd toch maar een vakman inschakelen. Hij zal waarschijnlijk ook met dezelfde uitdagingen komen te staan.
Pagina: 1