Fujitsu bios drijft me tot waanzin (UEFI/secure boot/linux)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Ik heb een mooie Fujitsu P7010n mini-tower staan die ik als home-server wil gaan draaien met linux.
I7-10700T, 64 Gb geheugen, ruimte voor 2 M2 SSD en 2 3,5" schijven, <10W idle volgens de documentatie, alles pico bello.

Behalve:

ding kwam met windows 10. Wil ik niet, dus debian installer (10 testing) gedraaid, geen foutmeldingen, alles prima, tot na de reboot - hij bootte niet naar het OS, maar naar het bios. In het bios is de m2 ssd prima zichtbaar, maar bij de boot-opties kan ik geen enkele partitie daarvan opgeven.

Ontdekt dat als ik een administrator password op het bios zet, ik dan de secure boot opties tevoorschijn kan zien komen, maar secure boot disabled verandert niets aan dit gedrag: ik kan de m2 ssd niet opgeven als boot target in het bios. Idem met een tijdelijk aangesloten SATA ssd, trouwens - ook daarvan wordt geen enkele partitie zichtbaar.

De internet tip om grubx64.efi naar boot64.efi te kopiëren maakte ook geen verschil.

Toen de stoute schoenen aangetrokken en secure boot op custom gezet en alle EFI bestanden die ik in de debian efi directory kon vinden als key toegevoegd: geen effect, geen verschil.

Ik ga nog even OpenSuse proberen (mogelijk hebben die een betere relatie met Fujitsu), maar wat een !@#!@#!@%#$ systeem is dit zeg.

iemand een tip?

edit: OpenSuse werkt direct, geen centje pijn. Kennelijk is Debian minder 'secure'.

[ Voor 3% gewijzigd door thunder7 op 08-07-2021 20:57 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Blijkbaar heeft het bedrijf SuSE dan werk gemaakt van secureboot.
Dan zal Ubuntu en Fedora bijvoorbeeld ook werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tijdens de installatie van Debian moet je de vraag hebben gehad om Grub geforceerd te installeren op een removable media path oid. Heb je dat laten doen of niet? Want mijn ervaring is dat het in veel gevallen nodig is, omdat het anders niet fatsoenlijk in het UEFI wordt geregistreerd als opstartbaar OS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
However, to help support those unfortunate people who own buggy systems like this there is an option to force grub-efi installation to the removable media path too. There is a d-i Rescue Mode option to force this - if you've just installed Debian on your UEFI system but it won't boot Debian afterwards, this may fix the problem for you. It can also be selected during the normal installation run using Expert mode, or preseed users can add the following option in their configuration (for amd64, tweak the package name to suit on other architectures):

grub-efi-amd64 grub2/force_efi_extra_removable boolean true
Aha, dat moet dus achteraf via rescue mode. Dat ga ik nog even proberen, want Suse is fijn, maar heeft niet alle packages (msmtp, om maar eens wat te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
thunder7 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Aha, dat moet dus achteraf via rescue mode. Dat ga ik nog even proberen, want Suse is fijn, maar heeft niet alle packages (msmtp, om maar eens wat te noemen)
https://software.opensuse.org/package/msmtp

Lijkt me dat dit geen issue hoeft te zijn...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

thunder7 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Omdat je toch opnieuw gaat installeren, kies dan voor Expert install zodat je de vraag direct krijgt. Enige verschil tussen Expert en normaal is dat je bij elke stap gevraagd wordt om die te starten, ipv dat het automatisch verder gaat. Na elke stap kom je weer bij het stappenoverzicht. Dus van netwerk config > overzicht > schijfindeling > overzicht > install base system etc., ipv netwerk config > schijfindeling > install base system...

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Wel als je de laatste openSuse 15.3 draait, want die is al maanden uit, maar daarvoor is het package niet beschikbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
For the record: inderdaad krijg je bij Debian via de Expert Install een vraag of je grub via het Uefi removable path wil installeren, en dan boot het systeem wel!

Pagina: 1