Vraag over resolutie instellingen Steam Link

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 13:57
Ik heb gisteren een Steam Link ontvangen (via V&A van een mede-Tweaker)

Op zich werkt het apparaatje prima samen met mijn oude Dualshock 4 controller, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om games op full screen te draaien op mijn tv.

Situatie:
  • Host PC is krachtig, maar heeft een simpele 1280x1024 monitor (gebruikte deze pc tot nu toe alleen voor VR gaming)
  • Client TV (beneden) is een 55" OLED 4K tv
Host pc monitor is full screen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX_QveGX2VVhnr9Jw9F3rj1H_CI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AtMehzbjtkKmgGgL3hIA1El.jpg?f=fotoalbum_medium

TV beneden geeft wél full screen in de Steam Link omgeving (instellingen enzo), maar ingame (heb er een paar geprobeerd) ziet het scherm er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FACpGHVXyRlPusXOIxtelly--A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT7SdxnQlqHtCPXYlU3Pu48p.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben me ervan bewust dat Steam Link maximaal 1080p ondersteund, maar ik heb het volgende geprobeerd in een poging om in ieder geval beneden wel full screen HD beeld te krijgen:
  • In de Steam Remote Play client options heb ik bij "Limit resolution to" diverse settings geprobeerd (Display resolution, 1080p, 4K)
  • In het Steam Link Display Setup menu, heb ik "Autodetect" en "1080p@60Hz" geprobeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWpIRNBpVcuVKqqwyfL2VsVJUgk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDHJdBFi9IhILmZiGUWNTk2L.jpg?f=fotoalbum_medium
  • In het Steam Link Streaming Setup menu heb ik verschillende Resolution Limits geprobeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCnez1TFjdONfI0Rv-uDdbONIuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6MGg97MlJZTqBjofm3xJwuI.jpg?f=fotoalbum_medium
  • Op mijn LG TV heb ik alle mogelijke beeldverhoudingen geprobeerd (16:9, 4:3, etc.)
  • Ook in de games zelf heb ik geprobeerd de resolutie aan te passen, maar ik kan daar nooit hoger dan 1280x1024 kiezen (wellicht omdat dit de max is van mijn host pc monitor)
  • Internet afgestruind naar oplossingen, maar er zijn zoveel instellingsvragen/issues, dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Ondanks dat ik zo'n crappy host pc monitor heb, zou ik toch wel full screen op mijn client TV moeten kunnen krijgen?

Kan iemand mij verder helpen?

(oh ja, als bonusvraag, het gestreamde beeld op mijn TV knippert af en toe uit (zwart) en dan weer aan. Ook daar zie ik een hoop vragen en reacties over op internet, maar ik ben dé oplossing nog niet tegengekomen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bloedvat schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:59:

• Ook in de games zelf heb ik geprobeerd de resolutie aan te passen, maar ik kan daar nooit hoger dan 1280x1024 kiezen (wellicht omdat dit de max is van mijn host pc monitor)
Nou daar heb je je antwoord.

Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je die 4:3 monitor afkoppelt en de host-PC opnieuw start. Er hangt dan geen monitor aan, wellicht dat je dan Full HD krijgt. Of het werkt helemaal NIET. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:35
Steam Link stuurt exact door wat je hoofdbeeldscherm toont, als je full screen wilt zou je dus een 16:9 monitor moeten gebruiken.

Dat was dus 1 van de redenen (exact doorsturen stukje) waarom ik gestopt ben met gebruik ervan, mijn monitor is 144hz en tenzij ik deze op 60hz instel, kreeg ik dus constant issues met Steam Link (omdat PC 144hz signaal doorstuurt en Steam link maakt daar 1080p 60hz van)

In ieder geval probeer dat zou ik zeggen, ga alleen niet lager dan 1080p want stel je gebruikt een 720p monitor, dan toont Steam Link 720p.

Ik heb overigens nooit issues gehad met knipperend beeld, dus geen idee wat de oplossing zou kunnen wezen daarvoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Mizgala28 op 08-07-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:54

Nibbz

Postmaster General

Wat voor videokaart heb je? AMD heeft zoiets als virtual resolution. Zou je hem daarmee niet op een 16:9 resolutie kunnen zetten? (denk dat nVidia wel iets soortgelijks heeft)

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloedvat
Dank voor de reacties!
PD2JK schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Nou daar heb je je antwoord.

Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je die 4:3 monitor afkoppelt en de host-PC opnieuw start. Er hangt dan geen monitor aan, wellicht dat je dan Full HD krijgt. Of het werkt helemaal NIET. ;)
Mja, ik begrijp nu dat Steam Link gewoon exact de aspect ratio van de host overneemt, en dat je dat niet (eenvoudig) kan aanpassen.
Ik heb even geprobeerd wat je zei (scherm loskoppelen). Dat werkt wel, maar zodra ik ingame (via Steam Link dus) naar de gfx instellingen wil gaan om de resolutie hoger te zetten, crashen de games :P
Mizgala28 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:48:
Steam Link stuurt exact door wat je hoofdbeeldscherm toont, als je full screen wilt zou je dus een 16:9 monitor moeten gebruiken.

Dat was dus 1 van de redenen (exact doorsturen stukje) waarom ik gestopt ben met gebruik ervan, mijn monitor is 144hz en tenzij ik deze op 60hz instel, kreeg ik dus constant issues met Steam Link (omdat PC 144hz signaal doorstuurt en Steam link maakt daar 1080p 60hz van)

In ieder geval probeer dat zou ik zeggen, ga alleen niet lager dan 1080p want stel je gebruikt een 720p monitor, dan toont Steam Link 720p.

Ik heb overigens nooit issues gehad met knipperend beeld, dus geen idee wat de oplossing zou kunnen wezen daarvoor.
Nibbz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:51:
Wat voor videokaart heb je? AMD heeft zoiets als virtual resolution. Zou je hem daarmee niet op een 16:9 resolutie kunnen zetten? (denk dat nVidia wel iets soortgelijks heeft)
Na het lezen van het eerste bericht van @PD2JK, heb ik besloten om m'n ouwe 19" schermpje om te wisselen met een van m'n 23,8" thuiswerkplekschermen (3x woordwaarde).
Tja, een mens moet prioriteiten stellen he :9

Het hele aspect ratio issue is hiermee verholpen. Nu gewoon mooi groot beeld op m'n TV. Oh en die 60Hz is meer dan genoeg voor beneden. Ik gebruik die Steam Link toch niet voor hardcore competitive MP gaming, maar enkel voor casual "vriendin-is-weer-eens-tijdens-een-film-in-slaap-gevallen-dus-ik-pak-de-controller-effe-in-de-hand" gaming

Helaas heb ik wel nog steeds dat probleem dat het beeld af en toe heel even wegvalt (zwart en weer aan). Dus als iemand daar nog een oplossing voor weet, hoor ik het heel graag!

(ik heb hardware encoding aan hostzijde uitgeschakeld, omdat ik dat regelmatig tegen kwam als oplossing, maar dat heeft helaas niet geholpen. Oh en fwiw, ik heb een gtx1080ti)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:35
Als het beeld op je PC niet wegvalt kan het aan de Steam Link liggen, en kun je eventueel een andere HDMI port op je TV proberen, of kijken of een andere kabel voor je Steam Link het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Mizgala28 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:13:
Als het beeld op je PC niet wegvalt kan het aan de Steam Link liggen, en kun je eventueel een andere HDMI port op je TV proberen, of kijken of een andere kabel voor je Steam Link het probleem verhelpt.
M'n PC scherm knippert niet
Andere HDMI aansluiting op m'n tv zal ik proberen (al heeft deze poort nooit eerder issues gehad)
Andere HDMI kabel zal ik testen, maar is uiteindelijk geen optie omdat ik een 8m lange HDMI kabel in de plint heb weggewerkt (die overigens ook nooit eerder dit soort issues gehad heeft)

Zou het kort zwart beeld knipperen, te maken kunnen hebben met een verschil in beeldfrequentie tussen mijn TV scherm en de beeldfrequentie die Steam Link levert (60Hz)? Of zeg ik nu iets heel doms? Ik zou zo niet weten hoe/of/waar ik dat kan instellen op m'n tv

(mijn host pc zit ook op 60Hz, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me toch)

[ Voor 3% gewijzigd door Bloedvat op 08-07-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Mocht er iemand meelezen;

Het knipperende zwarte beeld is verholpen door een andere HDMI poort op mijn tv te gebruiken.
(Best vreemd want ik heb met mijn ps4 op die poort nooit problemen gehad.. maar ja, opgelost nu, dus tevreden ;) )
Pagina: 1