Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
We hebben mijn vader een helikoptervlucht gegeven voor zijn verjaardag. Hij zou graag wat foto's en filmpjes hebben als herinnering maar ik ga die taak op mij nemen zodat hij volop kan genieten van de vlucht en niet bezig moet zijn met filmen of foto's nemen.

Ik heb een beperkte collectie aan fotomateriaal maar ik wil zelf ook niet de helft van de vlucht bezig zijn met dingen uitzoeken natuurlijk. Ik vroeg me daarom af of iemand tips had voor foto's nemen en/of filmpjes maken tijdens een vlucht.

Beschikbare hardware:
• Panasonic G80 met 12-60mm kitlens, 35-100mm f2.8, 20mm f1.7 en 45mm f1.8 lenzen
• Samsung Galaxy S10 smartphone
• Fujifilm FinePix S1 superzoom camera

Ik kan slecht inschatten of ik moet gaan voor een zo wijd mogelijk beeld of dat ik juist moet gaan voor wat meer zoomcapaciteit om wat meer detail naar voren te halen.

Zou het bovendien nuttig zijn om een polarisatiefilter te gebruiken om reflecties van het raam weg te halen?

Ik dacht sowieso de twee camera's mee te nemen zodat ik de superzoom kan gebruiken indien ik eens een detail wil fotograferen en de Panasonic houden voor het overzicht en een filmpje.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22
Kijk of het verhuurbedrijf de mogelijkheid biedt om een GoPro ergens aan de binnenkant tegen het raam te plakken. Als zij dat niet doen, probeer er één ergens te lenen of te huren met een zuignap. Als je deze op een leuke plek weet te plakken (altijd in overleg met het bedrijf en de vlieger, van te voren regelen!) kan je je vader en een flink stuk omgeving filmen en heb je een compleet overzicht van de vlucht. Dan hoef je zelf alleen maar met de foto's bezig te zijn. Er is genoeg te zien tijdens zo'n vlucht en het is weer over voor je er erg in hebt.

Als je vader bijvoorbeeld links voorin zit kan je kijken of je een GoPro aan de rechterkant of schuin rechts voor hem kan plakken. Door je vader aan de linkerkant van het frame te positioneren film je dan hem maar ook een flink stuk omgeving naast en gedeeltelijk voor het toestel.

Voor je foto's zou ik een zoomlens met een flink bereik uitzoeken. Dat geeft je de flexibiliteit om heen en weer te schakelen tussen een overzichtje (wat er op de foto altijd minder imposant uitziet) en meer details (waar je al snel een stuk zoom voor kan gebruiken) zonder steeds te hoeven wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Archer_VC10 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:40:
Kijk of het verhuurbedrijf de mogelijkheid biedt om een GoPro ergens aan de binnenkant tegen het raam te plakken. Als zij dat niet doen, probeer er één ergens te lenen of te huren met een zuignap.
Wel nog even extra bevestigen met een touwtje ofzo. Alleen een zuignap zou ik niet vertrouwen. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik had het over de binnenkant he! ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAvZ5L16FffhodUj0kRYPLdj4rc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aNw2bqwzxDecZz85hwBKDRtc.jpg?f=user_large
Deze is bij mij nog nooit van het raam afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat is nog wel een goed idee ja. Wel even kijken of er iemand een GoPro te leen heeft in de omgeving want buiten deze helikoptervlucht zou ik zoiets nooit gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou zeggen maak een leuke groepsfoto voor de vlucht buiten de helicopter en maak aan boord een aantal selfies samen. Schiet hier en daar een foto met een mobiel.

Geniet van de vlucht, koester de herinneringen en vertel de mooie verhalen door. Je moet niet alles willen documenteren als een planet earth film, soms zijn de verhalen mooier dan de dag exact terug spelen (in je hoofd maak je dingen over de jaren heen mooier dan ze waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:08:
Ik zou zeggen maak een leuke groepsfoto voor de vlucht buiten de helicopter en maak aan boord een aantal selfies samen. Schiet hier en daar een foto met een mobiel.

Geniet van de vlucht, koester de herinneringen en vertel de mooie verhalen door. Je moet niet alles willen documenteren als een planet earth film, soms zijn de verhalen mooier dan de dag exact terug spelen (in je hoofd maak je dingen over de jaren heen mooier dan ze waren)
Geen zorgen, dat gaan we zeker ook doen en dat heb ik over de jaren ook wel geleerd met zelf op vakantie te gaan. Maar mijn vader vindt het erg fijn om later door foto's te bladeren en ik wil hem dus ook wel het plezier doen van deze voor hem te maken. Als ik ze niet zou maken zou hij er weer te veel mee bezig zijn en het is zijn cadeau :) We gaan ook vliegen rond zijn eigen gemeente en dat maakt het voor hem extra bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toen wij een helicoptervlucht maakten vroeg de piloot of we foto's gingen maken, toen we dat bevestigden zette hij een andere deur aan onze kant er in: 1 met een mooi gat waardoor we de foto's konden maken zonder last van een ruit er tussen.

wel oppassen dat je de lens niet te ver uit de opening steekt: de wind van de bladen is erg sterk :P
Pagina: 1