Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackVu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-03-2022
Eigenaren gezocht van een Philips 326P1 monitor.

Mijn Philips 326P1 monitor bezit een power sensor die via de warmteafgifte van de gebruiker zijn/haar aanwezigheid bij de monitor detecteert. De gevoeligheid kan worden ingesteld van 0 (uitgeschakeld) tot 4 (grootste gevoeligheid). Bij langere afwezigheid van de gebruiker dan 1 minuut schakelt de monitor in stand-by mode en bij terugkeer wordt het beeldscherm weer ingeschakeld. Ook als de PC in slaapstand wordt gezet gaat de monitor in stand-by mode en vertoont weer een beeld na het wekken van de PC.

Helaas werkt niet alles naar behoren:
1. In de gevoeligheidsstanden 1 en 2 reageert de sensor wel maar in de standen 3 en 4 reageert hij niet meer op mijn afwezigheid (ik heb dan de kamer verlaten en er zijn geen warmtebronnen die mijn afwezigheid zouden kunnen verhullen).
2. Als de PC in slaapmode en de monitor in stand-by mode zijn geweest en weer zijn gewekt, reageert de power sensor helemaal niet meer op mijn afwezigheid. Na power-off / power-on van de monitor reageert hij wel weer op mijn afwezigheid.

De monitor is aangesloten via Display port (maar dezelfde problemen doen zich ook bij een HDMI aansluiting). Deze aansluitingen zitten op een ASUS Prime Z370-A moederbord en werken via Intel UHD Graphics 630 (laatste versie). Ik gebruik de laatste versie Philips driver voor deze monitor (versie 1.0.0.0 dd. 1-8-2020). Ik gebruik verder Windows 10 64 bits.

Van TPV (de firma die Philips monitoren fabriceert en verkoopt) heb ik inmiddels mijn 3e monitor ontvangen maar de problemen blijven ongewijzigd bestaan. Omdat het opsporen van de fout door TPV vermoedelijk meer kost dan het terugnemen van de monitor heeft TPV mij dit laatste aangeboden. Omdat ik hier niet op wil ingaan, de monitor bevalt mij verder goed, beweert men opeens dat de problemen “op mijn locatie liggen” en dus niet in de monitor.

Mijn vraag is daarom de volgende:
Zijn er bezitters van deze monitor die dezelfde problemen met de power sensor hebben of waarbij deze problemen juist niet bestaan. Ik ben benieuwd.

JackVu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Als ik het goed heb werken de philips powersensors met infra red wat niet altijd warmte sensor is. Dus misschien dat hij op stand 3 of 4 je stoel/muur "ziet" en denkt dat er iemand het scherm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackVu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-03-2022
Mij werd door de medewerker van TPV gevraagd of er geen CV, kachel of lamp in de buurt stond die de monitor moest laten 'denken' dat er iemand achter het beeldscherm zit. Vandaar mijn uitgangspunt.

Ik heb even een testje gedaan door een niet warm voorwerp op korte afstand voor de sensor te plaatsen (waarbij ikzelf opzij van het beeldscherm bleef). Het beeldscherm bleef aan. Voorwerp verwijderd en het beeldscherm ging uit. Voorwerp weer voor de sensor geplaatst en het beeldscherm ging weer aan.
De sensor reageert kennelijk door reflectie van zelf uitgezonden infrarood licht en niet op de warmte van de gebruiker. Jammer dat de medewerker van TPV/Philips dit niet weet. Bedankt JCL7 voor de suggestie.

Er blijft dus nog één probleem over. Wie heeft ervaring met deze monitor?