Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Ik zou bij een appartement waar er een gedeelde stookketel is graag een optimalisatie doorvoeren. De kosten worden per begonnen uur verrekend, ongeacht hoeveel je daadwerkelijk aan warm water vraagt voor door de radiators te laten lopen.

Er hangt nu een Honeywell CMT907, welke naar mijn gevoel best vaakt pendelt (dus warmtevraag gedurende 9 minuten, paar minuten niet, dan terug een aantal minuten), en gezien het bovenstaande leek het mij interessanter om het ventiel langer te laten openstaan (en dus hoger te gaan dan de gewenste temperatuur) om daarna langer te kunnen wachten tot er opnieuw warmte nodig is.

Ik had zelf zitten denken om tussen de thermostaat en het ventiel een tijdsrelais te zetten, en dit dan in te stellen op een periode van bijv. 45 minuten. Uit de handleiding van de thermostaat kan ik afleiden dat er wel lijkt aan te geven dat ik het daar niet echt zelf zo lang kan instellen, de Minimum boiler ON Time is instelbaar tussen 1 en 5 minuten)

Foto's van thermostaat en ventiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lakoid3pVIYtU6cglU2uiTB_vXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcYCSZwrrpBTWnDf7kHzGXYG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3nY_RIL65nBhJSpBe-Fz5yygEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPHb4hKAe3Y8s70gzGQgAONY.jpg?f=fotoalbum_large

De markeringen op het ventiel zijn:
- TR (blauw) -> gaat naar stookketel
- TR (donkerrood) -> gaat naar stookketel
- B (geel) -> naar thermostaat
- W (groen) -> naar thermostaat
- R (rood) -> naar thermostaat

Op de thermostaat is rood op de A aangesloten, geel op B en groen op C

Er zit ~27V AC op de draden.

Nu vraag ik mij af of dit de beste methode is, met het tijdsrelais dat B onderbreekt en langer openhoud

[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 07-07-2021 21:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik snap dat je dit wil... maar je krijgt dus te maken met wisselende kamertemperatuur... en ondergetekende ervaart dat in elk geval als onprettig.

Hoe werkt SWW dan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ronald schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:22:
Ik snap dat je dit wil... maar je krijgt dus te maken met wisselende kamertemperatuur... en ondergetekende ervaart dat in elk geval als onprettig.

Hoe werkt SWW dan?
SWW is een apart circuit dat losstaat van dit.

Een wisselende kamertemperatuur is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar de wijziging kan natuurlijk ook teruggedraaid worden als de inwonen (niet mezelf) het niet leuk vind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52
Wordt de jaarlijkse gasrekening + ketel onderhoud en afschrijving op basis van het aantal aan aan-uren verdeeld over de appartementen?

Als dat zo is, en iedereen voert deze optimalisatie uit dan is iedereen qua kosten dus weer terug bij af? (alleen een minder constante kamertemperatuur?)
En indien alleen jij de optimalisatie doorvoert stook je feitelijk voor een deel op kosten van de buren?
Als dat laatste je doel is, is er dan niet een makkelijker manier om je energierekening te verlagen? Gewoon zorgen dat een deel van de aan-uren niet geregistreerd wordt? Komt qua kosten op hetzelfde neer maar heb je een constantere kamertemperatuur. Is wellicht ook even ethisch.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Je hebt in zekere zin gelijk... Maar...

Stel bewoner A wordt wakker om half-7 en stookt de woning even vlot op: Dat uurtje gebruikt hij relatief veel.
Bewoner A zet de verwarming uit en gaat naar het werk in verwegistan en komt om 6 uur weer thuis.
Hop weer opstoken en relatief veel verbruiken. 10 uur Ciao!. Factuur: 4-5 uurtjes.

Bewoner B werkt thuis en verwarmd de hele dag en avond. Factuur: 15-16 uur... Maar hoeveel meer is het daadwerkelijke verbruik?

Bewoner A is niet onethisch bezig... Maar komt wel op zelfde neer als de TS op hoopt...

Het onethische is de manier van kosten verdelen.

@azerty Ik zou gaan zoeken wat het kost om daadwerkelijk afgenomen energie te meten: Stadsverwarming wordt ook netjes gemeten op GJ daadwerkelijk verbruik. Blokverwarming is niet anders in concept. De volgende stap is de beheerder overtuigen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 21:37
Bij mijn Chronoterm III kun je instellen hoe vaak deze per uur mag schakelen, heeft jouw Honeywell dat niet toevallig ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ronald schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:33:
@azerty Ik zou gaan zoeken wat het kost om daadwerkelijk afgenomen energie te meten: Stadsverwarming wordt ook netjes gemeten op GJ daadwerkelijk verbruik. Blokverwarming is niet anders in concept. De volgende stap is de beheerder overtuigen ;-)
Beheerder zelf gaat niet veel kunnen doen; in BE is het een raad van mede-eigenaars die over zo'n zaken beslist. Gezien het feit dat het appartement in kwestie maar 1 van de weinigen is die recenter gerenoveerd (en dus degelijk geisoleerd) is, acht ik de kans klein dat andere medebewoners dat gaan willen invoeren ;)

Een van de reeds bewoners die er reeds langer woont zei zelf: "je betaalt per uur, zet de radiatorknoppen dus maar maximaal open".

Vandaar mijn idee dus om dat verder te optimaliseren...
busscherski schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:59:
Wordt de jaarlijkse gasrekening + ketel onderhoud en afschrijving op basis van het aantal aan aan-uren verdeeld over de appartementen?
Ja, rekening van stookkosten (onderhoud niet zeker) wordt evenredig berekend met verbruik.
busscherski schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:59:
Als dat zo is, en iedereen voert deze optimalisatie uit dan is iedereen qua kosten dus weer terug bij af? (alleen een minder constante kamertemperatuur?)
En indien alleen jij de optimalisatie doorvoert stook je feitelijk voor een deel op kosten van de buren?
Als dat laatste je doel is, is er dan niet een makkelijker manier om je energierekening te verlagen? Gewoon zorgen dat een deel van de aan-uren niet geregistreerd wordt? Komt qua kosten op hetzelfde neer maar heb je een constantere kamertemperatuur. Is wellicht ook even ethisch.
Ik kan niet gaan morrelen met de meters, en dat ventiel openzetten terwijl het niet geregistreerd word is ook fraude... Terwijl 45 (of 60) minuten van de 60 warmte vragen wel volledig binnen de regels valt, want je betaalt ten slotte per uur. Veel oudere appartementen in de blok zullen waarschijnlijk (door slechte isolatie) ook daadwerkelijk een stuk langer warmte vragen...
martinr schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:39:
Bij mijn Chronoterm III kun je instellen hoe vaak deze per uur mag schakelen, heeft jouw Honeywell dat niet toevallig ook ?
Het is in te stellen tussen 3-12 geloof ik, maar ik weet niet of die schakelingen verlagen (of juist verhogen) het gewenste effect zal geven, want het is ook niet de bedoeling uiteraard dat de temperatuur lager zakt dan gewenst omdat hij al genoeg geschakeld heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 21:37
Bij de Chronoterm III wordt het omschreven als een instelling die je kunt gebruiken voor een 'trage' verwarming. Nu reageert mijn verwarming in principe traag (doordat ik de watertemperatuur relatief laag heb staan), dus heb ik nooit iets gemerkt van een schommelende temperatuur. Wel schakelt deze na de aanpassing niet om de haverklap aan en uit. Maar het zou me logisch lijken dat als je het aantal keren per uur verlaagd de temperatuur een klein beetje zou kunnen schommelen rond de ingestelde temperatuur. In seizoenen waar je weinig hoeft te stoken zou je daarmee dan best af en toe een uurtje-factuurtje kunnen overslaan. In het winterseizoen zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar dan wordt een uur overslaan toch al lastig als je niet te veel schommeling wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@azerty mag je aan de airconditioning? Heb je enig idee wat de warmte behoefte van het appartement is?

Airconditioning kan pittig efficiënt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ronald schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:53:
@azerty mag je aan de airconditioning? Heb je enig idee wat de warmte behoefte van het appartement is?

Airconditioning kan pittig efficiënt verwarmen.
Geen idee of het mocht, maar er is er wel eentje geïnstalleerd :+

De installateur gaf de raad om hem in het tussenseizoen te gebruiken omdat hij dan nog efficiënt kon verwarmen. IIRC tot een graad of 7 kon het nog zonder probleem, eronder zei hij dat het beter was de gewone verwarming te gebruiken. Er is ook niet overal een binnenunit voorzien.

Geen idee wat de energiebehoefte nu is, het was 242-ish KWh/m²/jaar (EPC waarde) voor de renovatie, ik vermoed nu (enkel -> drievoudig glas, 10cm PIR tegen buitenmuren) toch een heel stuk lager...
martinr schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:53:
Bij de Chronoterm III wordt het omschreven als een instelling die je kunt gebruiken voor een 'trage' verwarming. Nu reageert mijn verwarming in principe traag (doordat ik de watertemperatuur relatief laag heb staan), dus heb ik nooit iets gemerkt van een schommelende temperatuur. Wel schakelt deze na de aanpassing niet om de haverklap aan en uit. Maar het zou me logisch lijken dat als je het aantal keren per uur verlaagd de temperatuur een klein beetje zou kunnen schommelen rond de ingestelde temperatuur. In seizoenen waar je weinig hoeft te stoken zou je daarmee dan best af en toe een uurtje-factuurtje kunnen overslaan. In het winterseizoen zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar dan wordt een uur overslaan toch al lastig als je niet te veel schommeling wilt.
Dit staat er bij de "Cycle rate": 6 cycles per hour (cph) for gas boilers, zone valves and fan-coil.

Hij staat dus nu op 6 cycli per uur, en kan naar 3, 9 of 12 aangepast worden.

Volgens de handleiding was dit voor een gasketel of zone valve de correcte instelling.

Als ik hem dus langer wil laten draaien zou ik hem dan beter naar 3 cycles/hour reduceren en de minimum on time verhogen?

Schommeling is iets wat mij geen al te groot probleem lijkt, maar ik zou eigenlijk eens moeten testen hoe veel de temperatuur toeneemt als je 15, 30, 45 minuten volle kracht laat stoken.
Pagina: 1