Hoe verhuis ik mijn kiwi en druif het best in september?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-05 09:53
Mijn vriendin en ik hebben net ons eerste huis gekocht. De verhuizing zal in de eerste twee weken van september zijn.
Graag zouden wij zo veel mogelijk van onze planten meenemen. Veel mag überhaupt niet achter blijven.
Wij hebben een kiwi en een druif die te groot zijn om in zijn geheel mee te nemen. Daarnaast zijn ze deels in de schutting gegroeid en zijn ze niet heel goed van model (weinig vertakkingen aan de onderkant, te vol aan de bovenkant).
Wij maken ons zorgen dat een agressieve snoei in september beiden zal doen doodbloeden en vroegen ons af of het misschien veiliger is steeds een deel terug te snoeien in juli en augustus.
We gaan ook van de kleigrond bij Wijk bij Duurstede naar het zand van Assen, wat de planten waarschijnlijk niet waarderen.
Natuurlijk snap ik dat het beste advies is om te verhuizen nadat ze hun blad verloren hebben, maar dat gaat helaas niet lukken, dus elk advies om de overlevingskansen van onze planten te bevorderen wordt gewaardeerd.

Beste antwoord (via Tvern op 11-07-2021 18:35)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:59
Voor beide geldt, verplaatsen na het warme deel van de zomer en voor december en flink terugsnoeien. September is dus wel aan de vroege kant, maar het is ook weer niet onmogeljk. Hoe later hoe beter. Je kunt al wel een deel van de grond rond de wortels uitgraven. Snoeien op het allerlaatst.

Druif: Zie hier. Als het echt niet tot november kan wachten, dan zo laat mogelijk in september. Sowieso terugsnoeien tot 30 cm, begrijp ik, dus dat lost een deel van je probleem op. Als de struik er toch uit moet, zou ik het gewoon proberen. Mogelijk redt de druif het niet, maar dan heb je wel alles geprobeerd.

Kiwi: ook een kiwi moet je fors terugsnoeien, dan stopt de plant energie in het wortelen en niet in het blad. Wel paar jonge takken laten zitten voor het aanslaan.

Op de nieuwe plek veel potaarde toevoegen en veel water geven. Geen bemesting!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:54
Kun je misschien schuttingplanken los schroeven om zo de planken tussen de takken vandaan te trekken?

Dan schroef je de planken nadien terug en kun je de plant met minimale snoei weghalen.

Als je een grote kluit uit spit (helaas dus wel zwaar) heeft de plant ook minder te lijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27
Wellicht kan je afspraken maken met nieuwe bewoner?
De vorige bewoner hier heeft ook na een paar maanden een vijgenboom meegenomen die ik niet wilde.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
@FRANQ
De schutting waar de kiwi tegenaan staat is in slechte staat en staat op de erfgrens met de buren, dus daar blijf ik liever vanaf.
De schutting waar de druif tegenaan staat moet weg als wij verhuizen, maar ik denk dat het zeulen met de hele plant lastig wordt en mogelijk veel geknakte, gebroken en gespleten takken oplevert.
Als er hieruit geen werkbare snoeiwijze komt is dat wel het plan en ga ik proberen de plant om zichzelf heen te wikkelen tot een rol.
Ik ben in ieder geval van plan een zeer grote kluit uit te steken.

@Cyriel85 De planten moeten bij oplevering helaas weg zijn van de verhuurder. Er moet sowieso veel weg wat misschien best prettig was geweest voor de nieuwe bewoner, maar dat is voer voor een ander topic.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Voor beide geldt, verplaatsen na het warme deel van de zomer en voor december en flink terugsnoeien. September is dus wel aan de vroege kant, maar het is ook weer niet onmogeljk. Hoe later hoe beter. Je kunt al wel een deel van de grond rond de wortels uitgraven. Snoeien op het allerlaatst.

Druif: Zie hier. Als het echt niet tot november kan wachten, dan zo laat mogelijk in september. Sowieso terugsnoeien tot 30 cm, begrijp ik, dus dat lost een deel van je probleem op. Als de struik er toch uit moet, zou ik het gewoon proberen. Mogelijk redt de druif het niet, maar dan heb je wel alles geprobeerd.

Kiwi: ook een kiwi moet je fors terugsnoeien, dan stopt de plant energie in het wortelen en niet in het blad. Wel paar jonge takken laten zitten voor het aanslaan.

Op de nieuwe plek veel potaarde toevoegen en veel water geven. Geen bemesting!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Duidelijk advies. Mijn idee om steeds een deel terug te snoeien was dus heel slecht.

In het verleden hebben we veel te voorzichtig teruggesnoeid. Wij hebben geen groene vingers en het is toch spannend om ineens praktisch de hele plant af te knippen. Vandaar dat het model er uit is.
Beide planten hebben wel een forse stam, dus het zou mooi zijn als ze het overleven.

Bestaat er tegen het bloeden niet een oplossing zoals een tourniquet, waarmee je de sapstroom afknijpt?

[ Voor 12% gewijzigd door Tvern op 11-07-2021 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Tvern schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:16:

Bestaat er tegen het bloeden niet een oplossing zoals een tourniquet, waarmee je de sapstroom afknijpt?
Je leest wel allerlei middelen tegen het bloeden, maar ik begrijp dat je het beste gewoon niets kunt doen. De boom/plant bloedt niet dood, maar kan wel verzwakt raken. Daarom dus goed om wel drastisch te snoeien, dan gaat er geen energie verloren door het bloeden op allerlei plekken, maar kan plant energie stoppen in het herstel van wortels. Het bloeden stopt vanzelf. Lees hier meer details.
Druif is gevoeliger voor bloeden dan kiwi, maar voor kiwi is de nieuwe plek weer belangrijker (zuid, zongericht).
Wel leuk hoor, dat je je planten kunt meenemen! Ik hoop dat het lukt. En zo krijg je vanzelf groenere vingers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 15:41
Een tip wat je nu al kan doen is rondom de kluit met een spade steken en een aantal (niet allemaal) hoofdwortels doorhakken. De plant wordt dan aangespoord om een nieuwe kluit te vormen. Het is alsof je hem terugdringt naar zijn hoofdstam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
Bedankt voor de tips. Ik ben deze week van huis, maar ga bij thuiskomst de kluit aan één kant los steken. Ik denk dat ik daarbij ongeveer 40cm van de stam blijf, zodat het een flinke kluit wordt.
Bijzonder genoeg heeft onze kiwi het heel goed gedaan ik de schaduw van de schutting, die bijna recht op het zuiden staat. De druif stond al aan de andere kant in de zon.
Aangezien onze nieuwe tuin ongeveer 10 keer groter is, denk ik dat we wel een plekje in de zon kunnen vinden. Misschien worden de kiwis dan ook rijp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 21:50
Geen speciale tips, maar ik wil je graag aanmoedigen. Gewoon doen, want zo'n corporatie sloopt toch alles als je weg bent en dan heeft de plant al helemaal geen kans (ik spreek uit ervaring).

Bijna 10 jaar geleden ook zoveel mogelijk meegenomen, ik had wel het geluk dat we een paar maanden konden doen over de verhuizing, maar de planten heb ik echt allemaal september/oktober gedaan.

Positief aan september is dat het een hele goede maand is om planten te poten, ze kunnen hun energie in wortelen steken ipv groei, (in het voorjaar verplanten dan moeten ze het allebei tegelijk doen).

Ook ik heb "onmogelijke" dingen geprobeerd, en het is gelukt. Bijvoorbeeld dictamnus (vuurwerkplant). Langlevend, 1x planten en nooit meer aankomen is het verhaal. Christopher Lloyd (van Great Dixter) schreef al" "never move, unless changing house". Nou verhuizen deden we, dus uitgegraven, in de nieuwe tuin gezet, en: vanaf het eerste voorjaar erna, gelijk weer bloeien, en nu bijna 10 jaar later elk voorjaar heel veel bloeistengels.

Voor grote planten/kluiten hebben we een paar van die hele grote plastic kuipen (40 cm hoog, 50 wijd) met handvaten er aan gehaald, stonden nog bij de kringloop voor een paar euro per stuk, was handig met verhuizen.

Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Waarom wil je een druif meenemen die in de schutting is gegroeid en uit model is? Die dingen groeien als kool joh, gewoon een nieuwe planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 21:50
Dieken Taffert schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:38:
Waarom wil je een druif meenemen die in de schutting is gegroeid en uit model is? Die dingen groeien als kool joh, gewoon een nieuwe planten.
Omdat het kan? Omdat de druif anders toch ten dode opgeschreven is?

Emigranten hebben vroeger ook oude wortelstokken uitgegraven om mee te nemen naar het nieuwe vaderland, die moesten dus ook nog eens wekenlang mee op een bootreis, en daarna wellicht nog wekenlang trektocht over land voordat de nieuwe plaatplek bereikt was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
"Omdat het kan" is uiteraard geen reden, "omdat hij ten dode opgeschreven is" lijkt me geen goede reden, de kans dat hij verplaatsen niet overleefd vs kans dat nieuwe bewoners hem laten afsterven is misschien wel vergelijkbaar. En als je plantenleven ZO belangrijk vindt, kun je alleen een tuin vol onkruid hebben. Ik vind het een vreemde vraag iig. Nieuwe druif neerzetten is makkelijker, logischer en de kans dat ie aanslaat is vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
@dcl! Bedankt voor aanmoediging!
@Dieken Taffert Ik zou niet weten waarom "omdat het kan" en "omdat hij ten dode opgeschreven is" geen geldige redenen zijn. Samen met "omdat ik het wil".
Desalniettemin zijn er wel andere redenen waarom ik hem graag meeneem, maar die heb ik wel net moeten bedenken:
  • Ik heb deze plant ooit van mijn zus gekregen.
  • De nieuwe bewoners zullen hem niet laten afsterven. Ik mag hem niet achterlaten.
  • Als ik even snel zoek naar plant met een vergelijkbare stam kosten die al snel 100-150 euro.
  • Ik vind het leuker iets te hergebruiken dan iets nieuws te kopen.
Veel werk steken in het verhuizen van een plant, die vervolgens de hele tuin treurig maakt door zijn uitstraling zal voor sommigen een desillusie zijn. Onze nieuwe tuin is een groot kaal grasveld en ons geld zal in eerste instantie in het huis gestoken worden. Elke plant is dus winst en als hij het niet haalt kan ik altijd nog een nieuwe halen.
Pagina: 1