Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvLogchem
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-07-2024
Hallo Medetweakers,

Afgelopen woensdag een nieuwe MSI 3080Ti Suprim X besteld bij Megekko en donderdag ontvangen. Helaas leek de kaart na installatie dead on arrival: mijn pc postte niet meer en bleef tijdens opstarten hangen terwijl het Q-ledje op mijn moederbord een error gerelateerd aan de gpu bleef geven. De ventilatoren en RGB op de gpu gingen wel aan, maar het scherm bleef zwart en geen post. Driedubbel gecheckt of hij wel echt goed in het pcie slot zat, of ik de kabels echt goed had aangesloten etc. Uiteindelijk dacht ik aan de dual bios switch en heb ik deze van gaming op silent gezet en voilà, een post. Verder "geen problemen" meer in de zin dat hij goed werkt op de silent bios, verder kun je natuurlijk zelf een fancurve en oc instellen in Afterburner dus het is niet alsof je prestaties misloopt. Maar toch lijkt mij dit niet de bedoeling, zodra ik de pc uitzet en de bios switch weer op gaming zet keert het probleem onmiddellijk terug.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en zo ja, hoe is dat gefixt? Ik overweeg om maandag maar gewoon de rma procedure te starten omdat het mij gewoon niet helemaal lekker zit dat ik nu een product heb dat het toch niet volledig naar behoren doet.

Feedback of ervaringen worden zeer gewaardeerd!

Verder wellicht nog relevant dat mijn pc m.u.v. de psu en ram nog geen week oud is. Afgelopen maandag de meeste onderdelen vervangen in het kader van een upgrade.
Mijn pc, mocht dat relevant zijn:

CPU: 5900X
Mobo: ASUS Crosshair VIII Dark Hero
CPU Koeler: NZXT Kraken X73
RAM: 32GB G.Skill TridentZ 3000MHz CL16 (Compatible met mobo, op qvl lijst)
PSU: Corsair HX850i
Opslag: 1x Samsung 970 EVO 1tb, 1x Samsung 860 Evo 2Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 15:30
Wat je eventueel zou kunnen doen is de performance bios zelf flashen:
https://www.techpowerup.c...-rtx3080ti-12288-210511-1
Wellicht dat dit ook kan met MSI Live Update 6, geen ervaring mee.

Als je dat zelf gaat doen dan zou ik wel eerst even het device ID checken (0x10DE 0x2208) en de silent bios opslaan en het versienummer vergelijken met deze (94.02.71.40.13): https://www.techpowerup.c...si-rtx3080ti-12288-210511

Het versienummer is voor beide BIOSsen hetzelfde, vandaar deze controle stap. In principe is het niet mogelijk te zien of jij een bios geflashed hebt als het versienummer identiek is aan de huidige versie (waar ik vanuit ga) en kunnen ze geen garantie weigeren als je het zelf doet,

Echt een risico is het niet, maar als het nieuwe materie is en je je er niet prettig bij voelt, gewoon een RMA aanvragen dan heb je sowieso 100% zekerheid :)

[ Voor 28% gewijzigd door Speedway4 op 10-07-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvLogchem
Bedankt voor de reply! Ik zal mij hier eens in verdiepen al is het inderdaad wel nieuwe materie. Nooit een gpu bios geflasht, ook nog nooit meegemaakt dat een gpu bios bricked uit de fabriek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 15:30
https://www.overclockersc...es/how_to_flash_rtx_bios/
Goed begin is het halve werk :)

Bij gebruik van NVflash moet je niet de ID mismatch disabled versie hebben, dat is alleen als je de BIOS van een andere kaart op jouw kaart wilt flashen (voor bijvoorbeeld een hogere powerlimit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-07 13:56
Gewoon rma aanvragen. (y)

Op het moment dat er een discussie ontstaat tussen de winkel en jezelf heb je geen poot om op te staan na het bios flashen.
Zeker niet na het zien van dit topic. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
MaXeRs schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:28:
Gewoon rma aanvragen. (y)

Op het moment dat er een discussie ontstaat tussen de winkel en jezelf heb je geen poot om op te staan na het bios flashen.
Zeker niet na het zien van dit topic. ;)
Anders de winkel contacteren en gewoon vragen of je zelf mag proberen om te flashen. Wellicht zeggen ze gewoon "ja", het bespaart hen natuurlijk ook weer een hele garantieprocedure als het werkt. Mocht het dan niet opgelost zijn, stuur je hem alsog terug en kun je in ieder geval geen gezeur krijgen over deze actie...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Sowieso mag het geen probleem vormen voor de garantie die je claimt bij Megekko zelf zolang je zelf maar niks sloopt. Wel is het zo dat je na 6 maanden moet aantonen dat jij niks gesloopt hebt/het probleem veroorzaakt wordt door een productiefout. Dat kan soms erg lastig zijn. Bovendien zal een winkel nooit uit zichzelf hierin meegaan.

Aan de ene kant is Megekko (zover ik weet) gewoon een dozenschuiver. Ik vraag me af of zij hier iets mee kunnen. Waarschijnlijk moet de kaart dus terug naar Nvidia. Aan de andere kant, een biosflash is zeker niet risicoloos. Je hebt garantie, dus zoeken zij het maar uit. Beide situaties hebben zo hun voordelen en nadelen.

Tenslotte zou ik me even afvragen hoe nieuw de videokaart echt is. Zat de verpakking wel in een ongeopende doos en gesealde ESD-zak? Het is maar een aanname, die ik nauwelijks kan motiveren, maar het blijft mogelijk dat een vorige gebruiker de bios gebrickt heeft. Of je een dergelijke videokaart moet willen kun je je afvragen. Momenteel mag je van geluk spreken dat je de videokaart binnen 1 dag hebt. Om die reden zou ik hem niet direct retourneren. Aan de andere kant weet je ook niet wat er mee gebeurd is. Het is geen boek dat kapot is of niet. Allereerst verschillen ze nogal in prijs en ten tweede kan electronica ook een hoop ESD-schade oplopen, die niet direct zichtbaar is.

Misschien een beetje overtrokken, maar als ik zoveel geld uitgeeft voor z'n dure videokaart, zou ik een nieuwe willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvLogchem
Bedankt voor alle suggesties. Ik ga gewoon de rma procedure doorlopen om er zeker van te zijn dat ik een kaart heb/krijg die gewoon 100% werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@RickvLogchem Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio9a
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 16:04

Scorpio9a

Understorm

RickvLogchem schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:03:
Bedankt voor alle suggesties. Ik ga gewoon de rma procedure doorlopen om er zeker van te zijn dat ik een kaart heb/krijg die gewoon 100% werkt.
Het enige verschil tussen de BIOSen is de fan curve profiel van de kaart zelf. Niet zo zeer de performance. Maar goed snap ook goed als je een RMA aanvraagt, vooral van wegen de aanschaf prijs mag je verwachten dat alles gewoon werkt out of the box.

Edit: wat ik nog wel even wil toevoegen en wat @hoi1234 ook al zei, Megekko is een dozen schuiver, als je snel een vervangend product wil zullen ze aanraden om een nieuwe kaart aan te schaffen in de tussen tijd ter vervanging anders zal je weken of maanden moeten wachten op meer info.

[ Voor 22% gewijzigd door Scorpio9a op 10-07-2021 19:07 . Reden: Megekko ervaring toegevoegd ]

-Scorpio9a

Pagina: 1