In Nederland werkt het top maar ik merk dat in het buitenland Mastercard, of het nou debit of credit is veel breder geaccepteerd wordt. Weet iemand mij te vertellen waarom wij in Nederland uitsluitend Maestro (zonder cvv) uitleveren en niet overstappen op debit Mastercard?
Kosten. Die zijn per transactie bij Maestro veel lager.
Hoezo? De creditcard, die bij mijn ING bankrekening zit, is een Mastercard. Althans, dat staat er op.
[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 09-07-2021 18:05 ]
Soms ben ik bijna gelukkig
Maestro slaat op de pinpas, niet op creditcards (welke overigens nog steeds geen gemeengoed zijn in NL). Veel andere landen hebben debit cards (pinpassen) van Mastercard/Visa, wij gebruiken daar Maestro voor.JukeboxBill schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:04:
Hoezo? De creditcard, die bij mijn ING bankrekening zit, is een Mastercard. Althans, dat staat er op.
Debit Mastercard gebruikt het Mastercard netwerk, terwijl Maestro (onderdeel van Mastercard) het Maestro debit card netwerk gebruikt. In Nederland zijn er zat winkels waar je niet met credit card kan betalen en alleen met een gewone pinpas, waar je dus beter Maestro (of V Pay) voor kan hebben. Dat is nu eenmaal zo gegroeid hier.
Omdat elk land / bank zijn eigen providers kiest en in Nederland is Maestro populair.
In Canada en veel andere landen is het veel Cirrus bv.
Maar een credit card is weer wat anders, Maestro is een onderdeel van Mastercard, de debit card divisie. Cirrus is dan ook weer een onderdeel van Mastercard, maar dat is dan weer een soort pin automaten netwerk.
In Canada en veel andere landen is het veel Cirrus bv.
Maar een credit card is weer wat anders, Maestro is een onderdeel van Mastercard, de debit card divisie. Cirrus is dan ook weer een onderdeel van Mastercard, maar dat is dan weer een soort pin automaten netwerk.
[ Voor 17% gewijzigd door Megamind op 09-07-2021 18:14 ]
Met je maestro card en als backup je Apple/Google pay kun je ongeveer alles aan.prodesk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:50:
In Nederland werkt het top maar ik merk dat in het buitenland Mastercard, of het nou debit of credit is veel breder geaccepteerd wordt. Weet iemand mij te vertellen waarom wij in Nederland uitsluitend Maestro (zonder cvv) uitleveren en niet overstappen op debit Mastercard?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb mij eigenlijk meer verbaasd over het Belgische Bancontact. Ik snap dat in het begin van zulke passen een nationaal systeem voldoende was, maar zeker vanaf de eeuwwisseling is het idee dat je je bankpas maar in één land kan gebruiken vrij achterhaald. Maestro wordt in Europa gewoon geaccepteerd zonder problemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Maarten_E op 09-07-2021 18:19 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Toch zal je daar eigenlijk zelf op moeten letten. Andersom is het soms ook wel eens het geval, ik ben in de Himalaya (Nepal) eens in (contant) geldnood gekomen en het ene dorpje binnen een week lopen met werkende geldautomaten had bijna exclusief Visa, er was er maar eentje waar ik met Mastercard terecht kon. Landen zijn nou niet eenmaal hetzelfde en er zijn nou eenmaal concurrerende systemen. Dat houdt de kosten hopelijk aan de lage kant voor iedereen, vergeleken met 1 wereldwijd systeem zonder concurrentie.Maarten_E schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:19:
Ik heb mij eigenlijk meer verbaasd over het Belgische Bancontact. Ik snap dat in het begin van zulke passen een nationaal systeem voldoende was, maar zeker vanaf de eeuwwisseling is het idee dat je je bankpas maar in één land kan gebruiken vrij achterhaald. Maestro wordt in Europa gewoon geaccepteerd zonder problemen.
In pricipe zou je prima een internationale standaard kunnen maken waarmee je tenminste overal kan betalen. En dan kan alsnog iedereen zijn eigen implementatie en regio specifice features houden. Ik denk dat dit ook voor een deel een politieke kwestie is.DataGhost schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:21:
[...]
Toch zal je daar eigenlijk zelf op moeten letten. Andersom is het soms ook wel eens het geval, ik ben in de Himalaya (Nepal) eens in (contant) geldnood gekomen en het ene dorpje binnen een week lopen met werkende geldautomaten had bijna exclusief Visa, er was er maar eentje waar ik met Mastercard terecht kon. Landen zijn nou niet eenmaal hetzelfde en er zijn nou eenmaal concurrerende systemen. Dat houdt de kosten hopelijk aan de lage kant voor iedereen, vergeleken met 1 wereldwijd systeem zonder concurrentie.
[ Voor 3% gewijzigd door RagingPenguin op 09-07-2021 18:26 ]
RagingPenguin schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:25:
[...]
In pricipe zou je prima een internationale standaard kunnen maken waarmee je tenminste overal kan betalen. En dan kan alsnog iedereen zijn eigen implementatie en regio specifice features houden. Ik denk dat dit ook voor een deel een politieke kwestie is.

Er zijn nu al behoorlijk wat landen niet aangesloten op internationaal bankverkeer enz, dus dat lijkt me niet makkelijk haalbaar. En iemand moet het toch gaan betalen. Niet alleen onderhoud van het systeem, ook vervanging van de huidige apparaten of het verzorgen van een koppeling met het nieuwe systeem. In een land waar ze alleen maar magneetstrip-apparaten hebben gaat jouw chip-only pas niet opeens werken als er een internationale standaard of koppeling is.
Het maken van zo'n internationale standaard is al geprobeerd trouwens, door zowel Mastercard als Visa.
[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 09-07-2021 18:38 ]
Als je online iets wilt kopen vragen websites om een cvv code. Die hebben Nederlandse betaalkaarten niet.YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:14:
[...]
Met je maestro card en als backup je Apple/Google pay kun je ongeveer alles aan.
iDeal wordt alleen in Nederland of je moet geluk hebben dat je buitenlandse webshop dit via een PSP aanbied.
Veelal is dat meestal niet, alleen MasterCard en VISA.
Online kopen uit exotische landen is sowieso slimmer met een CC ivm aankoop verzekering etc.prodesk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Als je online iets wilt kopen vragen websites om een cvv code. Die hebben Nederlandse betaalkaarten niet.
iDeal wordt alleen in Nederland of je moet geluk hebben dat je buitenlandse webshop dit via een PSP aanbied.
Je openingspost lijkt meer op fysiek gebruik van kaarten in het buitenland?
IDeal voor online is ook heel wat anders dan Maestro waarmee je opent.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-07-2021 18:42 ]
PSN
Dat is waar, echter is het geen vreemde verwachting dat ik met een door een Europese bank uitgegeven bankkaart ik zou moeten kunnen pinnen in een ander Europees (buur)land, waar dezelfde munt wordt gebruikt. Tegenwoordig schakelen de pinautomaten in Belgische winkels automatisch over naar Maestro als je er een Maestro-kaart instopt, maar ik heb geen idee sinds wanneer dat is. Natuurlijk had ik cash bij me, maar met één en dezelfde munt creëer je toch onbedoeld ook een verwachtingspatroon dat de ene bankkaart moet werken bij de ander.DataGhost schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:21:
[...]
Toch zal je daar eigenlijk zelf op moeten letten. Andersom is het soms ook wel eens het geval, ik ben in de Himalaya (Nepal) eens in (contant) geldnood gekomen en het ene dorpje binnen een week lopen met werkende geldautomaten had bijna exclusief Visa, er was er maar eentje waar ik met Mastercard terecht kon. Landen zijn nou niet eenmaal hetzelfde en er zijn nou eenmaal concurrerende systemen. Dat houdt de kosten hopelijk aan de lage kant voor iedereen, vergeleken met 1 wereldwijd systeem zonder concurrentie.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Binnen Europa heb ik nog nooit gehad dat de maestro kaart niet werkte?Maarten_E schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:06:
[...]
Dat is waar, echter is het geen vreemde verwachting dat ik met een door een Europese bank uitgegeven bankkaart ik zou moeten kunnen pinnen in een ander Europees (buur)land, waar dezelfde munt wordt gebruikt. Tegenwoordig schakelen de pinautomaten in Belgische winkels automatisch over naar Maestro als je er een Maestro-kaart instopt, maar ik heb geen idee sinds wanneer dat is. Natuurlijk had ik cash bij me, maar met één en dezelfde munt creëer je toch onbedoeld ook een verwachtingspatroon dat de ene bankkaart moet werken bij de ander.
Zowel voor pinnen als flappen tappen.
PSN
Tegenwoordig verwacht ik van niet, echter was er in België een tijd dat Maestro lang niet overal werd geaccepteerd. Kan mij nog herinneren dat ik in sommige zaken niet terecht kon met mijn Maestro (ING) bankpas. (Ik denk dat dit was voordat de bankchip werd gebruikt, dus nog in de magneetstrip tijd)YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:07:
[...]
Binnen Europa heb ik nog nooit gehad dat de maestro kaart niet werkte?
Toen ik in Noord-Macedonië was moest ik wel even speuren naar een geldautomaat die Maestro accepteerde, wel gevonden en dat werkte probleemloos.
[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 09-07-2021 19:17 ]
Maestro staat al heel lang op de Nederlandse pas en verplicht dat je een pincode invoert, net zoals het vroegere PIN. Zeker in de tijd van alleen magneetstrip is die pincode wel fijn.
Toen PIN niet meeging met de chip, is Maestro (en Vpay) gebleven. De banken hebben er echter wel een goede deal qua pricing uit gesleept met Mastercard en Visa. Vandaar dat Maestro en Vpay zoveel gebruikt worden.
En er zijn ook nog winkels die geen creditcards accepteren, dus je kunt niet zomaar een ander type kaart gaan uitgeven.
Toen PIN niet meeging met de chip, is Maestro (en Vpay) gebleven. De banken hebben er echter wel een goede deal qua pricing uit gesleept met Mastercard en Visa. Vandaar dat Maestro en Vpay zoveel gebruikt worden.
En er zijn ook nog winkels die geen creditcards accepteren, dus je kunt niet zomaar een ander type kaart gaan uitgeven.
Anoniem: 567735
Maar als dan je kaart op je telefoon ook een Maestro is, heb je er natuurlijk niet veel extra's aan, want de mobiele telefoons hebben geen eigen kaartscheme, maar geven gewoon de onderliggende kart door.YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:14:
[...]
Met je maestro card en als backup je Apple/Google pay kun je ongeveer alles aan.
En @prodesk: het Maestro-scheme was destijds gewoon de default optie voor leden van de Bankgirocentrale en haar opvolgers.
Dan ben je zeker nog nooit in Noorwegen geweest. Mee gemaakt dat je bij hotels winkels en restaurants alleen met een Noorse bankpas kon betalen. En dan ook nog eens dat de enigste pin automaat stuk dicht bij zijnde 300 km verder op. Was in Honningsvag aan de Noordkaap.YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:07:
[...]
Sinds ik fanatiek naar Duitsland ga heb ik op dat soort uitstapjes altijd minstens 50-100 euro cash bij me. Een paar liter brandstof, een hapje eten, een paar boodschappen kan je daar wel van doe.andre208 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:36:
[...]
Dan ben je zeker nog nooit in Noorwegen geweest. Mee gemaakt dat je bij hotels winkels en restaurants alleen met een Noorse bankpas kon betalen. En dan ook nog eens dat de enigste pin automaat stuk dicht bij zijnde 300 km verder op. Was in Honningsvag aan de Noordkaap.
Grappig, wij zijn daar meermaals geweest en hebben overal kunnen betalen met onze Nederlandse bankpassen. Ken het wel weer andersom, toen onze Noorse vrienden hier waren konden ze op meerdere plekken niet betalen met hun VISA (v pay) bankpas. Bij meerdere winkels en een Volvo garage bleef men stug volhouden dat VISA nu eenmaal altijd een creditcard is en die accepteren ze niet.andre208 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:36:
[...]
Dan ben je zeker nog nooit in Noorwegen geweest. Mee gemaakt dat je bij hotels winkels en restaurants alleen met een Noorse bankpas kon betalen. En dan ook nog eens dat de enigste pin automaat stuk dicht bij zijnde 300 km verder op. Was in Honningsvag aan de Noordkaap.
Met een Maestro betaalkaart kan je gewoon online aankopen doen. Die cvv code is niet vereist.prodesk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Als je online iets wilt kopen vragen websites om een cvv code. Die hebben Nederlandse betaalkaarten niet.
Meestal kan je dat veld gewoon leeg laten of '123' ofzo invullen. Daar wordt geen check op gedaan.
Yaha!
In Frankrijk diverse malen gehad: in het verleden bij sommige tankstations maar recenter bij markten, beurzen en festivals.YakuzA schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:07:
[...]
Soms hing er bij de kassa's een A4-tje dat alleen Franse betaalpassen geaccepteerd werden.
Maar zo universeel werkt dat niet want mijn maestro pas nummer is heel kort en een totaal ander formaat dan visa/MasterCard.Fettel schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:20:
[...]
Met een Maestro betaalkaart kan je gewoon online aankopen doen. Die cvv code is niet verreist.
Meestal kan je dat veld gewoon leeg laten of '123' ofzo invullen. Daar wordt geen check op gedaan.
Wel zie ik af en toe online specifiek betaaloptie voor maestro, alleen nog nooit gebruikt want als dat aangeboden werd was er ook een optie voor Ideal.
Ik houd zelf een MasterCard debit aan van Transferwise, weinig problemen mee gehad in buitenland en online. Zelfs offline automaat werkte.
Fettel schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:20:
[...]
Met een Maestro betaalkaart kan je gewoon online aankopen doen. Die cvv code is niet verreist.
Vaak zat online geprobeerd, nooit gewerkt. Als een creditcardnummer gevraagd wordt, pakt hij geen Maestro-kaartnummer omdat dat niet dezelfde lengte is (de mijne is 3 cijfers langer dan een creditcardnummer, staat achterop mijn ABN AMRO pas). Als er specifiek een optie voor Maestro is (enorm zelden), dan pakt hij het kaartnummer wel, maar faalt de transactie alsnog. Volgens mij blokkeren de Nederlandse banken dat gewoon.CB32 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:18:
[...]
Maar zo universeel werkt dat niet want mijn maestro pas nummer is heel kort en een totaal ander formaat dan visa/MasterCard.
Wel zie ik af en toe online specifiek betaaloptie voor maestro, alleen nog nooit gebruikt want als dat aangeboden werd was er ook een optie voor Ideal.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
De eerste Belgische grootbank zal dit jaar de omschakeling maken van Maestro naar Mastercard voor de debit kaarten. Alle kaarten zullen vervangen worden. Zij geven aan dit te doen omdat Mastercard op wereldniveau een veel breder aanvaarde standaard is. Je kan er vlotter online betalingen mee doen en, zeker buiten Europa, veel vlotter mee betalen in handelszaken.Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:26:
Waarom zouden we over moeten stappen op debit Mastercard dan?
Ik ben zelf geen klant bij die bank en vraag me dan vooral af welke onderliggende technieken deze kaart alsnog ondersteund. Want vele kassasystemen in België maken een onderscheid tussen de klassieke debet kaart met Bancontact/Maestro en de kredietkaarten Visa/Mastercard en geven aan de betaalterminal door wat voor type kaart verwacht wordt. Met een verandering naar Mastercard gaan ineens vele mensen mogelijks moeten vragen achter betalen met kredietkaart ondanks dat het een debitkaart betreft en ik denk dat dat bij vele mensen voor verwarring kan zorgen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
SNS geeft debitcards van V PAY uit, en niet Maestro. Het klopt dus niet dat er ‘alleen’ Maestro gebruikt wordt
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nog een andere bank in België is sinds een maand begonnen met het aanbieden van visa debit cards.Blokker_1999 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:39:
[...]
De eerste Belgische grootbank zal dit jaar de omschakeling maken van Maestro naar Mastercard voor de debit kaarten. Alle kaarten zullen vervangen worden. Zij geven aan dit te doen omdat Mastercard op wereldniveau een veel breder aanvaarde standaard is. Je kan er vlotter online betalingen mee doen en, zeker buiten Europa, veel vlotter mee betalen in handelszaken.
Ik ben zelf geen klant bij die bank en vraag me dan vooral af welke onderliggende technieken deze kaart alsnog ondersteund. Want vele kassasystemen in België maken een onderscheid tussen de klassieke debet kaart met Bancontact/Maestro en de kredietkaarten Visa/Mastercard en geven aan de betaalterminal door wat voor type kaart verwacht wordt. Met een verandering naar Mastercard gaan ineens vele mensen mogelijks moeten vragen achter betalen met kredietkaart ondanks dat het een debitkaart betreft en ik denk dat dat bij vele mensen voor verwarring kan zorgen.
ING Nederland heeft een tijd V Pay uitgegeven maar zijn alweer terug naar Maestro vanwege de acceptatie.
Voor lagere transacties valt dat wel mee: https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/Morty schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:57:
Kosten. Die zijn per transactie bij Maestro veel lager.
Vanaf €3,50 is Maestro goedkoper dan MasterCard of VISA dus. En als het gaat om een bedrag van €100 wat je aan het afrekenen bent, dan is Maestro al ruim 28 keer (!) zo goedkoop.Bumpy_NL schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:36:
[...]
Voor lagere transacties valt dat wel mee: https://www.ccv.eu/nl/bet.../betaalmethoden/tarieven/
Ik weet niet hoe vaak er bedragen onder de €3,50 afgerekend worden in Nederland per jaar, maar ik gok dat de keuze voor Maestro al met al toch vele miljoenen per jaar bespaart
The devil is in the details.
Deze discussie suggereert een beetje alsof banken echt een keuze hebben. Maar Maestro is natuurlijk gewoon van MasterCard en V-Pay van Visa. Van het handjevol andere opties is de acceptatie veel lager, dus je zit eigenlijk altijd aan een van deze twee vast.
Maestro/V-Pay transacties gebeuren altijd "online" (je eigen bank moet de transactie goedkeuren) waardoor MasterCard/Visa geen risico's loopt en dus lagere tarieven kan hanteren. Je hebt ook altijd de fysieke kaart zelf nodig.
Een normale MasterCard/Visa - ook de debit versie - kan "offline" gebruikt worden, en zelfs zonder kaart. Als je de correcte details weet kun je ze gebruiken. En de goedkeuring gebeurt daar in eerste instantie door MasterCard.
Dat laatste kan het doen lijken alsof MasterCard beter geaccepteerd wordt. In gebieden waar de verbindingen met Nederlandse banken niet of niet goed werken blijven deze kaart gewoon functioneel terwijl een Maestro/V-Pay kaart niet werkt.
Maestro/V-Pay transacties gebeuren altijd "online" (je eigen bank moet de transactie goedkeuren) waardoor MasterCard/Visa geen risico's loopt en dus lagere tarieven kan hanteren. Je hebt ook altijd de fysieke kaart zelf nodig.
Een normale MasterCard/Visa - ook de debit versie - kan "offline" gebruikt worden, en zelfs zonder kaart. Als je de correcte details weet kun je ze gebruiken. En de goedkeuring gebeurt daar in eerste instantie door MasterCard.
Dat laatste kan het doen lijken alsof MasterCard beter geaccepteerd wordt. In gebieden waar de verbindingen met Nederlandse banken niet of niet goed werken blijven deze kaart gewoon functioneel terwijl een Maestro/V-Pay kaart niet werkt.
Ik denk dat de vraag eigenlijk verkeerd om gesteld is. Een betere vraag zou zijn waarom in veel andere landen (nog) van de dure creditcard infrastructuur gebruik maakt.
In Nederland hebben we vanouds niet echt een creditcard 'cultuur'. We hadden eerst naast cash de betaalkaarten voor grote bedragen en daarna zijn we min of meer naadloos overgestapt op één standaard pin systeem. Eerst nog wat moeizaam omdat er kosten werden gerekend, maar dat ging snel voorbij toen winkeliers zich bewust werden dat cash geld duurder was dan pin. Dat pin zo'n succes werd heeft m.i. voor een groot deel te maken met dat de Nederlandse infrastructuur vrijwel meteen zo universeel was dat je niet hoeft op te letten of je pas wel geaccepteerd wordt. En die pin infrastructuur is ook mogelijk omdat we al vroeg een goede data infrastructuur hadden.
In sommige andere landen was en is de creditcard meer ingeburgerd. Groot voordeel is dat je hiervoor geen verbinding met de aanbieder hoeft te hebben. Dit was dus al lang geleden bruikbaar en is ook nu nog het handigste in afgelegen gebieden of gebieden met onbetrouwbare infrastructuur. Het is wel een systeem dat voor de winkeliers veel duurder is, maar als het gros van je klanten alleen een creditcard heeft, dan stap je niet zo snel over op een ander systeem.
In Nederland hebben we vanouds niet echt een creditcard 'cultuur'. We hadden eerst naast cash de betaalkaarten voor grote bedragen en daarna zijn we min of meer naadloos overgestapt op één standaard pin systeem. Eerst nog wat moeizaam omdat er kosten werden gerekend, maar dat ging snel voorbij toen winkeliers zich bewust werden dat cash geld duurder was dan pin. Dat pin zo'n succes werd heeft m.i. voor een groot deel te maken met dat de Nederlandse infrastructuur vrijwel meteen zo universeel was dat je niet hoeft op te letten of je pas wel geaccepteerd wordt. En die pin infrastructuur is ook mogelijk omdat we al vroeg een goede data infrastructuur hadden.
In sommige andere landen was en is de creditcard meer ingeburgerd. Groot voordeel is dat je hiervoor geen verbinding met de aanbieder hoeft te hebben. Dit was dus al lang geleden bruikbaar en is ook nu nog het handigste in afgelegen gebieden of gebieden met onbetrouwbare infrastructuur. Het is wel een systeem dat voor de winkeliers veel duurder is, maar als het gros van je klanten alleen een creditcard heeft, dan stap je niet zo snel over op een ander systeem.
Ah zo, maar wel raar dat ik dan met de Apple pay variant van mijn maestro card in het buitenland bij terminals kon betalen waar alleen een V-Pay logo op stond.Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:54:
[...]
Maar als dan je kaart op je telefoon ook een Maestro is, heb je er natuurlijk niet veel extra's aan, want de mobiele telefoons hebben geen eigen kaartscheme, maar geven gewoon de onderliggende kart door.
En @prodesk: het Maestro-scheme was destijds gewoon de default optie voor leden van de Bankgirocentrale en haar opvolgers.
Waarbij ik dacht dat V-Pay een Visa variant was waar een maestro pas niet zou werken.
PSN
De meeste transacties zullen inderdaad hoger zijn verwacht ik. Het verschil vind ik wel meevallen. Als ik kijk naar mijn pintransacties dan zijn de meesten onder de 10 euro, maar ik realiseer mij dat ik niet representatief hoef te zijnHahn schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:43:
[...]
Vanaf €3,50 is Maestro goedkoper dan MasterCard of VISA dus. En als het gaat om een bedrag van €100 wat je aan het afrekenen bent, dan is Maestro al ruim 28 keer (!) zo goedkoop.
Ik weet niet hoe vaak er bedragen onder de €3,50 afgerekend worden in Nederland per jaar, maar ik gok dat de keuze voor Maestro al met al toch vele miljoenen per jaar bespaart
ING geeft nog steeds VPAY uit en de Volksbank banken ook. Overal waar je in Nederland komt en een Maestro logo op de deur staat, zie je het Vpay logo ernaast. Vpay wordt in Nederland namelijk prima geaccepteerd.prodesk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:30:
ING Nederland heeft een tijd V Pay uitgegeven maar zijn alweer terug naar Maestro vanwege de acceptatie.
Dat waren nog is tijden, dan kon je met je NL ING kaart geen flappen tappen bij de BE ING automaat.Maarten_E schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:09:
[...]
Tegenwoordig verwacht ik van niet, echter was er in België een tijd dat Maestro lang niet overal werd geaccepteerd. Kan mij nog herinneren dat ik in sommige zaken niet terecht kon met mijn Maestro (ING) bankpas. (Ik denk dat dit was voordat de bankchip werd gebruikt, dus nog in de magneetstrip tijd)
Nee, en veel 'Nur EC-Karte' terminals in Duitsland (dan bedoelen ze het Girocard scheme) accepteren ook prima Maestro en V Pay (en vaak ook nog kredietkaarten), maar veel kruideniers proberen zo het gebruik van de 'dure' kaarten te ontmoedigen.YakuzA schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:56:
[...]
Waarbij ik dacht dat V-Pay een Visa variant was waar een maestro pas niet zou werken.
Het was eind jaren 90 ook zo, dat alle opnames in het buitenland tot ƒ 50 gratis waren, maar dat het daarboven geld kostte. Kwam met name beroerd uit voor mij toen ik in Frankrijk woonde: 100 FFr was (ongeveer) ƒ 34, maar 200 dus ƒ 67-68 of zo, het duurde in het begin de hele maand voor ik de huur bij elkaar hadSethro schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:34:
[...]
Dat waren nog is tijden, dan kon je met je NL ING kaart geen flappen tappen bij de BE ING automaat.
(later kreeg ik huursubsidie die op een Franse bankrekening gestort werd, toen werd het makkelijker)
Eind jaren 90 was het in Frankrijk ook nog zo dat je je inkomens cheque bij de trésorerie kon gaan cashen. Waarna je die zak Franken weer kon gaan inwisselen naar guldens om dat in Nederland op je Giro te storten. Ach ja, die goede oude tijd...Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:39:
[...]
Het was eind jaren 90 ook zo, dat alle opnames in het buitenland tot ƒ 50 gratis waren, maar dat het daarboven geld kostte. Kwam met name beroerd uit voor mij toen ik in Frankrijk woonde: 100 FFr was (ongeveer) ƒ 34, maar 200 dus ƒ 67-68 of zo, het duurde in het begin de hele maand voor ik de huur bij elkaar had
(later kreeg ik huursubsidie die op een Franse bankrekening gestort werd, toen werd het makkelijker)
SNS en ING geven of gaven inderdaad random ook eens V pay kaarten uit om tegenwicht te geven aan het gebruik van Maestro van Mastercard. Maar volgens mij is het overgrote deel van de kaarten in Nederland nog altijd Maestro omdat dat nou eenmaal de standaard is. Heb zelf een tijdje in een winkel gewerkt en zag vooral bij Nederlanders Maestro tegenkomen terwijl bij buitenlanders m.n uit UK Mastercard of VISA zag. Of het een credit of debitcard was weet ik niet maar het gaat mij erom dat echte visa en mastercards in buitenland een stuk breder geaccepteerd worden.EMP schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:54:
SNS geeft debitcards van V PAY uit, en niet Maestro. Het klopt dus niet dat er ‘alleen’ Maestro gebruikt wordt
Tegenwoordig betaal ik vrijwel alleen met mijn telefoon maar ook daar is de virtuele kaart een Maestro kaart. Ik had liever gezien dat zij de consument een keuze geven. Zou een hoop uitmaken als je vaak in het buitenland bent.
BTW Eigenlijk best wel verbazingwekkend dat wij afhankelijk zijn van 2 grote Amerikaanse bedrijven voor ons betaalverkeer.
Valt wel een beetje mee. De hele infrastructuur en verwerking van de electronische betalingen is van Equens, een Europees bedrijf (Nederlands-Duits-Frans).prodesk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:28:
[...]
BTW Eigenlijk best wel verbazingwekkend dat wij afhankelijk zijn van 2 grote Amerikaanse bedrijven voor ons betaalverkeer.
Equens is ~4-5 jaar geleden overgenomen door Atos Worldline, dus dat is nog steeds Europees, maar de Nederlandse banken zijn niet meer de grootste eigenaren. Niet lang daarvoor heb ik een aantal jaren daar gewerkt aan het systeem dat de clearing & settlement deed.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Valt wel een beetje mee. De hele infrastructuur en verwerking van de electronische betalingen is van Equens, een Europees bedrijf (Nederlands-Duits-Frans).
Maestro is inderdaad goed voor 90%+ van de dagelijkse kaart transacties. Equens doet inderdaad de clearing en settlement, maar er gaat ook altijd nog een forse stroom data naar Mastercard daarvoor.
De migratie nog een paar jaar verder terug was juist van het "pinnen" over naar Maestro
De fees op debit zijn vele male lager dan op credit, daar wordt je echt eng van hoe veel er wordt weggesnoept.
Bestaan beide nog volgens de site.prodesk schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:30:
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Sterker nog, de Nederlandse banken zijn in 2019 door Worldline uitgekocht en spelen geen rol van betekenis meer. Datzelfde geldt voor Atos dat nog slechts een procent of 2 van Worldline in bezit heeft. Het bedrijf is genoteerd aan Euronext Parijs.Zebby schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:05:
Equens is ~4-5 jaar geleden overgenomen door Atos Worldline, dus dat is nog steeds Europees, maar de Nederlandse banken zijn niet meer de grootste eigenaren.
Klopt ik heb dus een V pay debit kaart van de SNSEMP schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:54:
Ik heb domweg verschillende keren in België met mijn nl bankkaart gehad dat die niet aanvaard werd simpelweg door de onkunde van de operator. Tegenwoordig niet zo een probleem meer maar tot 2010 oid was het heel erg uitkijken waar ik geld had staan.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:41:
[...]
Grappig, wij zijn daar meermaals geweest en hebben overal kunnen betalen met onze Nederlandse bankpassen. Ken het wel weer andersom, toen onze Noorse vrienden hier waren konden ze op meerdere plekken niet betalen met hun VISA (v pay) bankpas. Bij meerdere winkels en een Volvo garage bleef men stug volhouden dat VISA nu eenmaal altijd een creditcard is en die accepteren ze niet.
Daarnaast heb ik in BE ook voorgehad dat met name restaurants alleen creditcards aanvaarden en geen (Belgische) debetcards.
Ooit in buitenwijk van Brussel gestaan met idee de tram te pakken naar het centrum. Feest ging niet door. Maestro pinpas en Visa creditcard werden niet geaccepteerd. Daarna in een Colruyt geprobeerd om een paar flesjes water te kopen en geld bij te pinnen, feest ging eveneens niet door, alleen bancontact.Maarten_E schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:19:
Uiteindelijk een ING bank gevonden waar ik kon pinnen, maar automaat gaf alleen briefjes van 20 en daar kon de chauffeur niet van wisselen, dus konden gratis meerijden

Belgen en hun bancontact... gelukkig waren ze in het centrum van Brussel wel gesteld op toeristen en daar geen gedoe meer gehad.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Pagina: 1