Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem
- waarmee mijn zoon casual fortnite op kan spelen
- ikzelf kan programmeren zonder overal fans te horen draaien. Een stille pc dus.
Wat we niet gaan doen:
- Videobewerken of streamen van games.
- zware games op hoge resoluties.
- autocad / blender
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 500 euro een mooi streven. Ik ben al in het bezit van een Radeon RX 570 uit 2017.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1080p/60Hz monitor, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf, exclusief de grafische kaart. Mijn huidige pc is bijna volledig aan vervanging toe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb merkvoorkeuren: ASUS vanwege kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb met mijn huidige setup gemerkt dat kracht best te combineren is met stilte, dus dat wil ik nu weer. Vandaar dat ik een case heb gekozen die volgens mij relatief veel geluid tegenhoud. Energieverbruik is minder van belang. Ik houd van een dichte strakke kast, geen RGB. Ook qua grootte heb ik een specifieke wens, nl. kleiner dan een tower model, dus mATX. Assembleren doe ik zelf.
Qua toekomst, uitbreidbaarheid zoek ik niet meer, maar wil graag wel bouwkwaliteit en een stille pc.
Onderdelen zullen wel mee gaan naar een nieuwe build over bijv 3 jaar.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Wat gaat er mee naar de nieuwe pc:
Wat heb ik zelf uitgezocht:
Een core i3 10100f, deze is in casual games niet significant trager dan andere processors van 200-300 eur. Wel significant goedkoper.
Een asus h410 bord, deze is een stuk goedkoper dan alle andere uitgebreide gaming borden. Upgraden op het intel platform lijkt mij niet zinnig gezien de prijs van deze set.
Crucial want micron. 3.600MT/s zodat het over een jaar of 3 mee kan naar ene nieuwe build.
Scythe Mugen 5 PCGH Edition, be quiet! Pure Power 11 400W en Fractal Design Define Mini C want stil en kwaliteit.
Zie ik iets over het hoofd? Suggesties?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem
- waarmee mijn zoon casual fortnite op kan spelen
- ikzelf kan programmeren zonder overal fans te horen draaien. Een stille pc dus.
Wat we niet gaan doen:
- Videobewerken of streamen van games.
- zware games op hoge resoluties.
- autocad / blender
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 500 euro een mooi streven. Ik ben al in het bezit van een Radeon RX 570 uit 2017.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1080p/60Hz monitor, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf, exclusief de grafische kaart. Mijn huidige pc is bijna volledig aan vervanging toe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb merkvoorkeuren: ASUS vanwege kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb met mijn huidige setup gemerkt dat kracht best te combineren is met stilte, dus dat wil ik nu weer. Vandaar dat ik een case heb gekozen die volgens mij relatief veel geluid tegenhoud. Energieverbruik is minder van belang. Ik houd van een dichte strakke kast, geen RGB. Ook qua grootte heb ik een specifieke wens, nl. kleiner dan een tower model, dus mATX. Assembleren doe ik zelf.
Qua toekomst, uitbreidbaarheid zoek ik niet meer, maar wil graag wel bouwkwaliteit en een stille pc.
Onderdelen zullen wel mee gaan naar een nieuwe build over bijv 3 jaar.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Wat gaat er mee naar de nieuwe pc:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG-STRIX-RX570-O4G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 240GB | € 30,- | € 30,- |
Wat heb ik zelf uitgezocht:
Een core i3 10100f, deze is in casual games niet significant trager dan andere processors van 200-300 eur. Wel significant goedkoper.
Een asus h410 bord, deze is een stuk goedkoper dan alle andere uitgebreide gaming borden. Upgraden op het intel platform lijkt mij niet zinnig gezien de prijs van deze set.
Crucial want micron. 3.600MT/s zodat het over een jaar of 3 mee kan naar ene nieuwe build.
Scythe Mugen 5 PCGH Edition, be quiet! Pure Power 11 400W en Fractal Design Define Mini C want stil en kwaliteit.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i3-10100F Boxed | € 87,55 | € 87,55 |
| 1 | Moederborden | Asus Prime H410M-A | € 65,99 | € 65,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,74 | € 50,74 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 52,77 | € 52,77 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 56,- | € 56,- |
| Totaal | € 475,90 | |||
Zie ik iets over het hoofd? Suggesties?