Slechts één offerte op zes aanvragen voor Airco. (Te) Duur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 18:02
Agelopen weken heb ik een stuk of zes offertes aangevraagd voor airconditioning thuis. Van deze zes was er maar één uiteindelijk bereidt om langs te komen, te meten en een offerte uit te brengen. Nu begrijp ik dat het druk is bij installateurs, maar de uitgebrachte offerte is een stuk duurder dan ik verwacht had.

Het betreft 2 split units binnen en (van wat me verteld werd tijdens het opmeten) een enkele buitenunit. De machines zijn geloof ik van een goed merk, maar niet luxe o.i.d. (wifi modules bijv. komen nog bovenop de prijs).

Is dit wel een redelijke prijs?

https://imgur.com/a/WcdAZIU

Beste antwoord (via Chryses op 08-07-2021 16:55)

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 15:12

eagle00789

Est. November 2005

1. in je offerte staat bij elke unit duidelijk het woordje set erbij. dat betekent dus een binnen en buitenunit per exemplaar.
2. Puur en alleen je units kosten ongeveer samen al €2000,- (afhankelijk waar hij het inkoopt natuurlijk)
dus je installatieprijs is +/- €1600 wat dan wel fors is maar er zit ook vullen (waar nodig) monteren en alle gebruikte materialen bij (zover ik kan zien) dus ik vind het wel redelijk schappelijk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Hier kan je het beste even doorheen scrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:20
De prijs ken ik niet, maar in je offerte staat 2x binnendeel, 2x buitendeel, en jij typt 2x binnendeel en 1x buitendeel. Dat zou ik goed nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Grote vraag, weinig aanbod i.v.m. volle opdrachtenportefeuilles, dus of iets 'te duur is' boeit niet. Dat er slecht een partij bereid was om langs te komen zegt genoeg. Het is of een jaar wachten of de hoofdprijs betalen, zo werkt dat :)

Gaan vergelijken met oudere offertes heeft in ieder geval weinig zijn, appels met peren vergelijken vanwege de marktwerking.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

1. in je offerte staat bij elke unit duidelijk het woordje set erbij. dat betekent dus een binnen en buitenunit per exemplaar.
2. Puur en alleen je units kosten ongeveer samen al €2000,- (afhankelijk waar hij het inkoopt natuurlijk)
dus je installatieprijs is +/- €1600 wat dan wel fors is maar er zit ook vullen (waar nodig) monteren en alle gebruikte materialen bij (zover ik kan zien) dus ik vind het wel redelijk schappelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Ik waardeer de snelle reacties.

Helemaal gelijk dat het lastig is te vergelijken van prijzen nu het zo druk is, maar het feit dat niemand zegt dat het onredelijk duur is, zegt ook wel wat.

EDIT: De installateur zei dat de prijzen het hele jaar door ongeveer hetzelfde zijn. ..BS?

Wat betreft de buitenunits, ook helemaal gelijk! Bij het gesprek had de installateur het over 1 buitenunit en de offerte lijkt wat anders te zeggen.

Wel staat verderop in de offerte dat bouwwerken (waaronder boren) extra kost. Boren door muren lijkt mij echter en standaard benodigdheid bij een buitenunit systeem? Moet ik sowieso uitgaan van extra kosten hiervoor dan?

EDIT: Exclusief: • Bouwkundige aanpassingen zoals hak- ,breek-, timmer-, of schilders werkzaamheden • Aanpassingen stroomvoorziening (groep verzwaren, aanleg groep etc.)

[ Voor 18% gewijzigd door Chryses op 08-07-2021 11:16 . Reden: Info rondom installatie werkzaamheden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 11:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het valt me nu op dat steeds meer mensen dit lijken te doen/aangeraden krijgen: per binnen unit elk een losse buitenunit. Een paar jaar geleden toen ik zoekende was kreeg ik ook dit voorstel, en ik zie mijn buren dit ook allemaal doen. Het lijkt mij persoonlijk zo'n overkill of zie ik dat verkeerd?

Als je dus 3 units wil lijkt je dak op een kleine fabriek met al die buitenunits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

superduper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:11:
Het valt me nu op dat steeds meer mensen dit lijken te doen/aangeraden krijgen: per binnen unit elk een losse buitenunit. Een paar jaar geleden toen ik zoekende was kreeg ik ook dit voorstel, en ik zie mijn buren dit ook allemaal doen. Het lijkt mij persoonlijk zo'n overkill of zie ik dat verkeerd?

Als je dus 3 units wil lijkt je dak op een kleine fabriek met al die buitenunits...
Het probleem is dat je of 1 grote zware buiten unit moet hebben staan die al die binnenunits tegelijk zou moeten kunnen trekken (ook al zeg je dat dat nooit gebeurt, het kan altijd ook per ongeluk gebeuren dat je ze samen aan hebt staan) of meerdere kleinere buiten units..
Bij mij hanger er 2 buitenunits tegen de zijkant van de gevel aan en ik vind het niet storend. Zelfs mijn buurman heeft dat identiek zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

superduper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:11:
Het valt me nu op dat steeds meer mensen dit lijken te doen/aangeraden krijgen: per binnen unit elk een losse buitenunit. [...] Het lijkt mij persoonlijk zo'n overkill of zie ik dat verkeerd?
Ja en nee, hangt van de situatie af, zoals de plekken waar de units moeten komen en de afstand tussen die units. Is die afstand overbrugbaar en vergt het weinig ingrepen en tientallen extra meters leidingen extra dan is het wellicht een rekensommetje waarbij je het verschil moet berekenen tussen 1 zwaardere of 3 lichtere units.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 11:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Han schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Ja en nee, hangt van de situatie af, zoals de plekken waar de units moeten komen en de afstand tussen die units. Is die afstand overbrugbaar en vergt het weinig ingrepen en tientallen meters leidingen extra dan is het wellicht een rekensommetje waarbij je het verschil moet berekenen tussen 1 zwaardere of 3 lichtere units.
Denk dat er soms ook wel heel makkelijk wordt gerekend: bij mij is de afstand tussen de units ~10cm (ze zouden aan weerszijden van een muur hangen op zolder), ~20cm onder het dak waar de buitenunits op konden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Een verhelderende vraag omtrent buitenunits voor elke binnenunit is goed, maar kan een discussie hierover in een nieuw topic? Probeer het namelijk juist zo overzichtelijk mogelijk te houden d.m.v. EDITS.

Zou iemand die edits uit mijn vorige post nog kunnen checken, mbt kosten buiten de offerte om en prijzen buiten hoogseizoen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:00
Chryses schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:25:
Een verhelderende vraag omtrent buitenunits voor elke binnenunit is goed, maar kan een discussie hierover in een nieuw topic? Probeer het namelijk juist zo overzichtelijk mogelijk te houden d.m.v. EDITS.

Zou iemand die edits uit mijn vorige post nog kunnen checken, mbt kosten buiten de offerte om en prijzen buiten hoogseizoen?
Op dit moment hebben airco installateurs het het hele jaar druk. Je hebt geluk dat je een offerte hebt gekregen want de meeste zitten al vol tot volgend jaar.

Na het airco seizoen gaan ze over op het warmtepomp seizoen. Ze hebben het tegenwoordig dus het hele jaar druk. Zeker nu met de energietransitie.

De prijzen vind ik dan ook helemaal niet gek.

Wil je besparen, bestel dan zelf alles in het buitenland, installeer het zelf en laat het een bedrijf afvullen en testen. Niet iedereen doet dit voor je, maar scheelt wel een klap geld.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

https://www.nu.nl/wonen/6...volgend-jaar-leveren.html

Dit zegt alles :) Lekker wachten en later bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20

FeaR

In GoT we trust

Een topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies is vooral voor keuzes tussen Merk X en Merk Y. Iets wat met airco's ook zeker gedaan kan worden maar deze vraag past beter in Witgoed: CEA > WG

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Best wel apart dat airco's in Nederland nog altijd behoorlijk duur zijn. In Spanje en de rest in Azië betaal je echt een stuk minder. Zou het te maken hebben dat ze in NL alleen high end merken verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 20:45

MeesterPieter

PnP Pinball

Niet gek dat er 2 sets op je offerte staan. Die multi units zijn vaak duurder als 2 binnen buiten sets

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:12
Heb ook 2 (daikin) arico's laten plaatsen met 1 buitenunit, units en werk heeft me 3950€ gekost en dat was de goedkooopste van de 5 die hier geweest zijn. Denk dat de duurste rond de 5500€ was.

Degene die het geinstalleerd heeft de airco's aan een verminderde prijs gegeven ten op zichte van de adviesprijs. Al de rest vroeg de prijs van op de website van Daikin https://www.daikin.be/nl_...ad-daikin-prijslijst.html

Het verhaal van installateurs die niet afkomen om een offerte te maken ken ik ook das blijkbaar iets in alle sectoren. Nu het overal druk komen ze niet af en als het iets minder zal gaan staan ze aan je deur te klagen over hoe slecht het overal gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je kunt wachten, dan wachten. De vraag is gewoon te hoog op dit moment. Daar wordt "misbruik" van gemaakt, want er is werk zat.

Deze hausse is tijdelijk. Als de branche weer onderuit gaat, dan concurreren ze elkaar weer kapot en krijg je een betere deal. Ik ben momenteel ons nieuwe huis aan het verbouwen en doe zoveel mogelijk zelf en beperk me nu tot de noodzakelijke klussen. Ik verwacht daar geen grote crash op korte termijn overigens, maar als straks Corona voorbij is gaat het zeker wel wat rustiger worden. Dan ga ik nog wel wat extra klussen uitbesteden.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-07-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Theo

moederbord

Zes jaar geleden heb ik twee airco's laten plaatsen in het voorjaar na een paar offertes te hebben gekregen. beide ook met een eigen buitenunit omdat dit goedkoper was dan een multisplit unit. De prijs die ik toentertijd betaalde dat was ongeveer 3.000 euro voor beide units samen inc installatie. Ik zorgde voor een stroompunt waar de units op kon worden aangesloten en dat was het verder. Ik heb geen betonnen muren, dus er was geen diamantboor nodig (die dingen kosten zo'n 50 euro per gat aan slijtagekosten)

Jij zit nu op 3.600 euro voor beide units inc alle kosten (ex stroompunt en ex betonboringen) Dat vind ik een nette en eerlijke prijs.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:59

JanB

Het ken rotter !!!

Deze installateur heeft dan wel een offerte uitgebracht, maar komt deze ook op korte termijn installeren, of moet je alsnog een paar maanden wachten?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Pagina: 1