Toekomst van Launchpad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04:52
Toen ik een nieuwe MacBook kocht viel me op dat de launchpad knop op het toetsenbord verdwenen is. Die zat nog wel op mijn MacBook Air 2017. Daarnaast valt me op dat launchpad ook wat gedateerd aanvoelt vergeleken met hoe iOS werkt. Ik ben dan ook wellicht een van de zeldzame Mac gebruikers die werkelijk de lunchpad veel gebruikt.

Ik vraag me af waarom ze er voor gekozen hebben om launchpap van het toetsenbord te schrappen. En gaat Apple er nog tijd in steken om het te verbeteren, of zien we het op een gegeven moment verdwijnen / vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PrimusIP schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:50:
Ik vraag me af waarom ze er voor gekozen hebben om launchpap van het toetsenbord te schrappen.
Of 't werkelijk de reden is zullen we waarschijnlijk nooit weten want Apple is daar niet zo open over, maar vermoedelijk omdat jij de enige gebruiker wereldwijd was die 't gebruikte.
En gaat Apple er nog tijd in steken om het te verbeteren, of zien we het op een gegeven moment verdwijnen / vervangen?
Als de fysieke knop weg is ga er dan maar van uit dat de functionaliteit ook op een gegeven moment verdwijnt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:25
Wellicht een stomme vraag hoor, maar hoe start je dan je apps als er geen launchpad meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Marco schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:00:
Wellicht een stomme vraag hoor, maar hoe start je dan je apps als er geen launchpad meer is?
Gebruik zelf nooit Launchpad, dus voor mij is dat doorgaans via Spotlight (⌘+spatie en dan de eerste karakters van de app), of ouderwets via Finder en de Applications folder (of waar de app ook staat).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
En gewoon op F4 drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:25
Daedalus schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:05:
[...]
Gebruik zelf nooit Launchpad, dus voor mij is dat doorgaans via Spotlight (⌘+spatie en dan de eerste karakters van de app), of ouderwets via Finder en de Applications folder (of waar de app ook staat).
Dat vind ik persoonlijk nogal omslachtig aangezien het via launchpad slechts twee muisklikken is om een app te starten.
Maar goed, ik ben dan ook geen die-hard Mac gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Je kan ook gewoon de App folder naar je Dock slepen, bijvoorbeeld naast je download map en de prullenbak.

Zo deed ik het al voordat Launchpad überhaupt bestond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sJVSCSQs_z_UmNzPhR0KzyADss=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fOCKQQ6RMstFEFZKs20uAz50.png?f=fotoalbum_medium

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Marco schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:00:
- Vanuit de dock
- Met Finder, vanuit de Apps folder
- Spotlight
- Met Siri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Op mijn huidige macBook is dat Spotlight. Trouwens, voor mij een niks toevoegende knop omdat ik inmiddels command spatie gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 19:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn route is via command+spatie, of pinch naar launchpad. Dock gebruik ik eigenlijk nauwelijks, en de applicaties-folder heb ik al jaren niet meer in de dock hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Marco schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:12:
[...]

Dat vind ik persoonlijk nogal omslachtig aangezien het via launchpad slechts twee muisklikken is om een app te starten.
Maar goed, ik ben dan ook geen die-hard Mac gebruiker.
Ik ook. Zoekfunctie vind ik niet prettig als ik niet meer weet wat de naam van de app is. En vanuit de Finder apps openen doe ik alleen als er iets met de certificaten niet lekker zit en macOS het niet wil openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
PrimusIP schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Op mijn huidige macBook is dat Spotlight. Trouwens, voor mij een niks toevoegende knop omdat ik inmiddels command spatie gewend ben.
Ja sorry het is Fn + F4 (voor Launchpad)
Maar onder de keyboard instellingen kan je het wijzigen dat alleen F4 voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
CyberMania schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Ja sorry het is Fn + F4 (voor Launchpad)
Maar onder de keyboard instellingen kan je het wijzigen dat alleen F4 voldoende is.
Klopt. Standaard vanuit de fabrieksinstelling is het dat al, dus als ik "F4" wil gebruiken moet ik fn gebruiken. Maar wat ik bedoelde was dat tegenwoordig de knoppen veranderd zijn. Dus onder de fn f4 knop zit spotlight tegenwoordig (mijn MacBook Air M1).
f1 en 2 = licht monitor
f3 = mission control
f4 = spotlight
f5 = microfoon of bij langer vasthouden Siri
f6 = "niet storen" mode
f7 t/m 9 = die video/geluid knopjes voor doorspelen en pauze enzo
f10 t/m f12 = geluid

Op mijn oudere MacBook had je naast launchpad ook settings voor licht van je keyboard. Die zijn er ook niet meer, ik mis die trouwens niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Launchpad staat zo voor je neus met de "drie vingers en je duim-knijpbeweging"-gesture op je trackpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dat is zo, tegenwoordig roep ik hem op die manier op. Maar geldt ook voor spotlight dat er op de functie toetsen voor in de plaats gekomen is. Die is ook met trackpad op te roepen en ook met command space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmmm.... Ik zit dit hier te lezen en kom er nú dus pas achter dat ik een 'Launchpad' knopje (F4) op m'n MacBook Pro heb zitten :o

In de 5 jaar dat ik 't ding heb heb ik dat knopje dus nog nooit voor die specifieke functie gebruikt, ik gebruik altijd "CMD - SpaceBar' en typ dan wat ik wil hebben.

Maar: Technisch gezien mist tegenwoordig dus gewoon het symbooltje op het knopje en kun je de F4 knop gewoon zelf naar de 'Launchpad App' mappen als je dat echt zou willen.

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 13-07-2021 23:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Nibbz

Postmaster General

CMD + spatie ftw inderdaad :)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:08
Launchpad is gewoon een app die in de Apps map staat.
Die kun je in je Dock slepen.
Via het Dock heb je er dan altijd toegang toe.

(Persoonlijk gebruik ik Launchpad nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 20:31
ik vroeg het me gisteren ook af toen ik de nieuwe iMac heb bekeken bij de Amac. ik gebruik altijd op de MacBook de trackpad door te ''knijpen'' met 4 vingers. ben benieuwd wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Gebruikte voorheen eigenlijk altijd spotlight, ben sinds kort overgestapt op Alfred (spotlight, maar dan net iets beter). Gebruik soms ook wel eens de gesture door te knijpen als ik op de MacBook werk of op de Magic Trackpad 2.
Pagina: 1