Inleiding
Sinds Google heeft aangekondigd dat het de onbeperkte upload-limiet zou gaan schrappen, en het dus geld zou gaan kosten om Google Foto’s te blijven gebruiken, zette mij dat aan het denken. Zou het misschien eens tijd gaan worden voor een alternatief? En dan een alternatief waar ik de baas ben over mijn eigen data. En als ik dan ook nog eens Google Drive ermee kan combineren zou dat helemaal mooi zijn.
Foto’s maken doe ik graag. Als ik met mijn vriendin een dag weg ga kunnen er rustig 100+ foto’s worden genomen. Google Foto’s zou mij dus in de toekomst hoe dan ook geld gaan kosten: 10 Euro per maand voor 1TB of 20 Euro voor 2TB.
Het testen van de PerformanceVPS van TransIP geeft mij een mooie kans om te kijken of ik naar een self-hosted oplossing zou kunnen overstappen!
Nextcloud is een app die ik veel voorbij zie komen. En deze wil ik gaan testen in combinatie met de PerformanceVPS van TransIP.
De VPS
De VPS die ik zal gaan gebruiken is de C2 PerformanceVPS. Dit is de goedkoopste versie en hier heb ik expliciet om gevraagd. TransIP leverde namelijk initieel een C4 PerformanceVPS op. Echter, zou alles bevallen, en wil ik na de testperiode met de VPS door blijven gaan, is de C2 budgettechnisch het meest interessant.
De specs van de server- 2 dedicated vCPU’s
- 4GB RAM
- 100 GB NVMe
- 5 TB pooled traffic
Daarnaast was TransIP zo vriendelijk om een 2TB Big Storage te koppelen aan mijn VPS, wat natuurlijk een must-have is voor mijn use-case. Aan 100GB heb je niet genoeg als je hem als vervanger voor Google Drive en Google Foto’s wilt gaan gebruiken.
De TransIP Interface
In deze review zal ik vaak verwijzen naar “de interface”. Hiermee bedoel ik het beheerpaneel van TransIP. Hier kun je heel veel zaken van je VPS inzien en instellen. Denk aan de backups, de firewall en monitoring of gewoon direct je VPS benaderen via een CLI.
Deze interface werkt echt heel goed! Je kunt heel snel bij de sectie komen waar je naar op zoek bent en alles linkt lekker naar elkaar door.
Zelfs de CLI voor de VPS is goed mee te werken. Zo kun je heel gemakkelijk teksten plakken. Wat handig is voor wachtwoorden uit je password manager.
De installatie
Standaard leverde TransIP bij mij de VPS op met het CentOS besturingssysteem. Gezien ik hier zelf geen recente ervaring mee heb, wil ik graag Ubuntu gaan gebruiken. Hier werk ik dagelijks mee. Gelukkig is dit makkelijk via de interface te installeren en binnen enkele seconden was de VPS gereed met een verse installatie van Ubuntu.
Mocht je liever Windows gebruiken is dit ook een (betaalde) optie.
Ook zijn er diverse control panels om uit te kiezen. Denk aan bijvoorbeeld DirectAdmin of CPanel.
Ik was aangenaam verrast toen ik de vraag kreeg of ik tijdens de installatie mijn public key wilde toevoegen aan de VPS. Dit scheelt weer tijd en moeite, want op deze manier kun je zodra de installatie klaar is direct met SSH inloggen op de server!
Er is ook via de interface een optie om direct in te loggen op je VPS.
Monitoring
Via de interface is het heel gemakkelijk om monitoring in te stellen voor je dataverkeer. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan als je de limiet bereikt hebt. Je kunt het zo instellen dat een of meerdere contactpersonen een mailtje krijgen of, tegen betaling, een SMS.
Verder zijn er grafieken waarmee je het netwerk, schijf en CPU verbruik in de gaten kunt houden. De grafieken gaan tot een jaar terug, dat is fijn!
Helaas zijn hier geen mailtjes of SMS'jes voor in te stellen voor zover ik heb kunnen vinden.
Wat ik ook niet kan vinden is een grafiek (of notificatie-opties) voor het RAM-gebruik.
Beveiliging
TransIP heeft een beheerpaneel voor de firewall waar je heel gemakkelijk IP-adressen kunt whitelisten op gewenste poorten.
Zou kun je bijvoorbeeld de SSH-poort enkel openzetten voor jouw eigen IP-adres en poort 80 en/of 443 voor de buitenwereld.
Ook kun je met een toggle op de homepagina van de VPS-interface waar je heel snel de uitgaande mailpoorten van de VPS aan of uit zetten.
Na enkele dagen ontvang je ook nog een mailtje met een link naar een pagina
met allerlei andere handige beveiligingstips. Hoe je bijvoorbeeld SSH-logins zonder wachtwoorden kunt forceren, root SSH-toegang kunt blokkeren en hoe je bijv. Fail2Ban moet installeren.
Dit mailtje had ik eigenlijk direct verwacht na het opleveren van de VPS, want de beveiliging kan je niet vroeg genoeg op orde hebben.
Wat ik mis op die pagina is hoe je bijv. automatisch security updates kunt laten installeren.
Backups
Wat fijn is aan de PerformanceVPS is dat er out-of-the box backups worden gemaakt. Daarnaast heb je ook nog verschillende add-ons die je zou kunnen nemen om de boel naar een nog hoger niveau te tillen. Zeker als je jouw belangrijkste bestanden op de VPS wilt gaan plaatsen zoals jouw vakantiekiekjes wil je zekerheid hebben dat ze niet verloren gaan. Om die reden ben ik even wat dieper in de backup opties gedoken van zowel de PerformanceVPS als de Big Storage, aangezien die beiden in dit geval belangrijk zijn om goed gebackupt te hebben.
De PerformanceVPS backupmogelijkheden
Optie 1: Snapshots
Prijs: 1 inbegrepen, iedere extra snapshot kost 5 Euro per maand.
Op ieder gewenst moment (bijvoorbeeld voordat je een grote update-ronde doet) kun je een kopie maken van de huidige staat van de VPS. Indien er toch iets mis gaat kun je heel gemakkelijk de complete VPS terugzetten naar het moment van de snapshot. Een snapshot is heel gemakkelijk aan te maken via de interface en het wachten duurt een paar minuutjes. Afhankelijk van de schijfgrootte.
Optie 2: Backup
Prijs: inbegrepen
Automatisch wordt er iedere 4 uur een volledige backup gemaakt. Deze gaat tot 9 backups terug. Dus je zou nog een backup kunnen terugzetten van max 36 uur oud.
Zowel een snapshot als backup is gemakkelijk terug te zetten via de interface.
Add-on 1: Weekly
Prijs: 20%
Mocht je meer zekerheid willen is er nog de optie om een weekly-backup aan te schaffen. Tegen een extra maandelijkse vergoeding van 20% van de totale maandprijs wordt er ook nog elke week een backup gemaakt die tot 5 weken terug gaat. Dan heb je dus in totaal 14 backups waaruit je kunt kiezen als er eens iets mis gaat.
Add-on 2: Off-site
Prijs: 20%
Mocht je echt super-zekerheid willen, dat als een datacenter van TransIP plat gaat, dat jouw bestanden bewaard blijven kun je nog een off-site back-up erbij nemen. Kost ook extra. Ook weer 20% van de maandelijkse kosten. Als je VPS in Amsterdam staat gaat de backup naar Rotterdam en vice-versa.
Deze laatste geeft mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant top dat de service er is, aan de andere kant: zou dit niet gewoon op kosten van TransIP moeten zijn? Stof tot nadenken.
De Big Storage backupmogelijkheden
Optie 1: Geen backup
Prijs: n.v.t.
Er vindt standaard geen enkele vorm van backup plaats. Als je de Big Storage zou koppelen als backup voor je persoonlijke media kun je dus potentieel een groot probleem hebben als er iets mis gaat.
Optie 2: Off-site backup
Prijs: 100%
De prijs van de Big Storage zelf komt er dan nog eens extra bovenop, dus stel, je zou 4TB Storage hebben, dan is de prijs voor de backups dus 40 Euro totaal (want 2x 20 Euro).
De backup draait elke 4 uur en er worden ook, zoals bij de PerformanceVPS, 9 stuks bewaard. Ook hier heb je dus een retentie van 36 uur.
Geen losse bestanden
Belangrijk om te vermelden is dat in alle gevallen alleen de complete VPS en/of de Big Storage hersteld kan worden. Er kunnen dus geen losse bestanden worden teruggezet!
Dus stel je voor dat je er na 2 dagen achter komt dat er ergens iets gigantisch is misgegaan en een compleet fotoalbum verloren is gegaan, dan heb je dus geen mogelijkheid om alleen dat specifieke album terug te zetten. Dan zul je dus een complete restore van je Big Storage of VPS moeten doen. Dat is potentieel “een dingetje”.
Wat je in dit geval zou kunnen doen: je zou misschien een clone van de huidige staat van de VPS op een nieuwe VPS neer kunnen zetten. TransIP biedt namelijk een clone optie voor de schijf. En restore je vervolgens de oude staat van de VPS, dan kun je OF het missende album herstellen op de nieuwe VPS en de oude VPS opzeggen, OF de nieuwe bestanden terugzetten naar de originele VPS waar die data verloren is gegaan omdat je een oude backup hebt teruggezet.
TransIP klantenservice
De klantenservice van TransIP heb ik ook even getest. Support is alleen via een ticketsysteem. Goed om rekening mee te houden.
Om 17:23 heb ik een vraag verstuurd en daarna zag ik zie de melding: “Ons streven is om binnen 60 minuten bij je terug te komen met een antwoord.” Nou, dat is gelukt. 3 minuten later, om 17:26, kwam het antwoord.
De snelheid en de kwaliteit van de reactie is echt top. Als je zou bellen zou je misschien nog langer bezig geweest zijn.
Het prijskaartje
Wat natuurlijk niet mag ontbreken is het prijskaartje. Wat zou deze combinatie per maand kosten? Het hangt een beetje van de extra’s af die je afneemt. Ik ga even van mijn use-case uit met de opties die ik op dit moment gebruik.
De VPS: 30 Euro per maand (de eerste 3 maanden krijg je 50% korting en zal het 15 Euro per maand zijn)
De 2TB Big Storage: 10 Euro per maand
Backup voor de Big Storage: 10 Euro per maand
In totaal dus 50 Euro per maand voor deze combinatie. Dat is niet goedkoop.
De Google variant kost 20 Euro per maand als ik voor de 2TB optie zou kiezen. De PerformanceVPS inclusief Big Storage en de backup is dus iets meer dan dubbel zo duur.
Maar je krijgt natuurlijk niet Nextcloud-hosting voor 50 Euro per maand. Je krijgt een complete VPS met 2TB aan opslag die je kunt gebruiken voor alles wat je wilt.
Nextcloud als vervanging voor Google
En dan door naar de use-case. Is de PerformanceVPS i.c.m. Nextcloud een goede vervanging voor de diensten van Google?
De installatie van Nextcloud was supersnel. Je plaatst een .php bestand in de webroot van je website, bezoekt dit bestandje in je browser en Nextcloud wordt geïnstalleerd. Dit proces nam slechts enkele seconden in beslag.
Na het aanmaken van een admin-account en het inrichten van de MariaDB database is het tijd om vergelijkingen te gaan doen tussen Google en Nextcloud.
Ik zal voor iedere benchmark 2 identieke situaties inrichten. Alleen zo kan ik een goede vergelijking maken.
Ook zal ik voor de PerformanceVPS een test doen met de data op de NVMe SSD en waar de data op de Big Storage staat.
Ondanks dat dit geen review is van de Big Storage wil ik toch graag melden dat hij erg makkelijk te koppelen is aan de VPS, met dank aan een heel helder artikel van
TransIP.
Ook zal ik alles meerdere malen testen en een gemiddelde pakken.
Google Drive VS PerformanceVPS met Nextcloud Files
Nextcloud wordt geleverd met een “Files”-module. Dit is dus eigenlijk een self-hosted Google Drive.
Ik gebruik voor de test een “Benchmarkmap” met 14 losse bestanden van verschillende bestandstypes en 2 submappen met ieder 1 bestand met een totale bestandsgrootte van 108MB.
Uploads
Laten we beginnen met de uploadperformance.
| Upload voltooid |
---|
Google Drive | 41.33 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 40.20 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s Big Storage | 40.25 sec |
Conclusie: de PerformanceVPS is hier dus een stukje sneller.
Laadtijden van pagina’s
Nu we een mooie map hebben ingericht wordt het tijd om de laadtijd van deze pagina te vergelijken. In beide applicaties zal ik de tegelweergave gebruiken zodat je ook previews ziet van de diverse bestanden. Zowel met, als zonder cache.
Er zijn 2 dingen die ik ga meten:
De Server-reactie. Dit is de HTML die de server terug stuurt.
Laden voltooid. Dit is het moment waarop andere assets (denk aan javascript, css, afbeelding, etc.) ingeladen zijn en de pagina klaar is voor gebruik.
| Server-reactie | Laden voltooid |
---|
Google Drive | 0.557 sec
| 2.5 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 0.283 sec | 3.37 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s Big Storage | 0.321 sec | 3.28 sec |
Conclusie: Deze is lastig; je ziet namelijk met de PerformanceVPS sneller “iets” op je scherm staan, waar je met Google eerder de complete pagina hebt.
Google Foto’s VS PerformanceVPS met Nextcloud Media
Zowel in Google Foto’s heb ik een “Unsplash” album ingericht met 32MB aan mooie Unsplash foto’s.
De uploadsnelheid was identiek aan de reeds eerder uitgevoerde performancetest.
Bij het laden van de pagina daarentegen, is een verschil te ontdekken!
---|
Google Foto's | 0.744 sec | 4.55 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 0.223 sec | 2.63 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s Big Storage | 0.275 sec | 3.27 sec |
Conclusie: hier is de PerformanceVPS i.c.m. Nextcloud stukken sneller.
Mobiele app
Uiteraard heb ik ook de mobiele app van Nextcloud getest. Die voelt super snappy! Foto’s zijn binnen no-time ingeladen en bestanden worden ook met de maximale snelheid gedownload.
Ook het uploaden presteert hetzelfde als de desktop versie.
Blijft hangen
Wat ik belangrijk vind om te melden: tijdens het benchmarken van Nextcloud liep ik er een paar keer tegenaan dat de boel gewoon vastliep en ik soms tientallen seconden moest wachten tot ik de applicatie weer kon gebruiken.
Ook kreeg ik tijdens het uploaden een “Connection lost with server” melding.
Ik weet niet of het toeval is, maar nadat ik de data locatie van Nextcloud heb omgewisseld van de SSD naar de Big Storage is het probleem nog erger geworden en heb ik gewoon besloten geen benchmarks meer te doen, want ik kreeg gewoon mijn benchmarkmap niet meer compleet geupload.
Zelfs het verwijderen van bestanden ging totaal mis. Tijdens het verwijder-proces liep de boel ook gewoon vast.
Ik was ingelogd op de server om resources in de gaten te houden maar er was nog CPU en RAM genoeg. Ik kan dus niet achterhalen waar deze locks vandaan komen.
Ook bleef mijn CLI soms hangen. Alsof er een vertraging was van enkele seconden tussen mijn druk op de toets en de daadwerkelijke verplaatsing van de cursor of het tevoorschijn komen van de letters. Soms gaat het een tijdje goed en soms heb je een paar keer binnen enkele minuten dit probleem.
Ter referentie: hier met mijn VPS bij DigitalOcean nooit last van gehad.
Liggen alle problemen aan TransIP of de PerformanceVPS? Dat weet ik niet. Sommige dingen kunnen misschien ook aan Nextcloud liggen. De CLI problemen in ieder geval niet.
Bonus: Minecraft Server
Nu de Nextcloud zo veel last had van haperingen wilde ik toch ook nog even iets anders testen. Een Minecraft server kwam als eerste in mij op. Trekt de server dit? Let’s find out.
Allereerst heb ik Multicraft geïnstalleerd en een server opgezet met een limiet van 1GB. Na in de firewall de juiste poort te hebben opengezet voor mijn IP en de server gestart te hebben was het even wachten op de generatie van de wereld. Hij was ongeveer 40 seconden bezig. Dat was lekker snel!
Vervolgens lokaal Minecraft geïnstalleerd, opgestart en begonnen met spelen.
Tot mijn verbazing was dit echt onwijs goed te doen. De CPU zat rond de 80-98% dus die had genoeg te doen. Maar alles liep super soepel!
Dus wat je zou kunnen doen is Nextcloud installeren EN een Minecraft server. Vervolgens zou je er wellicht ook nog andere sites naast kunnen hosten.
Bonus: PerformanceVPS vs DigitalOcean Basic Droplet
Laten we ook even kijken hoe de PerformanceVPS het doet tegenover een DigitalOcean Basic Droplet met 2GB en 1 shared vCPU.
Toevallig gebruik ik deze al enkele jaren en heb daar diverse websites op draaien.
Voor deze test heb ik een identieke omgeving opgezet op de PerformanceVPS en er een schaduwkopie neergezet van een van mijn websites.
Er draaien identieke versies van Nginx, MySQL, Ubuntu, Redis en PHP.
Ik zal alleen de NVMe SSD testen want ik verwacht niet dat iemand gaat hosten vanaf de Big Storage.
De site die ik ga testen is een simpele Laravel website die gebruik maakt van de database voor zijn data en Redis voor caching.
Homepage
---|
DigitalOcean Basic Droplet | 0.217 sec | 0.551 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 0.200 sec | 0.522 sec |
Conclusie: Dit ligt heel dicht bij elkaar in de buurt. De PerformanceVPS is over het algemeen net ietsjes sneller.
Adminpanel
Er is ook een admin-paneel aanwezig. Deze heeft pagina’s die wat spannender zijn en meer interacties hebben met de database. Ik ben benieuwd hoe ze gaan presteren op de PerformanceVPS.
---|
DigitalOcean Basic Droplet | 0.307 sec | 0.467 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 0.282 sec | 0.417 sec |
Conclusie: Ook hier komt de PerformanceVPS als winnaar uit de bus.
Deploy
Waar ik verder ook nieuwsgierig naar ben is hoe de server presteert bij een deploy van de website. Dit is het pullen van de master branch, installeren van composer dependencies en het compileren van de assets van de website.
De site is gebouwd met Tailwind en dit wordt met behulp van Laravel mix gecompileerd tot een CSS bestand. Op beide servers draait node 14 en de assets worden gecompileerd met npm.
| Asset compilatie-tijd | Totale deploy-process |
---|
DigitalOcean Basic Droplet | 9.60 sec | 47 sec |
Nextcloud - PerformanceVPS’s NVMe SSD | 6.21 sec | 40 sec |
Conclusie: Dit is een groot verschil. De asset compilatie is op de PerformanceVPS dubbel zo snel!
Een deploy op de PerformanceVPS is dus sneller dan een deploy op de DigitalOcean Droplet. Voor intensieve taken is de PerformanceVPS dus uitermate geschikt.
Conclusie
Google vervangen
Het doel van de review was om te kijken of ik van Google naar een self-hosted oplossing zou kunnen gaan overstappen d.m.v. de TransIP PerformanceVPS.
De performance van Nextcloud liet soms te wensen over als je tussen de verschillende modules wisselt. Je voelt dat dit langzaam is. Dat gevoel heb ik bij Google diensten nooit.
Het soms blijven hangen van uploads of het verwijderen van bestanden is voor mij onacceptabel. Stel je voor dat je alle foto’s van een dagje weg aan het uploaden bent en ergens tijdens de upload de boel er uit klapt. Dan zou je zelf moeten gaan uitzoeken welke bestanden je nog moet uploaden en welke reeds in Nextcloud staan.
Je zou kunnen zeggen dat dit “de schuld” van Nextcloud is en niet de PerformanceVPS. Dat klopt. Misschien? Dat blijven hangen ben ik gewoon niet 100% zeker van waar het door komt.
De prijs
Als ik naar het prijskaartje kijk is het totaalpakket duur. De VPS zelf is al niet goedkoop, maar je ontkomt, voor mijn use-case, niet aan de Big Storage. 100GB is simpelweg niet genoeg. Dan moet je ook nog backups hebben en dan begint het aardig op te tellen. Ik zou deze VPS dus niet nemen als ik enkel en alleen de Google diensten zou willen vervangen.
Multi-purpose
Je hoeft de VPS natuurlijk niet alleen voor 1 doel te gebruiken. Je kunt er natuurlijk nog veel meer mee doen. Maar voor alleen Nextcloud? Nee, dan is het wellicht voordeliger om zelf een NAS neer te zetten en een offsite backup te regelen naar een clouddienst.
Gelukkig is het ook perfect mogelijk om andere zaken op de VPS te doen zoals het opzetten van een een Minecraft server of hosting voor websites. Dus als multi-purpose VPS zou het, naar mijn mening, een goede oplossing zijn.