Spontane reboots tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:54
Mijn 2 jaar oude PC start de laatste maanden telkens tijdens het spelen van Warzone spontaan opnieuw op. Soms kan ik 10 seconden spelen, soms 5 minuten, soms kan ik hele avond spelen zonder problemen, echter worden die avonden steeds minder.

De Event Manager (logboek) geeft een Kernel-Power 41 gebeurtenis aan: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Wat heb ik al getest
Heb vrijwel alles al getest wat ik online er over kon vinden, zoals videokaart drivers deinstalleren en opnieuw installeren, core temps in de gaten houden, benchmark(s) laten lopen om te controleren of onderdelen slecht presteren.

Opvallende zaken
Het is aardig frusterend, laatste sloeg ik eens voorzichtig op m'n PC tafel, toen liep de PC ook direct vast. Heb daarna direct gecontroleerd of alle voedingskabels goed vast zitten maar daar lijkt niks mee aan de hand.

Mijn vraag
Ik vermoed na veel googlen dat mijn voeding niet helemaal meer lekker is, door een aantal lans met vrienden heeft de PC wel wat meters gemaakt en wellicht een keer niet helemaal vast gezeten in de auto en wellicht defect geraakt. Is er ook een mogelijkheid om de voeding te testen ook op maximaal vermogen? Of zou het zo kunnen zijn dat mijn voeding wellicht net niet krachtig genoeg is voor mijn systeem?

Mijn systeem
Moederbord: Asrock B450M Pro4 - Moederbord
CPU: AMD Ryzen 5 3600 - Processor
GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti VENTUS XS 6G OC - Grafische kaart
geheugen: Crucial BLS2K8G4D30AESBK
Voeding: Be quiet! PURE POWER 11 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Reboot is doorgaans geen probleem met de voeding.

Is het bios van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Klinkt als exact een probleem wat ik heb gehad. Bij mij was de voeding de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Uszka Heb nog even gecheckt op een BIOS update en die was beschikbaar, heb de update gedaan. Zal het even in de gaten houden. Thanks voor de tip!

@corporalnl Mijn onderbuik gevoel gaat ook naar de voeding, ook omdat ik dat vaker lees online met Kernel-power 41. Heb je destijds ook nog iets kunnen testen om de voeding uit te sluiten of is het een kwestie van een nieuwe kopen en dan in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
SirMemeAlot schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:49:
@Uszka Heb nog even gecheckt op een BIOS update en die was beschikbaar, heb de update gedaan. Zal het even in de gaten houden. Thanks voor de tip!

@corporalnl Mijn onderbuik gevoel gaat ook naar de voeding, ook omdat ik dat vaker lees online met Kernel-power 41. Heb je destijds ook nog iets kunnen testen om de voeding uit te sluiten of is het een kwestie van een nieuwe kopen en dan in de gaten houden?
Ik heb uiteindelijk een nieuwe voeding gekocht. Vrij snel merkte ik effect. Kon helaas niet testen met een andere voeding.
In mijn geval was het een voeding van 5 jaar oud ( als niet langer is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Heb een update van BIOS gedaan, helaas geen oplossing, het leek gister goed te gaan maar vandaag toch weer een paar rebooters/vastlopers. Heb nu een nieuwe voeding besteld, hopelijk helpt dat! Lang leve coolblue die morgen al kan bezorgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

SirMemeAlot schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:01:
Heb een update van BIOS gedaan, helaas geen oplossing, het leek gister goed te gaan maar vandaag toch weer een paar rebooters/vastlopers. Heb nu een nieuwe voeding besteld, hopelijk helpt dat! Lang leve coolblue die morgen al kan bezorgen :-)
BIOS flashen met een pc die spontaan uitvalt, je hebt wel lef. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zorian schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:28:
[...]

BIOS flashen met een pc die spontaan uitvalt, je hebt wel lef. :D
Goed punt, moet er wel bij zeggen dat 90% van de reboots tijdens gamen waren en dus tijdens hoge belasting. Het is goed gegaan, er zit inmiddels een nieuwer/ietwat zwaardere voeding in sinds 2 dagen en nog geen reboot mogen ervaren. Fingers crossed dat dit de oplossing is :X
Pagina: 1