Ik zou bij een appartement waar er een gedeelde stookketel is graag een optimalisatie doorvoeren. De kosten worden per begonnen uur verrekend, ongeacht hoeveel je daadwerkelijk aan warm water vraagt voor door de radiators te laten lopen.
Er hangt nu een Honeywell CMT907, welke naar mijn gevoel best vaakt pendelt (dus warmtevraag gedurende 9 minuten, paar minuten niet, dan terug een aantal minuten), en gezien het bovenstaande leek het mij interessanter om het ventiel langer te laten openstaan (en dus hoger te gaan dan de gewenste temperatuur) om daarna langer te kunnen wachten tot er opnieuw warmte nodig is.
Ik had zelf zitten denken om tussen de thermostaat en het ventiel een tijdsrelais te zetten, en dit dan in te stellen op een periode van bijv. 45 minuten. Uit de handleiding van de thermostaat kan ik afleiden dat er wel lijkt aan te geven dat ik het daar niet echt zelf zo lang kan instellen, de Minimum boiler ON Time is instelbaar tussen 1 en 5 minuten)
Foto's van thermostaat en ventiel:
:strip_exif()/f/image/BcYCSZwrrpBTWnDf7kHzGXYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPHb4hKAe3Y8s70gzGQgAONY.jpg?f=fotoalbum_large)
De markeringen op het ventiel zijn:
- TR (blauw) -> gaat naar stookketel
- TR (donkerrood) -> gaat naar stookketel
- B (geel) -> naar thermostaat
- W (groen) -> naar thermostaat
- R (rood) -> naar thermostaat
Op de thermostaat is rood op de A aangesloten, geel op B en groen op C
Er zit ~27V AC op de draden.
Nu vraag ik mij af of dit de beste methode is, met het tijdsrelais dat B onderbreekt en langer openhoud
Er hangt nu een Honeywell CMT907, welke naar mijn gevoel best vaakt pendelt (dus warmtevraag gedurende 9 minuten, paar minuten niet, dan terug een aantal minuten), en gezien het bovenstaande leek het mij interessanter om het ventiel langer te laten openstaan (en dus hoger te gaan dan de gewenste temperatuur) om daarna langer te kunnen wachten tot er opnieuw warmte nodig is.
Ik had zelf zitten denken om tussen de thermostaat en het ventiel een tijdsrelais te zetten, en dit dan in te stellen op een periode van bijv. 45 minuten. Uit de handleiding van de thermostaat kan ik afleiden dat er wel lijkt aan te geven dat ik het daar niet echt zelf zo lang kan instellen, de Minimum boiler ON Time is instelbaar tussen 1 en 5 minuten)
Foto's van thermostaat en ventiel:
:strip_exif()/f/image/BcYCSZwrrpBTWnDf7kHzGXYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPHb4hKAe3Y8s70gzGQgAONY.jpg?f=fotoalbum_large)
De markeringen op het ventiel zijn:
- TR (blauw) -> gaat naar stookketel
- TR (donkerrood) -> gaat naar stookketel
- B (geel) -> naar thermostaat
- W (groen) -> naar thermostaat
- R (rood) -> naar thermostaat
Op de thermostaat is rood op de A aangesloten, geel op B en groen op C
Er zit ~27V AC op de draden.
Nu vraag ik mij af of dit de beste methode is, met het tijdsrelais dat B onderbreekt en langer openhoud
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 07-07-2021 21:51 ]