Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Een redelijk specifieke vraag waarin het internet mij geen goed antwoord kan geven, althans... mijn situatie staat er niet bij. Vaak gaat dit over partners of ex-partners.
Notarissen hebben het momenteel blijkbaar erg druk, dus ik vraag het hier eens: je weet maar nooit of iemand het weet! :) Daarnaast voelt het erg, eh, hebberig wat ik wil vragen. Niet erg sjeik maar ik heb mijn redenen.

Uit het testament:
VI. TWEETRAPSMAKING
1. Hetgeen mijn zoon (hierna ook te noemen: 'de bezwaarde') van het uit mijn nalatenschap aan hem nagelatene bij zijn overlijden onverteerd zal hebben nagelaten, zal ten deel vallen aan de onder V. a. tot en met e. genoemde personen/echtparen (hierna ook te noemen: 'de verwachter' of 'de verwachters'), voor het aandeel als onder V. genoemd. De bezwaarde is mitsdien rechthebbende onder ontbindende voorwaarde en de verwachters zijn rechthebbende onder opschortende voorwaarde van hun overleven van de bezwaarde.
Indien een van de als verwachters genoemde personen of echtparen vóór de bezwaarde mocht(en) zijn overleden, dan treden de andere personen/echtparen in de plaats, naar evenredigheid van de grootte van ieders erfdeel, met dien verstande dat voor de onder V. b. genoemde personen bij vooroverlijden van hen beiden eerst hun afstammelingen in de plaats treden.
2. Aan de bezwaarde komen alle bevoegdheden toe die de wet toestaat te verlenen, in het bijzonder de bevoegdheid tot beheer van en beschikking over het bezwaarde vermogen en tot vervreemding, bezwaring en/of vertering (intering). De vruchten van het bezwaarde vermogen komen de bezwaarde toe.
3. Het bezwaarde vermogen dient afzonderlijk geadministreerd te worden.
Na het eindigen van het recht van de bezwaarde rust op de erfgena(a)m(en) van de bezwaarde de verplichting om hetgeen door de bezwaarde onverteerd is gebleven ter beschikking van de verwachters te stellen.
In verband hiermee leg ik de bezwaarde de last op om het bezwaarde vermogen op een afzonderlijke bankrekening te houden, welke door de executeur zal worden geopend.
Het is de bezwaarde niet toegestaan iemand anders dan hemzelf toegang/machtiging tot deze bankrekening te verschaffen.
De achtergrond van deze klote voorwaarde is (waarschijnlijk) dat de overledene mijn partner niet mocht. De overledene zadelt mijn partner na mijn overleden ook nog op met een bult werk. En bedankt 8)7
Ik wil dus het liefst het geld uit de erfenis opmaken, zodat mijn partner zich niet druk hoeft te maken met deze verdeling naar de verwachters (die ook niet allemaal bekend zijn).

Vraag 1 (over punt 2): ik mag blijkbaar alles doen met het geld (verteren is opmaken van de vermogensbestanddelen). Vervreemden en bezwaren heeft volgens mij niets met geld te maken maar meer met een huis.
Maar wanneer verteer ik? Als ik een appel koop, is het geld weg én de appel ook. Dus zo kan ik het geld wel opmaken. Maar als ik een huis koop. Verteer ik dan het geld? Of als ik onze gezamenlijke maandinleg hier van betaal. Verteer ik dan het geld?
Lang verhaal kort: ik wil dus zorgen dat het geld zo snel mogelijk "uit de erfenis" komt en "van mij" wordt. En daarmee dus ook eventueel van mijn partner als ik kom te overlijden.

Vraag 2 (over punt 3): ik las dat je jaarlijks verwachters moet informeren. Moet ik mijn uitgaven ook verantwoorden? Kunnen zij bezwaar maken of een vordering opeisen?

Ik las op internet ook nog dit Maar vraag is dan hoeveel er is verteerd van het tweetrapsvermogen en of eerst het eigen vermogen moet worden verteerd voordat ook het tweetrapsvermogen mag worden verteerd?
Jammer dat het antwoord er niet bij stond. Dat zet je wel aan het denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Er was hier ergens op Tweakers een soortgelijke vraag. Zou je even moeten opzoeken. Stond veel info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyfallio
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-04-2022
Barrycade schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:23:
Er was hier ergens op Tweakers een soortgelijke vraag. Zou je even moeten opzoeken. Stond veel info over.
Thanks! Gevonden. Zo denk je dat je de enige bent, is er iemand met precies het zelfde :)