Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactical-23
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-07-2024
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe computer, alleen kom ik erachter dat er iets aan de hand is met mijn werkgeheugen/moederboard.

De computer valt vaak met grotere games uit, maar kan niet goed vinden waar aan het ligt.

Ik heb nu mijn werkgeheugen diverse keren getest met memtech 64 en memtech 86 etc etc.
Daar uit blijkt dat alle werkgeheugen sticks naar behoren werken.

Ook he ik diverse benchmark programma's gedraaid, en daar kwam ook niks uit.

Waar ik wel ben achter gekomen, is dat in slot 3 van mijn moederboard, al een aantal keer de computer uitval en probeerd opnieuw op te starten. dit is alleen als er ook maar 1 werkgeheugen stick in de computer zit.
De computer probeerd dan 3 a 4 keer opnieuw op te starten en doet het dan weer, zonder foutmelding in memtech 86.

Kan het zijn dat slot 3 in mijn moederboard gaar is ?

alvast bedankt.

Zie onderstaande setup :
AMD Ryzen 9 5900X processor
Asus ROG STRIX X570-F GAMING
EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA GAMING
HyperX FURY HX436C17FB3K4/32 32 GB DDR4 3600 MHz
NZXT Kraken X73
Samsung 860 EVO 1TB SSD
Seasonic Focus GX-1000 PSU / PC voeding
Noctua NF-S12A PWM 4 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:22
Welke IC's zitten er op de DIMMs volgens Taiphoon Burner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Als een ramslot het soms wel doet en soms niet kan het zijn dat de CPU koeler te strak is gemonteerd. Als je deze los haalt en weer opnieuw vast maakt kan het probleem verholpen zijn.

Probeer ook de laatste BIOS. Asus heeft heel veel versies voor de X570 borden wegens problemen (voornamelijk USB gerelateerd) met de 5xxx serie.

@Uszka daar zitten 8Gbit Micron J-die’s op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactical-23
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-07-2024
@Djarune bedankt voor je informatie !

Ik heb net mijn bios geupdated, dat is gelukkig goed gegaan, alleen is het probleem niet opgelost.

Wat ik nu heb gedaan is een andere geheugen stick uit mijn oude computer in slot 3 gedaan, en daar was niks mee.

Kan het dan toch zijn dat de geheugenkaarten niet goed zijn, alleen ziet memtest dit niet ?

Hoor het graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Ik zou de toch maar een Thaiphoon Burner downloaden om te fact checken of het echt Micron revJ IC’s betreft zoals ik eerder schreef. Die zijn Ryzen vriendelijk en zou gewoon moeten werken.

Heb je DOCP / XMP aan staan? Zo ja welk profiel? Loopt het geheugen wel op 1.35V (DRAM Voltage)? Bij Asus kan deze instelling standaard op 1.2V staan wat niet lekker stabiel werkt met jouw kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Profiel 1 instellen in bios, en geen 2.

1.2v is voor JEDEC standaard op 2400MT/s

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1