Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23
Vraag me niet waarom ik hieraan begonnen ben, maar ik ben een wat ouder iemand aan het helpen met het volgende.

Diegene heeft tweedehands een pricewatch: HP Compaq 6005 Pro SFF (AX357AW) gekocht met Windows 10 erop om de financiële administratie te doen van een biljartvereniging met Microsoft Money alleen dat werkt niet, zoals verwacht.

Microsoft Money bestaat niet meer en werkt ook niet onder Windows 10 (is al geprobeerd) dus vroeg diegene mij of ik Windows XP kon installeren op de PC. De PC gaat alleen voor dit gebruikt worden en komt niet op internet. XP is alweer een tijdje geleden voor mij, dus ik moest echt diep graven in m'n geheugen hoe het ook alweer ging.

Het lijkt erop dat ik de goede weg ben, alleen loop ik tegen het volgende probleem aan. De PC vond telkens maar geen schijf en toen bedacht me opeens third party drivers natuurlijk. Normaal gaat dat met F6 en dan een floppy erin, maar die heb ik niet.

Wat heb ik gedaan?
- Windows XP met SP3 iso gedownload.
- Met nLite drivers van de HP site geintegreerd
- Met Imgburn weer een ISO gemaakt (want je moet met nLite de inhoud van de ISO uitpakken in een map)
- Met Rufus bootable USB stick gemaakt

Dit allemaal werkt prima, installatie start ook alleen het loopt mank bij de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejh2mU_FFBHdj0ajYXAwwj4ikh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBQY4DzNuChQ2wiACVyZrxHP.jpg?f=user_large

Ik heb via de site van HP deze drivers gedownload https://support.hp.com/nl...24556/swItemId/vc-74977-2 en geïntegreerd via nLite, maar foutmelding blijft. XP 32-bit dus.

Ik heb ook de 64-bit versie https://support.hp.com/nl...24556/swItemId/vc-74977-2 geprobeerd, maar ook hier blijft de foutmelding komen (wat overigens raar zou zijn, want ik installeer XP 32-bit of zie ik dat verkeerd?)

Ik heb ook geprobeerd de schijf te formatteren, zowel FAT32 als NTFS, maar foutmelding blijft.

In de BIOS heb ik bij de SATA controller alles geprobeerd: AHCI, Native IDE, Legacy IDE en RAID maar nog steeds foutmelding.

Heeft iemand een idee waarom die foutmelding komt? Is het misschien het verkeerde ahcix64.sys bestand? Het is immers de originele van HP.

Op internet heb ik een foefje gevonden om Money werkend te krijgen onder Windows 10, alleen het probleem is, dat ik een schijfje heb meegekregen met "Money" erop maar er staat Office 97 op. Voor zover ik weet zit er bij Office 97 geen Money. Ik heb het voor de zekerheid geïnstalleerd, maar is gewoon Office. Ik kan dus niet testen of Money werkt op Windows 10. Diegene zegt dat iemand anders dat al geprobeerd heeft en het niet werkte, maar op internet staat dus wel dat het kan.

Van wat ik heb begrepen is Money gestopt in 2009. Er zijn nieuwere versies, maar die schijnen weer geen oude bestand in te kunnen lezen. Diegene heeft alles op een USB stick staan.

Dus al met al, hoe krijg ik XP geïnstalleerd met die foutmelding? Iemand hier ervaring mee of soortgelijk probleem meegemaakt?

Beste antwoord (via chim0 op 12-07-2021 20:42)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50
chim0 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:55:
Ik heb via de site van HP deze drivers gedownload https://support.hp.com/nl...24556/swItemId/vc-74977-2 en geïntegreerd via nLite, maar foutmelding blijft. XP 32-bit dus.
[..]
Heeft iemand een idee waarom die foutmelding komt? Is het misschien het verkeerde ahcix64.sys bestand? Het is immers de originele van HP.
nLite gebruikt waarschijnlijk de in het driverpakket meegeleverde txtsetup.oem om de drivers te integreren in je xp iso, en daarin staan zowel verwijzingen naar de x86 drivers als de x64 drivers, terwijl alleen de x86 echt aanwezig zijn (ahcix64.sys ontbreekt). Simpelste oplossing is om deze drivers niet te integreren en de bios op IDE te zetten. Mocht je wel AHCI mode willen gebruiken dan zou je de drivers van de AMD site kunnen proberen, deze heeft netjes gescheiden mapjes voor x86 en x64 met afzonderlijke txtsetup.oem bestanden: https://www.amd.com/en/su...md-7-series-chipsets/785g

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:48
Het makkelijkste lijkt mij om op die Windows 10, Virtualbox op te zetten en de XP in een VM te installeren. De persoon zal er even moeten aan wennen om Windows in Windows te gebruiken, maar het is wel het handigste om geen driverproblemen tegen te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dikke Foaf op 10-07-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
Kijk eens of je in de bios de disk uit AHCI mode kan halen

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:50
chim0 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:55:
[..]
nLite gebruikt waarschijnlijk de in het driverpakket meegeleverde txtsetup.oem om de drivers te integreren in je xp iso, en daarin staan zowel verwijzingen naar de x86 drivers als de x64 drivers, terwijl alleen de x86 echt aanwezig zijn (ahcix64.sys ontbreekt). Simpelste oplossing is om deze drivers niet te integreren en de bios op IDE te zetten. Mocht je wel AHCI mode willen gebruiken dan zou je de drivers van de AMD site kunnen proberen, deze heeft netjes gescheiden mapjes voor x86 en x64 met afzonderlijke txtsetup.oem bestanden: https://www.amd.com/en/su...md-7-series-chipsets/785g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik voorzie regelmatig oudere machines van oude Windows versies en vind het best raar dat het niet lukt om XP te installeren op deze machine uit 2011 die origineel was voorzien van Windows 7 Pro.als ik het goed heb?
Ikzelf zou eerst een schone installatie doen ofwel met fabrieksherstel (F11) ofwel met een originele Windows HP OEM DVD. Een programma uit 2009 moet zeker op Windows 7 Pro kunnen draaien tenzij het een veel oudere versie betreft en in dat geval is XP mode nog een optie.
Een HP Windows Vista of XP OEM DVD of CD gebruiken is de volgende stap die ik zou nemen.
Als het dan nog niet lukt is een andere machine kopen misschien nog het simpelst.
Slipstreamen en drivers integreren met Nlite heb ik wel gedaan met Server 2003, maar bij XP (zeker met SP2 of SP3) was/is dat bij mij tot nu toe nooit nodig geweest. Kijk wel even of je in de Bios AHCI kan omzetten naar IDE zoals anderen ook suggereren. Bij gebrek aan OEM installatiemedia is de keuze voor een (vage van internet geplukte?) ISO wellicht de oorzaak van je probleem?

.

[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 11-07-2021 05:25 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:35

dijkmane

biertje ?

met een originele restore CD zal het zeker wel lukken.
ik denk dat ik die nog wel heb voor deze PC's.
als nodig doe ff een PM

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:57
Ah ja, XP en AMD SATA drivers was altijd een gedoe, herinner ik mij ook nog wel.

Maar ten eerste waarom dan niet Windows 7 erop?
Zal wat makkelijker gaan en ook nog updates/ondersteuning.

Maar de melding missing ahcix64.sys duidt toch op een 64 bit driver?
Aangenomen we gebruiken XP 32 bit.
Het lijkt er dus op dat er verkeerde drivers of op de verkeerde manier geïntegreerd zijn.

Eventueel Fernando's guide:
Win-Raid Forum: Integration of AMD's AHCI/RAID Drivers by using nLite (Windows XP/Server 2003)

En de ISO installeren zonder extra drivers maar in BIOS IDE mode?
Dat zou dan wel gewoon moeten werken.

En dat MS Money, dat moet toch nog wel ergens online zijn te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Terzijde: ook als het vandaag aan de praat is te krijgen, zal het over 1/2/5 jaar niet meer werken. Je zult hoe dan ook moeten migreren naar een ander pakket. (En dat gaat het makkelijkste als de software, dan blijkbaar in XP, tijdelijk draait dus je vraag blijft valide).

En ga voor dat tijdelijk migreren m.i. voor Dikke Foaf in "[Windows XP]Foutmelding ahcix64.sys tijdens installatie"

Maar misschien kan je beter (de trial van) andere, nieuwere, financiele software proberen om de (.mny?) bestanden te importeren. Money blijven gebruiken is sowieso geen langetermijnoptie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44

Yucon

*broem*

Nobel dat je dit probeert, maar ik zou deze gelegenheid aangrijpen om de XP/ms money route dood te verklaren en ze toch richting iets anders proberen te krijgen. Juist omdat boekhouden redelijk gestandaardiseerd is zal het achteraf gezien makkelijker lukken dan je nu inschat. Ook in een nieuw pakket zal die persoon veel herkenbare dingen tegenkomen wat bij de overstap zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dikke Foaf schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:58:
Het makkelijkste lijkt mij om op die Windows 10, Virtualbox op te zetten en de XP in een VM te installeren. De persoon zal er even moeten aan wennen om Windows in Windows te gebruiken, maar het is wel het handigste om geen driverproblemen tegen te komen.
Dit. Het haalt veel driver/bios problemen weg.

Al heeft Yucon hierboven gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 11-07-2021 13:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

The_Doman schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:00:
Ah ja, XP en AMD SATA drivers was altijd een gedoe, herinner ik mij ook nog wel.

Maar ten eerste waarom dan niet Windows 7 erop?
Zal wat makkelijker gaan en ook nog updates/ondersteuning.
W7 heeft geen ondersteuning meer hoor. Is gestopt op 14-1-2020.
W8 gaat over 1,5 jaar ook EOL.

;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23
HKLM_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:16:
Kijk eens of je in de bios de disk uit AHCI mode kan halen
Al geprobeerd.
In de BIOS heb ik bij de SATA controller alles geprobeerd: AHCI, Native IDE, Legacy IDE en RAID maar nog steeds foutmelding.
Dikke Foaf schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:58:
Is ook al geprobeerd, alleen diegene snapt dat allemaal niet en het is super traag.
Nielson schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Verrek, that did the trick! Maar dat had ik al geprobeerd, alleen liep ie steeds vast. Waarschijnlijk door die geïntegreerde driver.
dijkmane schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:40:
met een originele restore CD zal het zeker wel lukken.
ik denk dat ik die nog wel heb voor deze PC's.
als nodig doe ff een PM
Bedankt, maar deze had ik al. Zat erbij alleen jammer dat het Engels is, maar misschien kan ik een Nederlands taalpakket vinden.
The_Doman schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:00:

En de ISO installeren zonder extra drivers maar in BIOS IDE mode?
Dat zou dan wel gewoon moeten werken.
Dat heb ik dus gedaan en dat werkte. In eerste instantie werkte het op e.o.a. manier niet, omdat het misschien een aangepaste ISO was.
En dat MS Money, dat moet toch nog wel ergens online zijn te vinden?
Dat is volgende stap. XP staat er nu iig op.
soedesh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 05:19:
Ik voorzie regelmatig oudere machines van oude Windows versies en vind het best raar dat het niet lukt om XP te installeren op deze machine uit 2011 die origineel was voorzien van Windows 7 Pro.als ik het goed heb?
Tuurlijk draait het wel, alleen moet je het wel correct installeren. Maar als er 7 op had gekund, had er ook 10 op gekund.
Yucon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:15:
Nobel dat je dit probeert, maar ik zou deze gelegenheid aangrijpen om de XP/ms money route dood te verklaren en ze toch richting iets anders proberen te krijgen. Juist omdat boekhouden redelijk gestandaardiseerd is zal het achteraf gezien makkelijker lukken dan je nu inschat. Ook in een nieuw pakket zal die persoon veel herkenbare dingen tegenkomen wat bij de overstap zal helpen.
Dat is verder niet aan mij. De opdracht is XP en Money erop, dus we zijn halverwege.
F_J_K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:10:

Terzijde: ook als het vandaag aan de praat is te krijgen, zal het over 1/2/5 jaar niet meer werken.
Nogmaals, dat is niet aan mij, maar diegene weet ook wel waar die aan begint, dus hij kent ook de risico's.

Iedereen bedankt voor zijn inzet! d:)b
Pagina: 1