Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1dinand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-12-2021
Mijn vraag
...
Heeft iemand van jullie enig idee hoelang apple de software met intel inside gaat ondersteunen nu ze bezig zijn met hun eigen M1 processor te lanceren?

Is het aan te raden om nu een tweedehands iMac uit 2019 aan te schaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik of denk aan te schaffen.

3GHz 6-Core Intel processor
250GB SSD Flash Drive
Retina display (5120 x 2880 px)
16GB RAM (makkelijk uit te breiden)
OSX 11.4 (meest recente versie) nieuw geinstalleerd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen idee. Ben niet erg op de hoogte vandaar deze vraag op dit Forum.

Beste antwoord (via 1dinand op 09-07-2021 13:49)

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 21:06
Ik bewerk video met DaVinci Resolve en voor "fotobewerking" / grafische bewerking ben ik onlangs overgestapt op Affinity Designer. Beide programma's draai ik ook op mijn (intel) MacBook Pro 15" uit 2019. Ik merk geen groot verschil in snelheid, beide werken soepel. Wel merk ik dat de Mac mini een stuk minder lawaai maakt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is niet zo dat software stopt met werken wanneer een systeem niet meer ondersteund wordt.
Apple noemt nergens datums maar 8+ jaar support is vrij standaard voor een OSx versie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ik heb meegekregen van de WWDC keynote was dat de SWIFT-compiler nu binaries produceert met zowel Intel als M1 code erin. Dus alle software die daar nu mee gebouwd wordt zal op beide processoren draaien.

En voor legacy-code schijnen ze een soort onzichtbare emulatie VM te hebben. Ik denk iets soortgelijks als de onzichtbare Windows-on-Windows VM voor het draaien van 32-bits toepassingen op een 64-bits Windows platform.

Maar, die informatie is puur theoretisch en ondergedompeld in een bakje marketing-zilver. Dus wat het in de praktijk betekent.... geen idee. Ook weet niemand (behalve Apple) hoe lang ze die hybride situatie laten bestaan. Best kans dat ze in de toekomst de Intel ondersteuning gaan afbouwen.

Is er een reden waarom je niet voor een M1 wilt gaan? Want die zijn vaak al goedkoper dan hun Intel tegenhangers.

[ Voor 18% gewijzigd door RiDo78 op 09-07-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1dinand
Dank voor jullie heldere antwoorden. Ik wil best overstappen op M1 maar ben erg verknocht aan de iMac 27" en ben mij aan het oriënteren om nu een tweedehands te kopen. Wil er graag weer een aantal jaar mee doen. Andere optie is wellicht M1 Mac Mini met een nieuw display van LG 27" , is misschien wel sneller dan wat er nu op marktplaats wordt aangeboden uit 2017/2019 op marktplaats. Dubben en niet te snel beslissen. Dank voor jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sitelabs
Ik heb een tijdje geleden mijn iMac 27" verkocht en vervangen door een M1 mini. Het was een prachtig apparaat maar vooral de beperking van het niet kunnen aansluiten van andere machines op het scherm was voor mij een reden om hem weg te doen.

Ik ben nu meer dan tevreden over mijn overstap naar de relatief goedkope M1 Mini icm met een 27"inch scherm. En mocht ik toch verder willen werken op mijn MacBook Pro (niet Mx) sluit ik die lekker aan op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1dinand
Ja zoiets is natuurlijk ook mogelijk. Hoe ervaar jij de snelheid (fotobewerking en video) van de M1 in vergelijking met je oude iMac 27"?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sitelabs
Ik bewerk video met DaVinci Resolve en voor "fotobewerking" / grafische bewerking ben ik onlangs overgestapt op Affinity Designer. Beide programma's draai ik ook op mijn (intel) MacBook Pro 15" uit 2019. Ik merk geen groot verschil in snelheid, beide werken soepel. Wel merk ik dat de Mac mini een stuk minder lawaai maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1dinand
Dankjewel. Heeft jou MacMini 8 of 16 GB geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
1dinand schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:51:
Dankjewel. Heeft jou MacMini 8 of 16 GB geheugen?
8 GB in de M1 Mini vs 16 GB in de Pro.

[ Voor 9% gewijzigd door Sitelabs op 09-07-2021 15:15 ]

Pagina: 1