Hoe douchekraan aansluiten op leiding haaks op de muur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 00:14
In de badkamer moet de Engelse douchekraan vervangen worden. Engels betekent in dit geval ook ongebruikelijke aansluiting, waarbij de moer in de muur zit en de kraan schroefdraad heeft….
Er komt een gangbare Europese thermostaatkraan op, ik moet dus de aansluiting vanuit de muur aanpassen.
Hierbij wil ik het liefst de tegel die er zit behouden 😬. De knelringetjes er af krijgen gaat wel lukken, maar dan… Een standaard muurplaat gaat niet werken zonder een rare uitbouw van de muur of het slopen van de tegel. Ik weet dat er zolderplaatjes met achteruitgang zijn, maar geen idee hoe ik die dan aansluit op de leiding (15 mm) en of die niet te ver buiten de muur komen, want dan moet er waarschijnlijk ook nog een tussenstuk om de thermostaatkraan daar dan weer op te draaien. Zou ik ook een knelkoppeling 15- 1/2 kunnen gebruiken?

Bijgevoegde foto’s zijn van de afgedopte muuraansluiting en de de nieuwe kraan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrQ-jL-enkl0Iiw9B-iXQPr6EcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIv062H2KeCeuW4ag7z19cEQ.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS5te0YMBpPo58VAqSBJJmyKoJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4NVOt9L1EHT1KlyZNSis1DN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Bouwvrouwe op 09-07-2021 16:51 ]

Beste antwoord (via Bouwvrouwe op 09-07-2021 23:49)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-08 16:56
ik betwijfel of er deze forum iets in de muur zit. als hij geluk heeft zit er de juiste fiting.
er zijn voor ts een andere opties. een rechte fitting gebruiken. die zijn een stuk korter,
en passen waarschijnlijk ook beter. is het 12 of 15 mm. en hopelijk je kraan afstand goed.

deze voor 15 mm. https://www.warmteservice...51345?origin=-tl003-8-60-

bij 12 mm moet een fiting 1/2 duims buitendraad x 12mm knel en een verloop ring 1/2 duims x3/4 kwart vragen.
(dat kan echt alleen maar bij een warmteservice) bij de bouwmarkt is een kewstie van de juiste persoon
.
verder een advies geven is lastig zonder foto,s met een rolmaat erbij, ik wil bijv de hartstand van de ledingen weten. dat het knel fitting is wel duidelijk. eventueel kan je ook een rechte verloop nippel nemen. scheelt toch weer 1 centimer. een rechte verloop nippel 1/2 duims x 3/4 duims.

verder. het is wel wat gammel maar als je er normaal mee omgaat kan het wel.

ik vermoet dat het een knel fiting is met een telfon tape. ik vraag me af is het wicu ?
zonder steunhuls dan kan je het trucje mischien herhalen. maar meestal is wicu zonder
stuenhuls een verloren zaak, ik hoop voor jou dat ze het goed hebben uitgevoerd.
of gewoon hard koper is. aan de kleur zo te zien is het hard koper, gok ik.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 09-07-2021 20:44 . Reden: wicu ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:43
Ik zie geen foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
Sorry Jannus, ze hadden even tijd nodig met die fantastische internetsnelheid hier 🙃🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Zonder fotos lijkt mij dat je gewoon S-koppelingen met buitendraad aan 1 zijde kunt nemen en er dan een "gewone" douchekraan op kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik weet niet of je in de UK woont, maar veel huizen hebben daar een lagere druk op het warme water dan op het koude.
Daar mag je geen thermostaatkraan op zetten want dan drukt het koude water het hete water achteruit door de ketel.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 17:04
Die S koppeling zet je normaal op de leiding die in de muur zit. Alles wat op de foto te zien is zou gewoon los moeten kunnen.

Wel even de hoofdkraan dichtdraaien. Anders wordt je nat.
En houdt er rekening mee dat zodra je begint, je het ook af moet maken. Anders kun je het water niet terug aan zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
Met s- koppelingen komt de kraan veel te ver van de muur en ik woon in NL, er zat alleen een Engelse kraan op

[ Voor 32% gewijzigd door Bouwvrouwe op 09-07-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:28
En gewoon weer een Engelse kraan er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik had ook zo’n kraan. De leiding die uit de muur kwam zat in de muur in standaard muurplaat gekneld. Heb de knelring losgedraaid en dat kleine stukje leiding eruit gehaald, s-koppeling erin en nieuwe kraan erop.

Is het onderzoeken waard denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 09-07-2021 17:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik betwijfel of er deze forum iets in de muur zit. als hij geluk heeft zit er de juiste fiting.
er zijn voor ts een andere opties. een rechte fitting gebruiken. die zijn een stuk korter,
en passen waarschijnlijk ook beter. is het 12 of 15 mm. en hopelijk je kraan afstand goed.

deze voor 15 mm. https://www.warmteservice...51345?origin=-tl003-8-60-

bij 12 mm moet een fiting 1/2 duims buitendraad x 12mm knel en een verloop ring 1/2 duims x3/4 kwart vragen.
(dat kan echt alleen maar bij een warmteservice) bij de bouwmarkt is een kewstie van de juiste persoon
.
verder een advies geven is lastig zonder foto,s met een rolmaat erbij, ik wil bijv de hartstand van de ledingen weten. dat het knel fitting is wel duidelijk. eventueel kan je ook een rechte verloop nippel nemen. scheelt toch weer 1 centimer. een rechte verloop nippel 1/2 duims x 3/4 duims.

verder. het is wel wat gammel maar als je er normaal mee omgaat kan het wel.

ik vermoet dat het een knel fiting is met een telfon tape. ik vraag me af is het wicu ?
zonder steunhuls dan kan je het trucje mischien herhalen. maar meestal is wicu zonder
stuenhuls een verloren zaak, ik hoop voor jou dat ze het goed hebben uitgevoerd.
of gewoon hard koper is. aan de kleur zo te zien is het hard koper, gok ik.

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 09-07-2021 20:44 . Reden: wicu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
Hartafstand is ok, 15 cm. Het is koper, geen wicu en, moet even meten als ik het water er af heb, maar ik denk 15 leiding. Ik dacht dat ik wellicht met puntstukjes oid ipv een rechte knelfitting zou moeten werken. Een rechte knelfitting zou moeten kunnen denk ik, wordt wat geknoei wellicht met het aandraaien zo dicht in de muur alleen, vandaar mijn twijfel of het solderen moest worden. Dank voor de tips Miciel!

Ps. Ik ben een zij 😜

[ Voor 6% gewijzigd door Bouwvrouwe op 09-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-08 19:00
@Bouwvrouwe

Zoals @Juup al aangaf kun je in de uk niet zomaar een thermostaatkraan of een mengkraan toepassen.

Je moet dan wel even controleren of zowel je warm als koud water direct van dezelfde hoofdleiding komen.

Voor warm water werd vroeger een open tank op zolder gebruikt en wordt daarom niet als drinkwater gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
Ik woon niet in de UK…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
je hebt nu waarschijnlijk deze zitten. https://www.toolstation.n...RRRThQOA7XuBoCDUYQAvD_BwE
en die vervang je voor: https://www.warmteservice...51345?origin=-tl003-8-60-

wat betrefrt de rechte knel fitting 15 x 3/4 duims. buitendraad die kun in deze positie nog wel aandraaien
met een baco maar het word wel vervelendt dat klopt. de oude knelring laten zitten./hergebruiken.
(maar dat was je denk ik al van plan. ik zeg typ het vooral voor de zekerheid)

maar check inderdaad wel even je warmwatervoorziening. of het recent is en een inlaatcombinatie heeft.
​ik zie dat wel in nederland leeft maar het is wel iets om even naar te kijken. soms is iets gewoon gedaan
omdat de klant het zo wil. maar soms heeft iets ook een technische reden. (is zeer klein maar toch)

en mocht het geen knel fiting zijn, meldt het even. dan kan ik een andere oplosing aandragen.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 10-07-2021 01:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
De cv- ketel is ok en recent. Er zitten nu knelringetjes met een schroefring erachter op de leiding. De knelringen zitten echter niet op de juiste diepte om een standaard s- koppeling er op te draaien, ik kom dan te ver van de muur. Ik wil kijken hoever ik kom met je suggesties van de knelkoppeling. Waarschijnlijk moet ik de oude knelringen verwijderen en nieuwe iets verder terug naar de muur plaatsen met de nieuwe knelkoppelingen. Dan zou wellicht toch ook de s-koppeling nog een optie zijn. Maandag haal ik de boel los, meten is weten, en ga ik de warmteservice voor materiaal. Ik laat even weten of het allemaal lukt, dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Bouwvrouwe schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:47:
De cv- ketel is ok en recent. Er zitten nu knelringetjes met een schroefring erachter op de leiding. De knelringen zitten echter niet op de juiste diepte om een standaard s- koppeling er op te draaien, ik kom dan te ver van de muur. Ik wil kijken hoever ik kom met je suggesties van de knelkoppeling. Waarschijnlijk moet ik de oude knelringen verwijderen en nieuwe iets verder terug naar de muur plaatsen met de nieuwe knelkoppelingen. Dan zou wellicht toch ook de s-koppeling nog een optie zijn. Maandag haal ik de boel los, meten is weten, en ga ik de warmteservice voor materiaal. Ik laat even weten of het allemaal lukt, dank voor de hulp!
ik inderdaad zou eerst proberen om te kijken of de fiting er zo op kan, mocht het niet lukken.
niet uitkomen dan moet je inderdaad je knelring verwijderen. je geeft aan dat wel kan.
deze youtube link is daarom eigenlijk overbodig. maar je kan hem alsnog bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=RkGk2toz5h0 hoe verwijder ik een knelring.
er komen drie verschillende methodes in voorbij. je hebt dan net even wat meer opties)

een s koppeling is meestal geen knel fitting. maar een schroefdraad fitting. een s kopeling hoort
in een muurplaat. het smalle schroefdraad van de s kopeling opruwen en verpakken met loctite 55.(fittingdraad) of met hennep en pasta. en geen teflon gebruiken. (maar we gaan wat of topic.)
een s fitting kan bij jouw gewoon niet.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 11-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bouwvrouwe
Het is gelukt, met hobbels…. De wartel kon niet ver genoeg terug om de knelring weg te knijpen, dus het was heeel voorzichtig wartels beetje open zagen tot ik de knelringen voldoende kon pesten. En natuurlijk veel grof, gecontroleerd geweld en een wat gezucht en gekreun om de boel er af te krijgen zonder de leiding te verpesten. De puntstukken waren, gezien mijn beperkte ruimte richting muur, de beste oplossing, beterdan proberen een schroefbus in die muur gepropt te krijgen en s-koppeling gebruiken. Ik kwam helaas met de kraan toch nog te ver van de muur om de meegeleverde rozetten te gebruiken, zelfs wat te ver voor de standaard verkrijgbare hoge rozetten. Een chromen buis was hier in de buurt niet snel te verkrijgen, dus heel charmant gesmokkeld met dubbele rozetten. Alles was trouwens in 1x dicht met m’n hennep en fittingpasta, werkt toch echt fijner dan die teflon.Morgen alleen nog even extra poetsen op de kitrestjes van de oude kraan. Manlief blij, kids blij, maar ik ga er het eerst onder nu. Dank voor het meedenken, vooral @miciel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvVCNQS8ao2uru_oHR1SIotxYto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRFryj89ll94bXd1bCr61n3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjzCi83zlKRT-clQvG0MTpZ9N0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZWp5CT2AIrR1F7ne4cmYGAO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Bouwvrouwe op 12-07-2021 18:39 ]

Pagina: 1