Travel router met captive portal login

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-12 22:32
Hallo,

Ik heb opzoek naar een eenvoudige travel router voor op de camping.
Op de camping draait een captive portal waarbij je een ticket krijgt vanaf de receptie.

Ik ben opzoek naar een router die zich als client kan gedragen naar de wifi (router meld zich aan op de captive portal) van de camping en dan zelf zijn eigen netwerkje opzet voor mijn eigen apparaten. Uiteraard snap ik dat er een eventuele beperking op zit dat je de snelheid die normaal bestemt is voor één apparatuur nu met meerdere moet delen. Immers vanaf de camping wifi kant is mijn router 1 client, terwijl ik meerere clients erachter hebt zitten.

Ik ken de engenius EZ hotspot, echter is deze nog wel redelijk aan de prijs.
ik heb een oude engenius ENS-202EXT gehad en deze geflasht met de hotspot firmware, maar die heeft het begeven.

De TP Link travel router heb ik gevonden, maar ik volgens mij kan deze alleen MAC Spoofen.
Kan onderstaande TP-Link ook zelf inloggen als client op een captive portal en dat ik vervolgens mijn eigen netwerk creëer?

https://www.bol.com/nl/nl...oBkaF6OqqyGxoCwncQAvD_BwE

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 09-07-2021 11:29 ]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 21:08

lier

MikroTik nerd

Wat is precies je vraag? Heb je aankoopadvies nodig? Wat is voor jou van belang?

Zelf gebruik ik al jaren een MikroTik router. Dit merk biedt een enorme verscheidenheid aan functies tegen een enorm leuke prijs/pret verhouding. Maar...je moet het wel kunnen/durven:
https://www.justinho.com/blog/2017/07/15/hap-ac-lite.html

Eerst het probleem, dan de oplossing

• NL_Scratch
De vraag is wat ik als alternatief kan gebruiken voor een Engenius EZ hotspot.
Eigenlijk is dus de vraag of de TP Link travel router hetgeen doet wat ik wil.
Ik zal dit even aanpassen in de TS.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11
Zon gl.inet ding?
Zijn al 10000 topics over

CISSP! Drop your encryption keys!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:52

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan je natuurlijk met je iPhone aanmelden op de WiFi en (dientengevolge) op de de Captive Portal en daarna je iPhone MAC clonen/spoofen op de travel router. Zo doe ik dat al jaren met mijn TP-Link WR710N

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-12 08:10
Ik weet niet of dit je probleem oplost, maar als je een Samsung smartphone hebt kan je in de hotspot-instellingen Wi-Fi Delen aanzetten.
Hierdoor kan je de smartphone verbinden met de camping wifi en dat via de mobiele hotspot delen.

(Mogelijk hebben andere smartphone merken vergelijkbare functies)

Verwijderd

IThom schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:46:
Ik weet niet of dit je probleem oplost, maar als je een Samsung smartphone hebt kan je in de hotspot-instellingen Wi-Fi Delen aanzetten.
Hierdoor kan je de smartphone verbinden met de camping wifi en dat via de mobiele hotspot delen.
Dat is zo te zien een functie om een password te delen (beide telefoons melden zich aan op dezelfde router).

De telefoon is hiermee geen client en hotspot tegelijk, wat de gewenste functionaliteit zou zijn. Ik zie ook geen passende manier hiervoor op mijn Samsung A72.

Verwijderd

Als kleine aanvulling nog: een telefoon als wificlient en dan via bluetooth tetheren gaat natuurlijk wel. En zelf al jaren de beste ervaringen met GL.iNet spulletjes.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-12 08:10
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:04:
[...]

Dat is zo te zien een functie om een password te delen (beide telefoons melden zich aan op dezelfde router).
Dat is niet de functie die ik bedoel.
Zie de knop onder het wachtwoord in deze screenshot van mijn Galaxy Note 9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7V-QIo6p-_OqsXNRVcoMBOBY8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmdHX6QgzHMN2h1WB1jnKG7P.jpg?f=fotoalbum_large

Staat dus echt onder de instellingen van de Mobiele Hotspot.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of de Galaxy A72 deze functie ook heeft.

Edit: Ik zit trouwens nog op One UI 1.0, mogelijk staat het bij nieuwere varianten onder het menu rechtsboven / geavanceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door IThom op 10-07-2021 00:31 ]

Verwijderd

IThom schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:28:
[...]
Staat dus echt onder de instellingen van de Mobiele Hotspot.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of de Galaxy A72 deze functie ook heeft.

Edit: Ik zit trouwens nog op One UI 1.0, mogelijk staat het bij nieuwere varianten onder het menu rechtsboven / geavanceerd.
Door dit lijstje te volgen heb ik het gevonden, en dan moet je onder 'advanced' nog een keer WiFi-sharing aanzetten. Als je dan echter de hotspot aanzetten wilt, krijg je de boodschap dat je eerst WiFi moet uitzetten en dat je alleen mobiele data (via 4G dus) delen kunt.

Misschien heeft de Note 9 net een andere WiFi-module of zo, dat het daarmee wel wil.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41
Waarom moeilijk doen met MAC spoofen?

Travel router verbinden met WiFi van de camping, telefoon verbinden met je travel router. Op je telefoon zie je nu de captive portal, inloggen en klaar. Vanwege NAT ziet het captive portal niet echt je telefoon maar je router, en alle andere devices op je router vallen dankzij NAT dus achter dat MAC.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• NL_Scratch
Tom Paris schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:41:

Travel router verbinden met WiFi van de camping, telefoon verbinden met je travel router. Op je telefoon zie je nu de captive portal, inloggen en klaar. Vanwege NAT ziet het captive portal niet echt je telefoon maar je router, en alle andere devices op je router vallen dankzij NAT dus achter dat MAC.
Oei daar twijfel ik over.
Ik heb hier een cheap ass tp link routertjeiggen van de action. Deze staat in cliënt bridge modus op zolder. Hij pakt de wifi van beneden op en zend op zolder een ander ssid uit en de printer zit er bekabeld op aangesloten.

Vervolgens kan ik vanaf beneden naar boven printen.
Hij geeft het netwerk van beneden transparant door en vervuld eigenlijk een omgekeerde accespoint modus nu thuis..

Het is eigenlijk meer een soort repeater functie en dan zal je op elke telefoon gewoon de hotspot captive portal zien.

[ Voor 6% gewijzigd door NL_Scratch op 10-07-2021 07:27 ]

• NL_Scratch
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:38:
[...]

Door dit lijstje te volgen heb ik het gevonden, en dan moet je onder 'advanced' nog een keer WiFi-sharing aanzetten. Als je dan echter de hotspot aanzetten wilt, krijg je de boodschap dat je eerst WiFi moet uitzetten en dat je alleen mobiele data (via 4G dus) delen kunt.

Misschien heeft de Note 9 net een andere WiFi-module of zo, dat het daarmee wel wil.
Ah top,
Mijn huawei p20 pro heeft ook de optie "wifi brug"

P20 pro verbinden met eigen wifi. Op 192.168.178.x
Wifi brug opgezet en iPad krijgt op 192.168.43.x
Mobiele data even uitgezet zodat ik zeker weet dat ik via de wifi ga van ziggo.
Werkt prima tot 4 apparaten mogelijk.

Oftewel 1 ticket kopen op de camping voor de telefoon. Daarna wifi brug opzetten en de rest kan via mijn telefoon.

• laurens0619
Wat je wilt bereiken is dat je Wifi Router in router modus staat, niet in bridge
Echter dat is nog geen garantie dat het goed gaat met captive portals. Wat @Tom Paris zegt klopt, die captive portal pagina zou gewoon gerouteerd moeten worden en zou het goed moeten gaan.
Soms werkt het echter niet, dit kan bv komen omdat DNS Rebind protection aan staat op de router.

Wat een captive portal doet is bv www.google.com > 192.168.1.1 (ip van router).
Rebind protection blokkeert dit om 192.168.1.1 een lokaal ip is.

Echter niet op iedere router kun je rebind protection uitzetten

GL inet heeft mooie reeks apparaten waar dit out of the box goed gaat. Veel van de goedkope zijn echter 2.4 only met 1 radio en dat vind ik wat zonde van de performance. Beter een dual band nemen, 2.4ghz voor de usptream en 5ghz voor de clients

bijvoorbele deze: https://the-gadgeteer.com...zed-travel-router-review/

maar als snelheid niet boeit dan is dit ook al ok:
https://www.amazon.nl/GL-...G8/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=GL-iNet+GL-MT1300&qid=1625902860&sr=8-1

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 10-07-2021 09:41 ]

• NL_Scratch
laurens0619 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:35:
Wat je wilt bereiken is dat je Wifi Router in router modus staat, niet in bridge
Echter dat is nog geen garantie dat het goed gaat met captive portals. Wat @Tom Paris zegt klopt, die captive portal pagina zou gewoon gerouteerd moeten worden en zou het goed moeten gaan.
Soms werkt het echter niet, dit kan bv komen omdat DNS Rebind protection aan staat op de router.

Wat een captive portal doet is bv www.google.com > 192.168.1.1 (ip van router).
Rebind protection blokkeert dit om 192.168.1.1 een lokaal ip is.

Echter niet op iedere router kun je rebind protection uitzetten

GL inet heeft mooie reeks apparaten waar dit out of the box goed gaat. Veel van de goedkope zijn echter 2.4 only met 1 radio en dat vind ik wat zonde van de performance. Beter een dual band nemen, 2.4ghz voor de usptream en 5ghz voor de clients

bijvoorbele deze: https://the-gadgeteer.com...zed-travel-router-review/

maar als snelheid niet boeit dan is dit ook al ok:
https://www.amazon.nl/GL-...G8/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=GL-iNet+GL-MT1300&qid=1625902860&sr=8-1
Dank voor je reactie.
De Engenius ez hotspot kan zelf als cliënt inloggen op de captive portal. Vanuit de webinterface van de Engenius kun je naar de captive portal, inloggen en klaar.

Gaat dat met deze GL Inet ook?

• Tom Paris
NL_Scratch schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:25:
Oei daar twijfel ik over.
Ik heb hier een cheap ass tp link routertjeiggen van de action. Deze staat in cliënt bridge modus op zolder. Hij pakt de wifi van beneden op en zend op zolder een ander ssid uit en de printer zit er bekabeld op aangesloten.

Vervolgens kan ik vanaf beneden naar boven printen.
Hij geeft het netwerk van beneden transparant door en vervuld eigenlijk een omgekeerde accespoint modus nu thuis..

Het is eigenlijk meer een soort repeater functie en dan zal je op elke telefoon gewoon de hotspot captive portal zien.
Wat je hier beschrijft is idd een transparante bridge, GEEN router/NAT. Je moet echt het idee loslaten dat je in de webinterface van je AP moet inloggen op een captive portal. Zoals @laurens0619 het beschrijft zal de captive portal elke eerste DNS query 'kapen' en je doorgeleiden naar de captive portal. Daar is niks bijzonders voor nodig in de AP, behalve dan dat inderdaad rebind protection uit staat. Op de GL.Inet devices staat gewoon OpenWRT, dus daar kun je rebind protection sowieso uitzetten.

• NL_Scratch
Tom Paris schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Wat je hier beschrijft is idd een transparante bridge, GEEN router/NAT. Je moet echt het idee loslaten dat je in de webinterface van je AP moet inloggen op een captive portal. Zoals @laurens0619 het beschrijft zal de captive portal elke eerste DNS query 'kapen' en je doorgeleiden naar de captive portal. Daar is niks bijzonders voor nodig in de AP, behalve dan dat inderdaad rebind protection uit staat. Op de GL.Inet devices staat gewoon OpenWRT, dus daar kun je rebind protection sowieso uitzetten.
Oké zal me er nog wat meer in verdiepen.

Het idee wat ik heb komt simpelweg uit het feit dat ik het op die manier ken van Engenius. Dat werkt zo eenvoudig en is ideaal. 1 ticket, 1x inloggen vanaf de Engenius en je kunt met onbeperkt aantal apparaten erop. Vandaar dat ik opzoek ben/was naar hetzelfde idee als de eZhotspot van Engenius.

• Tom Paris
NL_Scratch schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Oké zal me er nog wat meer in verdiepen.

Het idee wat ik heb komt simpelweg uit het feit dat ik het op die manier ken van Engenius. Dat werkt zo eenvoudig en is ideaal. 1 ticket, 1x inloggen vanaf de Engenius en je kunt met onbeperkt aantal apparaten erop. Vandaar dat ik opzoek ben/was naar hetzelfde idee als de eZhotspot van Engenius.
Een router die via NAT de captive portal doorgeeft aan je telefoon is exact even eenvoudig en ideaal. Meer missschien nog wel, want je zit direct in de captive portal ipv dat je eerst op je AP moet inloggen...

• laurens0619
Ja maar ik moet wel heeel eerlijk bekennen dat, ook zonder rebind protection, het niet altijd werkt…. Ik snap alleen niet waarom. Meestal ga ik dan eerst ditect via tel, kopieer de url van de captive portal, en voer dan die url direct in als ik via hotspot verbonden ben

Zo fool proof als de engenius hotspot extender ga je m denk ik niet krijgen

Kun je die niet weer aan de praat krijgen

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 10-07-2021 14:47 ]

• Tom Paris
laurens0619 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:45:
Ja maar ik moet wel heeel eerlijk bekennen dat, ook zonder rebind protection, het niet altijd werkt…. Ik snap alleen niet waarom. Meestal ga ik dan eerst ditect via tel, kopieer de url van de captive portal, en voer dan die url direct in als ik via hotspot verbonden ben

Zo fool proof als de engenius hotspot extender ga je m denk ik niet krijgen

Kun je die niet weer aan de praat krijgen
In mijn ervaring is dat het geval wanneer je een eigen DNS server instelt en de captive portal verkeer naar een andere DNS server dan de eigen niet onderschept. De captive portal reageert alleen op DNS request die gedaan zijn naar de eigen DNS server, maar onderschept verkeer naar een andere DNS server niet... Dan kom je idd nooit terecht op de captive portal.

• NL_Scratch
update, zowel met de telefoon als met de laptop kun je prima de wifi delen. Gewoon 1 ticket kopen, je laptop 1 keer aanmelden en vervolgens kun je tot 8 andere apparaten verbinding laten maken met de laptop. Moet je wel altijd je laptop aan laten staan, maar goed het werkt wel. :)

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik heb zelf die tplink en die werkt prima met zo'n captive portal.

Gewoon eerst in het menu van de tplink verbinden met wifi maar nog niet inloggen op de portal
Dan je telefoon verbinden met de tplink en naar een website proberen te gaan.
Je krijgt dan vanzelf weer het captive portal. Inloggen en klaar. Je kan dan andere apparaten verbinden met de tplink zonder opnieuw in te hoeven loggen.

Edit, dit dus inderdaad:
Tom Paris schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:41:

[ Voor 37% gewijzigd door Blackouts op 22-07-2021 07:50 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1