Hdd Formatteren via schijfbeheer lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 03:26
Ik heb laatst een ssd geplaatst in mijn pc en windows 10 geinstalleerd. Voorheen gebruikte ik een hdd met windows 7 erop. Momenteel zijn beide dus beschikbaar (de ssd en hdd). Op de hdd zit nog windows 7 geinstalleerd met al mijn oude bestanden (heb van deze bestanden al een backup gemaakt). Bij het opstarten van de computer kan ik dus kiezen tussen win 7 (hdd) en win 10 (ssd)

Wil de hdd nu gebruiken als extra opslag voor films en andere grote bestanden en wil het dus formatteren. Via schijfbeheer krijg ik het volgende te zien als ik het wil formatteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PltTHH9hD3KjUTyvcPFWL-ebh9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bkom4NOH1xYyLGlCu3zHEeD7.png?f=user_large
Maak het uit of ik het gewoon via de windows verkenner doe, daar krijg ik geen foutmelding? (rechter muisknop op de HDD en formatteren) En zal ik kiezen voor snel formatteren of normaal gezien ik het als extra opslag ga gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JaxTeller op 07-07-2021 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:44
Je probeert de partitie te formatteren waarvan je pc opstart. Het is maar goed ook dat Windows je die partitie niet laat formatteren want dan start Windows niet meer op.

Wat je kunt doen is Windows 10 opnieuw installeren terwijl de hdd afgekoppeld is of proberen te herstellen. Als je pc UEFI ondersteund dan zal Windows 10 na de installatie of herstel actie automatisch opstarten zelfs als je de hdd hebt aangekoppeld. Van daaruit kun je dan wel je hdd leeg gooien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
DutchKel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:42:
Je probeert de partitie te formatteren waarvan je pc opstart. Het is maar goed ook dat Windows je die partitie niet laat formatteren want dan start Windows niet meer op.

Wat je kunt doen is Windows 10 opnieuw installeren terwijl de hdd afgekoppeld is of proberen te herstellen. Als je pc UEFI ondersteund dan zal Windows 10 na de installatie of herstel actie automatisch opstarten zelfs als je de hdd hebt aangekoppeld. Van daaruit kun je dan wel je hdd leeg gooien.
Misschien een domme vraag, maar hoe is te zien dat het opstart via de hdd? Volgens mij geen UEFI. Dus geen andere mogelijkheid dan hdd loskoppelen? Het gaat trouwens om schijf D (met oude win 7), C is de SSD (windows 10)

[ Voor 3% gewijzigd door JaxTeller op 07-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Wat je kunt proberen is om de D-schijf tijdelijk los te koppelen en op te starten vanaf de C-schijf (SSD).
Als dat niet lukt heb je de oorzaak gevonden: je hebt Windows 10 geïnstalleerd op de SSD terwijl de D-Schijf gewoon toegankelijk was en Windows heeft de nieuwe Windows bootsector over beide media verspreid.
De remedie is dan om op te starten vanaf een Windows 10 installatie USB-stick, Windows op te starten en dan NIET te kiezen voor "Windows 10 installeren" maar (daaronder) voor "een Windows 10 installatie herstellen" (of zoiets).
Dan kom je in de herstelopties, waarna je voor "Opstartherstel" kiest.
Daarna zou je direct vanaf de Windows 10 SSD moeten kunnen opstarten.
Dan sluit je de D-schijf weer aan en zorg je er in de BIOS voor dat je opstart vanaf de SSD.
Op dat moment kan je in Windows de D-schijf formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
Renault schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:24:
Wat je kunt proberen is om de D-schijf tijdelijk los te koppelen en op te starten vanaf de C-schijf (SSD).
Als dat niet lukt heb je de oorzaak gevonden: je hebt Windows 10 geïnstalleerd op de SSD terwijl de D-Schijf gewoon toegankelijk was en Windows heeft de nieuwe Windows bootsector over beide media verspreid.
De remedie is dan om op te starten vanaf een Windows 10 installatie USB-stick, Windows op te starten en dan NIET te kiezen voor "Windows 10 installeren" maar (daaronder) voor "een Windows 10 installatie herstellen" (of zoiets).
Dan sluit je de D-schijf weer aan en zorg je er in de BIOS voor dat je opstart vanaf de SSD.
Thanks ik ga proberen om de D schijf los te koppelen en opnieuw op te starten, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
Zojuist losgekoppeld en opnieuw opgestart. Lukt inderdaad niet. Zal de USB-stick methode gaan uitvoeren. Bedankt! Ik zal laten weten als t gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:14
Je had een windows omgeving die van C: boot.
Je zet er een schijf bij en maakt er een dual boot van.
Wat windows dan doet is blijven booten van C: en in het bootprocess een scherm toevoegen met een keuze welk OS je wilt starten

Je kunt het aanpassen met msconfig

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
Ben(V) schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:33:
Je had een windows omgeving die van C: boot.
Je zet er een schijf bij en maakt er een dual boot van.
Wat windows dan doet is blijven booten van C: en in het bootprocess een scherm toevoegen met een keuze welk OS je wilt starten

Je kunt het aanpassen met msconfig
Dus ik hoef windows 10 niet opnieuw te installeren/herstellen? Heb gekeken via msconfig, dus ik moet nu win 7 verwijderen uit het lijstje (bij computer opstarten). Gaat er niets fout dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYlptpZM8p4DTxu42gLxoJ2pY5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7CnNZFJVRDTHHCCprwCvre1D.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door JaxTeller op 08-07-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxTeller
Net gekozen voor opstartherstel via usb, maar ik krijg de melding dat de pc niet kan worden hersteld met opstartherstel. Hdd was ook losgekoppeld. Denk gewoon proberen om helemaal van 0 te installeren met hdd nog steeds losgekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:20
Dat is de beste oplossing.
Pagina: 1