2 verschillende tv's van 999,- qua techniek. Welke keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 22:20
Ik zoek een?
Nieuwe tv, 55inch.

Wat is je budget?
Ik heb 2 verschillende tv's op het oog, budget is zo'n 1000eu

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga de tv voornamelijk gebruiken voor Stadia (gamen), Netflix en sport. Vrij allround dus. Ik beschik over een Onkyo-TXNR414. Momenteel is deze nog gekoppeld aan Samsung 40A552 (beiden dus al zo'n 10-12 jaar oud)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb 2 tv's op het oog. De eerste is een Samsung QE55Q90R(QLED). Wel al een model van vorig jaar, maar ik las elders dat dit wel een erg goed model is. De prijs valt me daarom in verhouding mee.
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

De andere tv is een Philips (OLED) en is nu bij Coolblue afgeprijsd. Aangezien deze dezelfde prijs heeft, ga ik nu twijfelen waar ik goed aan doe.
https://www.coolblue.nl/p...ed705-ambilight-2021.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vraag is vooral welk tv qua prijs/kwaliteit het beste is en welke er het beste aansluit op mijn toekomstig gebruik (dus eigenlijk allround; gamen, netflix, tv/sport)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Tazzios

..

Ga je de TV in een donkere(OLED) of lichte ruimte(QLED) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dit is wel iets om rekening mee te houden: https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1583755244

Alleen al daarom zou ik voor Philips gaan. Wellicht kunnen anderen adviseren of dit nog steeds een issue o.i.d. is. Maar gevoelsmatig komt er bij mij daarom niks van Samsung in huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

OLED is de beste kwaliteit.
QLED is de beste kwantiteit. (in termen van lichtopbrengst).

Laat je niet van de wijs brengen dat OLED niet in een lichte kamer met veel ramen zou kunnen. Dat kan namelijk prima Alleen een QLED kan dat beter (meer lichtopbrengst ten koste van de kwaliteit).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep2124
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 16:01
Ben net zelf even bij de mediamarkt geweest, qled is erg mooi qua kleuren ze springen eruit. Vooral als je tv in zonlicht/lichte ruimte erg handig. Oled heeft prachtige zwartwaarden. Een pixel staat echt uit.

Hoe zit het eigenlijk met het geluid van de Philips?

Wil je topic niet kapen, maar misschien dat ik we nog extra info krijgen. Maar Zit zelf toevallig de Philips ook te overwegen maar twijfel ook nog met deze LG. Wat zijn dan punten om op te letten?

https://www.mediamarkt.nl...-oled55b16la-1690534.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 13:30
Retep2124 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:14:
Ben net zelf even bij de mediamarkt geweest, qled is erg mooi qua kleuren ze springen eruit.
Samsung is in de standaard instelling nogal kleurrijk (warm) zullen we maar zeggen, ik vind zelf dat daardoor alles er al gauw erg cartoonesk uit gaat zien.

Is een kwestie van voorkeur, al kan je met afstellen dat wel beter (kleur-echter) krijgen.
Als je een kamer hebt waar de zon vaak op staat en je kijkt overdag, dan is Samsung echt wel beter dan een OLED.

Maar 's avonds vind ik een OLED echt beter, veel meer detail in donkere delen en veel beter contrast.

Het is een beetje wat je verwacht, maar denk dat je over het algemeen kan stellen dat het geluid van vrijwel alle tv's tegenvalt. Iets wat zo plat is krijg je nou eenmaal geen goede speakers in gepropt.

Zou voor mij daarom niet iets zijn waarop ik een TV uitkies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 00:24
Roncom schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:46:
[
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb 2 tv's op het oog. De eerste is een Samsung QE55Q90R(QLED). Wel al een model van vorig jaar, maar ik las elders dat dit wel een erg goed model is. De prijs valt me daarom in verhouding mee.
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Deze tv wordt verkocht door TV-Online, niet door Bol.com zelf! Deze firma heeft niet bepaald een vlekkeloze reputatie, google maar eens....

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@Roncom Q90R is uit 2019, niet vorig jaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
Tazzios schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:49:
Ga je de TV in een donkere(OLED) of lichte ruimte(QLED) gebruiken?
remco_k schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:49:
OLED is de beste kwaliteit.
QLED is de beste kwantiteit. (in termen van lichtopbrengst).

Laat je niet van de wijs brengen dat OLED niet in een lichte kamer met veel ramen zou kunnen. Dat kan namelijk prima Alleen een QLED kan dat beter (meer lichtopbrengst ten koste van de kwaliteit).
In een woonkamer met grote ramen en geen gordijnen, oftewel veel licht.
Wel is het zo dat ik vaker tv kijk in de namiddag en avond, oftewel geen direct zonlicht wat naar binnen valt.
Wel goed om over na te denken en rekening mee te houden.
Vulcan750 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:54:
[...]

Deze tv wordt verkocht door TV-Online, niet door Bol.com zelf! Deze firma heeft niet bepaald een vlekkeloze reputatie, google maar eens....
Hmm zal er eens naar kijken, hoewel ik dan zelf zou denken dat Bol.com wel een naam hoog heeft te houden service hoog in het vaandel heeft staan. Maar als 2 partijen naar elkaar gaan zitten wijzen, word je daar ook niet zo vrolijk van.
apis29 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:12:
@Roncom Q90R is uit 2019, niet vorig jaar ...
Ah okee! Klein detail, haha

Het is nog geen uitgemaakte zaak wat het gaat worden. Ben van het weekend even bij de mediamarkt geweest om een indruk op te doen, ook qua grootte van de schermen. Ik neig naar QLED/Samsung, maar ben nog niet helemaal overtuigd. Zal ook eens rondvragen of er toevallig mensen in mijn omgeving zijn met een OLED (of QLED) om dat eens te kunnen aanschouwen in een woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Roncom schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:13:
[...]Ah okee! Klein detail, haha
Is wel een goede tv verder, misschien nog wel beter dan het 2020 model maar het feit dat het een twee jaar oud model is icm de twijfelachtige reputatie zou iig wat vraagtekens oproepen bij mij.
Daarnaast is 'gamen' een vrij algemene term, met een XBbox X/S of een PC heb je bijv. meer aan HDMI 2.1 dan met een PS5, etc.
Over het 2020 model gesproken die zie ik hier ook staan https://www.bol.com/nl/nl...VGGQ.2_20.22.ProductImage
pricewatch: Samsung QLED QE55Q90T Zwart (misschien bij de derde winkel hier in het rijtje een pricematch vragen)

[ Voor 44% gewijzigd door apis29 op 12-07-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
apis29 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:11:
[...]
met een XBbox X/S of een PC heb je bijv. meer aan HDMI 2.1 dan met een PS5, etc.
Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt meer aan HDMI 2.1 met een PS5 dan een XSS. Een XSS kan geen 4K@120fps weergeven. Jij doelt waarschijnlijk op Variable Refresh Rate wat de XSX en XSS al wel ondersteunen en de PS5 nog niet.

@Roncom als je een nieuwe tv koopt voor € 1.000, koop dan een model met HDMI 2.1.
Zie hier een vergelijking van tweakers zelf https://tweakers.net/revi...r-de-2021-sportzomer.html. Lekker voor OLED gaan, dat is de beste beeldkwaliteit. In mijn woonkamer heb ik ook veel ramen, dus veel licht. De woonkamer ligt op het Noorden, dus nooit direct zonlicht op de tv. Overdag is het wel licht en reflecteert het OLED paneel behoorlijk als je er niet recht voor zit. Overdag kijken wij eigenlijk nooit tv en we hebben altijd de optie om recht voor de tv te gaan zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 13-07-2021 08:39 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt meer aan HDMI 2.1 met een PS5 dan een XSS. Een XSS kan geen 4K@120fps weergeven. Jij doelt waarschijnlijk op Variable Refresh Rate wat de XSX en XSS al wel ondersteunen en de PS5 nog niet.

@Roncom als je een nieuwe tv koopt voor € 1.000, koop dan een model met HDMI 2.1.
Zie hier een vergelijking van tweakers zelf https://tweakers.net/revi...r-de-2021-sportzomer.html. Lekker voor OLED gaan, dat is de beste beeldkwaliteit. In mijn woonkamer heb ik ook veel ramen, dus veel licht. De woonkamer ligt op het Noorden, dus nooit direct zonlicht op de tv. Overdag is het wel licht en reflecteert het OLED paneel behoorlijk als je er niet recht voor zit. Overdag kijken wij eigenlijk nooit tv en we hebben altijd de optie om recht voor de tv te gaan zitten.
Die twee spellen van de PS5 O-) ? Maar idd, VRR & Freesync, ALLM heb je met een Xbox nú wel iets aan al zie ik nu dat het om Stadia gaat hier.
Misschien nog nuttig om te onthouden dat Samsung tv's maar 1 HDMI 2.1 poort hebben op modellen zonder One Connect box (de 2021 versie in ieder geval, 2020 ook nog maar 1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
apis29 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Die twee spellen van de PS5 O-) ?
De games die native 4K 120hz draaien zijn er maar heel weinig, maar dat geldt ook voor de XSX natuurlijk. Elke game die op 120hz kan draaien worden wel in 4K uitgestuurd door de PS5 als die game op meer dan 1080p intern wordt gerenderd. En dat zijn toch best al wat games. Ook daarvoor heb je dus HDMI 2.1 nodig.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:48

Tacoos

i am i

Die philips TV draait op Android TV.
Gezien alle commotie over de recame die je tegenwoordig bij Samsung schijnbaar door je strot krijgt,leek me dat een pre, maar in dit artikel op Techradar wordt Android TV steevast als nadel genoemd.

Is Android TV fijn of niet fijn in vergelijking met Tizen of LG WebOS?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Tacoos schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:43:
Is Android TV fijn of niet fijn in vergelijking met Tizen of LG WebOS?
Mijn nvidia Shield heeft Android TV en mijn OLED C7 LG WebOS. WebOS werkt echt super snappy op de LG, maar ik gebruik het weinig. Ik gebruik altijd de shield (Android TV) voor media content en dat werkt ook erg goed.

Voordeel van Android TV is dat er wel een breder aanbod qua apps is. Het nadeel waar ze op doelen is mogelijk de performance van Android TV op TV's. Een nvidia shield heeft veel betere hardware aan boord dan een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Samsung is in de standaard instelling nogal kleurrijk (warm) zullen we maar zeggen, ik vind zelf dat daardoor alles er al gauw erg cartoonesk uit gaat zien.

Is een kwestie van voorkeur, al kan je met afstellen dat wel beter (kleur-echter) krijgen.
Als je een kamer hebt waar de zon vaak op staat en je kijkt overdag, dan is Samsung echt wel beter dan een OLED.

Maar 's avonds vind ik een OLED echt beter, veel meer detail in donkere delen en veel beter contrast.

Het is een beetje wat je verwacht, maar denk dat je over het algemeen kan stellen dat het geluid van vrijwel alle tv's tegenvalt. Iets wat zo plat is krijg je nou eenmaal geen goede speakers in gepropt.

Zou voor mij daarom niet iets zijn waarop ik een TV uitkies.
De meeste schermen zijn juist veel te koel ingesteld op de gaming modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
Even een klein schopje voor dit topic. Ik was nog niet tot een keuze gekomen en heb nu besloten, gezien de kijkafstand, toch voor een 65 inch te gaan.

Black Friday is nu een mooi moment om een keuze te gaan maken. Ik heb nu besloten om voor de 65Q74A te gaan (precies 999,-). Nu vroeg ik mij af dat ik elders ook de 65Q75A zag voor een paar tientjes meer. Ik kan nergens (ook niet op de site van Samsung) vinden wat het verschil is tussen de 65Q74A en 65Q75A. Zijn dit dezelfde modellen maar andere regio's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Zijn hetzelfde op retailer na zo te zien. Maar waarom de Q70-serie? Er zijn betere alternatieven: denk als eerste aan de goedkopere U8QF met 180 zones FALD, ~1500 nits en Dolby Vision. Een klasse lager uit de stal van Samsung heb je de Q80A voor 3 tientjes extra. Ook een FALD tv met zo'n 850 nits aan helderheid. Tot slot heb je de Sony tegenhangers in de XH90 en zijn opvolger de X90J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Let wel dat bij OLED inbranden nog steeds voorkomt (afhankelijk van het gebruik)
En dat ze absoluut niet in de directe zon mogen staan (paneel zijde).

Op alle andere vlakken is oled in mijn ogen superieur.

[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 19-11-2021 13:23 ]

Pagina: 1