Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:50
Hallo iedereen,

Ik heb een Synology DS218play 2bay in een RAID 01 opstelling. Nu heeft 1 schijf bad sectors vertoond (helaas geen garantie meer). Het gaat om een Seagate Barracuda 8TB.

Nu wilde ik al een tijdje sowieso de capaciteit gaan uitbreiden en zit ook te kijken naar andere merken HD's. Ik vraag me af wat nu wijsheid is:

- De falende disk vervangen door dezelfde type, maar dan een 10TB variant, en overschakelen naar SHR?
- 2 x nieuwe HD's (10TB) kopen en RAID1 blijven aanhouden?
- 4bay NAS kopen (bijv DS418)

Verder aanvullende vraag:

- Is het mogelijk harde schijven van verschillende merken aan te houden zoals de Toshiba N300 10TB naast de Seagate Barracuda 8TB?
- Hoe verhouden de Tosbhiba HD's zich tegenover de Seagates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Relight89 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:55:
Ik heb een Synology DS218play 2bay in een RAID 01 opstelling.
Wat is RAID 01 in een 2-bay nas?
Relight89 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:55:
- Is het mogelijk harde schijven van verschillende merken aan te houden zoals de Toshiba N300 10TB naast de Seagate Barracuda 8TB?
- Hoe verhouden de Tosbhiba HD's zich tegenover de Seagates?
Ja tuurlijk. Zolang synology ze ondersteund kan dat. Allemaal kleine details zoals SMR/CMR combineren etc kan iets met de performance doen, maar het werkt wel.
Mijn glazen bol is kapot, dus dat kan ik niet beantwoorden.

Als je zoveel data wilt opslaan zou ik zeker voor een grotere NAS gaan.
DS420+ ofzo, SSD caching kan je zeker helpen met zulke grote disks. (voor write cache heb je 2 ssd's nodig)

Ik heb gelukkig niet zoveel data, dus ik heb de DS620slim voor het lage energieverbruik. Erbij nog een oudere 4-bay met een 4 TB disks die ik via WOL aan zet indien de ik erbij moet. Dat is niet vaak.

Je hebt een backup?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 08-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Blijkbaar is performance geen issue voor je, dus ik zie weinig reden om over te stappen naar een 4-bay NAS.
Je zou 2 x 10 TB nieuwe harddisks kunnen kopen en die weer in RAID1 zetten. De huidige harddisks zou je kunnen inzetten voor ofline backups van de data op je NAS, want met dergelijk grote harddisks is altijd een rebuild (in dit geval niet nodig bij RAID1) te langdurig.

Iets anders is of nieuwe harddisks in een "niet nieuwe" NAS betrouwbaar genoeg is voor je: als de NAS het begeeft zit je op dat moment ook zonder data.
Dus wellicht is een nieuwe 2-bay NAS in RAID1 met 2 x 10 TB de beste optie, dan kan je zolang je met je data nog onder de 8TB zit de oude NAS met één disk gebruiken als databackup (evt. met online Cloud-incrementals tussen je full backups in).